خرید بهترین پایه دوربین برای تفنگ – راهنمای نصب پایه دوربین تفنگ

خرید بهترین پایه دوربین برای تفنگ – راهنمای نصب پایه دوربین تفنگ

خرید بهترین پایه دوربین برای تفنگ - راهنمای نصب پایه دوربین تفنگ

انتخاب پایه دوربین و نحوه نصب آن روی تفنگ همیشه مورد سوال و پرسش تیراندازان است در این مقاله سعی میکنیم به آنها پاسخ دهیم .

نصب دوربین یکی از جنبه‌های بسیار مهم آماده کردن تفنگ است. اما متاسفانه معمولا توجه چندانی به آن نمی‌شود. پایه‌ی دوربین نقطه‌ی اتصالی است که دو بخش مهم (و معمولا گران‌قیمت) سیستم تیراندازی، یعنی تفنگ و ابزار بصری را به یکدیگر متصل می‌کند. من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اهمیت خریداری پایه‌ای باکیفیت برای تفنگ را به شما یادآوری کرده و از آن مهم‌تر به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کنم. در هنگام خرید پایه برای تفنگ شکاری، هدف زنی یا جنگی باید چندین نکته را مد نظر قرار دهید. اگرچه مفاهیم پایه برای همه مشترک است، اما اجازه دهید به تفنگ جنگی بپردازیم.

پایه دوربین و نصب آن

ریل دارای شیب رو به جلو است تا دوربین را به پایین مایل نموده و از محدوده‌ی حرکتی رتیکل آن بیش‌ترین بهره‌برداری را نماید. بیشتر ریل‌ها دارای شیب 20 MOA هستند، اما مدل‌هایی با شیب بین 10 تا بیش از 60 MOA نیز وجود دارند. شیب 20 MOA این ریل‌ها را به سختی می‌توان با چشم مشاهده کرد. اگر دایره کامل 360 درجه باشد، 20 MOA تنها برابر با 3/1 درجه است.

تعریف روشنی که بتوان بر اساس آن تعیین کرد تفنگی جنگی است یا خیر وجود ندارد. اما بر خلاف تفنگ‌های شکاری، تفنگ جنگی دارای لوله‌ای سنگین و قنداقی است که برای تیراندازی به صورت درازکش یا تیراندازی از روی زمین/کوله‌پشتی طراحی شده است. هم‌چنین دارای دوربینی با قابلیت بزرگ‌نمایی و خطوط نشانه‌روی دقیق می‌باشد. با توجه به این که این دوربین‌ها برای تیراندازی تا مسافت‌های بسیار زیاد ساخته شده‌اند، ریل پیکاتینی با کمی شیب می‌تواند پایه‌ای ایده‌آل برای نصب دوربین باشد. خوب، شیب 0، 20 دقیقه (MOA)، یا بیش‌تر …، کدام یک را باید استفاده کنید؟ خوشبختانه این پارامتر را می‌توانید با کمک محاسباتی ساده و سیستم محاسبات بالستیک دلخواه خود تعیین کنید. شخصا، ترجیح می‌دهم از وب‌سایت‌های JBM یا سیستم خودم در آدرس Kestrel with Applied Ballistics استفاده کنم. برای سادگی و خلاصه‌تر شدن توضیحات، فقط از واحد دقیقه در این محاسبات استفاده می‌کنم.

1. اگر اطلاعات فشنگ را وارد نکرده‌اید، این کار را انجام دهید.

2. افت گلوله در حداکثر بردی که می‌خواهید به آن شلیک کنید را مشخص کرده و به یاد داشته باشید.

3. محدوده‌ی حرکتی کل دوربین را تقسیم بر دو کرده و منهای 5 کنید (5 MOA عدد مناسبی برای جبران محدوده‌ی از دست رفته پس از صفر کردن است.)

این عدد ارتفاع تقریبی قابل استفاده‌ی دوربین شما با پایه‌ای با شیب 0 دقیقه است. می‌توانید با اضافه کردن شیب ریل/پایه به عدد محاسبه شده، محدوده‌ی قابل استفاده‌ی دوربین را افزایش دهید. بگذارید مثالی بزنیم. فرض کنیم که دوربینی با محدوده‌ی کلی 80 MOA در اختیار دارید. با به کارگیری رابطه بالا خواهیم داشت: (80 MOA / 2) – 5 MOA = 35 MOA. اگر تفنگ را بر ریلی مسطح نصب کنید، محدوده‌ی قابل استفاده‌ی شما 35  MOA خواهد بود. اما اگر از ریلی با شیب 20 دقیقه استفاده کنید، چه؟ ساده است، 20 را به 35 اضافه کنید تا محدوده‌ی قابل استفاده 55 را به دست آورید. به داده‌ها یا نرم‌افزار بالستیک خود مراجعه کرده و ببینید که در چه فاصله‌ای گلوله به محدوده‌ی 35 یا 55 دقیقه افت می‌کند. برای مثال M24.308 من در فاصله‌ی 900 یاردی (تقریبا 823 متر) تقریبا به اندازه‌ی 35 دقیقه افت می‌کند. بنابراین برای رسیدن به 1000 یارد (تقریبا 914 متر) باید از ریلی شیب‌دار استفاده کنم.

دوربین تفنگ

برخی پایه‌های یک‌تکه به منظور افزایش محدوده‌ی قابل استفاده‌ی دوربین خود دارای شیب هستند. این موضوع را می‌توان به سادگی در این پایه‌ی Era-Tac مشاهده کرد. اگرچه تقریبا همه‌ی پایه‌های یک‌تکه دارای شیبی ثابت، معمولا 0 یا 20 دقیقه، هستند، پایه‌ی قابل تنظیم بالا می‌تواند تفاوت شیب 0 و 70 دقیقه را به ما نشان دهد.

چطور است کمی سیستم را پیچیده‌تر کنیم؟ اجازه دهید .338 Lapua Magnum را باSchmidt Bender PMII 5-25 ترکیب کنیم. محدوده‌ی این دوربین 26 MRAD است که پس از تبدیل کردن، تقریبا برابر با 90 MOA می‌شود (26 MIL معادل 87.75 MOA است – در این‌جا برای سادگی محاسبات 90 در نظر گرفته شده است). 338 Lapua Mag بسیار قدرتمند و دور برد است که افراد معمولا با آن تا بیش از 2000 یارد (~ 1829 متر) شلیک می‌کنند. خوب، شما این ترکیب را چطور استفاده می‌کنید؟ بگذارید محاسبات را انجام دهیم: (90 MOA / 2) – 5 MOA = 40 MOA. با پایه یا ریلی با شیب 0 دقیقه، می‌توانید این فشنگ را تا 40 MOA، چیزی حدودی 1300 یارد (~ 1189 متر)، شلیک کنید؛ که البته به خرج آن نیز بستگی دارد. ممکن است بپرسید چرا ریل یا پایه‌ای با شیب فوق‌العاده زیاد استفاده نمی‌کنیم که محدوده‌ی دوربین را افزایش دهیم؟ خوب، محدوده‌ی حرکتی رتیکل دوربین محدود است. اگر شیب ریل/پایه را بیش از حد زیاد کنید، سر دوربین به حدی پایین می‌آید که دیگر امکان صفرکردن در فاصله‌ی نزدیک را نخواهید داشت. برای مثال اگر بخواهید به هدفی در فاصله‌ی 100 یا 300 یاردی
(~ 91 یا 274 متری) شلیک کنید، بایستی مطمئن شوید که شیب کلی ریل/پایه از نصف محدوده‌ی حرکتی رتیکل دوربین بیش‌تر نباشد. در این مورد خاص نقطه‌ی وسط تنظیم شده برابر با 40 MOA است.

حالا بگذارید ببینیم اگر بخواهیم هدف قرار دادن در فاصله‌ی 100 یاردی (~ 91 متری) را حفظ کنیم، با 338 Lapua Mag تا کجا می‌توانیم پیش برویم. چه از پایه‌ای 20 MOA ای بر روی ریلی با شیب 20 MOA استفاده کنیم و چه پایه‌ای با شیب 40 MOA را با ریلی با شیب 0 به کار بگیریم فرقی نمی‌کند. با در نظر گرفتن آن 5 MOA ای که کم می‌کنیم، به هر حال ما می‌خواهیم به شیب کلی 40 MOA برسیم. بنابراین 40 MOA نقطه‌ی وسط تنظیم شده است. با اضافه شدن محدوده‌ی قابل استفاده 40 MOA ای محاسبه شده، در نهایت می‌توان انتظار داشت که محدوده‌ی قابل استفاده‌ی دوربین برابر با 80 MOA باشد. برای یک فشنگ معمولی 338 Lapua Magnum، گلوله در فاصله‌ی حدود 1900 یارد (~ 1737 متر) به اندازه‌ی 80 MOA افت می‌کند. برای آن‌که بتوان به فاصله‌ای بیش از این دست یافت به شیب بیش‌تری نیاز است که در آن صورت مجبور خواهید شد از اهداف در فواصل نزدیک‌تر چشم‌پوشی کنید.

تنظیم دوربین تفنگ

در مورد ارتفاع رینگ/پایه، الگوهایی کلی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید. اما ابتدا باید مشخص کنیم ارتفاع یعنی چه. برای رینگ ها یا پایه‌های پیکاتینی، مطابق شکل پایین ارتفاع از بالای ریل تا وسط تیوب دوربین اندازه‌گیری می‌شود (این اندازه را با عنوان center-line height نیز می‌شناسند). تفنگ‌هایی مانند Accuracy International AXMC که بالای آن مسطح است یا تفنگ‌های نوع AR در مقایسه با نمونه‌های دیگر ی نظیر Sako TRG  به ارتفاع رینگ/پایه‌ی بالاتری نیاز دارند. زیرا ریل روی AXMC اساسا مانع آن می‌شود که دوربین بر روی پایه هایی با ارتفاع کم‌تر نصب شود. به طور خلاصه، بهتر است دوربینی با عدسی شیئی 56 میلی‌متری بر روی رینگ/پایه‌ای با ارتفاعی بین 1.375 و 1.5 اینچ (35-38 میلی‌متر) نصب شود. بدین ترتیب دوربین در ارتفاعی نصب می‌شود که دریچه‌های دوربین و نیز خود ریل را کاملا آزاد می‌گذارد. من پایه هایی با ارتفاع 1.25 اینچ (~ 32 میلی‌متر) دیده‌ام که با عدسی 56 میلی‌متری بر روی ریل بلند به کار گرفته شده‌اند، اما آن را توصیه نمی‌کنم، چرا که در این صورت فاصله‌ی بین ریل و دوربین کم‌تر از 1 میلی‎‌متر خواهد بود. برای عدسی شیئی 50 میلی‌متری یا کوچک‌تر، ارتفاع 1.25-1.375 اینچ (32-35 میلی‌متر) کافی خواهد بود. هم‌چنین اتصالات دید در شب و حرارتی معمولا به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که با ارتفاع رینگ/پایه 1.5 اینچ (38 میلی‌متر) به خوبی تنظیم می‌شوند. اگرچه در در حالت کلی اگر دوربین دقیقا با آن‌ها هم‌راستا نباشد، مشکلی پیش نمی‌آید.

پایه دوربین تفنگ

مدل‌های قدیمی‌تر نظیر TRG و Accuracy International AT یا تفنگ‌هایی که ریل آن‌ها تنها بخش مکانیزم آتش را در بر می‌گیرد و جلوتر نمی‌رود را می‌توان با پایه هایی با ارتفاع کم‌تر به کار برد. در تفنگ‌هایی با لوله‌ی بزرگ، عدسی 56 میلی‌متری می‌تواند بر روی حلقه‌ای به ارتفاع 1 اینچ (26 میلی‌متر) نصب شود. برای عدسی 50 میلی‌متری 0.885 اینچ (23 میلی‌متر) باید کافی باشد و برای 44 میلی‌متر یا کم‌تر می‌توانید کم‌ترین ارتفاع ممکن را به کار بگیرید و باز هم دوربین با لوله فاصله خواهد داشت. برای لوله‌های باریک، ممکن است بسته به موقعیت فضای بیش‌تری داشته باشید، اما نه آن‌قدرها. در لوله‌های باریک، عدسی 56 میلی‌متری با ارتفاع حلقه‌ی 0.885 اینچ (23 میلی‌متر) تماس نخواهد داشت.

برای تفنگ‌های دیگری مانند  Christensen Arms MPR یا Savage BA با ریل‌های اضافی، که ابعاد آن‌ها تا حدی منحصر به فرد است، راه‌هایی وجود دارد که به شما امکان اندازه‌گیری و اطمینان از جا رفتن دوربین را خواهد داد. اگر دوربین و تفنگ را در اختیار دارید، می‌توانید به طور دقیق ارتفاع مورد نیاز را تعیین کنید. تفنگ را به پهلو روی زمین بگذارید و دوربین را بالای آن در ارتفاعی که از دید شما ایده‌آل است قرار دهید. در این حالت بهترین روش برای اندازه‌گیری ارتفاع این است که فاصله‌ی بین بالای ریل تا وسط لوله‌ی دوربین را اندازه بگیرید، یا از بالای ریل تا پایین لوله را اندازه‌بگیرید و سپس شعاع لوله را به آن اضافه کنید.

برای مثال دوربین را بالای تفنگ می‌گذارید و محل ایده‌آل را فاصله‌ی 0.5 اینچی (13 میلی‌متر) بین پایین دوربین و ریل تشخیص می‌دهید. با توجه به این‌که قطر تیوب بیش‌تر دوربین‌های نظامی به میلی‌متر بیان می‌شود، لازم است واحدها را به میلی‌متر تبدیل کرده و گرد کنید؛ که در مورد این مثال می‌شود 13 میلی‌متر. اگر قطر لوله‌ی دوربین 34 میلی‌متر باشد، با اضافه کردن نصف آن (17) به 13 ارتفاع 30 میلی‌متر را به دست خواهید آورد. حال، دوباره این عدد را به واحد انگلیسی تبدیل کنید تا عدد 1.18 اینچ را به دست بیاورید. سپس می‌توانید به دنبال نزدیک‌ترین جفت رینگ یا پایه به این ارتفاع بگردید. اگر عدد 30 میلی‌متر که قبلا به دست آورده‌اید، حداقل فاصله‌ی ممکن بوده است و رینگ/پایه‌ای با ارتفاع 1.18 اینچ موجود نیست، بهتر است چیزی را انتخاب کنید که اندکی بلندتر باشد.

نصب دوربین تفنگ

در رابطه با اعداد و ارقامی که مطرح شد، استثناهایی نیز وجود دارد. یکی از این موارد پایه‌های قابل تنظیم شیب‌دار Era-Tac است. به این دلیل که وقتی دوربین با کمک پایه‌ای با شیب داخلی مثلا 20 MOA به پایین مایل می‌شود، عدسی شیئی دوربین کمی پایین‌تر قرار می‌گیرد. اگر توصیه‌هایی قبلی رعایت شده باشد، با شیب 20 دقیقه مشکلی پیش نمی‌آید. اما شیب پایه‌های Era-Tac می‌تواند تا 70 MOA تنظیم شود. بنابراین لازم است این شیب زیاد، با استفاده از پایه‌ای بلندتر جبران شود. برای استفاده از شیب 70 MOA و پرهیز از تماس دوربین با ریل های بلند و مسطح یا لوله تفنگ، بهتر است از مدلی با ارتفاع 1.65 اینچ (42 میلی‌متر) استفاده کنید. استثنای دیگر در رابطه با دوربین‌هایی با عدسی شیئی بزرگ‌تر از 56 میلی‌متر است. اگرچه تعدادشان زیاد نیست، اما وجود دارند. برای مثال  Hensoldt 6-24×72 یکی از نمونه‌های برجسته از چنین مدل‌هایی است. شعاع عدسی شیئی این دوربین 8 میلی‌متر از عدسی‌های 56 میلی‌متری بزرگ‌تر است. تبدیل این عدد به واحد انگلیسی نشان می‌دهد که پایه‌ی این دوربین باید 0.31 اینچ (8 میلی‌متر) بلندتر از آن‌چه قبلا پیشنهاد دادیم باشد.

آیا برای تفنگ مدل AR10 نیز به پایه‌ی cantilever نیاز است؟ معمولا خیر. زیرا بدنه‌ی این سلاح بلندتر است. اما می‌توانید برای احتیاط از پایه‌ی cantilever استفاده کنید یا چشمی را روی گلنگدن قرار داده و اندازه بگیرید و ببینید که لوله‌ی دوربین کجا قرار می‌گیرد. در مورد ارتفاع، پیشنهاد من در %99 موارد، 1.3-1.5 اینچ (33-38 میلی‌متر) است. حتی اگر از نظر فیزیکی امکان پذیر باشد، پیشنهاد نمی‌کنم دوربین را از این پایین‌تر نصب کنید، زیرا قنداق تفنگ‌هایی به سبک AR موجب می‌شود صورت شما در ارتفاع بالاتری قرار گیرد و مانع از آن می‌شود که به راحتی از دوربینی که در ارتفاع کم‌تر از 1.3 اینچ (33 میلی‌متر) نصب شده است استفاده کنید. در تفنگ‌هایی نظیر Springfield M1a و موارد مشابه، راه‌حل استانداردی وجود ندارد، بنابراین باید دوربین را بالای ریل اسلحه قرار داده و اندازه بگیرید.

اگرچه پیشنهادات مطرح شده بیش‌تر مدل‌های موجود را پوشش می‌دهد، لطفا به یاد داشته باشید که همه‌ی تفنگ‌ها و دوربین‌ها مثل هم نیستند. موقعیت جلو و عقب دوربین در رینگ/پایه مهم است و برخی دوربین‌های غیر معمول نیز وجود دارند. برای مثال آن‌هایی که عدسی شیئی آن‌ها دارای تنظیمات پارالاکس است. یورواپتیک آلبومی از تصاویر در صفحه‎ی فیسبوک خود دارد که ترکیبات متنوعی از دوربین‌ها، پایه‌ها و تفنگ‌ها را به نمایش گذاشته است. هم‌چنین ما مشتاق آن هستیم که بتوانیم به سوالات شما در رابطه با سازگار بودن یا نبودن قطعات مختلف پاسخ دهیم. در صورتی که هر گونه سوالی در این رابطه داشتید با کارکنان یورواپتیک تماس بگیرید، همکاران ما شما را راهنمایی خواهند کرد.