فاصله‌ی راحتی چشم چیست و چه تأثیری در عملکرد دوربین‌ دارد؟

فاصله‌ی راحتی چشم چیست و چه تأثیری در عملکرد دوربین‌ دارد؟
Eye Relief

مقدمه :
می‌پرسید که «فاصله‌ی راحتی چشم» چیست، شاید میخواهید در این مورد مطلبی یاد بگیرید یا اینکه… اخیراً با لگد سلاح ضربه‌ی دوربین را به صورت‌تان تجربه کرده‌اید. اینکه ناگهان در زمان شلیک ضربه‌ای به صورت‌تان وارد شود شوخی نیست.

آیا تقصیر شما بود یا اینکه دوربین نامناسبی در اختیار دارید؟

آیا مشکل Eye Relief دوربین دوچشمی است؟

این مورد یکی از مشخصات دوربین‌ها است که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید و در صورت نادیده گرفتن بهتر است هنگام شلیک بعدی‌تان تعداد زیادی چسب زخم آماده داشته باشید.به شما اخطار داده شد.

کدام دوربین تفنگ ورزشی فاصله‌ی راحتی چشم دارد؟

تمام دوربین‌های دارای عدسی چشمی مستلزم رعایت فاصله‌ای مناسب برای راحتی چشم هستند.

دوربین‌های دوچشمی – فاصله‌یاب‌ها – دوربین‌های تک‌چشمی – دوربین تفنگ‌ها – دوربین تپانچه‌ها – دوربین‌های اسکاوت

فاصله‌ی راحتی چشم نه تنها از سازنده‌ای تا سازنده‌ی دیگر و از مدلی تا مدل دیگر متغیر است بلکه همچنین از لحاظ نوع عدسی چشمی هم با یکدیگر تفاوت دارند.

فاصله‌ی راحتی چشم چیست؟

فاصله‌ی راحتی چشم چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت که فاصله‌ی راحتی چشم عبارت است از فاصله‌ی بین چشم و آخرین لنز درون دوربین (عدسی چشمی) که تصویری واضح و شفاف را از کل میدان دید امکان‌پذیر می‌سازد.  این فاصله برای رسیدن به راحتی دید و به عنوان اقدامی احتیاطی جهت حفظ ایمنی کاربران دوربین تفنگ بسیار مهم است.

فاصله‌ی راحتی چشم برحسب میلی‌متر (mm) یا اینچ (іn) محاسبه می‌شود و به نسبت مدل، شرکت سازنده و نوع عدسی چشمی تفاوت دارد.  مثلاً ممکن است دوربین دوچشمی فاصله‌ی راحتی چشم قابل قبول 15 میلی‌متری داشته باشد و دوربین تفنگ فاصله‌ی راحتی چشم زیادی به مقدار 4 اینچ داشته باشد.

اگر فاصله‌ی راحتی چشم فاصله‌یاب (رنج فایندر) 16 میلی‌متر باشد آنگاه باید برای داشتن بهترین دید چشم‌تان را در فاصله‌ی 16 میلی‌متری عدسی چشمی قرار دهید.  فهمیدید نحوه‌ی کار به چه ترتیب است؟

رنج فایندر فاصله یاب لئوپولد ورتکس

فاصله‌ی راحتی چشم، میدان دید و بزرگنمایی

میدان دید اندازه‌ی فاصله‌ای است که می‌توانید از بین دولبه‌ی عدسی چشمی مشاهده کنید.  میدان دید برحسب پا یا متر اندازه‌گیری می‌شود.  مثلاً ممکن است دوربین تک‌چشمی 20-60х محدوده‌ی دید 35 متری  در فاصله‌ی 1000 یاردی را 20 برابر بزرگنمایی کند.

تمام این موارد چه ربطی به فاصله‌ی راحتی چشم دارد؟

هرچه بزرگنمایی افزایش پیدا کند، بیشتر با کاهش میدان دید ، فاصله‌ی راحتی چشم کاهش می‌ یابد.

مثلاً اگر بزرگنمایی 20 حداکثر میدان دید 115 پا در فاصله‌ی 1000 یاردی با فاصله‌ی راحتی چشم 15 میلی‌متری داشته باشد ، بزرگنمایی 60 برابر ممکن است نهایتاً فقط بتوانید ارتفاع 62 پایی در فاصله‌ی 1000 یاردی را تنها با فاصله‌ی راحتی چشم 1/7 میلی‌متری ببینید.

ارتفاع 62 پا در فاصله‌ی 1000 یاردی با حداکثر قدرت بزرگنمایی در وضعیت واقعی بد نیست، چرا که به دنبال جزئیات بسیار دقیق هدف هستید.  با این حال در صورتی که چشمان‌تان را بسیار به عدسی چشمی نزدیک کرده باشید و باقدرت بزرگنمایی 60 برابر فاصله‌ی راحتی چشم‌تان تنها 1/7 میلی‌متر باشد آنگاه ممکن است نتوانید بصورت مداوم در عدسی نگاه کنید .

فیزیک اپتیک این‌گونه کار می‌کند.  با افزایش قدرت بزرگنمایی میدان دید و فاصله‌ی راحتی چشم کاهش می‌یابد.  این کار نوعی بده بستان است.  قدرت بزرگنمایی بالا برابر است با فاصله‌ی راحتی چشم کمتر.  قدرت بزرگنمایی پایین برابر است با فاصله‌ی راحتی چشم بیشتر. همیشه به دنبال مقدار هرکدام از این ویژگی‌ها بگردید : حداکثر فاصله‌ی راحتی چشم و کمترین فاصله‌ی راحتی چشم.  حداکثر میدان دید و کمترین میدان دید.

اما بزرگنمایی یا زوم عدسی‌های چشمی نباید به گونه‌ای باشد که بر فاصله‌ی راحتی چشم تأثیر بگذارد.

فاصله‌ی راحتی چشم قابل تنظیم


بسیاری از عدسی‌های چشمی فاصله‌ی راحتی چشم قابل تنظیمی دارند و دوربین‌های دوچشمی دارای قدرت بزرگنمایی ثابت از این دست عدسی‌های چشمی هستند.  می‌توانید دوربین دوچشمی‌ای با فاصله‌ی راحتی چشم 16 میلی‌متری داشته باشید که افراد عینکی بتوانند با آن سر کنند.  اما اگر مجبور به پیچاندن کامل جای چشم دوربین باشید، آنگاه متوجه خواهید شد که مقداری از فاصله‌ی راحتی چشم را از دست خواهید داد و احتمالاً 9 میلی‌متر فاصله‌ی راحتی چشم برای‌تان باقی می‌ماند.

فاصله راحتی چشم

می‌توانید کل میدان دید را مشاهده کنید، اما ممکن است حدقه‌ی چشم‌تان در اثر فشار آوردن به جای eyecups دوربین به درد آید.

eyecups

با eyecups دوربین بازی کنید تا ببینید که آیا می‌توان به نقطه‌ای رسید که نه تنها راحت باشد، بلکه همچنین بهترین دید را ارائه دهد.

 فاصله‌ی راحتی چشم چندوضعیتی موجود روی عدسی چشمی انعطاف‌پذیری بیشتری را جهت دید، راحتی و ایمنی چشم در اختیار افراد معمولی و افراد عینکی قرار می‌دهد.

فاصله‌ی راحتی چشم کم  Short Eye Relief

حتی با وجود تمام این حرف‌ها به استثنای دوربین تفنگ اکثر افراد با فاصله‌ی راحتی چشم دوربین‌های ورزشی مشکلی ندارند.  مسائل مطرح شده در مورد فاصله‌ی راحتی چشم بسیار کم به افراد عینکی و دوربین‌های تفنگی سوار بر تفنگ‌های با لگد زیاد ، تفنگ‌های سرپر و دوربین‌های دارای قدرت بزرگنمایی بسیار بالا مربوط می‌شود.

معمولاً فاصله‌ی راحتی چشم کم چیزی کمتر از 13 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.  ممکن است فاصله‌ی راحتی 13 میلیمتری یا کمتر برای اکثر افرادی که عینکی نیستند مسئله‌ای نباشد، اما ممکن است چنین حس کنید که در حال فشار دادن عدسی چشمی به حدقه‌ی چشمتان هستید تا بتوانید کل میدان دید را مشاهده کنید.

ممکن است افراد عینکی در فاصله‌ی راحتی چشم کمتر از 16 میلی‌متر با مشکلاتی در دیدشان مواجه شوند.  از آنجایی که عینک می‌تواند مشکل‌ساز شود در نتیجه فاصله‌ی راحتی چشم باید برای افراد عینکی بیشتر باشد تا بتوانند کل میدان دید را مشاهده کنند.  بهترین راه برای امتحان اینکه آیا عدسی چشمی از لحاظ فاصله‌ی راحتی چشم یا استفاده یا عدم استفاده از عینک برای‌تان مناسب است این است که یک‌بار بدون عینک و سپس مجدداً با استفاده از عینک به دنبال میدان دید کامل باشید.  در بهترین حالت نباید هیچ تفاوتی وجود داشته باشد.

فاصله‌ی راحتی چشم زیاد

همیشه عدسی‌های چشمی دارای فاصله‌ی راحتی چشم زیاد ترجیح داده می‌شوند.  این میزان در دوربین‌های دوچشمی حدود 20 تا 24 میلی‌متر و در دوربین تفنگ 4/5 اینچ (11.4 سانت) است.  این فاصله‌ی راحتی برای دید راحت‌تر است، چرا که احتمالاً شما را مجبور نکند که به صورت مستقیم چشمتان را بر روی عدسی چشمی قرار دهید.

همچنین در صورت داشتن exit pupil با اندازه‌ی مناسب فاصله‌ی راحتی چشم زیاد باید حرکت یک‌طرفه‌ی قابل آسان‌تری را در درون محور نوری ممکن می‌سازد بدون آنکه میدان دید از دست برود.  نهایتاً هدف داشتن دیدی واضح، روشن، راحت و بدون خطر ایجاد خونریزی در ناحیه‌ی ابرو است.

مقاله exit pupil

هنگام قراردهی چشم خارج از فاصله‌ی راحتی چشم، صرف نظر از بسیار نزدیک یا دور بودن فاصله، با مشکل دید مواجه خواهید شد.

  • ویگنتینگ/تاریک شدن گوشه‌های تصویر
  • افت انتقال نور
  • کاهش میدان دید
  • خطر برخورد دوربین تفنگ در زمان لگد زدن

مشخصه‌ی فاصله‌ی راحتی چشم این تصور را به شما القا می‌کند که می‌خواهید چشم‌تان در چه نقطه‌ای قرار داشته باشد.  اندکی به عدسی چشمی نزدیک‌تر بشوید یا اینکه کمی دورتر بروید.  با این حال دوربین تفنگ اندکی متفاوت است.

دوربین تفنگ و فاصله‌ی راحتی چشم

فاصله‌ی راحتی کم و زیاد اصطلاحاتی هستند که در دنیای دوربین تفنگ مطرح می‌شوند و مانند این است که تفاوت مشخصی داشته باشند.  با این حال این مورد واقعاً به تیرانداز و نوع سلاحی که به کار می برد ربط دارد.

فاصله‌ی راحتی چشم استاندارد دوربین تفنگ چیزی بین 3 تا 3/5 اینچ (7.6 تا 8.9 سانت) است.

این استاندارد صنعتی در سلاح‌های گرمی که معمولاً برای شکار در فاصله‌ی کمتر از 500 یاردی استفاده می‌شود و لگد سبک دارند، خوب کار می‌کند.  اما در زمان استفاده از تفنگ‌های کالیبر بزرگی که لگد سنگینی دارند معادلات تغییر می کند .

دوربین‌های داری قدرت بزرگنمایی بالاتر برای تفنگ‌هایی لازم هستند که لگد سنگینی می‌زنند و همه چیز به سرعت و ضربه‌ی انفجاری بستگی دارد و به دنبال آن فاصله‌ی راحتی چشم زیادتر الزامی است. 
بنابراین چگونه فاصله‌ی راحتی چشم را برای خودتان اندازه‌گیری می‌کنید؟

ممکن است شرکت سازنده‌ای بیابید که در بوق و کرنا می‌کند که فاصله‌ی راحتی چشم 4 اینچی زیاد است، در حالی که دیگران می‌گویند 6 اینچ هم فاصله‌ی راحتی کمی برای چشم است.  پس اجازه دهید مقداری در این رابطه بحث کنیم.

فاصله‌ی راحتی چشم 4 تا 4/5 اینچ جایی عالی است و شرکت‌های سازنده را به رعایت استاندارد صنعتی جدید فاصله‌ی راحتی چشم وادار ساخته است .  هرچه قدرت بزرگنمایی بالاتر باشد، میدان دید و فاصله‌ی راحتی چشم کمتر می شود .  اگر بتوانید یک اینچ را در قدرت بزرگنمایی 15 تا 20 برابر از دست بدهید همچنان ایمن هستید و تقریباً در فاصله‌ی راحتی چشم 3/5 اینچی قرار دارید.  ما چنین چیزی را دوست داریم، شما چطور؟

حال بحث این نکته که فاصله‌ی راحتی چشم زیاد سبب کاهش انتقال نور می‌شود تنها تا حدودی درست است.  اگر در مورد دوربین اسکاوت صحبت می‌کنید که در فاصله‌ی 12 تا 16 اینچی از میانه ی لوله‌ی تنفگ قرار دارد آنگاه پاسخ مثبت است سریع‌تر نور را از دست می‌دهید مخصوصاً در شرایط نور کم. 

اما وقتی از افزایش یک اینچی استاندارد صنعتی به 4/5 اینچ سخن به میان می‌آوریم آنگاه کاهش نور غیرمنطقی خواهد بود.

فاصله‌ی راحتی چشم 6 اینچی برای اکثر ما که از دوربین استاندارد تفنگ استفاده می‌کنیم زیاد محسوب می‌شود.  اما دوربین‌هایی وجود دارد که مخصوصاً به عنوان دوربین‌های دارای فاصله‌ی راحتی چشم زیاد بازاریابی می‌شوند و فاصله‌ی راحتی چشم‌شان بیشتر از 6 اینچ است و معمولاً توان بزرگنمایی بسیار پایین‌تری دارند. مجموعه دوربین‌های اسکوات، دوربین تپانچه و دوربین‌های ساخته شده برای تفنگ‌های کالیبر بزرگ و تفنگ‌های قدرتمند .

این دوربین‌های دارای فاصله‌ی راحتی چشم زیاد روی تفنگ‌های قدرتمند نه تنها برای ایجاد فاصله‌ی ایمنی در هنگام لگدزنی تفنگ لازم هستند، بلکه همچنین برای دسترسی و نظافت آسان خزانه‌ی فشنگ تنفگ‌های گلنگدنی هم به وجودشان نیاز است.  معمولاً این نوع دوربین‌ها جلوی لوله‌ی تفنگ قرار می‌گیرند. فایل ویدئویی زیر برخی از این دوربین‌های دارای فاصله‌ی راحتی چشم زیاد را پوشش می‌دهد.

Video

آگاهی سبب آسایش می‌شود.

ممکن است فهمیدن اصول و مبانی تکنولوژی و مشخصات ملال‌آور به نظر برسد، اما دانستن مشخصات مهم است.  مشخصات می‌تواند تعیین کند که آیا عدسی چشمی برای شما، تفنگ‌تان یا برای نیازتان مناسب است یا خیر.

پرسیدن در مورد فاصله‌ی راحتی چشم هرگز دلسرد کننده نخواهد بود، چرا که همیشه آگاه بودن خریدار و کاربر  موجب آسایش او است.  در فصل شکار امسال ابروی خود را به خونریزی نیاندازید، همین‌که چشم‌تان را از دست ندهید خود راحتی محسوب می‌شود.  (بله، شوخی داریم).

منبع : targettamers