مشکلات تاری تصویر دوربین تفنگ به دلیل زوم ،پارالاکس و سراب – عدم وضوح رتیکل

عیب یابی تاری تصویر دوربین تفنگ به دلیل زوم ،پارالاکس و سراب – عدم وضوح رتیکل

بنچ رست عیب یابی تاری تصویر دوربین تفنگ به دلیل زوم ،پارالاکس و سراب - عدم وضوح رتیکل

مبتدیان بحث دوربین تفنگ یا حتی دوربین‌های با بزرگنمایی زیاد ممکن است اذیت اهداف تار و کیفیت پایین تصویر را بیش از یک بار در عمر خود تجربه کنند. اما نگران نباشید. اگر بدانید که دقیقاً باید چه‌کار کنید، حل این مشکل آسان است.

هرچند، وقتی نوبت تشخیص علت تاری خسته‌کننده‌ی دوربین شما می‌رسد، همه‌چیز سیاه و سفید (صفر و صد) نیست. بیایید علل شایع پشت این دردسر شما را موشکافی کنیم تا بتوانید خیلی زود به هدف‌گیری خود برگردید.

رتیکل تار

این احتمالاً دلیل اول بسیاری از دردسرهای دارندگان دوربین تفنگ است؛ یک رتیکل خارج از فوکوس. رتیکل ممکن است تار به نظر برسد و حتی اگر به وضوح مشخص نباشد، خیلی از کاربران نمی‌دانند که چه مقدار تیزی رتیکل را از دست داده‌اند. در صورت کمبود آن (تیزی رتیکل) دوربین شما لازم است به‌طور مناسب برای چشم‌ها و بینایی شما فوکوس شود.

دوربین تفنگ بادی تاری تصویر دوربین

اگر سلامت چشم دارنده‌ی دوربین تغییر نکند، انجام این کار برای یک بار باید کافی باشد. هرچند، در گذر زمان، کیفیت بینایی شما ممکن است تغییر کند و فوکوس مجدد دوربین لازم شود. اگر اشخاص دیگری از دوربین شما استفاده کنند، لازم است که فوکوس را برای چشم خودشان تنظیم کنن و وقتی دوربین را پس می‌گیرید باید دوباره برای بینایی خودتان کالیبره‌اش کنید.
 
این کارها را باید انجام دهید.
گام ۱

  • اگر هنگام تیراندازی عینک می‌زنید، برای فوکوس کردن دوربین نیز عینک بزنید.
  • درب دوربین را (اگر داشته باشد) بردارید.
  • قفل چشمی دوربین را اگر مکانیزم قفل دارد، باز کنید.
  • به یاد داشته باشید که هرگز مستقیماً (با دوربین) به خورشید نگاه نکنید، زیرا می‌تواند آسیب دائمی و شدید به چشمان شما وارد کند.

 
گام 2
چشمی را کامل به بیرون (معمولاً پادساعتگرد) چرخانده و خارج کنید.
 
گام 3
یک پس‌زمینه‌ی خالی یا سفید، مانند دیوار یا آسمان را انتخاب کنید. قرار نیست وقتی به یک هدف نگاه می‌کنید دوربین را فوکوس کنید. داخل دوربین را نگاه کرده و رتیکل تار را شناسایی کنید.
 
گام 4
بیرون را نگاه کنید و با نگاه به یک هدف دور، به ماهیچه‌های چشمانتان استراحت بدهید. چشمی را به اندازه‌ی یک تقه بچرخانید (معمولاً ساعتگرد) و یک نگاه سریع به داخل دوربین بیندازید تا رتیکل را شناسایی کنید. بلافاصله بیرون را نگاه کنید. مهم است که نگاهتان به داخل دوربین سریع باشد تا به عضلات چشم فرصت جبران تاری رتیکل را ندهید.
 
گام 5
چرخاندن چشمی و نگاه به بیرون را تا زمانی که به یک رتیکل کاملاً تیز نرسیده‌اید، ادامه دهید.
 
گام 6
چشمی را در صورت نیاز قفل کنید. ممکن است بخواهید در صورت نیاز تنظیم دیوپتر دوربین را (اگر داشته باشد) یادداشت کنید. اگر چند نفر از دوربین استفاده کنند، می‌توانید از یک ماژیک برای علامتگذاری تنظیم خاص فوکوس خودتان استفاده کنید.
 
وقتی رتیکل کاملاً تیز، سیاه و واضح شد، رتیکل برای چشم شما به‌درستی فوکوس شده است. صرف‌نظر از این گام یا کنار آمدن با یک کیفیت متوسط رتیکل موجب تنش و خستگی چشم شما می‌شود.

تاری در بزرگنمایی زیاد

زوم دوربین تفنگزوم دوربین تفنگ مارچ

تاری هدف یا در مجموع کیفیت ضعیف تصویر معمولاً مربوط به استفاده از زوم (بزرگنمایی) یا فاصله نسبت به هدف شماست. ممکن است متوجه شوید که کیفیت تصویر شما نمی‌تواند در بزرگنمایی پایین بهتر شود، اما همچنان که قدرت بزرگنمایی را بیشتر می‌کنید، وضوح تصویر را بیشتر از دست می‌دهید. چند دلیل برای این وجود دارد و یکی از آنها پارالاکس (اختلاف منظر) است.
 
خیلی از دوربین‌های تفنگ در کارخانه با پارالاکس از ۱۰۰ الی ۱۵۰ یارد تا بی‌نهایت تنظیم می‌شوند. معمولاً، این دوربین‌ها بزرگنمایی پایین‌تری در محدوده‌ی ۱۰ الی ۱۲ برابر دارند. اگر قبل از ادامه مطلب به اطلاعات بیشتری در مورد این پدیده غیرعادی نیاز دارید.
 
اغلب اوقات کیفیت پایین تصویر مربوط به شلیک به یک هدف خیلی نزدیک است. با تنظیمات پارالاکس کارخانه که بالاتر ذکر شد، تلاش برای فوکوس روی یک هدف در فاصله‌ی ۱۰ تا ۲۵ یارد ممکن است برای توان فوکوس تفنگ خیلی نزدیک باشد. بزرگنمایی را کم کرده و ببینید آیا بهتر می‌شود یا نه. ممکن است بخواهید فقط روی اهدافی فوکوس کنید که دورتر هستند.
 
گاهی، دوربین‌های ارزان قیمت اصلاً کیفیت اپتیکی لازم برای پشتیبانی کیفیت تصویر بهینه در محدوده حداکثر بزرگنمایی را ندارند. این برای خیلی از دوربین‌های اقتصادی (ارزان) تفنگ‌های موجود در بازار مطرح است. زیرا کیفیت شیشه، کوتینگ ( مقاله کوتینگ عدسی ها ) عدسی‌ها و کیفیت ساخت اپتیک می‌تواند با قیمت تمام شده مصالحه شود.

فوکوس برای پارالاکس

فوکوس برای پارالاکس

اگر دوربین تفنگ شما دارای یک طبلک کناری یا عدسی شیئی قابل تنظیم (AO) است،‌ در این صورت برای بهبود فوکوس نیاز به تنظیمات بیشتری دارید. ممکن است دلیل کیفیت کم تصویر شما باشد.

 
وظیفه‌ی طبلک تصحیح پارالاکس یا AO این است که هدف را نسبت به رتیکل به فوکوس برساند. این بدان معناست که تصویر ایجاد شده (هدف) باید در صفحه اپتیکی یکسان با رتیکل قرار بگیرد. وقتی حالت crosshairs رتیکل را هنگام چرخاندن سر در حال حرکت ببینید، پارالاکس وجود دارد. تصویرتان ممکن است تار نیز باشد.

حالت crosshairs 

اصلاح این مشکلات پارالاکس بستگی به نوع پدیده پارالاکس شما دارد.
 
تنظیمات با AO:

  • فاصله تان را تا هدف حدس بزنید. شما می توانید این کار را با حدس زدن یا استفاده از  لیزر فاصله یاب (رنج فایندر) انجام دهید.
  • از نمای دوربین تفنگ خارج شوید و ساید پارالاکس یا عدسی شیئی (objective bell) را بچرخانید تا علامت‌های مرجع روی AO با فاصله شما تا هدف منطبق شود.
  • به نمای دید دوربین برگردید و  بزرگنمایی را به میزانی که برای شلیک شما مناسب است تنظیم کنید.
  • کیفیت تصویر باید مطلوب باشد و پارالاکس باید اصلاح شود.

 
تنظیم با فوکوس جانبی (Side Focus):

  • برای تشخیص  فاصله تان از هدف یا از لیزر  فاصله یاب استفاده کنید و یا حدس بزنید.
  • فوکوس جانبیتان را به سمت علامت بی نهایت بچرخانید.
  • تا زمانیکه کیفیت عکستان به طور  کامل  واضح شود آن را به سمت پایین بچرخانید.
  • نشان‌های مرجع باید با فاصله ی تخمینی هدفتان متناسب باشد.
  • زوم یا بزرگنمایی مناسب را برای شلیک مورد نظر تنظیم کنید.

تخمین بیشتر یا کمتر فاصله منجر به تصویر تار می‌شود و (تنظیم با) پارالاکس می‌تواند بهترین شلیک را برای شما رقم بزند.
 
چیزی که مسائل را پیچیده‌تر می‌کند این است که بزرگنمایی هم اینجا یک تأثیر قوی دارد. خیلی از شکارچیان هدف را به این دلیل از دست می‌دهند که تنظیم قدرت بزرگنمایی برای آن فاصله نامناسب بوده و نه لزوماً اینکه شکارچی فراموش کرده که (پیچ تنظیم) را برای فاصله‌ی مناسب بچرخاند.

حل مشکل سراب

در زمان‌های خاصی از روز، ممکن است آماده شوید که دوربینتان را از پنجره به بیرون پرت کنید. به هر حال در این حالت تقصیر دوربین تفنگ شما نیست. تیراندازها مجبورند چه در فاصله‌ی دور و چه نزدیک با نوعی از سراب دست و پنجه نرم کنند. ابتدا، سرابی را دارید که همه‌ی تیراندازهای لانگ رنج در مورد آن اطلاع دارند. اعوجاج‌های شبیه به موج حرارت که غیر از اینکه دید واضح شما روی هدف را مختل می‌کنند، می‌توانند عواقب جدی روی نقطه هدف‌گیری شما داشته باشند.
 
به هر حال، اگر بتوانید الگوهای باد و سراب را به‌نفع خودتان دیده و تفسیر کنید، می‌توانید با استفاده از سراب تصحیحاتی را روی تیراندازی‌تان انجام دهید. چیزی در مورد آن نمی‌دانید؟ اینجا به شما یک توضیح دست اول در مورد آن می‌دهیم! هرچند، بهترین راه برای تصحیح یک تصویر تار هنگامی که تقصیر طبیعت است، این است که بزرگنمایی را کم کنید. زوم بیش از اندازه تنها یک نمای نزدیک از تصویر موهوم موج‌دار را می‌دهد.

 
نوع دیگر سراب را با نام سراب لوله‌ تفنگ (barrel) وsuppressor ها می‌شناسیم. این نوع سراب حتی برای شکارچی‌های فاصله نزدیک نیز رخ می‌دهد، که ناشی از موجهای حرارتی ساطع شده از لوله‌ی تفنگ و قطعات متصل به لوله است. اگر اجازه دهید تفنگ بین هر شلیک خنک شود یا از نوارها یا سپرهای ضد سراب استفاده کنید، این اثر می‌تواند جبران شود.

حل اشتباهات منجر به تاری

همان‌طور که می‌بینید، بیشتر اوقات، تاری دوربین تفنگ ناشی از اشتباهات کاربر است. می‌تواند پارالاکس باشد، یک دوربین خارج از فوکوس باشد یا سراب باشد که سر به سر شما می‌گذارد.
 
اما گاهی اوقات برخی نقص‌ها هم هستند که در مقابل مشتریانی که پول داده‌اند ظاهر می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که برخی دوربین‌های ارزان تفنگ نمی‌توانند در بزرگنمایی‌های زیاد کیفیت تصویر را حفظ کنند، حتی در فواصل تا ۲۰۰ یارد. اما اگر تمام گام‌های عیب‌یابی را طی کرده باشید، زمان آن رسیده که از گارانتی خود نیز استفاده کنید.