Air Arms XTi50
تفنگ بادی Air Arms XTi50

 

یک علاقه­مندی شدید فنی

ویرایشگر، فرآیند و نتایج خلق نمونه اولیه­ی این تکنولوژی پیشرفته را مورد بررسی قرار می­دهد

تفنگ بادی

پیش از آن­که به حقایق شگفت­انگیز تست این ماه ویرایشگر بپردازیم، باید موضوعی را مشخص کنیم. تفنگی که در این صفحات و روی جلد مجله ملاحظه می­کنید، همه­ی کار نیست؛ بلکه نمونه­ی اولیه­ی مرحله­ی پایانی برای پیش­تولید آخرین ابرتفنگ رقابت در ورزش فیلد تارگت کمپانی ایر آرمز[1] یعنی تفنگ XTi 50 می­باشد. حتی اسم و همینطور الگوی قنداق نوآورانه­ی آن نیز هنوز باید قطعی شود، اما چیزی که در اینجا داریم احتمالاً خیلی به نتیجه­ی نهایی مطلوب نزدیک است، و من محصول کامل را پس از تأیید نهایی برای شما ارائه خواهم داد. در حال حاضر هدف من این است که شما را در دنیای توسعه­ی تفنگ بادی پیشرفته وارد کنم، دنیایی که غافلگیری­هایی در انتظار شماست و توجیه خوبی برای استفاده از عبارت “شگفت­انگیز” در توصیف آن است.

 

قبل و بعد

از شما می­خواهم که به صفحه 34 بروید، جایی که کلکسیون عظیمی از تفنگ­های بادی دهه 1980 را خواهید دید. این تفنگ­ها در زمان خودشان جدیدترین تکنولوژی­ تفنگ فیلد تارگت بودند، و من به عنوان یک تیرانداز باانگیزه که یکی از آنان را استفاده کرده­ام، کاملاً به یاد دارم که بسیاری از ناظران اظهار می­کردند که این سطح از سخت­افزار FT[2] “فوق­العاده (اغراق­آمیز)” است و “مناسب ورزش نیست” و برای اکثر تیراندازان “قابل دسترس” نمی­باشد. شکایات دیگری نیز وجود داشتند که چنین تکنولوژی به­خاطر قیمت بالا، مردم را از بازی محروم می­کند و بنابراین FT از بین می­رود.

خلأ تکنولوژی

البته توسعه­ی هیچ­کدام از تکنولوژی­هایی که ریسک داشتند، عملی نشد و تیراندازی فیلد تارگت برای تبدیل شدن به ورزش سراسری ادامه پیدا کرد. تفنگ­های امروزی باعث می­شوند آن مدل­های تفنگ بادی ایرمسترز[3]، ابتدایی به نظر برسند. تفنگ ایرمسترز فیلد تارگت خاص خود من، یک پد در انتهای قنداق و یک قطعه برای محافظت از گونه داشت که هر دو بالا و پایین می­شدند، و یک ماشه­ی قابل تنظیم با تیغه نیز داشت که کمی می­چرخید. یک تکنولوژی برای هماهنگی سلاح با تیرانداز نیز داشت و آن افزودن یک برآمدگی جامد با گیره­ی جنس چوب درختان استوایی بود که به عنوان همستر برای تیراندازی­ از روی ارتفاع استفاده می­شد.

ایرآرمز

این سلاح بادی XTi 50 در مقایسه با امکانات تفنگ قبلی که داشتم، در قسمت انتهایی پد ضربه­گیر قنداق امکانات قابل تنظیم بیشتری دارد. اوه بله، اوضاع کمی پیشرفت کرده است.

مقایسه­ی جالب عملکرد

اکنون موضوعی تکان­دهنده را بیان می­کنیم. تفنگ spring-piston-powered Airmasters FTS من، می­تواند به­خوبی در یک دایره­ی هدف نیم اینچی و حداکثر فاصله­ی هدف FT 50 متری دسته­بندی شود. من حتی موفق شدم از پس چندین گودال در آن فاصله بر بیایم و هنوز دو تا از آن هدف­ها را در اتاقم گذاشته­ام. بله، من مجبور بودم در کار خود صحیح باشم، اما تفنگ می­توانست مرتباً طبق آن استاندارد شلیک کند. اکنون که بیش از 30 سال از توسعه­ی ارزشمند تفنگ بادی می­گذرد، بهترین تفنگ­های بادی بدون لگد و قابل تنظیم بر روی کره زمین، با اختلاف چند میلیمتر در حال محدود کردن  شلیک تفنگ FTS من هستند.

ورود ارگونومیک (کارپژوهی)

برتری حقیقی ابرتفنگ­های FT امروزی، راحتی نسبی آنان است که می­توان عملکرد شگفت­انگیز آنان را از طریق این سهولت به­دست آورد. تفنگ­های مدرن نه­تنها نیاز تیرانداز به مدیریت کامل لگد اسلحه را از بین برده­اند، بلکه میزانی از سازگاری و تجهیزات را ارائه می­دهند که قهرمانان تیراندازی دهه 1980 حتی خواب آن را نمی­دیدند. این تفنگ با ارگونومیک و برتری مکانیکی خود، قدم بزرگی به سوی FT برداشته است، و همانطور که نمونه اولیه­ی این تفنگ بادی ایر آرمز نشان می­دهد، این قدم­ها هنوز در حال برداشته­شدن هستند.

تفنگ بادی ایرآرمز

هزینه­ی گزاف برای دستاوردی کوچک؟

بالاخره، پیش از بررسی دقیق همه­ی ویژگی­های XTi 50، بیایید لحظه­ای در مورد افزایش قیمت تعمق کنیم که برای تبدیل تئوری به واقعیت نیاز است. صحبت چندین صد هزار پوند سرمایه­گذاری در طول سال­ها در میان است، که برای هدف ایجاد نتایج بهتر برای تیراندازان نسبت به 30 سال پیش، انجام شده است. البته این ساده­سازی بیش از حد است، زیرا رقابت­های FT امروزه بسیار سخت­تر از سابق هستند، اما حقیقت این است که تفنگ­های سال­های پیش خیلی بهتر عمل می­کردند، و بخاطر پتانسیل دقت در شلیک، تفنگ­های امروزی را ترک نکردند.

فهرستی از ویژگی­های شگفت­انگیز

این تفنگ ویژگی­های قابل توجه زیادی درون خود دارد و سخت است که بدانیم از کجا باید شروع کنیم، بنابراین من با بخشی شروع می­کنم که شاید اسم آن “Ti” باشد. کمپانی ایر آرمز در ساخت XTi 50 از تیتانیوم استفاده کرده و مخزن هوای آن نیز کاملاً از فلز سبک و بسیار قوی تشکیل شده است. نمونه اولیه­ای که من در کنارم دارم، احتمالاً برای اینکه در آفتاب جذاب­تر باشد اسپری براق­کننده در فلز آن به­کار رفته است (غیر از لوله).

Air Arms XTi50

پد ضربه­گیر قنداق گزینه­ های زیادی برای تنظیم دارد

جدا از لوله، قنداق، و فشارسنج، کمپانی ایر آرمز همه­چیز را بر روی این تفنگ مهیا ساخته است، از جمله پد ضربه­گیر قابل­تنظیم روی قنداق. اجزای بسیار زیادی که با دقت شکل گرفته­اند و توسط تعدادی پیچ تنظیمی کنترل می­شوند، در کنار هم قرار گرفته­اند تا این پد ضربه­گیر را بسازند. این پد می­تواند بالا و پایین برود، بچرخد، و جلو و عقب برود تا فاصله­ی شانه­ی تیرانداز تا ماشه تنظیم شود. با این تنظیمات، تغییرمکان­های زیادی فراهم می­شود و مثلاً برای خودم روزها و احتمالاً هفته­ها طول می­کشد تا این تفنگ را مطابق نیازهای رقابتی­ام تنظیم کنم.

 

 

قطعه­­ ای که روی گونه قرار می­گیرد

همانطور که انتظار دارید، قطعه­ی گونه­ی تفنگ XTi 50 یک طراحی کاملاً نخی دارد و همه­ی گزینه­های بالا/پایین/داخل/بیرون/چرخیدن نیز در دسترس هستند که احتمالاً هر رقابت­کننده­ای به آنان نیاز دارد. همچنین ارتفاع قطعه­ی گونه نیز بسیار متغیر است و این ویژگی برای تطبیق دوربین مدرن این تفنگ می­باشد که برای کاهش فاصله­ی مورد نیاز در اهداف فواصل دور طراحی شده است. طراحی دستگیره­­ای که کف دست کامل در آن جای می­گیرد، به علاوه­ی دو گزینه برای قرارگیری محل شصت دست، و هرچیزی که می­تواند برای یک تیراندازی لذت­بخش وجود داشته باشد، دقیقاً در این تفنگ تجلی یافته است.

همستری[4] بی­مانند

اگر یک ویژگی بتواند نمونه­ای خاص از تفنگ XTi 50 کمپانی ایر آرمز باشد، همستر فوق­العاده­ی آن است که زیر قسمت ساعد قرار دارد. علت این نام­گذاری، این است که نسخه­های اولیه­ واقعاً شبیه همستر بودند ( وقتی ریچارد ولهام[5] این نام را از خود در آورد، من آن­جا حضور داشتم). نسخه­های اولیه از قطعات چوبی ساخته شده بودند که لبه­های آن برای راحتی گرد شده بودند تا برای تیراندازی در ارتفاع یا حالت ایستاده، به تیرانداز کمک شود. این نسخه­ها در زمان خود خوب بودند، اما در مقابل این ابزار کمپانی ایر آرمز حرفی برای گفتن ندارند.

با فشار یک دکمه، همستر تفنگ XTi به نرمی از گوشه قنداق حرکت می­کند و در مکان­ها و زوایای مختلفی قابل تنظیم می­باشد و وقتی دکمه­ی جادویی را رها کنید، محکم در جای خود قفل می­شود. من استفاده­ی کامل از آن را بررسی نکرده­ام، اما می­دانم که هیچ هدفی وجود ندارد که این همستر نتواند به نابودی آن کمک کند. بدون شک، یک ویژگی عملکردی شگفت­انگیز برای این تفنگ است.

 

لوله­  تقویت­ شده

قطر لوله­ معلق تفنگ XTi 50 به یک لوله­ی قوی 15.5 میلی­متری تبدیل شده تا در شرایط رقابتی استحکام بیشتری داشته باشد. اما چیزی که برای من جالب است، کاری است که در داخل و خارج این لوله انجام شده است. سوراخ لوله­ی تفنگ به طور کاملاً فنی توسط الماس، لپینگ (پرداخت­کاری) شده است، که من دوست دارم ببینم چگونه اتفاق می­افتد، (به­گمانم پس از امضای یک توافق الزامی مبنی بر عدم افشاء).

در خارج این لوله، کمپانی ایر آرمز یک فرآیند فسفات را نشان می­دهد که در مرحله پیش-از-عمل قرار دارد و برای جلوگیری از زنگ­زدگی طراحی شده است، پیش از آن­که به روش متعارف سیاه شود. فرآیندها و اقدامات بیشتری نیز وجود دارند که در حال حاضر تحت آزمایش کمپانی ایر آرمز هستند، و نشان می­دهد که این کمپانی رویکرد همه­جانبه دارد.

ماشه و تنظیم ­کننده (رگولاتور)

تیراندازان فیلد تارگت معمولاً تا حدی وسواس کنترل دارند و دوست دارند همه­چیز را در هر شرایطی کنترل کنند، و شدت این کنترل اغلب روی ماشه­های آنان محوریت دارد. ماشه­ی تفنگ XTi 50 با شاسی جدید و موقعیت تازه­ی چخماق، میله­ی تیتانیوم و دکمه­ی ساخته­شده از مواد شیمیایی (که ممکن است در آخر به یک ابزار Ti کامل تغییر شکل یابد) کنترل کاملی را برای پیروزشدن و امکان حرکت و جابجایی فراهم می­کند، که البته تفنگی با این پیچیدگی باید چنین امکانی را داشته باشد.

ماشه تفنگ بادی

و حالا رگولاتور در این تفنگ وجود دارد که ابزار کاملاً جدیدی می­باشد و به طور داخلی ساخته و طراحی شده است، و حتماً باعث می­شود به تست­های بیشتری نیاز باشد و قطعاً کسانی که خیلی وسواس کنترل دارند را راضی خواهد کرد. در این لحظه، تفنگ XTi 50 از هر 200 شارژی که در مخزن هوای 215سی­سی آن انجام می­شود، 100 شلیک موفق تولید می­کند و در حالی که جزئیات به طور قابل فهم طبقه­بندی شده­اند، اگر کمپانی ایر آرمز راضی باشد، پس برای من مفید خواهد بود.

ایراستریپر تفنگ بادی

دیگر تکنولوژی­ های بهینه­ سازی

وقتی به سمت انتهای تیز لوله می­رویم، یک ترمز در سرلوله یا جداکننده­ی هوا می­بینیم که ساچمه را تا حد ممکن از تلاطم هوای اطراف آن جدا کند. زیر ترمز، یک بادگیر آویزان قرار دارد که این وسیله­ی معلق شما می­تواند به عنوان یک ماژول استفاده شود که اطلاعات باد منحرف­کننده­ی گلوله را نشان می­دهد. این دستگاه یک تراز[6] دارد و نوک آن نیز با یک جفت حلقه­ی باریک دایره­ای شکل تزئین شده که احتمالاً در به­کارگیری تفنگ کمک خواهد کرد. قسمت سوم انتهایی بازوی بادگیر طوری طراحی شده که بتوان آن را جدا کرد و احتمالاً برای جلوگیری از شکستگی، آن را در محلی امن قرار داد. ترمزها و بادگیرها هزینه­ی استانداردی برای هر ابرتفنگ FT دارند، اما این نسخه­ها هزینه و اهمیت ساخت زیادی دارند که واقعاً تحسین برانگیز است.

 

 

 

 

 

 

 

تکنولوژی ضد لگد

نظرتون در مورد یک بهینه ­سازی نانو درون “ناحیه لودینگ” چیست که کمپانی ایر آرمز چیزی به نام “ثابت­کننده” در آن جای داده است!  بررسی­های من نشان می­دهند که این ثابت ­کننده در واقع یک وزنه است که در مقابل جاذبه مقاومت می­کند و هنگام شلیک، لگد تفنگ XTi 50 را خنثی می­کند. بله، لگد وجود دارد؛ باید هم وجود داشته باشد زیرا قانون سوم حرکت نیوتون بیان می­کند که برای هر حرکتی، باید یک واکنش مخالف و یکسان وجود داشته باشد اما در مورد این تفنگ بادی که با هوا پر می­شود، کم­ترین لگد وجود دارد. اما با این حال، این لگد وجود دارد و اگر رقابت­کننده احساس می­کند به تفنگی نیاز دارد که این لگد را به حداقل برساند، این نیاز باید برطرف شود.

استاپلایزر تفنگ بادی

تیم پروژه

کمپانی ایر آرمز با حرکت از تئوری تا محصول نهایی و هدف انحصاری تولید یک تفنگ بی­همتا که همه­ی نیازهای یک رقابت­کننده را رفع می­کند، سلاح­های صنعتی خود را با قاطعیت روی دوش اعضای تیم خود قرار داده است. همه­ی پیشنهادات اعضای تیم برای ساخت یک تفنگ جدید مورد توجه قرار گرفتند، سنجیده شدند، هزینه­های آنان برآورد شدند، و معمولاً در ساخت تفنگ جدید شامل گردیدند. من نیز تا حدی در این پروژه­ی ایر آرمز نقش مشاور را داشتم و صادقانه می­گویم که در طول 30 سال تحقیق در صنعت تفنگ بادی، هرگز چنین چیزی ندیده­ام. این یک پروژه­ی عظیم است و من امتیازهایی را در آن دیده­ام که در طیف تفنگ­های ورزشی این کمپانی تأثیر خواهند گذاشت. ما پیشرفت و فرآیندهایی که برای اتمام نهایی XTi 50 انجام می­شوند را بررسی خواهیم کرد و آن مزایا را نیز مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

با این طرح در آینده قرار است به کجا برویم؟

در ضمن، قیمت تک­فروشی تفنگ XTi 50  حدود 2000 پوند تخمین زده می­شود که واقعاً پول زیادی به نظر می­رسد. اما وقتی به قیمت 750 پوندی تفنگ ایرمسترز FTS خودم آن هم در سال 1987 نگاه می­کنم، ارزش خرید پیدا می­کند.

نهایتاً این تفنگ در قالب­های اختصاصی FT و HTF عرضه خواهد شد، و من با کمک دو رقابت­کننده­ی شایسته، نمونه­های کامل محصول را ارزیابی خواهم کرد. در حال حاضر، من همه­ی چیزهایی که اجازه داشتم را برای شما تعریف کردم (مطمئن باشید باز هم چیزهای جالب­تری هست) و نمونه اولیه­ای که در اینجا شرح دادیم به طرز باورنکردنی تحسین ­برانگیز است. این روزها من دیگر رقابت­کننده­ی قوی نیستم اما به طور جدی در پی این هستم که ببینم چقدر می­توانم از پتانسیل تفنگ XTi 50 بهره ببرم. من به دنبال گروه­هایی خواهم رفت که بتوانم آنان را جدا و برای خودم استفاده کنم، و مطئنم که می­توانم آنان را پیدا کنم. باید پیشرفت کرد، مگه نه؟

تفنگ بادی ایرآرمز

حقایق تفنگ XTi 50

  • تفنگ با مشورت کامل اعضای تیم تیراندازی کمپانی ایر آرمز توسعه یافته است،
  • تمام قسمت­های اصلی تفنگ مجدداً طراحی شده­اند و تکنولوژی قدیمی ندارد،
  • ثابت­کننده داخلی دارد،
  • همستر تک­دکمه دارد و با یک دست می­تواند کار کند،
  • در تفنگ از تیتانیوم استفاده شده است،
  • لوله­ی کاملاً شناور دارد،
  • قطر لوله افزایش پیدا کرده است،
  • فرآیندهای داخلی لوله بهینه­سازی شده­اند،
  • به طور کلی 50 حالت تنظیمی دارد،
  • پد ضربه­گیر ته قنداق در 14 حالت تنظیم می­شود،
  • قسمتی که روی گونه قرار می­گیرد در 6 حالت تنظیم می­شود،
  • ماشه در 7 حالت تنظیم می­شود،
  • همستر در 22 حالت تنظیم می­شود،
  • ثابت­کننده­ی داخلی یک حالت تنظیمی دارد،
  • طوری طراحی شده که سیستم کاملی را به کاربران FT و HFT ارائه دهد (ویژگی­های مختلفی را می­توان سفارش داد)،
  • همستر می­تواند با گیره کوچکی که بین همستر و محور وسط لوله قرار دارد، بر روی ته اسلحه صاف شود،
  • مکان شصت می­تواند عمودی و یا در پهلو قرار گیرد،
  • طراحی جدید ترمز سر لوله، که موقعیت جداکننده­ی هوا را شامل می­شود،
  • تنظیم­کننده­ی جدید دارد،
  • موقعیت چخماق و شاسی ماشه­ی جدید در آن به­کار رفته است.