تفنگ بادی
کالیبر 4.5 یا 5.5 ؟

کالیبر 4.5  یا 5.5 ؟  (0.177 یا 0.22)

تفنگ بادی

مقدمه :

تردید  در خرید سلاح را می توان ناشی از دلایل متنوعی دانست اما در این بین تردید در انتخاب کالیبر مناسب ، برای هدف زنی و شکار همواره از تردید ها و بحث های چالشی بوده و هست .

در این مقاله سعی می شود جوانب مختلف و مشخصه های کالیبر 4.5 و 5.5 مورد بررسی قرار گیرد .

 

تراجکتوری صاف تر در کالیبر 4.5

ساچمه به محض خارج شدن از دهانه تفنگ در معرض جاذبه قرار گرفته و افت به طرف سطح زمین را آغاز می کند. این بنیاد فیزیک است. بسیاری بر این عقیده اند که انحنای خط سیرگلوله در تفنگ کالیبر 177. کمتر از تفنگ کالیبر 22. است. این جمله بیش از حد ساده انگارانه و به نوعی گمراه کننده است. با انرژی ftlb   12 در دهانه تفنگ، گلوله 22. در دهانه تفنگ سرعتی (MV) برابر با حدود 600 پا در ثانیه (fps) خواهد داشت. به دلیل آنکه انرژی در دهانه تفنگ با وزن ساچمه مرتبط است و ساچمه 177. سبک تر از گلوله 22. می باشد، ساچمه 177. در محدوده استاندارد ftlb 12 میتواند با سرعتی حدود fps 800 عمل کند. به عبارت دیگر، در هنگام شلیک در محدوده استاندارد، سرعت تفنگ یا ساچمه 177(۴.۵) بیش از 22(۵.۵) است. همه چیز به موارد مجاز در قانون خلاصه می شود. اگر محدودیت درباره سرعت می بود، هر دو خط سیر نسبتا شبیه به یکدیگر می شدند. اما در مورد انرژی در دهانه تفنگ، خط سیرگلوله کالیبر 177. نسبتا کم انحنا تر است:

کالیبر 4.5

کالیبر ۴.۵ یا ۵.۵

 

کالیبر 5.5

کالیبر ۴.۵ یا ۵.۵
کالیبر ۴.۵ یا ۵.۵

 

.177 calibre generally use lighter, faster pellets than .22. This gives them a flatter, more predictable trajectory than .22  Target shooters, such as those taking part in FT and HFT prefer to use .177 for this very reason.

کالیبر 177 از ساچمه های سبک تر و سریعتر از 22 استفاده می کند. این به آنها مسیری قابل پیش بینی تر از 22 می دهد. تیراندازان تارگتینگ ، مانند کسانی که در FT و HFT شرکت می کنند، ترجیح می دهند از 177 استفاده کنند.

در بسیاری از فروم های داخلی و خارجی به این نکته اشاره شده که حتی اگر شکارچی هستید با توجه به تناسب ژول و وزن پرتابه برای کالیبر 5.5 از سلاح های بالای 20 ژول استفاده کنید .

 

دریفت باد

مسئله دیگر این است که آیا ساچمه 177 بیشتر یا کمتر تحت تأثیر باد قرار می گیرد؟ ، ساچمه 177 سبکتر است. همچنین باید یادآوری کرد که ساچمه 177 سریعتر است – حداقل 150fps سریعتر از کالیبر 22. بنابراین زمان کمتری نیز پرواز می کند .

 

حفظ ژول و تخریب بیشتر در کالیبر 5.5

سلاح کالیبر 22 انرژی بیشتری در محدوده تیراندازی با تفنگ های بادی ایجاد می کند  و به همین علت انرژی بیشتری را نیز به هدف منتقل می کند. سلاح های کالیبر 22 از 177 انرژی بیشتری تولید میکنند (منبع انرژی یکسان و وزن پرتابه سنگین تر) ، دقت کنید در این مقایسه تفاوت در دو سلاح با کالیبر متفاوت است که قطعا انرژی متفاوتی دارند 

تفنگ بادی

 

 برد بیشتر کالیبر 5.5 

در خصوص تفاوت برد ، همواره تصور می شود که کالیبر 4.5 بدلیل سطح مقطع کمتر و سرعت اولیه بیشتر برد بیشتری دارد! این یک اشتباه است که با تست میدانی و یا استفاده از نمودارهای نرم افزارهایی مانند چرگان می توانید به آن پی ببرید .

کلیپ آموزشی نرم افزار چرگان

آموزش نرم افزار چرگانیکی از علل مهم برد بیشتر در کالیبر 5.5 ، حفظ انرژی بیشتر بدلیل وزن بالاتر است .

مقایسه برد در دو کالیبر (تنها انرژی پرتابه یکسان است)

 

 

 لرزش لوله Barrel Vibration

از لحظه ای که ماشه فشرده می شود تا زمانی که ساچمه از لوله خارج شود ، ضربه های ارتعاشی در تفنگ شروع می شوند که همه آنها در شدت های مختلف به لوله منتقل می شوند.

این موارد شامل مواردی مانند: آزاد شدن ماشه  ضربه چکش و آزاد شدن باد ( در فنری ها : رها شدن فنر) می شود . 

کالیبر 4.5 بدلیل فرار سریعتر از موج ارتعاش در این فاکتور نسبت به کالیبر 5.5 پیروز خواهد بود .

مقاله بارل هارمونیک

ارتعاش لوله

 

تفاوت قیمت ساچمه

تفاوت قیمتی و ارزانی ساچمه های کالیبر پایینتر یکی از محسنات انتخاب این کالیبرهاست

H&N FTT 177 x 500 = £7.49
H&N FTT 20 x 500 = £9.29
H&N FTT 22 x 500 = £8.99

 

دلایل محبوبیت کالیبر 5.5 در ایران ؟

از جمله دلایل محبوبیت های کالیر 5.5 در ایران را که منجر به ترقیب و تشویق تجار و واردکنندگان به وارد کردن سلاح های متنوع در این کالیبر نموده است را باید در محدودیت های قانونی این کالیبر در سالهای نسبتا دور جستجو کرد که متاسفانه در ذهن عموم جامعه به اشتباه هنوز به عنوان یک قانون پذیرفته شده است .

این محدودیت قانونی در سالها پیش ، هم اکنون نوعی تهییج و برانگیختگی احساسی نسبت به قدرت و توان این سلاح ایجاد کرده که بسیار فراتر از توان واقعی و تجربه شده این سلاح در صحنه عمل بوده و هست .

برخی به کالیبر 20 معتقد هستند ، زیرا آنرا به عنوان میانگینی از محاسن و معایب 177 و 22 می دانند ، ممکن است درست باشد. با این حال، این کالیبر انتخاب ساچمه بسیار محدودی دارد.

 

نتیجه :

همانطور که می بینید، هر کالیبر اهداف خاص خود را برای تولید و تجارت دارد. مهم این است که شما تصمیم بگیرید کدام کالیبر برای شما مناسب تر است ، سبک تیراندازی شما تعیین کننده کالیبر مورد نیاز شماست . 
بهترین کالیبر بصورت مطلق وجود ندارد .

نظر آقای بهروز صیاد از تیراندازان با تجربه و شناخته شده در زمینه تفنگ های فنری در این خصوص :   ( … سلاحی در کالیبر ۴/۵ مثل فینورک ۳۰۰ در دقت  با بسیاری از pcp ها رقابت میکند و سلاحی کالیبر ۵/۵ مثل والتر lgu نیز سرآمد همه فنریهای دیفالت میشود اما تجربه شخصی من میگوید برای تیراندازی دقتی در محدوده قدرت ۱۶ ژول برتری محض با ۴/۵ و کالیبر ۵/۵ در اولویت دوم خواهد بود )

تعریف واضح و معروفی در مورد تفکیک کاربردی بین کالیبر 4.5 و 5.5 وجود دارد که تیراندازان حرفه ای آن را پذیرفته اند 

(4’5: competition  from10m to 50m (under 24J
(5’5: competition from 50m to 100m (over 24J 

 

تست نهایی این است که هر کدام را در یک باشگاه یا در یک محدوده امن آزمایش کنید.

اگر یک تیرانداز دقتی هستید در مسافت های کوتاه به کالیبر 4.5 فکر کنید و اگر تیرانداز لانگ رنج دقتی یا دافع آفات هستید کالیبر 5.5 برای شما مناسب تر است ، البته این نکته بصورت مطلق نیست

امیدواریم این مقاله به عنوان یک راهنما برای کسانی که مطمئن نیستند کدام کالیبرا را هنگام خرید اولین تفنگ خود انتخاب کنند مفید بوده باشد . نظرات اساتید و پیشکسوتان تفنگ بادی را به اینمقاله اضفه خواهم نود چرا که تایید متعصبانه یک کالیبر و رد دیگری با ادعاهای گنگ و بی اساس و یا متکی بر نوع کاربرد هیچ چیز برای کمک به تصمیم گیری آسان ندارند .

 

بخش مقالات    

 

جمع آوری و تنظیم :   میثم کماسایی

تماس با ما