چشم غالب و دست غالب در تیراندازی

چشم غالب و دست غالب در تیراندازی

Gun Stance: Right Hand, Left Eye — Cross-Dominant Shooting Aim

گردآوری و تدوین : میثم کماسایی

چشم غالب در تیراندازی

مقدمه :

ورزش تیراندازی یکی از رشته های متاثر از هماهنگی بین بینایی و دست است و عدم هماهنگی در چشم یا دست غالب ( مثلا چشم غالب تیرانداز چشم چپ و دست غالب وی راست باشد ) که آنرا Cross Eye Dominant Shooting می نامند ، می تواند به شدت باعث عدم هماهنگی عصبی و خستگی زودتر در چشم و عضلات شده و مستقیما در کسب نتیجه نیز موثر خواهد بود.

برای پیدا کردن چشم غالب و آنچه یک تیرانداز باید بداند و برای رفع مشکل احتمالی به آن عمل کند این مقاله جمع آوری و تنظیم شده است .

شما راست دست هستید یا چپ دست؟

این سوال ساده بر بسیاری از جنبه های زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد. نوشتن، خوردن، باز کردن درها ، پرتاب یک توپ یا گرفتن تفنگ و نشانه روی .

شما بطور غریزی یک دست غالب دارید و به خوبی آن را می شناسید ، همان دستی که سلاح را می گیرد و ماشه را می چکاند و می نویسد و … اما آیا می دانید چشم غالب شما کدام چشمتان است؟

چشم غالب چیست ؟ چپ چشم هستید یا راست چشم ؟

چشم غالب در تیراندازی

شاید تا امروز فکر می کردید که غلبه تنها در دست و پا بود !

به طور خلاصه ترجیح غریزی بینایی یک چشم بر چشم دیگر موجب می شود تا آن را چشم غالب بنامیم . چشم راست چشم غالب حدود دو سوم جمعیت جهان است. چشم غالب معمولا با دست غالب منطبق است . اما در همه موارد چشم غالب و دست غالب در یک سوی بدن قرار ندارند.

چرا دانستن چشم غالب مهم است ؟

دانستن چشم غالب از این جهت مهم است که اکثر لوازم تیراندازی یا عکاسی و … برای راست چشم ها و راست دست ها ساخته شده است . اگر شما چپ چشم باشید به احتمال خیلی زیاد با چشم چپتان در ویزور دوربین نگاه می‌کنید یا برای نگاه کردن در داخل دوربین سلاح یا دستگاه نشانه با سختی مواجه خواهید بود . 

چشم غالب در تیراندازی

در بسیاری از موارد موضوع غالب بودن چشم موضوعی نسبی است. ممکن است غلبه یک چشم تیرانداز بر چشم دیگر مطلق ۳۳ نباشد. این پدیده در بانوان و تیراندازان جوان بیشتر رخ میدهد. وجود چنین وضعیتی بخصوص در شرایط دید نامناسب (نور کم ، غبار، کنتراست پایین) اشکالاتی را ایجاد خواهد کرد. استفاده از صافیهای بینایی برای کاهش دید چشم نیمه مغلوب و کمک به چشم نیمه غالب روش رایجی برای حل مسئله است . برخی اوقات کافی است عدسی عینک تیراندازی چشم نیمه مغلوب را کمی تیرهتر و یا در بحرانیترین شرایط کمی ماتتر کنید. تغییرات موقت نیز در چشم غالب پدیدهای است که در هنگام خستگی و یا در هنگامی که اسلحه بسیار پایین تنظیم شده است مشاهده شده است .

اگر دست غالب و چشم غالب یک سمت نبود چه کنیم ؟

اگر با Cross Eye Dominant مواجه بودید سه راه برای مواجهه با آن دارید

  1.  فائق آمدن بر چشم غالب در تیراندازی Overcoming Cross Eye Dominant Shooting
  2. اصلاح چشم غالب Correcting for Cross-Eye Dominance
  3. ساده ترین راه حل بستن چشم چپ است. اما این کار موجب بروز دو اشکال خواهد شد. اول اینکه تیرانداز دید سه بعدی خود را از دست خواهد داد و دوم اینکه با بستن چشم چپ عضلات صورت حتی عضلات مربوط به پلک چشم راست تحت فشار قرار خواهند گرفت.
  4. یکی از راهها تغییر شانه! تیراندازی است. تعجب نکنید. برخی تیراندازان مطرح در جهان چنین کاری را انجام داده اند. در صورتیکه چشم چپ مطلقا غالب باشد (تیرانداز راست دست) این راه یکی از راههایی است که باید به طور جدی به آن فکر کرد.
  5. استفاده از ریل های تبدیل برای هدایت دستگاه نشانه روی به چپ یا راست (مانند تصویر زیر)

چشم غالب در تیراندازی

سه روش برای تصحیح غالبیت چشم سمت مخالف در هنگام تیراندازی

غلبه بر تیراندازی با چشم غالب سمت مخالف

چشم غالب در تیراندازی

برخی افراد خود را در موقعیت دشواری می‌بینند، چرا که چشم غالب‌شان با دست غالب‌شان در یک سمت قرار ندارد. به این حالت غالبیت چشم سمت مخالف (یا غالبیت چشم سمت مقابل) گفته می‌شود و هنگام استفاده از مگسک تفنگ یا شات‌گان چالشی واقعی ایجاد می‌کند.

چشم غالب در تیراندازی

هنگام نشانه‌گیری با چشم غیرغالب تیر شلیک شده به علت عدم تنظیم مناسب دوربین بر روی هدف به سمت چپ یا راست هدف منحرف می‌شود، هرچند ممکن است از دید تیرانداز هدف درست نشانه‌گیری شده باشد. تشخیص چشم غالب به طور غریزی امکان‌پذیر نیست، بنابراین بسیاری از افراد اطلاع ندارند که چشم غالب و دست غالب‌شان در یک سمت قرار ندارند. این مسئله سبب سرخوردگی و ناکامی تیراندازان تازه‌کار در نخستین تجربه‌شان از میدان می‌شود.

آزمایش چشم غالب

عکس زیر رو ببینید . دقیقا مثل این عکس با دو تا دستتون یک مثلث درست کنید . وسط این مثلث هم یک هدفی رو در نظر بگیرید . مثلا ساعت روی دیوار. حالا به نوبت چشم هاتون رو ببندید . چشمی که در حین باز بودنش باز هم ساعت توی مثلث هست ، چشم غالب شماست .

چشم غالب در تیراندازی

   

مقاله مرتبط : استفاده غالب از یك دست، چه ارتباطی با دو قسمتی بودن مغز دارد

تصحیح غالبیت چشم سمت مخالف

در صورتی که برطبق آزمایش فوق‌الذکر غالبیت چشم سمت مخالف‌تان مشخص شد می‌توانید کارهایی را برای تصحیح یا رفع این مسئله انجام دهید.

    • استفاده از دوربین نشانه‌روی رد دات

بسیاری از تیراندازانی که چشم غالب و دست غالب‌شان در یک سمت قرار ندارد عنوان کرده‌اند که دوربین‌های نشانه‌روی رد دات به طور قابل توجهی توانایی‌شان را در تیراندازی دقیق با تفنگ یا شات‌گان بهبود داده است. تیرانداز به هنگام استفاده از دوربین نشانه‌روی رد دات هر دو چشم خود را باز نگه می‌دارد. این مسئله سبب می‌شود که چشم غالب بر روی هدف متمرکز شود و تمرکز چشم غیرغالب بر روی عدسی دوربین باشد.

رد دات رددات

تیراندازی با 704 تاکتیکال همراه با دوربین نشانه‌روی میکرو رد دات AT3 RD-50

چشم غالب در تیراندازی

آزمودن محل قراردهی دوربین ضروری است، بنابراین از قسمت میانی سیستم ریلی گیرنده‌ی فوقانی شروع و تنظیم را از آنجا آغاز کنید. جلوترین مکانی که می‌توانید دوربین خود را نصب کنید سر جلوی سیستم ریلی روی گیرنده‌ی فوقانی است. قرار دادن آن بر روی روپوش لوله می‌تواند سبب جابجایی و نشانه‌گیری نادرست شود.

  • تمرین برای تغییر چشم غالب

برخی از تیراندازان اظهار می دارند که می‌توانند با «تمرین» چشم دیگرشان را غالب کنند و به طور عادی نشانه‌گیری کنند. تمرین چشم شامل ایجاد مانع در توانایی دید واضح چشم غالب و مجبورسازی چشم دیگر برای تنظیم خود و غالب شدن می‌شود. این روش مستلزم صرف زمان و تلاش زیادی است، اما ممکن است برای‌تان مؤثر واقع شود.
چشم غالب در تیراندازی
با پوشاندن چشم غالب با استفاده از چشم‌بند یا پوشاندن لنز عینک محافظ در هنگام تیراندازی چشم‌تان را تمرین دهید. استفاده از چشم‌بند برای مدت مدیدی در داخل یا خارج از میدان تیر روش تمرینی پیچیده‌تری است و احتمالاً مؤثرتر واقع می‌شود.

با این حال تمرین دادن چشم برای همه مؤثر نیست؛ ممکن است پس از برداشتن چشم‌بند چشم‌تان به طور طبیعی به حالت اولیه برگردد. 

  • یادگیری تیراندازی با دست دیگر

اگر قادر به تصحیح غالبیت چشم‌تان نیستید و اصرار به تیراندازی با مگسک دارید، آنگاه گزینه‌ی سوم پیش روی شما تیراندازی با تفنگ و شات‌گان در حالت ایستاده است. در واقع باید یاد بگیرید که به هر طریقی ایستاده تیراندازی کنید – انجام این کار مهارت خوبی است – اما در ابتدا بسیار غیرطبیعی به نظر می‌رسد. زمان بگذارید و به آرامی خود را به استفاده از تفنگ لوله بلند با دست مخالف‌تان عادت دهید. به یاد داشته باشید که عجله فقط عادات بد را در برنامه‌ی تمرینی‌تان ایجاد می‌کند.

چشم غالب در تیراندازی

در صورتی که تصمیم به یادگیری تیراندازی ایستاده دارید باید تمام وضعیت‌های استفاده از سلاح را تمرین کنید. حمل کردن، بر دوش کشیدن، نشانه‌گیری، تیراندازی، پر کردن سلاح و برطرف کردن اشکالات سلاح همگی مهارت‌های بسیار مهمی هستند که یادگیری انجام‌شان با چشم غیرغالب نیاز به تمرین دارد. حتی انداختن بند تفنگ بر روی شانه هم باید تمرین شود تا نسبت به توانایی‌تان در استفاده‌ی درست از سلاح در زمان نیاز مطمئن شوید.

در یک سمت قرار نداشتن چشم غالب با دست غالب بدین معنی نیست که در تمام عمر خود محکوم به نشانه‌گیری ضعیف با AR-15 و سایر تفنگ‌های لوله‌بلند دیگر هستید. فقط باید خود را با واقعیات بینایی‌تان وفق دهید، راه جایگزینی پیدا کنید که برای‌تان درست کار کند و به قدری تمرین کنید که راه جایگزین برای‌تان طبیعی شود.

از امتحان کردن تکنیک‌های جدید نترسید – اگر متوجه شدید که روش خاصی به شما کمک می‌کند که گلوله‌های خود را دقیقو پیوسته بر روی هدف بنشانید آنگاه ارزش دارد تا با افزودن به تمرینات‌تان به روش مؤثرتری دست یابید.


[1] cross dominance: در یک سمت قرار نداشتن چشم غالب با دست غالب

منابع :