سیکل آتش و سرعت واکنش تفنگ بادی

سیکل آتش و سرعت واکنش تفنگ بادی

سیکل آتش و سرعت واکنش تفنگ بادی

سرعت واکنش تفنگ­های بادی باعث می­شود تیراندازی با بعضی از آنها نسبت به بقیه راحت­تر باشد.

سیکل یا چرخه آتش اسلحه بادی یعنی مدت زمان بین رهاشدن برگه ماشه، و خروج ساچمه از لوله اسلحه است و معمولا به لاک­تایم معروف است. این عمل سریع انجام می­شود و معمولا بیش از 15 هزارم ثانیه طول نمی­کشد. با این همه، لاک­تایم یکی از ویژگی­های بسیار مهم تمام اسلحه­های بادیست. در اصل، به دلیل لاک­تایم است که تیراندازی با بعضی تفنگ بادی­ها در مقایسه با بقیه، آسان­تر و راحت­تر به نظر می­رسد.

از دیدگاه نظری، هرچقدر لاک­تایم سریع­تر باشد، اسلحه دقیق­تر است. هرچند لاک­تایم خود، حاصل ترکیب دو فرایند دیگر است که هر یک به تنهایی، تأثیری معین بر چرخه آتش تفنگ­های بادی می­گذارند. اینها عبارتند از زمان واکنش یا اکشن­تایم و، زمان خروج، یا بَرِل­تایم.

بَرِل ­تایم Barrel Time

در بیشتر تفنگ­های بادی، کوتاه­ترین جزء لاک­تایم، برل­تایم است. واضح است که این فرایند در انتهای چرخه آتش تفنگ صورت می­گیرد. این فرایند عبارت است از مدت زمانی که طول می­کشد ساچمه درون لوله حرکت کند و از دهانه آن خارج شود. معمولا خروج یک ساچمه پُرشتاب از لوله­ای کوتاه، با خروج گلوله­ ای کم ­شتاب از لوله ­ای بلند چندان تفاوت ندارد، و به عبارت دیگر، برل­تایم، در فرایند لاک­تایم تفنگ ­بادی چندان تأثیرگذار به شمار نمی­رود.

اکشن­ تایم (زمان واکنش) Action Time

تأثیرگذارترین عامل بر لاک­تایم، زمان واکنش است. این فرایند مربوط است به آغاز چرخه آتش. یعنی همان لحظه­ ای که ماشه کشیده می­شود. در این زمینه، به نسبت تنظیمات مختلف اسلحه­ ها، تفاوت­ های بسیار تأثیرگذاری ممکن است وجود داشته باشد. اسلحه­ های بادیِ فنری، زمان واکنش طولانی ­تری نسبت به تفنگ­های پی.سی.پی (هوای فشرده از پیش شارژ­شده) دارند. عملکرد تفنگ­های پی.سی.پی نیز به نسبت نوع طراحی­ ها ممکن است خیلی متفاوت باشد. در این میان اسلحه­ های پی.سی.پی الکترونیکی سریع­ترین زمان واکنش را دارند.

در تفنگ­های فنری، زمان واکنش، با حرکت پیستون به جلو، تحت فشار فنرِ رهاشده آغاز می­شود. این فرایند با جهش پیستون تحت فشار هوای فشرده ادامه می­یابد، و در نهایت با رسیدن پیستون به انتهای سیلندر هوای فشرده کاملا متوقف می­شود. زمان واکنش یک تفنگ بادی فنری، همیشه با بَرل­تایم آن تداخل می­کند. چرا که ساچمه همیشه پیش از توقف حرکت پیستون، حرکت در لوله را آغاز می کند. با این همه در یک تفنگ بادی فنریِ با تنظیم مناسب، زمان واکنش باید پیش از خروج ساچمه از لوله خاتمه یابد.

در یک تفنگ پی.سی.پیِ مکانیکی، زمان واکنش با حرکت hammer یا همان چکش به جلو تحت تأثیر فنرفشرده ،  آغاز می­شود. این فرایند مادامی که چکش ضربه می­زند و سوپاپ یا ولو را باز می­کند ادامه می ­یابد، و در نهایت با بسته­ شدن سوپاپ کاملا پایان می­گیرد. این دقیقا در همان لحظه ­ای خواهد بود که ­ساچمه وارد لوله تفنگ می­شود. البته، اسلحه­ های پی.سی.پی، گذشته از قدرت شلیک­شان، به دلیل چکش و فنر بسیار کوچکتر نسبت به تفنگ­های فنری، از زمان واکنش کوتاه ­تری نیز برخوردار هستند. و به همین دلیل است که چرخه آتش تفنگ ­های پی.سی.پی، لگدزنی بسیار کمتری دارند.

با این همه، زمان واکنش تفنگ­های الکترونیکی پی.سی.پیِ دِی­ استیت (Daystate) که در سال 2003 عرضه شد، از این هم می­تواند کوتاه­تر باشد. در ساختار دو تا از بهترین اسلحه­ های این شرکت، یعنی پالسر و رِدوُلف، به جای چکش از solenoid سولنوید استفاده شده است. با این ابتکار، دریچه به قدری سریع باز می­شود که، در واقع بَرِل­تایم در این سلاح ها به مهم­ترین عامل تأثیرگذار در لاک­تایم اسلحه تبدیل می­شود!

تفنگ روسو، از مجموعه رِدوُلف، یک پی.سی.پیِ الکترونیکی است، برخوردار از سریع­ترین لاک­تایم تفنگ­های بادی.

ردولف ماشه الکترونیکی تفنگ بادی

لاک­تایم – نکته اصلی LOCK TIME – THE KEY

به این ترتیب، با توجه به اینکه لاک­تایم بیش از چند هزارم ثانیه یا کمتر طول نمی­ کشد، چرا تأثیری به این اندازه مهم بر قابلیت تیراندازی یک اسلحه بادی می­ گذارد؟ خوب، زمان در این میان واقعا اهمیت دارد. چرا که هرچقدر خروج ساچمه از لوله طولانی ­تر شود، احتمال تکان­ خوردن و جا به­ جاییِ هدف از لحظه چکاندن ماشه بیشتر خواهد شد.

در مورد تفنگ ­های فنری، فرد تیرانداز فقط با لگدزنیِ تفنگ در اثر حرکت سنگین پیستون، دست و پنجه نرم نمی­ کند. بلکه مدت زمانی که طول می­ کشد تا ساچمه به هدف اصابت کند نیز بسیار مهم است. اگر چهارچوب زمانی چرخه آتش یک تفنگ بادی فنری را بررسی کنید، متوجه خواهید شد، تیراندازی دقیق با این اسلحه خیلی دشوار است! (به همین دلیل است که می­گویند اگر به خوبی بتوانید با یک تفنگ بادی فنری تیراندازی کنید، استفاده از هر نوع تفنگ دیگری برای­تان دشوار نخواهد بود.)

اما در مورد پی.سی.پی ­ها باید گفت، این تفنگ­ها لگدزنیِ اندکی دارند، و باعث اختلال در هدف­گیری تیرانداز نمی­شوند. هرچند در این میان، باز هم طی چرخه آتش، حرکت و جنبش وجود دارد؛ ولی این جنبش نسبت به تفنگ­های فنری اندک است. طبق قانون نیوتون، تفنگ در شانه­تان تکان می­خورد تا با شتاب حرکت چکش و تأثیر سوپاپ، طی مرحله زمان واکنش مقابله کند. به این ترتیب، هرچقدر این مدت زمان بیشتر به طول بیانجامد، احتمال خطارفتن هدف در فاصله بین چکاندن ماشه تا خروج ساچمه بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، پی.سی.پی­ های مکانیکی، به نسبت مدل­های طراحی خود، زمان واکنش­های متفاوتی دارند. در ساده­ ترین مدل­ های این نوع اسلحه ­ها که با گشوده شدن سوپاپ کار می­کنند، با ادامه­پیداکردن فرایند حرکت ساچمه، زمان واکنش کندتر خواهد شد. همچنین با خاتمه ­یافتن فشار هوای موجود در سیلندر، به وضوح احساس خواهید کرد که از جنبش ­ها و تکان­ های داخل تفنگ نیز به تدریج کاسته می­شود. به این ترتیب تیرانداز دشوار خواهد توانست از این طریق به نتایج ثابتی دست یابد.

اما این ویژگی در مورد انواع پیچیده ­تر تفنگ­ های بادی پی.سی.پی صادق نیست. یعنی، با استفاده از نصب Slingshot hammer و یا برخی سیستم­ های خاص valve که در مدل­هایی مثل پی.سی.پی­ های بروکوک و دی­ استیت استفاده شده است، این فرایند بهبود یافته است. اما با این همه، این یک واقعیت است که تیراندازی دقیق با یک پی.سی.پیِ برخوردار از زمان واکنش هفت هزارم ثانیه ­ای، راحت­ تر از تیراندازی با اسلحه­ای با اکشن تایم 11 هزارم ثانیه ­ایست. هرچند بنظر نمی­رسد چهار هزارم ثانیه در دقت تیراندازی مؤثر باشد، اما حقیقت اینجاست که این رقم براستی در این فرایند تأثیرگذار است!

ماشه الکترونیکی تفنگ بادی

به همین دلیل است که می­توان با پی.سی.پی­ های الکترونیکی دی­ استیت، به راحتی با دقت تیراندازی کرد. زمان واکنش این تفنگ ­ها –و در نتیجه لاک­تایم کُلیِ تفنگ به قدری اندک است که خیلی ممکن است حتی زمانی که فکر می­کنید شلیک­تان به خطا رفته، ساچمه درست روی هدف بنشیند!

تحت فرایند دیجیتالِ پی.سی.پی ­های الکترونیکی، در مقایسه با پی.سی.پی­های مکانیکی، زمان واکنش تا 90 درصد کاهش می­یابد. به این ترتیب در عمل، بَرل­تایم تنها عامل تعیین­ کننده­ چرخه آتش خواهد بود. معمولا لاک­تایم کلی این تفنگ­ها به پنج هزارم ثانیه کاهش خواهد یافت. یعنی به قدری سریع که اسلحه هنگام شلیک هیچ تکانی نخواهد داشت.

با کنترل کامپیوتری سوپاپ­ ها و فشار هوا، با استفاده از روش اِم.سی.تی (Mapped Compensated Technology) که در پی.سی.پی­ های پیشرفته دِی ­استیت نیز موجود است، شلیک گلوله به همان اندازه که سریع است، دقیق نیز هست. به همین دلیل است که به سادگی می­توان باتفنگ­ هایی مثل Pulsar و Red Wolf تیراندازی کرد. چرا که لاک­تایم­شان به تیرانداز فرصت نمی­دهد شلیکش به خطا رود!  

با تشکر از آقای هومن مجلل بابت پیشنهاد ترجمه مقاله

منبع : http://daystate.com/lock_time/