نصب دوربین تفنگ
راهنمای کامل نصب دوربین تفنگ

نصب دوربین تفنگ

نوشته براد بروکس

دانستن نحوه نصب دوربین تفنگ خود می تواند به معنای واقعی کلمه تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. نه، اغراق آمیز نیست.

من کسی بودم که برای مدت طولانی به نصب دوربین تفنگ خودم علاقه داشتم و اطمینان داشتم از اینکه در زمانی که مهم‌ است به درستی کار می‌کند . اما من می‌خواستم نحوه انجام آن را خودم یاد بگیرم و یک راهنمای ساده برای استفاده ایجاد کنم تا هر کسی بتواند آن را انجام دهد.

نصب دوربین تفنگ

من می‌خواستم این مقاله و ویدیوی همراه آن همه چیزهایی را که برای سوار کردن دوربین باید بدانید، پوشش دهد، و در حالی که روش‌های مختلفی برای نصب دوربین تفنگ وجود دارد، این روش برای نصب یک دوربین تفنگ روی تقریباً هر تفنگی مناسب است.

پس از خواندن این مقاله و تماشای ویدیوی ما در زیر، اعتماد به نفس و دانش لازم را خواهید داشت که مانند حرفه ای ها دوربین خود را نصب کنید.

 

ممکن است تعجب کنید:

“چرا باید محدوده خودم را نصب کنم؟ فقط می توانم چند دلار بپردازم تا بچه های مغازه اسلحه فروشی من این کار را انجام دهند، یا آن را به صورت رایگان در آنجا انجام دهم.”

پاسخ ساده این است که محدوده شما که توسط شخص دیگری نصب شده است احتمالاً به درستی نصب شده است. بسیاری از کارشناسان اسلحه به شما خواهند گفت که نصب صحیح دامنه تفنگ خود اولین کاری است که می توانید برای بهبود عملکرد تفنگ خود انجام دهید. بدون شک افراد خوب زیادی در مغازه‌های اسلحه‌فروشی وجود دارند که کار بسیار خوبی در نصب دامنه تفنگ انجام می‌دهند، اما تعداد زیادی از دوربین‌های تفنگ وجود دارند که با دقت نصب نمی‌شوند، که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هنگام ارسال گلوله به برد شود. .

فقط در مورد آن فکر کنید: مردی که تفنگی را روی تفنگی که متعلق به او نیست قرار می دهد، مشتریان دیگری دارد که باید با آنها سر و کار داشته باشند، و به کارهایی که باید بعد از کار انجام دهند فکر می کنند، مستعد اشتباه کردن یا عجله در کارها هستند. . همین اصل در مورد شخصی که خانه ای بسازد که مال او نیست، یا به جای ماشین او روی ماشین شما کار کند، صدق می کند. این امر طبیعت انسان است. 

اگر یک اسلحه آنطور که فکر می کنید تیراندازی نمی کند، با داشتن یک دوربین به درستی نصب شده است، دانستن اینکه دوربین شما به درستی نصب شده است به شما امکان می دهد روی تشخیص مشکل در جای دیگری تمرکز کنید.

واقعیت جالب: افراد Vortex Optics به من گفتند که اکثریت قریب به اتفاق شکایات در مورد تیراندازی صحیح دوربین تفنگ به دلیل نصب نامناسب دامنه است. ادامه دهید و جمله آخر را دوباره بخوانید، زیرا مهم است و نشان می‌دهد که چرا نصب کردن محدوده خود ارزش وقت گذاشتن را دارد.

نصب دوربین تفنگ
A Kimber Mountain Ascent 30-06 with the Vortex LH-HD 3-15x mounted using a Tally lightweight ring/base combo.

فرآیند گام به گام برای نصب اسکوپ

مرحله شماره 1: ابزار مناسب را دریافت کنید. این مرحله را نادیده نگیرید (جدی):

  1. آچار گشتاور -یکی را قرض بگیرید، یکی بخرید یا اسکوپ خود را سوار نکنید (در ادامه بیشتر درباره چرایی آن). این یک قطعه کلیدی از تجهیزات است که بدون آن نمی توانید انجام دهید.
  2. کیت تسطیح – تعدادی سیستم تسطیح مختلف وجود دارد. من از کیت تراز حرفه ای مهندسی Wheeler (54 دلار) استفاده کردم . شما نیازی به خرید این کیت تسطیح خاصی ندارید، اما چیزی که در مورد این کیت دوست داشتم، هم دقت و هم جهانی بودن آن بود. شما می توانید آن را بر روی تقریباً هر کالیبر تفنگی بدون توجه به نحوه نصب دامنه خود و با هر سخت افزاری که می خواهید استفاده کنید.
  3. تثبیت کننده اسلحه -توجه کنید من نگفتم معاون تفنگ. یک سلاح تفنگ از نوعی ایده‌آل است، اما چیزی که واقعاً به آن نیاز دارید راهی برای تثبیت تفنگ است و این می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. مجموعه ای از دوپایه ها با تکیه گاه محکم برای استوک شما با استفاده از کیسه های شن نیز می تواند کارساز باشد. به عنوان آخرین راه حل، شما همچنین می توانید چیزی سفارشی تنظیم کنید، مانند چند قطعه 2×4 متصل به هم (شما باید با این یکی خلاق باشید).

مرحله 2: سخت افزار نصب Scope خود را انتخاب کنید

چندین نوع مختلف “پایه” برای تفنگ تفنگ شما وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق مانت های اسکوپ با استفاده از موارد زیر انجام می شود:

  1. یک حلقه اسکوپ و راه اندازی پایه.  این ابتدایی ترین و رایج ترین تنظیماتی است که در تفنگ های شکاری می بینید. این سخت افزار نصب شامل یک قطعه “پایه” و یک حلقه اسکوپ است که به پایه پیچ می شود. پایه آلیاژی سبک وزن پایه/حلقه Talleyنوعی از تنظیمات پایه/حلقه کلاسیک است که در آن نیمه پایینی حلقه‌ها و پایه‌های اسکوپ به جای دو قطعه جداگانه یک تکه هستند. این راه اندازی سبک ترین و شاید رایج ترین راه اندازی است که می توانید دریافت کنید. برای علاقه مندان به شکار سبک وزن و کوله پشتی، این تنظیمی است که اغلب ترجیح داده می شود، زیرا فقط چند اونس به تنظیمات شما تبلیغ می کند (این تنظیم پایه/حلقه است که من بیشتر اوقات از آن استفاده می کنم).
  2. راه اندازی راه آهن و حلقه دامنه . این تنظیم شامل استفاده از یک ریل منفرد مانند ریل پیکاتینی است که در لوله تفنگ شما (“پایه” شما) سوار می شود و سپس حلقه های دامنه را به ریل متصل می کند. این تنظیم توسط تیراندازان تاکتیکی و بردهای دور ترجیح داده می شود زیرا اطمینان حاصل می کند که ریل یک تکه اسکوپ شما در همان صفحه نصب می شود و بنابراین حلقه های اسکوپ شما نیز در همان صفحه نصب می شوند که در تئوری تضمین می کند که حلقه های اسکوپ شما کاملاً در یک راستا قرار دارند. و محدوده خود را در زوایای مختلف گشتاور نکنید. شما همچنین قابلیت تنظیم بیشتری دارید و می توانید انتخاب کنید که حلقه های خود را در کجای ریل قرار دهید تا دامنه خود را بیشتر جابجا کنید. پایین دست؟ وزن. اگر از ریل استفاده می کنید، چند اونس اضافه می کنید، اما ریل های سبک وزن بسیار خوبی برای حداقل 2 اونس وجود دارد.

مزیت دیگر این تنظیم این است که تراز کردن دامنه تفنگ کمی آسان تر است. منطقی است که چرا پایین تر، اما داشتن ریل تنظیم سطح مرجع شما را بسیار آسان می کند.

به هر ترتیبی که اسکوپ خود را نصب می کنید، حتما حلقه های اسکوپ را خریداری کنید که اندازه مناسبی برای محدوده شما دارند (یعنی 30 میلی متر یا 1 اینچ).

نصب دوربین تفنگ
This Kimber Montana with the Razor HD LH 3-15x is going to be a lightweight mule deer slayer

مرحله سوم: اسلحه خود را تثبیت کنید

اینجا جایی است که یا تفنگ خود را در یک گیره تفنگ قرار دهید، یک گیره نیمکتی با بازوهای لاستیکی پس از فروش، یا نوعی ابزار خانگی درست کنید که اسلحه شما را ثابت نگه دارد. اگر نمی‌خواهید از نوعی رذیله استفاده کنید، مطمئن شوید که هر چیزی که برای تثبیت اسلحه خود استفاده می‌کنید، اسلحه را حتی در زمانی که در حال بهم ریختگی میدان هستید، ثابت نگه می‌دارد.

شما می خواهید تفنگ شما نیز تقریباً موازی با زمین باشد.

مرحله چهارم: پایه ها یا قسمت پایینی/نیمی از حلقه های خود را سوار کنید

اگر از ریل مانند ریل پیکاتینی استفاده می کنید: قبل از سوار کردن ریل، یک روکش بسیار سبک از روغن را در قسمت زیرین ریل خود قرار دهید (برای جلوگیری از خوردگی)، مطمئن شوید که روی پیچ های نصب روغن نریزد. اگر دوست داشتید Blue Loctite را روی پیچ های پایه قرار دهید و پیچ ها را با استفاده از مشخصات سازنده با آچار گشتاور خود بچرخانید.

اگر از ترکیب پایه/حلقه استفاده می کنید: همان مراحل بالا را دنبال کنید، اما فقط نیمه پایینی ترکیب حلقه/پایه خود را سوار کنید تا قسمت افقی پایه های خود را برای تنظیم سطح مرجع خود داشته باشید.

نکته مهم اگر از ترکیب پایه/حلقه استفاده می کنید:

برخی از افراد به شما خواهند گفت که استفاده از راه‌اندازی حلقه پایه به احتمال زیاد منجر به نصب حلقه‌های اسکوپ شما در زوایای کمی متفاوت می‌شود که می‌تواند باعث مشکلات گشتاور اسکوپ شود و در نتیجه باعث اختلال در عملکرد اسکوپ شود.

به همین دلیل است که برخی از افراد کاری را انجام می دهند که « لپینگ » نامیده می شود ، این فرآیندی است که طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که حلقه های شما به محدوده شما نمی چرخند و شامل ابزاری قرون وسطایی است. این عقیده رایج است که همیشه باید حلقه های خود را بچرخانید. با این حال، تالی توصیه می‌کند که حلقه‌های خود را نپیچانید زیرا حلقه‌های دقیقی هستند. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که از حلقه‌های باکیفیت و بدون غلاف استفاده می‌کنند، هرگز مشکلی ندارند. برداشت من در مورد لپینگ این است که اگر مجموعه‌ای از حلقه‌های باکیفیت بخرید، نیازی به زدن آنها ندارید. بدعت، من می دانم.

مرحله 5: دامنه تفنگ خود را تراز کنید

نصب دوربین تفنگ

هنگامی که من برای اولین بار شروع به نصب دوربین خود کردم، فهمیدن اینکه دقیقاً چگونه یک دوربین را تراز کنم، گیج کننده بود، زیرا چندین راه برای تراز کردن دامنه تفنگ شما وجود دارد. واقعاً سخت نیست، اما نظرات قوی بسیاری در جهان در مورد “چگونه این کار را درست انجام دهیم” وجود دارد که گاهی اوقات با یکدیگر در تضاد هستند. بسته به اینکه از چه سخت افزاری برای نصب دامنه تفنگ خود استفاده می کنید، روش ها و تکنیک های مختلفی نیز وجود دارد. برخی افراد می گویند که استفاده از یک خط شاقول برای تراز کردن چهارراه خود تنها راه است و برخی دیگر می گویند سطح حباب خوب بسیار دقیق است. من همیشه از مجموعه سطوح با کیفیت بالا استفاده کرده ام و مشکلی نداشته ام. آن را برای آنچه ارزشش را دارد بگیرید.

کاری که با تسطیح کردن دامنه خود انجام می دهید این است که مطمئن شوید دامنه تفنگ در همان صفحه افقی با عملکرد تفنگ شما قرار دارد.  این مهم است زیرا اگر دوربین شما حتی چند درجه به چپ یا راست بچرخد، زمانی که موی ضربدری خود را روی یک هدف قرار می دهید و دامنه شما کاملاً همسطح نیست، لوله تفنگ شما در واقع به سمت راست یا چپ منحرف می شود و کمی به سمت چپ نشانه می گیرید. یا درست است، اما شما آن را نمی دانید.

تجسم قسمت آخر و پیچاندن سر بدون نمایش بصری سخت است، اما نکته اصلی این است که می‌خواهید دامنه شما همسطح باشد وگرنه تفنگ شما آنطور که می‌تواند یا باید دقیق نباشد.

به جای اینکه تمام راه‌هایی را که می‌توانید دامنه تفنگ خود را تراز کنید، ساده‌ترین روشی را که برای تراز کردن یک دوربین تفنگ پیدا کردم توضیح می‌دهم که برای هر دامنه و هر تفنگی بدون توجه به سخت‌افزاری که استفاده می‌کنید یا اندازه عمل شما کار می‌کند، کار می‌کند. .

من چند کیت تسطیح مختلف خریدم، اما کیت تراز حرفه ای مهندسی Wheeler بهترین چیزی است که پیدا کردم. این کیت دارای سطح گیره بشکه و سطح مرجع کوچک دوم است.

در اینجا نحوه سطح بندی دامنه خود آورده شده است:

نصب دوربین تفنگ
افزایش سطح شاخص شما
  1. سطح گیره لوله را روی لوله تفنگ خود قرار دهید و با حرکت تفنگ آن را تقریباً در یک سطح قرار دهید. خوب سفتش کن در این مرحله شما به سادگی سطح را متصل می کنید، اما نگران تراز کردن آن در این مرحله نیستید.
  2. سطح مرجع کوچکتر را روی پایه های ریلی یا پایه یا نیمه پایین حلقه های محدوده خود قرار دهید.  مهم: مطمئن شوید که سطح مرجع عمود بر بشکه شما باشد. برای انجام این مرحله، بدیهی است که باید ریل یا پایه های خود و نیمه پایین حلقه های محدوده خود را به مشخصات گشتاور سازنده نصب کنید.
  3. تفنگ خود را به سمت چپ یا راست تنظیم کنید تا سطح مرجع روی ریل یا حلقه‌های شما با حباب بین دو خط در یک سطح باشد.
  4. سپس، سطح گیره بشکه را با استفاده از تنظیم کننده میکرو تنظیم کنید تا با سطح مرجع کوچک مطابقت داشته باشد. هنگامی که سطح گیره لوله شما با حباب در سطح مرجع شما مطابقت داشته باشد، سطح گیره لوله شما به طور رسمی به تفنگ شما “نمایه” می شود. مطمئن شوید که سطح گیره بشکه پس از ایندکس شدن آن بالا نرود.
  5. دامنه خود را در نیمه پایینی حلقه ها قرار دهید (اگر از راه اندازی ریل/حلقه استفاده می کنید، نیمه پایینی حلقه های خود را سوار کنید و آنها را به مشخصات سازنده بچرخانید و مطمئن شوید که حلقه ها را به گونه ای قرار دهید که فضایی برای لغزش دامنه خود داشته باشید. جلو و عقب برای تنظیم برای تسکین چشم).
  6. نیمه بالایی حلقه های خود را روی اسکوپ قرار دهید و به آرامی پیچ های حلقه را پیچ کنید.  نکته مهم: مطمئن شوید که پیچ‌ها به اندازه کافی شل هستند تا بتوانید محدوده خود را با مقداری مقاومت حرکت داده و بچرخانید، به خاطر داشته باشید که می‌خواهید در صورت سفت شدن کامل، فاصله تقریباً یکنواختی در دو طرف حلقه‌های بالایی و پایینی خود داشته باشید.
  7. اسکوپ خود را به جلو و عقب بکشید و مطمئن شوید که با حلقه های خود تماس خوبی دارید.
  8. محدوده خود را برای تسکین چشم تنظیم کنید. دامنه را در وسط تنظیم بزرگنمایی آن قرار دهید. تفنگ خود را با احتیاط از محل تیراندازی خارج کنید و مانند زمانی که تیراندازی می‌کنید، تفنگ خود را به دوش بکشید. دامنه را تا آخر به سمت حلقه ها حرکت دهید. به آرامی دامنه را به عقب ببرید تا بتوانید کل میدان دید محدوده را ببینید. در اینجا به دامنه “سایه” توجه کنید. هنگامی که به درستی انجام می شود، هنگام نگاه کردن به محدوده خود، نباید هیچ سایه ای از محدوده داشته باشید. هنگامی که فاصله مناسب برای محدوده را از چشم خود پیدا کردید، بزرگنمایی را افزایش دهید تا مطمئن شوید که موقعیت در حداکثر بزرگنمایی خوب است.
  9. تفنگ خود را دوباره در گیره تفنگ خود یا هر چیزی که برای تثبیت آن استفاده می کنید قرار دهید، مطمئن شوید که سطح گیره لوله کاملاً تراز است.
نصب دوربین تفنگ
  1. سطح مرجع خود را روی برجک میدان تفنگ خود قرار دهید (بهتر است کلاه برجک را بردارید و مستقیماً روی خود برجک قرار دهید) و دامنه را تا زمانی تنظیم کنید که حباب سطح مرجع با موقعیت حباب در سطح گیره لوله مطابقت داشته باشد. . مهم است، مطمئن شوید که سطح مرجع عمود بر بشکه باشد.
  2. پیچ های حلقه را به آرامی 1/2 دور در نوبت بچرخانید و به صورت زیگ زاگ بچرخانید مانند سفت کردن لاستیک ماشین. اطمینان حاصل کنید که فاصله بین نیمه‌های بالایی و پایینی پایه‌ها تقریباً برابر است که پیچ‌ها را محکم می‌کنید. همانطور که پیچ ها را سفت می کنید به سطح مرجع توجه داشته باشید زیرا با بستن آنها به سمت پایین حرکت می کند، بنابراین دستورالعمل 1/2 دور در هر پیچ است.  مهم – پیچ های حلقه خود را بیش از حد سفت نکنید. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد محدوده شما شود. از مشخصات گشتاور اینچ/پوند توصیه شده توسط سازنده خود استفاده کنید.
  3. دو و سه بار سطح شاخص و سطح مرجع خود را در محدوده خود بررسی کنید. اگر با هم مطابقت ندارند، باید پیچ ​​های حلقه خود را باز کرده و تنظیم کنید. 
  4. دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که شکاف حلقه‌های اسکوپ شما تقریباً در هر دو حلقه و در دو طرف اسکوپ شما یکسان است.

نکته مهم-از هیچ نوع لوکتیت روی حلقه پیچ های خود استفاده نکنید. استفاده از Loctite باعث خیس شدن رزوه های پیچ می شود که حتی با آچار گشتاور می تواند باعث سفت شدن بیش از حد شود. به عنوان مثال، اگر آچار خود را روی 18 اینچ در پوند تنظیم کرده اید، با رزوه های مرطوب ممکن است پیچ های خود را با فشار بسیار بالاتری بچرخانید. اگر بخواهید می توانید از Loctite روی هر پیچ دیگری استفاده کنید، اما برای پیچ های حلقه ای نه.

سایر گزینه های سطح بندی

  1. استفاده از ریل برای تنظیم سطح شاخص: اگر از نوع خاصی از ریل استفاده می‌کنید، سطوحی وجود دارند که زیر محدوده شما و بالای ریل قرار می‌گیرند. با یک سطح روی ریل، تفنگ خود را تنظیم می کنید تا حباب سطح کاملاً در مرکز قرار گیرد. سپس، سطح دوم را روی کلاهک برجک خود قرار دهید و دامنه خود را طوری تنظیم کنید که سطح روی درپوش برجک با سطح روی ریل شما مطابقت داشته باشد. این تنظیم نرم و آسان است، اما نیاز به استفاده از ریل دارد.
  2. استفاده از عمل تفنگ برای تنظیم شاخص تفنگ: این سیستم درست مانند سیستم فوق کار می کند، با این تفاوت که به شما امکان می دهد از عمل تفنگ خود برای تنظیم سطح شاخص خود استفاده کنید. من هرگز مطمئن نبودم که سطح عمل من واقعاً سطح است، و فکر نمی‌کردم به اندازه روش‌های دیگر دقیق باشد.

مرحله شماره 5 فوکوس شبکه را تنظیم کنید

نصب دوربین تفنگ

هنگامی که اسکوپ خود را به درستی نصب کردید، مهم است که فوکوس رتیکل را تنظیم کنید اگر اسکوپ دارید. فوکوس شبکه شما بر شفافیت تصویر مشبک هنگامی که به محدوده خود نگاه می کنید، تأثیر می گذارد.

تنظیم فوکوس شبکه برای تولیدکنندگان مختلف متفاوت خواهد بود. تنظیم خود را پیدا کنید و تفنگ خود را مانند زمانی که تیراندازی می‌کردید نصب کنید و دامنه خود را به سمت یک دیوار خالی (ترجیحاً یک دیوار رنگ روشن) بگیرید. با چشمان بسته و اسلحه در موقعیت تیراندازی، چشمان خود را باز کنید و فوراً به ظاهر مشبک توجه کنید. چشم شما سعی می کند به سرعت آن را جبران کند، بنابراین اگر وقتی چشم خود را باز می کنید واضح نیست، فوکوس رتیکول را به داخل یا خارج تنظیم کنید و این روند را دوباره از نو شروع کنید تا زمانی که شبکیه تصویر واضح به نظر برسد وقتی چشم خود را باز می کنید. . این کار چند دقیقه ای طول می کشد، اما پس از انجام این کار، نگاه کردن به محدوده کاملاً واضح خواهد بود.

اندیشه های پایانی

هنگامی که چند اسکوپ را نصب کردید، از آن استفاده خواهید کرد و متوجه خواهید شد که چقدر سریع و آسان است. اگر نکات و ترفندهای دیگری برای نصب دوربین تفنگ دارید، حتما آنها را در نظرات زیر بنویسید.

رفرنس منبع