اهمیت سایز هد ساچمه

اهمیت سایز هد ساچمه

ترجمه و تنظیم : میثم کماسایی

         سایز هد ساچمه

سایز هد ساچمه بادی

ساچمه ها در اندازه های 22.، 5.51 و 5.52 تولید می شوند ، چرا؟ آیا تفاوت در قدرت تفنگ است؟

امروز می­خواهیم در مورد علت وجود اندازه های مختلفِ هد ساچمه صحبت کنم.

هد ساچمه چه کاری می­کند؟

ساچمه بادی دیابولو تنها در دو نقطه با لوله اسلحه در تماس است – در هد و انتها (دامنه). سایز انتهای ساچمه بزرگتر از سایز کالیبر است تا بتواند جلوی هوای فشرده پشت ساچمه را بگیرد، در حالی که دماغه یا هد اینگونه نیست. هد ساچمه به عنوان هدایت کننده عمل می­کند. هم می­تواند در کالیبر جای گیرد، که در نواحی خان تفنگ قرار دارد، و هم در شیارهای لوله. اگر جای خان تفنگ بر روی بخش دماغه ساچمه باقی مانده باشد،هد ساچمه بر روی شیارها قرار گرفته است.            

تصویر ساچمه بادی دیابولو معمولی نشان می­دهد که هد و دامنه آن با کالیبر تفنگ در تماس است، در حالی که بخش های دیگر آن هیچ تماسی به قطر داخلی لوله ندارند. این ساچمه نوعی پرتابه کم اصطکاک است. در انتهای ساچمه در این تصویر اغراق شده است.

سایز هد ساچمه

ساچمه ها اصطکاک کمتری را نسبت به گلوله ها نشان می­دهند زیرا تنها در این دو ناحیه با لوله تفنگ در تماس هستند. قادرند با ایجاد تماس اندکی از لوله تفنگ خارج شوند زیرا گاز یا هوای فشرده­ای که سبب خروج آن ها از تفنگ می­شود، فشار کمتری نسبت به گازهای حاصل از سوختن باروت ایجاد می­کند.

زمانی که ساچمه در لوله تفنگ قرار می­گیرد، سایز انتهای آن همزمان با رانده شدنش به سمت انتهای تفنگ کاهش می­یابد تا با سایز کالیبر هماهنگ شود. اگر انتهای ساچمه های دیابولو را بررسی کنید، متوجه می­شوید که در انتها بسیار باریک هستند. بسیاری از ساچمه های بادی در انتهای خود دیواره ای شیب دار دارند تا میزان سطحی را که قرار است فشرده شود کم کند. نه تنها سایز انتهای ساچمه در حال قرار گیری در تفنگ تغییر می­کند، خان تفنگ نیز شکاف هایی را در طرفین ساچمه ایجاد می­کند – معمولا هم در هد و هم در انتها. همه این ها سبب ایجاد مقاومت می­شوند .

در تصویر زیر خان تفنگ بر روی لبه بیرونی هد و ناحیه انتهایی ساچمه جا گذاشته است. انتهای ساچمه در ناحیه­ای که وارد ته تفنگ می­شود پهن شده. ساچمه سختی که در سمت راست نشان داده شده توسط خان تفنگ کاملا فشرده می­شود به این دلیل که قرار دادنش در تفنگ بسیار دشوار بود.

سایز هد ساچمه

ساچمه های سخت، به سختی در تفنگ جا می­گیرند

کسانی که از ساچمه های کیپ لوله یا اصطلاحا (load hard) استفاده کرده­ اند، که در واقع همان گلوله است اما در ظاهر ساچمه، می­دانند که چقدر کیپ و محکم در تفنگ جا می­گیرند، دلیل این است که معمولا در سلاح های ورزشی لوله باید سطح بیشتری از طول ساچمه را در بر گیرد – نه فقط skirt  و head آن را. در واقع کاری که شما انجام می­دهید این است که تفنگتان را مثل طپانچه های سِرپُر از ته پر می­کنید و از انگشتتان برای جا دادن ساچمه در تفنگ کمک می­گیرید.

خانکشی لوله تفنگ بادی

سایز هد ساچمه

با ساچمه هایی که در سایز هد متفاوت هستند چه کار کنیم؟

ساچمه ها را در تفنگ بادیتان امتحان می­کنید تا ببینید چه سایزی دقیق تر است. احتمالا سایزی مشخص در یک تفنگ مشخص از بقیه سایز ها بهتر عمل کند، اما باید در محدوده های طولانی، مثلا 30 یارد، نیز امتحان شوند. زمانی که سایز مورد نظر خود را پیدا کردید، احتمالا سایر ساچمه ها با همان سایزِ هد در تفنگ مورد آزمایش به خوبی عمل خواهند کرد. اگر می­خواهید نمونه ای از ساچمه هایی را که بر اساس سایز هد فروخته می­شوند مشاهده کنید، به JSB مراجعه کرده و ساچمه  های 5.51 و 5.52 میلی متری را  ببینید.

این اعداد در تیراندازی بنچ رست برای رسیدن به حداکثر دقت بسیار اهمیت دارد و تیراندازان برای خرید ساچمه به این اعداد حساسیت ویژه ای نشان می دهند زیرا در تست های دقت اصطلاحا ساچمه جادویی سلاح خود را کشف و تفاوت سایز هد را به عینه در تست دیده اند .

اهمیت سایز هد در ساچمه های هدف زنی بیشتر است. تیر­انداز هایی که از فاصله ده متری شلیک می­کنند برای یافتن سایز هد مناسب به این در و آن در می­زنند، و در نهایت مجبور می­شوند 30 تا 100 هزار ساچمه را همزمان خریداری کنند، برایشان امتحان کردن 30000 ساچمه در یک سال چیز عجیبی نیست. اگر به زیر قوطی ساچمه های هدف زنیِ با کیفیت نگاه بیاندازید، احتمالا سایز هد بر روی آن درج شده.

برای کسانی که به دنبال دقت بسیار بالا در تفنگ بادیشان هستند سایز هد اهمیت دارد. اگر در هدف زنی یک میلی متر و حتی کمتر از آن مهم است، پس اندازه هد نیز مهم است .

با آرزوی موفقیت برای همه تیراندازان ایران عزیز          میثم کماسایی

منبع مقالات تیراندازی تفنگ بادی