تولید ساچمه­ های تیراندازی RWS

 تولید ساچمه­ های تیراندازی RWS

نویسنده: هیات تحریریه مبتدی رادیو سیزده سپتامبر 2016

 ساخت ساچمه­ های تیراندازی آر دبلیو اس

ساچمه­ ها خوراک اساسی تفنگ­های بادی هستند. تیراندازها ساچمه های به ­ظاهر ساده را برمی­دارند، آنها را در تفنگ­های بادی می­گذارند، شلیک می­کنند و این عمل را تکرار می­کنند. در نظر بسیاری، ساچمه وسیله­ جانبی یک تفنگ بادی تلقی می­شود اما اعضای شرکت روآگ آموتک درمورد ساچمه­ های تولیدی خود نظرات پیچیده ­تری دارند. فناوری، دقت و آزمایش سخت در ساخت ساچمه­ های متداول تفنگ بادی آر دبلیو اس همیشه مد نظر قرار می­گیرند.

شرکت روآگ آموتک که در شهرهای سولزباخ-روزنبرگ و فرس آلمان واقع است، ساچمه های تفنگ بادی آر دبلیو اس را به عنوان بخشی از اجرای قانون شکار و تیراندازی و مهمات نظامی تولید می­کند. شرکت روآگ در کشور سوئیس و شرکت دینامیت نوبل در کشور آلمان در سال 2002 با ترکیب تولید مهمات ، شرکت روآگ آموتک را بنیان نهادند. هر دو شرکت دارای تاریخی غنی در ساخت مهمات کوچک نظامی هستند و موفقیت خود را از طریق اختراع، نوآوری و خلاقیت ادامه دادند.

حقیقتا شاید برای شما جالب باشد بدانید که آر دبلیو اس مخفف شرکت­های ” رینیخ-وست­فالیش-اسپرنگ­تورف” است که در سال 1931 در شرکت دینامیت نوبل تلفیق شدند.

ذوب کردن، شکل دهی، تمیز کردن، بسته­ بندی کردن یک روال ساده! از مراحل تولید ساچمه است  . حداقل در نگاه نخست چنین مساله ­ای به ذهن متبادر می­شود…

به منظور پاسخ به نیاز تیراندازان، کارمندان شرکت روآگ آموتک با در اختیار گرفتن این فرآیند، از طریق آزمایش دقیق، آزمایش ایمنی و ارزیابی کیفیت آن را ارتقا دادند. این توجه به جزئیات ساچمه­ های آر دبیلیو اس را در زمره­ بهترین­ها قرار می­دهد و شکل ­بندی آن نیازهای عمده­ تیراندازان را برآورده می ­سازد.

مواد خام به شکل شمش ­های آلیاژ مس به کارخانه­ گدازکاری یا ذوب منتقل می­شود. بسته به نوع و کارایی ساچمه ­ها این آلیاژها با فرمول آلیاژ بسته­ بندی می­شود. به عنوان مثال، یکی از ساچمه­ های تفنگ بادی آر دبلیو اس همه ­پسند،  به عنوان مثال ساچمه­ سوپر اچ پوینت کالیبر 22.، در هنگام اصابت شکارهای کوچک و حیوانات موذی مانند موش و سنجاب- جهت وارد کردن بیشترین انرژی و شوک به هدف شکل خود را از دست می­دهد.

در این مورد، ترکیب آلیاژ سرب نرم­تر با طرح نوک خالی به خوبی در کنار هم قرار می­گیرند و باعث می­شوند موقع اصابت ساچمه تغییر شکل پیدا کند. فرمول ­های متفاوتی به دیگر ساچمه­ ها و نقش خاص آنها اعمال می­شود. بعضی قسمت ­های یک ساچمه به گونه ­ای طراحی می­شوند که هنگام شلیک پخش شوند البته سایر بخش­ها باید بدون تغییر باقی بمانند. استحکام آلیاژ سرب عاملی مهم در این مساله است.

ساچمه تفنگ بادی RWS

در کارخانه­ گدازکاری طی یک فرآیند محرمانه آلیاژ سرب  شکل مفتول سیم یا گوی­ هایی بر اساس کالیبر به خود می­گیرند. این شکل ­های سربی از طریق یک فرآیند شیمیایی بسته ­بندی و غنی­ سازی می­شوند که بعد از آن سرب برای تبدیل شدن به ساچمه آمده است.

بعد از ذخیره­ سازی گوی ­ها یا سیم­ های آلیاژی سربی در یک ماشین با دقت بالا ریخته می­شوند تا به ساچمه تبدیل شوند. قالب­ها شکل­های ساجمه را فشرده  و در قیف به همراه هزاران نمونه­ همسان قرار می­دهد. قیف که تعداد کافی ساچمه درون آن قرار دارد به قسمت تجهیزات شستشو فرستاده می­شود.

ساچمه تفنگ بادی RWS

در فرآیند شستشو هرگونه چربی و گریس و ذرات مس که ممکن است به ساچمه چسپیده باشد جدا می­شوند. سپس ساچمه ­های تفنگ بادی آر دبلیو اس بر روی تسمه نقاله ­ای که به طور خاص برای این محصول طراحی شده است قرار می­گیرند. در طول مسیر این ساچمه ­ها بر اساس یک مقیاس پیچیده از هم جدا می­شوند که طبق آن  دو یا سه ساچمه در بسته­ های پانصد تایی وزن می­ شوند. 

بعد از اندازه­ گیری، ساچمه­ ها درون بسته­ های مجزا قرار می­گیرند. درون هر بسته یک فوم مدور قرار می­گیرد، سرپوشی به بسته زده می­شود و با نوارچسب مهر و موم می­شود و به واحد بسته­بندی فرستاده می­شود. با بسته­بندی جعبه­ها فرآیند تولید ساچمه­های تفنگ بادی آر دبلیو اس به پایان می­رسد.

ساچمه تفنگ بادی RWS

ساچمه تفنگ بادی RWS

در هر مرحله از تولید دوربین ­های الکترونیکی همه چیز را ضبط و ثبت می­کنند. اما عامل انسانی کماکان حضور دارد.

آر دبلیو اس از مانیتورهای ویژه برای بررسی و آزمایش همه ساچمه ­ها استفاده می­کند. مواد شیمیایی و عناصر آلیاژ سرب در منبع، هنگام ذخیره­ سازی و تولید آزمایش می­شوند. در طی فرآیندها و مراحل اجرایی گدازکاری پایش می­شوند و محصول نهایی حتی قبل از شروع فرآیند تولید به طور دقیق چندین بار نمونه ­برداری و آزمایش می­شود.

این آزمایش­ها برای تبلور شعار “quality in – quality out” شرکت روآگ آموتک ضروری است.

تمامی ساچمه ­های R10 Match و  R10 Match Plus توسط یک متخصص کیفیت به صورت حضوری بررسی می­شود. هرگونه نقض به وسیله­ انبرک ­هایی خاص برداشته می­شود و با یک ساچمه­ سالم جایگزین می­شود. ساچمه­ نقص­دار در یک بسته­ که به صورت خاصی نامگذاری شده و دارای شماره است و اسامی کارکنان روی آن ثبت شده قرار می­گیرد. این بسته جهت نشان دادن این موضوع که نقص بخشی از یک مشکل بزرگ­تر نیست مورد بررسی قرار می­گیرد. کیفیت ساچمه­ های تفنگ بادی آر دبلیو اس بسیار اهمیت دارد.

ساچمه تفنگ بادی RWS

بررسی حضوری راه سنتی تضمین کیفیت است، ولی تکنسین های آر دابلیو اس پایش ساچمه را در آزمایشگاه ها چندین قدم فراتر برده اند. ساچمه ها به این آزمایشگاه ها فرستاده می شوند تا در سطج مولکولی پایش و اندازه گیری شوند و اگر ایرادی وجود داشته باشد کل مجموعه تولیدی کنار گذاشته شده و به شکل مجدانه ای تلاش می شود تا مسئله حل گردد و تکنسین ها راضی شوند.

چگالی، سختی و هم شکلی نیز پشت درهای بسته در آزمایشگاه­ های آر دابلیو اس مورد آزمون قرار می­گیرد. ساچمه ها در رزین های خاصی به فلزشناسان آر دابلیو اس داده می شود که پایشهای کامپیوتری سختی سرب را در نقاط مختلف ساچمه آزمون و ثبت می کنند. برخی از ساچمه های بادی آر دابلیو اس نرم طراحی می شوند تا در هنگام شلیک پخش شوند. برخی دیگر، شیار دار هستند و ثابت می مانند. فرمول آلیاژ سرب در ارزیابی این مورد فاکتور عمده ای محسوب می شوند.

مانیتورهای بزرگ مقاطعی از هر ساچمه را نشان می­دهد؛ و می توان اندازه و زوایای آنها را بر اساس مختصات مورد نیاز ثبت کرد و با آن مقایسه نمود. هر نوع انحرافی از استاندارهای آر دابلیو اس پیگیری می شود و تغییراتی قبل از بیرون رفتن بسته از آزمایشگاه روی آن اعمال می شود. آر دابلیو اس مشکلات پیش آمده را به محض وقوع حل می نماید تا در مراحل دیگر تولید از هر نوع پیامدی جلوگیری شود.

سایر مانیتورها مقاطع بزرگی از ساچمه ­ها را نشان داده و ساختار مولکولی آنها را که ثبت هم می­شود، پایش می­نمایند. تحلیل طیفی نیز انجام می شود تا محتوای شیمیایی ساچمه های بادی آر دابلیو اس تحلیل شود و با مختصات طراحی آن مقایسه گردد.

کارکنان آزمایشگاه با تمام انرژی  تلاش می کنند تا سایر آزمونها و بررسی ها را انجام دهند. تمام ساچمه ­های آر دابلیو اس به همراه گلوله ها و مهمات تفنگ ها بررسی می شوند. قبل از اینکه هر جعبه از مهمات به مرحله تحویل برسد، تحت بیش از صد مرحله کنترل کیفیت و ساخت قرار می گیرد. این میزان از کنترل محصول سرسام آور به نظر می آید.

دو مسافت برای آزمون ساچمه ها استفاده می شود. اولین مورد کانال ایزوله (بدون باد) است که اهداف در آن در پنج تا پنجاه متری قرار داده می­شوند.

ساچمه تفنگ بادی RWS

 برد دوم ده متر است که ساچمه ها طی آن به بلوک های بزرگ بتونی شلیک می شوند. هر شلیکی به صورت الکترونیکی ثبت و برای گزارش های آتی ضبط می شود. ابزارهای دوربرد توسط تیراندازان المپیک و … استفاده می شوند که بسته های مهمات را محک می زنند تا بدانند کدام یک مدال طلا را برایشان به ارمغان خواهد آورد. استفاده از ساچمه های بادی آر دابلیو اس با راحتی خاصی همراه است چرا که سرمایه گذاری و استاندارهای رعایت شده در آنها تیراندازان را از کیفیت و عملکردشان مطمئن می سازد. برای اطلاع از جزئیات خط کامل ساچمه های بادی آر دابلیو اس سایت زیر را ببینید:

https://www.umarexusa.com/collections/ammunition

ساچمه تفنگ بادی RWS