مه‌لقا ملاح [مادر محیط زیست ایران] درگذشت
مه‌لقا ملاح [مادر محیط زیست ایران] درگذشت

مه‌لقا ملاح [مادر محیط زیست ایران] درگذشت

مه‌لقا ملاح [مادر محیط زیست ایران] درگذشت

بانو مه‌لقا ملاح معروف به مادر محیط زیست ایران روز گذشته 17 آبان 1400 در سن 104 سالگی درگذشت

 

مه‌لقا ملاح که بود

مه‌لقا ملاح در سال ۱۲۹۶ هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می‌رفتند، در یک کاروان‌سرای عباسی در بین راه به‌دنیا آمد. پدر مه‌لقا، آقابزرگ ملاح به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می‌شد. به همین دلیل مه‌لقا در شهرهای مختلفی مانند مشهد، قوچان، اصفهان، دامغان، همدان و کرمانشاه تحصیل کرد. او بعد از تحصیل در فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران مدرک فوق‌لیسانس علوم اجتماعی گرفت سپس برای ادامهٔ تحصیل به پاریس رفت و در سوربن علوم اجتماعی خواند و با مدرک دکترا به ایران بازگشت.

ملاح در فرانسه دورهٔ کتابداری نیز در کتاب‌خانه ملی فرانسه گذراند و در بازگشت به ایران در کتابخانه دانشگاه تهران مشغول کار شد. بعد از مدتی در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانهٔ موسسهٔ تحقیقات روان‌شناسی برگزیده شد.

پس از بازنشستگی تمام وقت خود را در راه مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست گذاشت.

دکتر مه‌لقا ملاح در سال ۱۳۷۳ با مشارکت همسرش و چند استاد دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌ زیست سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌ زیست» را بنیان گذاشت.

مه‌لقا ملاح دو دهه اخیر عمرش را در جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست صرف آموزش زنان خانه‌دار و معلمان مدارس برای آشنایی با محیط زیست و ضرورت حفظ سرزمین کرد.
او موفق شد شعبات «جمعیت» را در ۱۶ استان کشور هم گسترش دهد.

 

مختصری از فعالیت های موسسه جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست

برای انجام فعالیت های پیشرو این موسسه در قابل 6 کمیته که عبارتند از: کمیته آموزش، پژوهش، روابط عمومی و بین الملل، انتشارات، مالی، و شعبه ها تشکیل شد.

موسسه با هدف ” زمین سبز و آسمان آبی” فعالیت های خود را آغاز نمود و کلیه اعضا برای نیل به این هدف با یکدیگر هم پیمان شدند.

در طول سالها فعالیت، موسسه در قالب کمیته آموزش توانست 560 معلم و 13هزار دانش آموز را در مقاطع مختلف برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی آن آموزش دهد.

هدف اصلی کمیته آموزش، کودکان در مقطع مهدکودک و ابتدایی بود. زیرا از دیدگاه خانم ملاح باید از همان ابتدا به کودکان آموزش داد که زمین محل زندگی و متعلق به آنهاست تا در حفظ و نگهداریش کوشا باشند.

کمیته روابط بین الملل موسسه جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست هر ساله در سمینارها و نشست های مربوط به محیط زیست حضوری فعالانه دارد.

کمیته انتشارات موسسه توانسته است از طریق فصلنامه ” فریاد زمین” به انتشار جزوات و مطالب آموزشی در رابطه با محافظت از محیط زیست، جلوگیری از آلودگی آن بپردازد.

بهترین راهکار از دیدگاه خانم ملاح و اعضای مجموعه برای حفاظت از محیط زیست، فرهنگسازی است که باید از سن کودکی و به روش مشارکتی آموزش آن آغاز شود.

مه‌لقا ملاح [مادر محیط زیست ایران] درگذشت

 

منابع :
https://banooyeshahr.com

www.isna.ir