تفنگ برنو
تاریخچه تفنگ برنو (vz. 24)

تاریخچه تفنگ برنو (vz. 24)

 

تفنگ برنو

تفنگ برنو چیست؟

تفنگ برنو که به VZ. 24  معروف است، مدت کمی پس از جنگ جهانی اول توسط کشور چکسلواکی سابق یا جمهوری چک امروزی ساخته شد. VZ به معنای کلمه “مدل” در زبان چکی بوده و عدد 24 به منظور سال ساخت و طراحی آن یعنی سال 1924 است. تفنگ برنو که تا سال 1942 در جمهوری چک تولید می‌شد، دارای 4.2 کیلوگرم معادل 9.3 پوند وزن و 1100 میلی‌متر معادل 43 اینچ طول است. 590 میلی‌متر یا به عبارتی 23 اینچ از طول این تفنگ را لوله برنو تشکیل داده است. درجه بندی مگسک تفنگ برنو از 50 متر تا 2000 متر متغیر است. فشنگ‌های مورد استفاده برای تفنگ برنو دارای ابعاد 92.7*57 میلی‌متر می‌باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های تفنگ برنو، داشتن سرنیزه 300 میلی‌متری است. بدنه این تفنگ که شامل قنداق و روکش می‌شود، از چوب گردو تهیه شده که باعث افزایش دوام تفنگ برنو شده است. یکی از تفنگ‌های معروفی که بسیار شبیه به تفنگ برنو است، تفنگ آلمانی موزر 98 است. برد اسلحه برنو یا VZ.24، حدود 3000 متر بوده و 830 متر در ثانیه، میزان سرعت خارج شدن فشنگ از دهانه تفنگ است. کشورهای زیادی از تفنگ VZ. 24 استفاده کرده‌اند که لیست زیر نمونه‌ای از این کشورها می‌باشد.

  • جمهوری چک – برزیل – چین – کلمبیا – ایران – اسرائیل – اندونزی – مالزی – کره – ترکیه – مکزیک

تاریخچه تفنگ برنو

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، تفنگ برنو از سال 1924 تا 1942 توسط کشور چک  طراحی و ساخته شده است. در همین حین بیش از 100 هزار تفنگ برنو به سایر کشورها توسط جمهوری چک سابق صادر شده است. به طور مثال، در زمانی که اسپانیا دچار جنگ داخلی شده بود، حدود 40 هزار تفنگ برای نیرو‌های جمهوری خواه این کشور فرستاده شده است. یکی دیگر از مشتریان این اسلحه کشور چین بوده که حدود 200 هزار اسلحه برای استفاده در جنگ جهانی دوم توسط این کشور خریداری شده است. از تفنگ برنو در جنگ‌ها مختلفی از قبیل جنگ چاکو، جنگ اکوادور-پرو، جنگ داخلی اسپانیا، جنگ دوم چین و ژاپن، جنگ جهانی دوم، جنگ داخلی چین و … استفاده شده است.

جنگ چاکو

یکی از جنگ‌های تمام عیاری که در تاریخچه تفنگ برنو ثبت شده، جنگ چاکو است. جنگ چاکو، جنگی بود که در سال 1932  بین کشورهای بولیوی و پاراگوئه رخ داد و تا سال 1935 نیز ادامه داشت. علت اصلی وجود این جنگ اختلافی بود که بر اثر پیدا شدن نفت در منطقه‌ای در شمال گرن چاکو واقع در آمریکای شمالی، ایجاد شد. یکی از اصلی‌ترین سلاح‌هایی که در جنگ چاکو مورد استفاده قرار گرفت، تفنگ برنو بوده که کشور بولیوی در مقابل پاراگوئه از آن استفاده کرد. بولیوی حدود 101 هزار تفنگ VZ. 24 را از چک خریداری کرد. در حین جنگ، کشور پاراگوئه بسیاری از این تفنگ‌ها را به غنیمت گرفت و علیه کشور بولیوی آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم از سری جنگ‌هایی بود که کشورهای زیادی را از جمله ایران درگیر کرد. در این جنگ حدود 100 میلیون نفر جان باختند که تقریبا نیمی از آن‌ها شهروندان عادی بودند. به همین علت این نبرد به نام مرگبارترین نبرد تاریخ بشریت نامیده شد. زمان رخ داد این جنگ بین سال‌های 1935 تا 1945 میلادی بوده است. بعضی از افراد معتقدند که در اصل این جنگ در سال 1939 با حمله نازی‌ها به جمهوری لهستان رخ داده است و پس از آن کشورهای فرانسه و بریتانیا نیز به آلمان اعلام جنگ کردند. در همین حین آلمان‌ها، چکسلواکی را اشغال کرده و تعداد زیادی از تفنگ‌های برنو را تصاحب کردند. پس از اشغال این کشور توسط آلمان‌ها تمامی کارخانه‌ها نیز به دست آن‌ها افتاد. بیشترین استفاده از تفنگ برنو در جنگ جهانی دوم، توسط دو کشور رومانی و آلمان بوده است.

یکی از ویژگی‌های تفنگ برنو قدرت بالای آن است. سربازانی که در جنگ از این تفنگ استفاده می‌کردند، قابلیت آن را داشتند تا از فاصله 1500 متری دشمنی را هدف بگیرند و با یک شلیک او را نابود کنند. در همین جنگ، سربازان برای آنکه بتوانند راحت‌تر دشمنان را نابود کنند، دوربینی را بر روی آن نصب کردند و این تفنگ را به یکی از بهترین تفنگ‌های تک تیرانداز تبدیل کردند. رخ دادن این حوادث در تاریخچه تفنگ برنو سبب آن شد تا شرکت آلمانی تبار موزر، همچنان این تفنگ پر قدرت را تولید کند.

تاریخچه تفنگ برنو در ایران

ایران نیز یکی از کشورهایی بود که در دهه‌های 1920 و 1930، تفنگ برنو را خریداری کرد. تعداد اسلحه‌های VZ.24 خریداری شده توسط کشور ایران در سال 1929، چیزی حدود 30 هزار تفنگ بوده است. پس از آن، در سال 1940 ایران با کمک کشور چکسلواکی، آغاز به احداث کارخانه تولید اسلحه برنو با لوله‌های کوتاه‌تر کرد. در سال 1941 که زمان سرنگونی رضا شاه بود و درست پس از حمله روس‌ها و انگلیس‌ها به ایران، بسیاری از اسلحه‌های برنو موجود در ایران، به دست افراد شورشی افتاد. بعد از سرنگونی رضا شاه، ارتش ایران از اسلحه آمریکایی M1 به جای تفنگ برنو استفاده می‌کردند. امروزه بیشترین استفاده از تفنگ برنو در ایران توسط عشایر برای شکار و یا توسط تیراندازان حرفه‌ای برای انجام مسابقات تیراندازی است.

علت نام گذاری تفنگ برنو

علت معروفیت اسلحه VZ. 24 به برنو، به زمانی بر می‌گردد که کشور آلمان، چکسلواکی را اشغال کرد و شرکت اسلحه سازی موزر آغاز به ساخت کارخانه‌های اسلحه سازی در شهر برنو کرد. در آن زمان ایران مشغول به خرید اسلحه‌های ساخته شده در کارخانه‌های شهر برنو بود و بعد از آن، این اسلحه در ایران به نام تفنگ برنو شناخته شد.

گالری تفنگ برنو