چگالی سطح (Sectional Density )
چگالی سطح (Sectional Density )

چگالی سطح (Sectional Density )

چگالی سطح (Sectional Density ) بخش مهمی از بالستیک، به ویژه برای شکارچیان است. در این مقاله چگالی سطح و دلیل اهمیت آن را شرح خواهیم داد.

گرچه «چگالی سطح»  [1](SD)پیچیده به نظر می‌رسد و نسبت به ظرفیت ذهن افراد شامل محاسبات بیشتری می‌شود، اما بیانگر مفهومی بسیار ساده است. چگالی سطح، میزان عمق نفوذ گلوله در یک عدد واحد را نشان می‌دهد.

چگالی سطح (Sectional Density )

چگالی سطح چیست؟

چگالی سطح، جرم گلوله تقسیم بر سطح مقطع می‌باشد. اگر دو گلوله جرم یکسانی داشته باشد اما یکی از آن‌ها از نظر فیزیکی از دیگری کوچگترباشد‌، احتمالاً تراکم مقطعی آن بیشتر خواهد بود. چگالی سطح نقش عمده‌ای در نفوذ گلوله به هدف ایفا می‌کند. چگالی سطح و ضریب بالستیک تا حدودی به یکدیگر مرتبط هستند. درحالی‌که، تراکم مقطعی به اهداف مربوط می‌شود، ضریب بالستیک به میزان خط سیر گلوله در هوا به سمت هدف مرتبط است.

فرمول چگالی سطح

بطورکلی، چگالی سطح گلوله توسط دو عامل تعیین می شود: وزن و قطر.

می‌توانید آن را با فرمول ساده‌ی زیر محاسبه کنید:

چگالی سطح: (قطر به اینچ×قطر به اینچ)/(7000/ وزن به واحد گرین)

چگالی سطح (Sectional Density )

چگالی سطح نشان می‌دهد که تا چه اندازه وزن یک جسم برای غلبه بر مقاومت در برابر چیزی که مورد اصابت قرار دارد، توزیع می‌شود. تصور کنید که شما دارای دو دارت چمنی مخروطی شکل با وزن‌های یکسان هستید. طول یکی سه اینچ و به شکل یک چتر باز است. طول دیگری دوازده اینچ است و همچون سرنیزه، تیز است. شما هر دو را از زاویه‌ی دید نرمال پرتاب می‌کنید. به نظر شما کدام دارت چمنی عمیق‌تر در زمین فرو می‌رود؟

چگالی سطح

در حالی که هر دو نوع Swift A-Frames (چپ) و Sciroccos دارای وزن ، کالیبر و SD یکسان هستند ، لزوماً به دلیل تفاوت در سختی ، ضخامت ژاکت ، و غیره به یک اندازه نفوذ نخواهند کرد. Sciroccos با کارآیی آیرودینامیکی بیشتر انرژی بیشتری را در همه مسافت ها در خود حفظ می کند . آنها همچنین ممکن است به دلیل فرسایش سرب جرم بیشتری از دست بدهند .

هنگامی که گلوله‌های یک کالیبر را در نظر می‌گیرید، تنها، وزن‌شان است که چگالی سطح متفاوتی به آن‌ها می‌دهد. به عنوان نمونه، عمده فروش ما، فشنگ ۵.۵۶ میلیمتری ناتو(NATO)[2] است که اغلب با گلوله‌ی ۵۵، ۶۲ و ۷۷ گرین موجود است. بنابراین، چگالی سطح آن به شرح زیر است:

چگالی سطح (Sectional Density )

چرا چگالی سطح اهمیت دارد؟

چگالی سطح (Sectional Density )

با تاکیید مجدد، چگالی سطح گلوله نشان می‌دهد که تا چه اندازه گلوله می‌تواند به هدف خود نفوذ کند. چگالی سطح گلوله در هنگام شکار بیشترین اهمیت را دارد. هرچه حیوانی که به آن شلیک می‌کنید جثه‌ی بزرگتری داشته باشد، چگالی سطح گلوله‌ بایستی بالاتر باشد تا به عمق محل قرارگیری اندام‌های حیاتی نفوذ کند.

حداقل چگالی سطح برای شکار

چگالی سطح (Sectional Density )

این مقادیر تقریبی هستند. ممکن است بسته به اندازه‌ی شکاری که مد نظرتان است، مقادیر متفاوتی را ترجیح دهید.

مزیت دیگر کالیبر بزرگتر این است که سوراخ وسیع‌تری را ایجاد می‌کند. دو گلوله با چگالی سطح یکسان، می‌توانند به لحاظ تئوری و بطور قابل توجهی در وزن و قطر متفاوت باشند، با این حال، گلوله‌ی بزرگتر ضعیف‌تر بوده و احتمال عبور آن از هدف کمتر است، در نتیجه، سبب اتلاف انرژی می‌شود.

جدول زیر فشنگ‌هایی را با قطر گلوله، وزن و چگالی سطح آن‌ها ارائه می‌دهد. مشاهده می‌کنید که با داشتن جرم بیشتر به نسبت قطر، گلوله‌ها برای شکارهای بزرگتر مناسب هستند. (به خاطر داشته باشید که بیشتر شلیک‌های موجود، گلوله‌هایی در وزن‌ها و چگالی سطح گوناگون هستند).

چگالی سطح متداول در کالیبرها

چگالی سطح (Sectional Density )

[1] Sectional Density

[2] North Atlantic Treaty Organization