اصول و قواعد کلی در تجهیزات و تکنیک های بنچ رست

بسم الله الرحمن الرحیم

اصول و قواعد کلی در تجهیزات  و تکنیک های بنچ رست

جمع آوری ، ترجمه  و تنظیممیثم کماسایی 

شاید اگر بخواهیم یکی از نکات مهم در بنچ رست را مهم تر از عوامل دیگر بدانیم آن ثبات در رفتار سلاح و تیرانداز و تکنیک است .

Be Consistent ثابت قدم باشید : اگر تکنیک های شما هر بار یکسان نباشد ممکن است محل شلیک متفاوتی به دست آورید. یکی از مشکلات در تیراندازی بنچ رست(1) با تفنگ سنترفایر(2)  این است که شانه خود را در یک شلیک به قنداق تکیه دهید و در شلیک بعدی این کار را نکنید این امر در مورد تفنگ های بادی فنری نیز صدق می کند .

Free Recoil (ضرب و لگد تفنگ آزاد) : تیراندازان سنترفایر باید اطمینان حاصل کنند که تفنگشان هنگام دفع ضرب به مرکز شانه شان برخورد کند و نه به لبه شانه یا به کناره بازو. در تیراندازی بنچ رست تفنگ ریم فایر(3) با یک رست یک تکه مناسب، بسیاری از تیراندازان موفق می شوند ضرب تفنگ را با یک تماس بسیار کوچک بگیرند. تنها چیزی که آنها لمس می کنند ماشه است و سپس اجازه می دهند تفنگ و رست کار خود را انجام دهند. یک نوع دیگر این است که تنها قسمت عقب محافظ ماشه لمس و ماشه را فشار دهید اینکار pinching (نیشگون) نامیده می شود. 

تکنیک pinching در ماشه کشی

  • قنداق سلاح : برای آزاد گذاشتن لگد سلاح تنها از قنداق های بنچ رستی که زیر قسمت بچه قنداق آنها و قسمت زیرین انتهای قنداق تخت است استفاده کنید تا ثبات بیشتری در نقطه برخورد ها داشته باشید

Head Position (موقعیت سر) : یاد بگیرید سرتان را پایین نگه دارید و بعد از هر شلیک این کار را ادامه دهید. آرام بمانید و موقعیت خود را پس از هر شلیک حفظ کنید.

Eyes (چشم ها) : یاد بیگیرد با دو چشم باز تیراندازی کنید تا شرایط را کامل تر ببینید و امکان رصد کلی بادنماها حین تیراندازی را نیز داشته باشید

Last Row Laziness (تنبلی ردیف آخر) : اگر ردیف آخر هدف جایی است که امتیاز از دست می دهید، ممکن است به آنچه من «امید به آخرین شلیک» می نامم متهم باشید. این اشتباهی بسیار رایج است. ما  فقط هدف می گیریم و شلیک می کنیم و نگران پرچم های باد نیستیم، که دلیل آن می تواند خستگی یا عدم تمرکز باشد.

کارت آقای Luc Brouquier در مسابقات Rimfier قهرمانی جهان 2017 در اسلوونی

Seating (نشستن) : در صورت امکان چارپایه خود را همراه داشته باشید تا هر بار که تیراندازی می کنید در یک ارتفاع ثابت و راحت بنشینی

BAGS and REST  (کیسه شن و رست) – VERY IMPORTANT (بسیار مهم)

Front Rest Wobble and Pivot  (لق زدن و چرخیدن رست جلویی) : اگر قسمت بالای (فک) رست جلویی سست باشد، ممکن است باعث جابجایی های عمودی یا افقی شود. متاسفانه بسیاری از رست ها حتی زمانی که تا حد ممکن آنها را محکم می کنید باز هم حرکت دارند. این امر می تواند باعث شلیک های نامشخص شود.  یک نوع دیگر از رست ها مانند کالدول ویندیج است که به جای حرکت افقی می چرخد و با اعمال زاویه ویندیج را تنظیم می کند. این پایه ها با چرخش در محدوده خود، بار جانبی روی قنداق را تغییر می دهند و حین کارت زدن ایجاد جابجایی در نقطه برخورد را می نمایند (شدت این موضوع به نوع و شکل قنداق بستگی دارد) .

Rifle Angle (زاویه رایفل) : اگر تفنگ تراز نباشد، بلکه سر لوله آن به سمت پایین باشد، ضرب انتهای رایفل به سمت بالا خواهد بود و موجب جابجایی عمودی نقطه برخورد می شود. شاید لازم باشد بالشتک های پشتی مختلفی را امتحان کنید تا ساختار درستی از سلاح روی رست داشته باشید.

Front Bag Tension  (فشار بالشتک جلویی) : اگر بالشتک شنی جلویی بچه قنداق را محکم بگیرد، ممکن است جاجایی عمودی رخ دهد. اگر هنگامی که رایفل را با دست به عقب می کشید احساس کنید بچه قنداق به بالشتک رست چسبیده است، یعنی گیره بالشتک جلویی بیش از حد محکم است. رایفل باید به آرامی و به طور هموار روی بالشتک شنی رست حرکت کند .

Sandbag Fill (پر کردن بالشتک شنی) : اگر بالشتک شنی جلویی خیلی سخت باشد باعث جابجایی عمودی می شود. من شخصا هیچگاه رایفلی نداشتم که با وجود بالشتک جلویی خیلی سخت، به طور ثابت شلیک کند. این مساله همیشه باعث جابجایی عمودی یا شلیک های نامشخص دیگر خواهد شد.

( Line up ) : اگر خط بین گوشه های بالشتک عقبی با لوله تفنگ در یک راستا نباشد و به چپ یا راست چرخیده باشد، ضرب تفنگ و ثبات عمودی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر بالشتک کمی خارج از محور باشد، باعث جابجایی افقی نقطه برخورد خواهد شد.

AWARENESS of CONDITIONS and READING WIND

آگاهی از شرایط و تعبیر باد

  • قانون اولیه بررسی باد – اگر نمی دانید چطور پرچم های باد را بخوانید یا خیلی بی تجربه هستید، سعی کنید زمانی که همه پرچم ها در یک جهت هستن به هدف هایتان شلیک کنید.
  • دید خود را عمیق و گسترده کنید – یاد بگیرید به همه پرچم های زمین نگاه کنید نه فقط آنهایی که مقابلتان هستند. بسیاری اوقات یک تغییر در دوردست خیلی پیش از آنکه در مقابل نیمکت تان ظاهر شود موجب می شود تیر شما از هدف خارج شود.
  • از باد نترسید – زمانی که دریابید باد دوست شماست، به یک تیرانداز بنچ رست قوی و ماهر تبدیل می شوید. منظورم  این است که مهارت های بادی، شما را از تیراندازانی که تجهیراتی مشابه شما دارند مجزا می کند. برای اینکه یاد بگیرید چطور باد را تعبیر کنید باید در بادهای چالش برانگیز تمرین کنید و نه فقط در شرایط مساعد. 
  • جهت باد و شتاب آن را نگاه کنید – به تغییرات زاویه پرچم ها دقت کنید. هرچند نشانگرهای سرعت باد یکسانی را می بینید، تغییر زاویه تاثیر فراوانی در امتیازتان خواهد داشت.
  • زمانی که منتظرید نگاه کنید – مابین تیراندازی ها در صورت امکان شرایط را در محدوده بررسی کنید. به این ترتیب هرگونه تغییر در شرایط را از زمان آخرین هدف خود می بینید و از لحاظ ذهنی برای شرایط جدید آماده خواهید بود.

من گاهی زمانم را در محدوده فقط صرف بررسی باد می کنم. به طور معمول در یک چرخه بادی 5 شرایط مختلف وجود دارد. من از لحاظ ذهنی دو شرایطی را که قابل تیراندازی هستند نگاه می کنم. به دنبال شرایط  ارجح و شرایط ثانویه به عنوان پشتیبان می گردم. اگر شرایط ارجحم از بین رفت، مورد دومی دارم تا در آن تیراندازی کنم. مابین این شرایط تیرهای آزمایشی می اندازم تا موانعم را بشناسم. از لحاظ ذهنی به خاطر می سپرم که هر چرخه باد چقدر طول می کشد ، به این ترتیب اگر سرعت باد فروکش کرد یا تغییر جهت رخ داد، می دانید که چقدر به طول می انجامد. بسیاری از تیراندازان این اشتباه را می کنند که به محض پایین آمدن پرچم ها شروع به تیراندازی می کند. این مساله معمولا به این معناست که تغییری در حال وقوع است ولی پرچم ها هنوز واکنشی نشان نداده اند. بسیاری مواقع یک هدف خوب با شلیک هنگام فروکش کردن باد از بین رفته است. 

نکات دیگر

از گلوله ها و ساچمه های با کیفیت استفاده کنید – به این ترتیب می دانید که یک شلیک بد در اثر باد، در دست گرفتن نادرست تفنگ یا مشکل تنظیم یا دقت تفنگ تان  بوده است.

در آخر روی یک دوربین خوب سرمایه گذاری کنید – هیچ چیز ناخوشایند تر از دوربینی نیست که نقطه هدف را نمی گیرد. پشت دوربین قرار بگیرید و هر بار تصویر را ببینید. به یاد داشته باشید وقتی صحبت از تیراندازی دقیق می شود، ثبات حرف اول را می زند.

می خواستم این مطلب را در یک مقاله بنویسم ولی فکر کردم اول اینجا به اشتراک بگذارم. با تشکر از اسپیدی گونزالس برای بسیاری از نکات مربوط به تنظیم بالشتک های شنی. باتشکر از گلن  هاچی برای آموزش در خصوص باد و میلیون ها جزئیات رقابتی دیگر در تیراندازی. با تشکر از استیو یاگر برای آموزش کار و در دست گرفتن رایفل و رفتار با بنچ.

نوشته استیو یاگر steve yauger

واژگان

  1. تیراندازی بنچ رست یکی از رشته های تیراندازی است که با قرار دادن سلاح بر روی پایه های مخصوصی به نام رست ( Rest ) انجام می شود. خود این پایه ها نیز بر روی یک میز مستحکم ( Bench ) قرار می گیرند. واژه Benchrest که نام این رشته از تیراندازی است ، برگرفته از تجهیزات مورد استفاده در آن است.

سنترفایر (Centerfire) ریم فایر (Rimfireو ایررایفل (Airrifle) (بترتیب گلوله زن خفیف و تفنگ بادی) رشته های مختلفی از بنچ رست هستند.

نوشته steve yauger

با تشکر از آقای هومن مجلل بابت پیشنهاد مقاله

با آرزوی موفقیت برای همه تیراندازان ایران عزیز          میثم کماسایی