پایه دوربین تفنگ و انواع آن
انواع مختلف پایه‌های دوربین تفنگ – کدام یک برای شما بهترین است؟

انواع مختلف پایه‌های دوربین تفنگ (کدام یک برای شما بهترین است؟)

۱۹ آوریل ۲۰۲۱، توسط سایمون کاتبرت

پایه دوربین تفنگ و انواع آن

پایه‌ی دوربین، درست به اندازه‍ی خود دوربین روی تفنگ مهم است و می‌تواند به همان میزان گران باشد.

زمانی که بیش از چند صد دلار برای دوربین هزینه کردید و باید حدود صد دلار دیگر برای پایه هزینه کنید، دیگر قیمت کل رقم مساعدی نیست.

در حال حاضر چه نوع پایه‌ای دارید؟

آیا با دوربین جدیدتان سازگار است یا باید همه چیز را از نو بخرید؟

آیا به جهت سهولت تمایل به داشتن پایه‌ای با قابلیت جداسازی سریع دارید یا پایه‌ای که با پرش‌های مکرر و سنگین نقطه صفر را حفظ کند؟

مهم نیست به چه دلیل پایه‌ی دوربین تفنگ خود را صیقل می‌دهید، تا پایان این مقاله حداقل یکی دو نکته راجع به این کار خواهید آموخت.

 

انواع ریل‌های پایه‌های تفنگ

عموما، وقتی اصطلاح «پایه» را می‌شنوید بیشتر به محل اتصال پایینی بین تفنگ و دوربین آن اشاره دارد. اما این قسمت همان «ریل» است.

درحالی که ممکن است برخی تولیدکنندگان ریل اختصاصی خود را داشته باشند که فقط با پایه‌های هم‌مارک خود کار کند، ریل‌های استاندارد، از برندهای «پیکاتینی» و «ویور» هستند. امروزه ریل از پیش روی تفنگ نصب شده است.

برای جفت شدن مناسب ریل با پایه دوربین، باید نوع ریل را از پیش مشخص کنید.

 

‌ریل‌های پیکاتینی

  • مدل “MIL-STD 1913” یا همان پیکاتینی
  • شیارهای پهن ۰.۲۰۶ اینچی
  • فاصله‌ی استاندارد بین شیارها (از نقاط مركزی ۰.۳۹۴ اینچ)
  • شیارهای پهن‌تر و عمیق‌تر
  • ممکن است شیارها تا پایین ادامه داشته باشند .
  • سازگار با تمام پایه‌های پیکاتینی
  • نسخه‌های کوچکِ روی اسلحه‌های دستی را به عنوان ریل جانبی ساختند.

 

ریل‌های ویور

  • قدیمی‌تر از پیکاتینی است.
  • شیارهای پهن 0.180 اینچی
  • فاصله‌ی شیارها بین ریل‌های ویور یکنواخت است.
  • فاصله‌ی شیارها نسبت به پیکاتینی کمتر است.
  • ممکن است شیارهای کمتری داشته باشد.
  • طرح اصلی 2 تکه که انسداد دهانه گلنگدن را آزاد می‌کند.
  • ممکن است به پایه‌ی اضافه نیاز داشته باشد.
  • برخی پایه‌های دوربین «ویور» برای نصب روی ریل «پیکاتینی» سازگار هستند.
  • به نصب کم‌نمایه تمایل دارد.

 

ریل‌های جفت

  • نام دیگرش پایه‌ی هشداری است
  • طراحی ریل‌های جفت
  • رایج‌ترین اندازه‌ی جفت‌ها، ۳.۸ اینچ و ۱۱ میلی‌متر است.
  • به اندازه‌ی پیکاتینی و ویور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • این نوع ریل‌ها بیشتر در تفنگ‌های بادی و تفنگ‌هایی که چاشنی آن‌ها در حاشیه قرار دارد استفاده می‌شوند.
  • به دلیل نصب تیغه‌ی جفتی، عدسی به راحتی نصب می‌شود.

 

انواع پایه‌های تفنگ

واقعیت این است که اکثر مردم بخاطر خرید دوربین‌های روی تفنگ جدید هیجان زده شده و به خرید پایه‌اش اهمیتی نمی‌دهند.

این امر خصوصاً زمانی درست است که به شخص دیگری پول دهید تا دوربین را روی تفنگ شما سوار کند، و از آنجا که فرآیند جفت شدن دوربین با یک پایه‌ی مناسب را نمی‌بینید ارزش آن را درک نمی‌کنید.

برای تفنگ‌هایی که نصب شده‌اند و توانایی نصب سامانه‌های خود را دارند، متوجه خواهید شد که یا باید دوربین را با پایه مطابقت دهید یا اینکه سامانه‌ی نصبی کاملاً جدید دارید که می‌تواند شامل یک ریل جدید باشد! بهتر است دوربین را طبق پایه و بودجه‌ی خود تهیه کنید یا زمانی که دنبال دوربین جدیدی هستید این موضوع را در نظر بگیرید.

از آنجا که انواع مختلفی از پایه‌های دوربین وجود دارند، باید دانش خود را در مورد انواع پایه‌ها و اینکه کدام پایه‌ی دوربین تفنگ برای شما بهتر است، ارتقا ببخشید.

 

پایه‌های پیکاتینی

پایه دوربین پیکاتینی

پایه‌های پیکاتینی شاید محبوب‌ترین گونه سامانه‌ی نصب دوربین‌هاست چراکه از مقادیر اندازه‌گیری استاندارد و جهانی استفاده کرده‌ است. به همین دلیل، بسیاری از تولیدکنندگان، لوازم جانبی را متناسب با تمام پایه‌های پیکاتینی می‌سازند. هرچند لوازم جانبی برند ویور می‌تواند روی ریل‌های پیکاتینی سوار شود، اما برای جا رفتن کمی بازی در می‌آورد.

برخی سامانه‌های پایه‌ای شامل کلیدهای فنری هستند تا از حرکت دوربین در حین لگد زدن تفنگ جلوگیری کند. نیت این است که حلقه‌ها به بالا و سمت لوله‌ی تفنگ فشرده شوند تا در هنگام لگد زدن تفنگ، دوربین سرجای خود ثابت بماند.

یک مزیت عمده پایه‌های پیکاتینی این است که معمولا شیارهای متعدد و قسمتی با طول اضافه دارد تا حلقه‌های دوربین را در محل مورد نظر خود جهت دستیابی به مطلوب‌ترین تنظیم پایه‌ی دوربین، قرار دهید.

همچنین می‌توانید از ۲۰ پایه‌ی “MOA” به همراه رییل‌های پیکاتینی استفاده کنید تا مسیر تنظیم ارتفاع بیشتری برای شلیک از راه دور داشته باشید.  

 

پایه‌های ویور

پایه دوربین ویور

مانند پایه‌های پیکاتینی، اندازه‌ی حلقه در هر پایه‌ی ویور تکمیل شده، باید با عرض لوله‌ی دوربین، یعنی ۱ اینچ، ۳۰ میلیمتر، ۳۴ میلیمتر و غیره، هم‌خوانی داشته باشد و حلقه‌ها در اطراف لوله مجکم شده و سپس در پایه به ریل محکم می‌شوند.

بهترین کار استفاده از ساملنه‌های ویور برای ویور است زیرا لوازم جانبی پیکاتینی با پایه‌های باریک‌تر ویور هم‌خوانی ندارد، مگر بخواهید شیارها را درمل کنید که قطعا ایده‌آلی نبوده و برای تازه‌کاران هم توصیه نمی‌شود.

آن‌ها می‌توانند به صورت ریل‌های یک تکه و دو تکه باشند. مشکل این است که عرض شیارهای روی ریل‌های ویور متفاوت است، یعنی با تمام لوازم جانبی ویور سازگار نیست. به طور کلی، تولیدکنندگانی که سعی دارند به مشخصات مقبول عموم پایبند باشند، یک ریل ویور با دریچه‌های عریض .180 اینچی و عرض شیار 7/8 اینچی فراهم می‌کنند.

 

پایه‌های جفت

پایه دوربین تفنگ

بدیهی است که برای پایه‌های جفت، حلقه‌های جفت مناسب هستند. حلقه‌های جفت را حلقه‌های نوک‌دار نیز می‌نامند چرا که هنگام شل شدن پیچ‌ها بجای اینکه آن‌ها را کاملا از لغزش خارج کنید، می‌توانید پیچ‌ها را از ریل جفت باز کنید. گرچه، تمام حلقه‌های جفت به شما اجازه نمی‌دهند که تنها با این میزان لغزش، آن‌ها را باز کنید.

مطمئناً، اندازه حلقه باید مختص اندازه لوله دوربین تفنگ شما بوده و پایه حلقه باید با اندازه ریل‌های جفت هم‌خوانی داشته باشد.

 

پایه‌های تک قطعه‌ای

کار با پایه‌های تک قطعه یا یک تکه آسان است زیرا محکم و سخت هستند و به طور کلی نصبشان ساده است. برخی ممکن است به استفاده از ریل نیاز داشته باشند. مهمترین مزیت آن این است که زیاد درگیر هم‌سو سازی دوربین، حلقه‌ها و غیره نمی‌شوید. پایه‌ی تک قطعه‌ای این کار را برای شما انجام داده است.

پایه‌ی یک تکه دارای پایه‌ای است که با روش‌های محافظتی مناسب و حلقه‌ای رابط به تفنگ متصل می‌شود. با توجه به ساختار تک قطعه‌ای که منجر به سختی حداکثری آن می‌شود، در کالیبرهای با پرش بالا محبوب هستند.

با این حال، در تفنگ‌های گلنگدنی کمتر استفاده می‌شوند زیرا ممکن است مانع عملکرد گلنگدن شوند. برخی از پایه‌های یک تکه دارای شیاری هستند که راه را برای دسترسی آسان‌تر به محفظه باز می‌کند. به دلیل مونتاژ کامل، سامانه‌ی پایه‌ای سنگینی دارند.

 

پایه‌های دو قطعه‌ای Two-Piece Mounts

اساساً، دو حلقه جداگانه را مستقیماً به ریل‌های بسیار ریزِ دو تکه خود نصب می‌کنید. این پایه‌ها برای تفنگ‌های گلنگدنی فوق‌العاده مناسب هستند زیرا در آن‌ها مانعی برای کار گلنگدن و محفظه وجود ندارد. اگر دستان بزرگی دارید، انگشتانتان تپل هستند، دستکش می‌پوشید، می‌خواهید به راحتی لوله تفنگ را پاک و کارتریج‌ها را پر کنید و غیره، باید از پایه‌های دو قطعه‌ای استفاده کنید.

بدیهی است که آن‌ها از پایه‌های یک تکه سبک‌تر هستند اما نصبشان قِلِق خاصی دارد زیرا باید حلقه‌ها به درستی تنظیم شوند.

 

پایه‌های جدانشدنی  Integral Mounts

این نوع پایه‌ها معمولا مختص سازندگان دوربین روی تفنگ است زیرا خود پایه در زیر دوربین تعبیه شده تا مستقیما به ریل یا گیرنده متصل شود. این سامانه‌ی پایه‌ای، از حلقه‌ها و سایر اجزا استفاده نمی‌کند.

با این حال، سایر پایه‌های جدانشدنی مشابه پایه‌های یک تکه هستند که مجموعه‌ای کامل از حلقه‌ها و پایه‌ای است که مختص گیرنده‌ی خود ساخته شده.

برخی دیگر تنها شامل حلقه‌هایی هستند که مستقیما به گیرنده‌ی تفنگی خاص متصل می‌شوند. اسلحه‌های سازگار با پایه‌های حلقه‌ایِ جدانشدنی، پایه‌هایی را از قبل به گیرنده ماشین‌کاری کرده‌اند.

 

پایه‌های فرعی/ستونی Offset/Cantilever Mounts

پایه‌های فرعی، که به آن‌ها پایه‌های ستونی نیزمی‌گویند، دقیقا مانند اسمشان هستند – فرعی. آن‌ها مانند پایه‌های یک تکه متشکل از حلقه‌ها و پایه‌ای هستند که به یک ریل پیکاتینی که اغلب برای سامانه‌های سبک “AR” طراحی شده، متصل می‌شوند. با این حال، طراحی کلی از مدلی به مدل دیگر متفاوت است.

حلقه ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از طول واقعی پایه بسیار جلوتر هستند تا بین عدسی دوربین و اَبروی تیرانداز فضایی ایجاد کند. از جمله این فاصله‌های محبوب فرعی، می‌توان به فواصل ۲ و ۳ اینچی اشاره کرد.

این زائده نه تنها باعث برجسته‌سازی فضای خارجی چشم برای داشتن میدان دید کامل می‌شود، بلکه از چشم تیرانداز در مقابل سایش با دوربین محافظت کرده و امکان می‌دهد تا در صورت نیاز از مگسک به عنوان پشتیبان استفاده شود.

برخی پایه‌های فرعی همچنین امکان نزدیک کردن دوربین به چشمتان را می‌دهند که منجر به آرامش بیشتر چشم می‌شود. این امر به مهندسی ساخت پایه مربوط می‌شود که تا چه حد همه‌کاره است.

 

پایه‌ی “MOA” ۲۰

پایه دوربین

این پایه با لوازم جانبی پیکاتینی هم‌خوانی دارد. این مسئله باعث می‌شود این نوع پایه تنوع بسیار زیادی را در اختیار افرادی که از لوازم جانبی پیکاتینی استفاده می‌کنند و برای شلیک از راه دور نیازمند تنظیم ارتفاع بیشتری هستند، قرار بدهد. سایر پایه‌ها “MOA 0” هستند، یعنی با سوراخ تفنگ هم‌ترازند.

بدون اینکه وارد جزییاتی مثل اینکه آیا تهیه‌ی یک پایه‌ی «موآ ۲۰» سودمند است یا خیر و یا تعریف «راه دور» چیست، کافی است بگوییم این نوع پایه برای شلیک‌های با فواصل زیاد دقت بیشتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

خود پایه اریب است، یعنی این امکان را فراهم می‌کند که دوربین کمی به سمت لوله تفنگ متمایل باشد. شاید برای افرادی که با این مفهوم آشنا نیستند به نظر زیانبخش برسد ولی در حقیقت برای دستیابی به تنظیم ارتفاع بیشتر، سودمند است.

 

پایه‌های شلیک سریع

انواع متعددی از پایه‌های شلیک سریع، از مجموعه‌های کاملا یک تکه گرفته تا حلقه‌های شلیک سریع وجود دارد. این نوع پایه‌ها معمولا دارای سامانه‌ی نوع اهرم انداز هستند که باعث می‌شود ابزار کمتری هدر رفته و دوربین را مجددا پایه‌گذاری کنید.

نیت این است که وقتی چندین عدسی برای یک اسلحه استفاده می‌کنید، نصب و بازکردن آن‌ها راحت باشد. یک نگرانی توجیه‌پذیر این است که آیا پس از بازکردن و نصب مجدد عدسی، می‌توانید نقطه صفر خود را حفظ کنید یا خیر.

از آنجا که دوربین از روی پایه برداشته نشده، بلکه روی ریل سوار می‌شود، حفظ نقطه صفر تغییری نخواهد کرد، به شرطی که دوباره دقیقا سر جای قبلی خود (بین شیار و ریل) واقع شود. مسلما، کیفیت بالای پایه‌های با قابلیت جداسازی سریع در این امر تفاوت بزرگی رقم می‌زند.

 

تفاوت بین پایه‌های پیکاتینی و ویور چیست؟

اگرچه از نظر ظاهری مشابه هستند و هدف یکسانی دارند، اما روش نصب آن‌ها بسیار متفاوت است. پایه‌های پیکاتینی اندازه شکاف‌های پهن‌تر و استانداردتری برای اتصال لوازم جانبی پیکاتینی و تا حد قابل قبولی برای لوازم جانبی ویور دارد.

پایه‌های ویور از اندازه‌های استاندارد بی‌بهره هستند و شیارهای باریک‌تری دارند و فقط با لوازم جانبی ویور سازگار هستند.

 

آیا پایه‌های پیکاتینی و ویور قابل تعویض هستند؟

در حالت ایده‌آل نباید باشند. این موضوع به این معنی نیست که نمی‌شود آن‌ها را تعویض کرد، اما بکار بردن دایه و لوازم جانبی به شکل ترکیبی اصلا ایده‌آل نیست.
‌ریل‌های پیکاتینی در عین یکنواخت و استاندارد بودن، شیار‌های پهن‌تری دارند در حالی که ریل‌های ویور مشخصات فوق را نداشته و باریک‌ترند.

گرچه می‌توانید یک پایه‌ی دوربین ویور را به پایه‌ی پیکاتینی متصل کنید، ولی به دلیل پهن‌تر بودن شیارهای پیکاتینی دوربینتان کمی لق خواهد زد. هرچند امکان اتصال پایه‌ی پیکاتینی به ریل‌ ویور وجود ندارد، چرا که شیار‌ها برای سوار شدن پایه‌ی پیکاتینی بسیار باریک هستند. کسانی که می‌خواهند هرجور شده این کار را انجام دهند باید از درمل استفاده کرده و یا ریل را برای پذیرش لوازم جانبی پیکاتینی سوهان بزنند.

 

آیا پایه‌های دوربین تفنگ فراگیر هستند؟

بله و خیر. اکثر پایه‌ها برای جفت شدن با ریل‌های پیکاتینی یا ویور مشخصات یکسانی دارند. این امر مستلزم این است که بدانید برای دوربین تفنگ خود چه نوع پایه‌ای با چه ویژگی‌های خاصی می‌خواهید و در حال حاضر چه نوع ریلی روی اسلحه شما سوار است.

سازندگان دوربین‌های تفنگ، استانداردهای غیرصنعتی خود را دارند که طبق آن ویژگی‌های خاصی در هر مدل پایه دوربین تعبیه می‌کنند که با خصوصیات و طراحی دوربینی که می‌سازند هم‌خوانی دارد. بنابراین، گرچه آن‌ها طراحی شده‌اند تا به ریل‌های ویور و پیکاتینی متصل شوند، ممکن است دوربین تفنگ فقط با پایه‌ی هم‌مارک خود هم‌خوانی داشته باشد.  

پایه‌ی دوربین شما یا نقطه قوت خواهد بود یا نقطه ضعف

پایه‌ی تفنگ مامور نگه داشتن دوربین روی اسلحه است. همانطور که مشاهده می‌کنید، پایه همچنین به دقت دوربین تفنگ، عملکرد دوربرد، تسکین مناسب چشم، دسترسی به گلنگدن، حفظ نقطه‌ی صفر و دیگر موارد کمک می‌کند.

گرچه پایه جز کوچکی است، اما انتخاب پایه‌ی مناسب اصلا کار کوچک و ساده‌ای نیست.

انتخاب شما در خرید پایه می‌تواند نقطه ضعف کارتان باشد یا نقطه‌ قوتی در برپایی دوربین تفنگتان.