عینک تیراندازی
عینک تیراندازی – محافظت از چشم در تیراندازی

عینک تیراندازی – محافظت از چشم در تیراندازی

نوشته : Danny Reever    تنظیم : میثم کماسایی

عینک تیراندازی

همه ساله یک میلیون نفر از آسیب جدی چشم رنج می‌برند. تیراندازی فعالیت خطرناکی است – برآوردها حاکی از آن است که هر ساله 30,000 جراحت ناشی از سلاح به چشم وجود دارد (البته با احتساب ورزش‌های پینت‌بال). پس از پینت‌بال، سوانح رخ داده در شکار بیشترین آسیب‌های چشمی مرتبط با سلاح گرم را به خود اختصاص می‌دهند.

لزومی ندارد که هزینه‌ی گزافی خرج محافظت مناسب از چشم شود. می‌توانید عینک‌های تیراندازی مورد تأیید ANSI Z87.1 را با قیمتی کمتر از 10 دلار پیدا کنید.

در صورتی که عینک تیراندازی خود را درست انتخاب کنید (با استفاده از معیارهایی که در این مقاله شرح می‌دهیم) و از ایمنی عینک‌تان مطمئن شوید آنگاه عینک‌تان می‌تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. اما باید از خرید لنزهای پلاستیکی ارزان‌قیمتی که بدون گذراندن استانداردهای آزمایش ادعای «مقاومت در برابر ضربه» بودن می‌کنند، پرهیز کنید.

این موضوع اصلاً خنده‌دار نیست

امیدوارم مشکلی مثل پیتر پُل فُن ماوزر که بقیه‌ی عمر خود را با چشم مصنوعی سپری می کند برای شما پیش نیاید. پُل تفنگ‌ساز افسانه‌ای آلمان به علت خرابی گلنگدن در زمان آزمایش یکی از تفنگ‌ها بینایی یکی از چشمانش را از دست داد. به خاطر داشته باشید که این سانحه می‌تواند برای همه اتفاق افتد.

در هنگام به دست گرفتن سلاح گرم اعم از تپانچه، تفنگ یا تفنگ شکاری به عینک ایمنی نیاز خواهید داشت. این نویسنده از تجربیات فردی خود صحبت می‌کند. پنج سال پیش در حین تیراندازی با تپانچه‌ی HK USP .45acp، سوزن آتش اسلحه دو نیم شد. در اثر به عقب رانده شدن ناشی از لگد گلنگدن، بخش عقبی سوزن از عقب اسلحه خارج شد و درست به وسط لنز چپ عینک‌ام اصابت کرد. تصور می‌کنم در صورت عدم‌استفاده از محافظ چشم اکنون باید از چشم‌بند استفاده می‌کردم. اگر دزد دریایی بودم این قیافه به من می‌آمد، اما خوشحالم که هنوز دو چشم سالم دارد.

دستورالعمل‌های اصلی محافظت از چشم تیراندازان

حفاظت مناسب از چشم‌ها در تمام ورزش‌های تیراندازی «الزامی» است. حتی به هنگام تیراندازی با تفنگ‌های خفیف هم باید از محافظ چشم استفاده کنید. طیف وسیعی از سبک‌ها و شکل‌های مختلف در دسترس هستند. با این حال تمام عینک‌های تیراندازی مورد انتخاب باید دارای استاندارد ایمنی محافظت در برابر ضربه‌ی ANSI Z87.1 باشند. تیراندازان بسیاری را مشاهده می‌کنیم که تنها از عینک‌هایی معمولی با لنزهایی از جنس شیشه‌ی نرم استفاده می‌کنند. این کار عاقلانه نیست. لنزهایی که از جنش شیشه‌ی معمولی هستند با اصابت ضربه خرد می‌شوند. همچنین عینک‌های ارزان‌قیمت دارای لنز پلاستیکی در برابر ضربه مقاوم نیستند و ممکن است در اثر اجسام پرتاب‌شونده به تکه‌های نوک تیز خطرناکی تبدیل شوند.

محافظت در برابرضربه – کلید رمز عملکرد عینک

در هنگام انتخاب عینک تیراندازی هیچ چیز مهم‌تر از محافظت در برابر ضربه و مانع در اثر اجسام پرتاب‌شونده نیست. رنگ، اندازه و سایر موارد مرتبط با لنز همگی حائز اهمیت هستند، اما در صورت عدم‌محافظت مناسب از چشم‌ها هیچ عینکی ارزش داشتن ندارد.

رتبه‌بندی مقاومت در برابر ضربه توسط مؤسسه‌ی استاندارد ملی آمریکا (ANSI)، اداره‌ی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا (OHSA) و ارتش آمریکا اعلام می‌شود. این نهادها آزمون‌های استانداردی را برای مقاومت عینک دارند. استاندارد ایمنی 1910.133 اداره‌ی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا شرکت‌ها را ملزم می‌سازد تا لنز عینک‌هایشان در برابر ضربه مقاوم باشد و به نوعی از چشم محافظت کنند که در صورت وجود خطر برخورد اشیای پرنده محافظت جانبی ارائه کنند. استانداردهای ANSI برای مقاومت در برابر ضربه در مقاله‌های Z87.1 و Z87.3 به طور خلاصه آورده شده‌اند. این استانداردهای توسط انجمن مهندسان ایمنی آمریکا (ASSE) در اختیار ANSI قرار گرفتند. ارتش آمریکا از استانداردی به نام MIL-PRF-31013، آزمایش مقاومت در برابر ضربه‌ی بالستیک کالیبر 0/15، استفاده می‌کند. عینک نظامیان آمریکا باید قبل از توزیع در بین کارکنان ارتش این استاندارد را بگذراند.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

ESS یکی از چند محافظ چشم موجود در بازار است که تمام سه گواهی مقاومت در برابر ضربه را دارد: ANSI Z87.1، OSHA و آزمون سخت مقاومت در برابر ضربه‌ی MIL-V-43511C. چشم‌پوش ESS می‌تواند گلوله‌ی تفنگ شکاری را در فاصله‌ی 10 یاردی متوقف کند.

عینک‌های ایمنی ESS دارای لنز شفاف، دودی و کهربایی هستند.

محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش

عینک‌های تیراندازی علاوه بر محافظت در برابر ضربه از چشمان‌تان در برابر اشعه‌های مضر محافظت می‌کند. خوشبختانه محافظت از چشم در برابر اشعه‌ی فرابنفش در اکثر مواد ممتاز لنز عینک‌های تیراندازی دارای گواهی ANS، حتی لنزهای شفاف، عالی است. نباید برای محافظت مناسب در برابر اشعه‌ی فرابنفش لنزی بسیار تیره یا کدر انتخاب کنید. برای محافظت مناسب به دنبال نوعی عینک تیراندازی بگردید که حداقل 99 درصد از اشعه‌ی فرابنفش را جذب کند. عینک‌های تیراندازی دارای یکی از برچسب‌های زیر را انتخاب کنید: «جلوگیری از اشعه‌ی فرابنفش تا 99 درصد یا 100 درصد»، «جذب اشعه‌ی فرابنفش تا 400 نانومتر» یا «منطبق با الزامات فرابنفش UV».

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

در تصویر بسته‌ی عینک‌های تیراندازی شرکت‌های «ویلسون کامبت» و «سان‌باستر» به همراه لنزهای قابل تعویض نشان داده شده است.

..

عینک‌های تیراندازی دقیق – ویژگی‌های اصلی

در هنگام خرید عینک تیراندازی باید شش عامل اصلی را مدنظر قرار داد.

1. عینک تیراندازی باید از مواد مقاوم در برابر ضربه ساخته شود.

در حال حاضر این امر بدین معناست که گزینه‌های پلی‌کربنات، تریوکس یا  SR-91 را پیش روی خود دارید. عینک‌هایی که از جنس پلی‌کربنات هستند نسبتاً گران‌قیمت هستند و کارخانه‌های بسیاری آن‌ها را ارائه می‌کنند. تریوکس نسبت به پلی‌کربنات سبک‌تر است و کیفیت بصری بسیار بهتری دارد. با این حال گران‌تر است و در سطح وسیعی توسط دفاتر ثبت یا فروشگاه‌های حراجی به فروش نمی‌رسند. SR-91 یکی از مواد لنز polarized اختصاصی شرکت «کاینون» است. این ماده حتی از تریوکس هم سبک‌تر است، عملکردش در مقاومت نسبت به ضربه عالی و وضوح دید فوق‌العاده‌ای دارد. اما از آنجایی که در حال حاضر SR91 فقط به شکل polarized موجود است، در نتیجه برای افرادی که با تفنگ دوربین‌دار تیراندازی می‌کنند، توصیه نمی‌شود. با این حال می‌تواند برای افرادی که تپانچه در دست دارند و تیراندازان جنگی فوق‌العاده باشد.

2. عینک تیراندازی باید دارای گواهی ایمنی باشد.

حتی به صرف کوچک‌ترین هزینه‌ای برای عینک‌های تیراندازی فاقد گواهی محافظت در برابر ضربه فکر نکنید. شما فقط یک جفت چشم دارید. داشتن گواهی بهترین تضمین برای عملکرد خوب عینک‌های محافظ شما است. به طور متداول در ایالات متحده‌ی آمریکا سه نوع استاندارد مقاومت در برابر ضربه وجود دارد. ANSI، OSHA و MIL-PRF-31013 (Military SPEC). حداقل استاندارد ANSI Z87.1 را توصیه می‌کنیم. عینک دارای رتبه‌ی Z87.1+ (مقاومت بالا در برابر ضربه) بهتر است. و عینکی که هر دو استاندارد ANSI Z87.1+ و آزمون نظامی را رد کرده باشد احتمالاً بهترین گزینه‌ی انتخابی شما است.

3. کیفیت دید عینک شما باید نیاز به دقت رشته‌ی ورزشی‌تان را برآورده سازد.

بهترین گزینه برای تیرانداز cowboy action که به سمت اهدافی در فواصل 10 یاردی تیراندازی می‌کند عینک‌های پلی‌کربنات ارزان‌قیمت دارای گواهی ANSI Z87.1 است که قیمتش زیر 10 دلار است. از سوی دیگر، تیراندازی که از روی سکو و با دوربین دارای بزرگ‌نمایی بالا و قیمت 1,200 دلاری اهداف دور را هدف‌گیری می‌کند باید از عینک‌های تریوکس با لنزهای دارای دید صحیح، کمترین انحراف و اعواج رنگی کم استفاده کند.

بدون تعارف اینکه اگر بر روی تفنگ 3000 دلاری خود دوربینی 1200 دلاری دارید، تلاش نکنید تا با عینک‌های کدر 3.99 دلاری خریداری شده از فروشگاه‌های وال‌مارت رکورد جهان را جابجا کنید.

4. عینک تیراندازی باید محافظ جانبی داشته باشند.

در صورت شرکت در هرگونه مسابقه‌ی تیراندازی جنگی برای محافظت از چشمان خود در برابر گلوله‌های کمانه کرده و ترکش‌های ناشی از برخورد گلوله با اهداف نیاز مطلقی به استفاده از عینک دارید. همچنین تیراندازهایی که از روی سکو اقدام به تیراندازی می‌کنند باید پوشیدن عینک دارای محافظ جانبی را مدنظر قرار دهند – به یاد داشته باشید که امکان دارد تنفگ منفجر شده مال شما نباشد، بلکه به فرد قرار گرفته در سکوی کناری تعلق داشته باشد. عینک‌های خلبانی کلاسیک خوب به نظر می‌رسند، اما عینک‌های قوس‌دار ایمن‌تر هستند.

5. لنزهای رنگی می‌توانند مفید باشد، اما از رنگ‌های بیش از حد روشن پرهیز کنید

معمولاً عینک‌های شفاف، خاکستری روشن، زرد کم‌رنگ یا رنگ محافظ نور آبی سرخ/کهربایی کم‌رنگ بهترین گزینه برای تیراندازان تفنگ دقتی است که از نورکم ناشی از بزرگ‌نمایی بالا بهره می گیرند. به طور کلی رنگ تیره دلخواه شما نیست، چرا که این امر سبب جلوگیری از ورود بخش زیادی از نور از داخل دوربین تفنگ می‌شود. با این حال فیلتر طول موج آبی در عینک‌های سرخ مایل به قهوه‌ای سبب تیز شدن تصویر و افزایش کنتراست ظاهری می‌شود. به طور کلی دریافته‌ایم که برخی از تیراندازانی که با عملکرد خوبی با دوربین ندارند، طرفدار لنزهای دارای رنگ زرد روش و نارنجی هستند. همچنین از لنزهای قطبی (به خاطر افت نور بیش از حد) و لنزهای آینه‌ای (به علت امکان ایجاد بازتاب و اعواج رنگی عجیب) پرهیز کنید.

6. عینک‌های تیراندازی باید راحت و کاملاً اندازه باشند.

ممکن است این امر بدیهی به نظر برسد، اما اغلب عینک‌هایی را بر چشم برخی تیراندازان مشاهده می‌کنیم که درست اندازه‌ی چشم‌شان نیست، در ناحیه‌ی پل بینی یا شقیقه سفت می‌شود و سر جای خود نمی‌ماند. در هنگام رقابت همین امر باعث از دست دادن امتیازات شما می شود.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

عینک‌های تیراندازی شما تا چه اندازه ایمن هستند؟

اخیراً نویسندگان مجله‌ی شکارچیان آمریکایی NRA 10 برند عینک تیراندازی را آزمایش کرد و نشان داد که چشم‌پوش به چه خوبی می‌تواند از کاربران در برابر گلوله‌های کوچک محافظت کند. نمونه‌هایی از چشم‌پوش با استفاده از گلوله‌ی کالیبر 8 در فواصل 25، 15، 10، 8 و 5 یاردی آزمایش شدند. سپس یکی از نمونه‌های پلی‌کربنات دارای گواهی ANSI Z87.1 با استفاده از گلوله‌های کالیبر 6، کالیبر 4 و گلوله‌های فولادی و شات‌باک کالیبر 2 به صورت مکرر آزمایش شدند. گزارش کامل این آزمایش را بخوانید.

این آزمایش‌ها نتایج بسیار مهمی را با خود به همراه داشتند.

1. عینک‌های دارای شماره‌ی Z87.1+ («مثبت» رتبه‌بندی مقاومت در برابر ضربه‌ی بالایی است) بهترین عملکرد را داشتند. به طور کلی لنزهای پلی‌کربنات رتبه‌ی Z87.1 در فواصل 10 تا 15 یاردی و بیشتر محافظت بسیار خوبی را از چشمان در برابر گلوله‌های مخصوص شکار پرنده انجام می‌دهند. برخی از چشم‌پوش‌های Z87.1+ حتی در فاصله‌ی 8 یاردی هم جلوی اصابت گلوله‌های مخصوص شکار پرنده را گرفتند.

2. شما نمی‌توانید لزوماً قیمت را شاخصی برای ارزیابی کیفیت عینک در نظر بگیرید. بول وی‌ایکس 12 دلاری و پیرامکس راندوو هر دو عملکرد بهتری نسبت به بسیاری از برندهای گران‌قیمت‌تر داشتند. پیرامکس 5.95 دلاری یکی از تنها سه محصولی بود که توانست در فاصله‌ی 8 یاردی در برابر گلوله‌ی مخصوص شکار پرنده کالیبر 8 مقاومت کند. پیرامکس دارای رتبه‌بندی Z87.1+ است.

3. از کاربرد عینک‌های بدون نام و رتبه‌بندی پرهیز نمایید. سردبیر نشریه‌ی «امریکن هانتر» چنین می‌نویسد: «اشتباه است اگر تصور کنیم که تمام عینک‌های آفتابی لنز پلاستیکی فروشگاه زنجیره‌ای سون‌الون محلی از جنس پلی‌کربنات هستند و بنابراین به عنوان عینک تیراندازی مناسب هستند – پلاستیک ارزان‌قیمت از جنس پلی‌کربنات نیست؛ در واقع ممکن است پوشیدن این نوع عینک بدتر از این است که اصلاً چیزی روش چشمان‌تان قرار ندهید، چرا که ممکن است علاوه بر اجسام پرتاب‌شونده، قطعات تیز پلاستیکی را هم وارد چشمان شما کنند.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

پلی‌کربنات، تریوکس و SR-91 – کدام یک بهتر است؟

سه مورد از مواد لنز دارای مقاومت رضایت‌بخش برابر ضربه‌ی موجود در بازار عبارتند از پلی‌کربنات، تریوکس و SR-91. برای تیراندازانی که از تفنگ دوربین‌دار استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که در صورت دسترسی به دنبال عینک‌های از جنس تریوکس باشند. تیراندازان جنگی باید گزینه‌ی SR-91 قطبی را مدنظر قرار دهند. اما به طور کلی تیروکس نخستین گزینه برای تیراندازی با تفنگ‌های دوربین‌دار است. هنگامی که کارخانه‌داران خوب بر روی تریوکس کار کردند این ماده نسبت به پلی‌کربنات عملکرد بهتری را در زمینه‌ی عبور بدون اعواج نور از خود نشان می‌دهد. اعواج کم به معنی «وضوح» بهتر، بهبود کنتراست و اثرات رنگی کمتر است. به طور خلاصه چنین به نظر می‌رسد که بهتر می‌توانید هدف را مشاهده کنید.

تریوکس سبک‌تر است و دید بهتری دارد

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

این گزارش منشتر شده توسط شرکت عینک‌های ورزشی ADS را بخوانید:

«تریوکس که برای کاربردهای نظامی ساخته شده است نسبت به پلی‌کربنات قوی‌تر، شفاف‌تر و سبک‌تر است. از همه مهم‌تر اینکه تریوکس در کاربردهای ورزشی انحرافی به نام «اعواج رنگی – chromatic aberration» را به حداقل می‌رساند که نوعی انحراف است که به هنگام مشاهده‌ی اشیاء از مرکز بصری رخ می‌دهد. اعواج رنگی با «مقدار آبه» بهتر سنجیده می‌شود. در تجویز چشم‌پوش مقدار بالای آبه نمایانگر انحراف پایین به هنگام حرکت نگاه خیره‌ی شما به دور از مرکز لنز است. مقدار آبه‌ی تریوکس برابر با 43 است، در حالی که مقدار آبه‌ی پلی‌کربنات 30 است.

chromatic aberration

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

به طور طبیعی تریوکس به مانند پلی‌کربنات 100 درصد اشعه‌های فرابنفش مضر خورشید را دفع می‌کند. تریوکس از سال 2003 میلادی در اختیار عموم مردم قرار داشته است و همچنان اکثر سازندگان آن را به عنوان لنز برگزیده عرضه نکرده‌اند. معمولاً تریوکس حدوداً 25 تا 40 دلار گران‌تر از پلی‌کربنات است».

پلی‌کربنات – استاندارد پیش‌فرض، اما مراقب عینک‌های بدل باشید

هرچند که تریوکس از لحاظ دید برتر از پلی‌کربنات است، اما «راهنمای عینک‌های تیراندازی گانرز الی» عنوان می‌کند که پلی‌کربنات مزایای بسیاری را در اختیار قرار می‌دهد: «پلی‌کربنات نوعی ترموپلاستیک لکسان است، ماده‌ای مشابه مواد مورد استفاده برای ساخت شیشه‌های ضدگلوله در خودرو. این ماده چنان سخت است که برای برش لنزها باید از چرخ سنباده‌ی الماسی خاصی استفاده کرد. در حال حاضر بسیاری از سازمان‌های اجرایی و آتش‌نشانی برای تمام چشم‌پوش‌های محافظ استاندارد صادر می‌کنند. برندهای ارزان‌تر عینک‌های تیراندازی که از ارزانی خود برحذر بودند عینک‌های خود را با عنوان «پلاستیک ضدضربه» تبلیغ کردند. توصیه می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنید که این لنزها از جنس پلی‌کربنات واقعی هستند.

می‌توان از CR 39 هم چشم‌پوش ضدضربه ساخت، اما CR 39 از جنبه‌های بسیاری نامرغوب‌تر از پلی‌کربنات است. هرچند پلی‌کربنات تقریباً هم وزن پلاستیک CR 39 است، اما رتبه‌ی ضدضربگی آن بالاتر است. میزان حفاظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش پلاستیک CR 39 اندک یا صفر است، در حالی که پلی‌کربنات حتی در لنزهای شفاف هم به خوبی از چشم در برابر اشعه‌ی فرابنفش محافظت می‌کند.

SR-91 – پیشنهادی شگفت‌انگیز و جدید که البته برای تفنگداران بسیار غم‌انگیز است

SR-91 یکی از مواد جدید لنز قطبی اختصاصی شرکت «کاینون» است. SR-91 ترمکیبی از بالاترین کیفیت بصری ظریف‌ترین لنزهای شیشه‌ای را با وزن فوق سبک و مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه‌ی لنزهای پلی‌کربنات است.

کاینون اشاره می‌کند که: «آزمایشگاه‌های کولتز گواهی لنزهای SR-91 قطبی کاینون دارای حساسیت بصری و رتبه‌ی وضوح 40 خط تفکیک‌پذیری – بالاترین امتیاز ممکن در تعریف و دسته‌ی توان واکافت استاندارد آزمایش دقیق ANSI Z87.1 –  را صادر کرده‌اند. همچنین کولتز دریافت که از استانداردهای ضربه‌ی جرم بالای الزامی ANSI Z87.1 فراتر است».

از سوی دیگر، لنزهای پلی‌کربنات سبک و ضدضربه هستند، اما وضوح بصری‌شان نسبتاً پایین است. SR-91 بهترین راهکار (شاید بهترین) برای ماهی‌گیران، ملوانان، اسکی‌بازان و سایر ورزشکارانی است که باید نور و درخشندگی اضافی را از خود دور کنند. این ماده می‌تواند در زمان تیراندازی در مسابقه‌ی 3-گان در زیر نور شدید آفتاب مؤثر باشد، اما لنزهای polarized از هر نوع را برای تیراندازی با تفنگ دوربین‌دار دارای بزرگ‌نمایی بالا توصیه نمی‌کنیم.

چرا؟ پاسخ این جمله در ماهیت پولاریزه سازی نهفته است. عینک‌های polarized از لایه‌ی بسیار نازکی از کریستال‌های یدی استفاده می‌کنند که در ردیف‌هایی عمودی قرار دارند و بین دو لنز فشرده هستند. این کریستال‌ها مانع عبور امواج غیرموازی نور از لنز می‌شوند. این ماده «درخشندگی» (ناشی از امواج غیرموازی نور) را برطرف نمی‌کند، بلکه این اثر واقعاً به میزان قابل توجهی نور را دفع می‌کند – چیزی در حدود دو ضریب اف (75 درصد افت مقدار نور). تمام لنزهای polarized SR-91 حداقل 50 درصد از نور مرئی را دفع می‌کنند و تیره‌ترین لنز SR-91 88 درصد نور مرئی را دفع می‌کند. قطعاً هنگام نگاه کردن در دوربین این حجم از نور را نخواهید خواست. مشکل دوربین‌های دارای توان 30 تقریباً همیشه نور بسیار اندک است تا نور بیش از حد. اگر در روزی بسیار آفتابی دوربین بیش از حد درخشان باشد، تنها از یک جفت عینک کم‌رنگ دارای ضریب VLT احتمالاً 70 تا 80 درصد استفاده کنید.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

انتخاب رنگ لنز – چه رنگی بهترین کارایی را دارد؟

عینک‌های تیراندازی در رنگ‌ها و ته‌رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارند. حتی بر روی این عینک‌ها روکش آینه‌ای، روکش رنگین‌کمانی و شیب‌های مناسب یافت می‌کنید. در حالی که لنزهای دارای روکش آینه‌ای درخشان یا لنزهای دارای رنگ نارنجی روشن یا قرمز جلب توجه می‌کنند، اما این نوع لنز برای افرادی که با تنفگ دوربین‌دار تیراندازی می‌کنند، مناسب نیستند.

در صورت تیراندازی با تفنگ دوربین‌دار باید حداقل یک جفت عینک در اختیار داشته باشید که حداکثر میزان نور ممکن را عبور دهد – یعنی لنزهای شفاف یا لنز دارای رنگ خاکستری بسیار روشن، زرد کم‌رنگ یا سرخ/قهوه‌ای کم‌رنگ. لنز باید ضریب عبور نور (VLT) بالایی داشته باشد. ضریب عبور نور لنزهای شفاف 90 درصد یا بالاتر است. ممکن است ضریب عبور نور لنزهای زرد کم‌رنگ 75 تا 85 درصد باشد. هنگام تیراندازی با تفنگ دوربین‌دار، حتی در روزهای آفتابی، عینک‌های تیراندازی دارای ضریب عبور نور 50 درصد یا بالاتر را ترجیح می‌دهیم. در غیر این‌صورت مانع از عبور بخش زیادی از نور خواهید شد.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

توصیه می‌کنیم که در روزهای بسیار آفتابی یک عینک تیراندازی اضافی به همراه خود داشته باشید. دریافته‌ایم که مؤثرترین رنگ لنز به مانند فیلتر شیشه‌ای دوربین، رنگ سرخ/قهوه‌ای است. رنگ لنز عینک «درایور» برند سرنگتی تقریباً عالی است (متأسفانه عینک‌های سرنگتی فاقد گواهی ANSI Z87.1 هستند). این رنگ سرخ/مسی سبب کاهش درخشش و بهبود کنتراست می‌شود، اما مهم‌تر از همه تا حدودی طول موج آبی را فیلتر می‌کند. از آنجایی که نور آبی نسبت به سایر طول موج‌ها در نقاط مختلفی تمرکز می‌کند، در نتیجه با دفع این نور اشیائی که در دوردست قرار دارند با وضوح بیشتری نمایان می‌شوند. این اثر کاملاً واقعی است، هرچند که هنگام نگریستن دور از سکو نسبت به هنگام نگاه کردن از طریق دوربین محسوس‌تر است. بدین علت که اکثر دوربین‌های باکیفیت بر روی خود روکشی برای لنز دارند که برخی فیلتر آبی دارند. شکل زیر نشان می‌دهد که چگونه فیلتر آبی  تفکیک‌پذیری ادراک‌شده و وضوح را بهبود می‌بخشد. این کار ژست گرفتن، نیست. بلافاصله متوجه تفاوت خواهید شد.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

در صورت عدم‌توانایی در دسترسی به چند جفت عینک می‌توانید لنزهای «transition» فتوکرومیکی را خریداری کنید که در معرض نور درخشان محیط تیره می‌شوند. در بخش زیر «دنی ریور» توضیح می‌دهد که تنها مشکل‌مان با لنزهای فتوکرومیک این است که ممکن است در ناحیه‌ سایه‌ قرار داشته باشید ولی نور همچنان زیاد باشد به هنگام مشاهده از طریق دوربین  دامنه‌ی نور همچنان بتواند بسیار درخشان باشد و شدید به نظر آید.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

در مورد لنزهای دارای رنگ زرد درخشان، نارنجی یا قرمز (ارغوانی) چه؟ این لنزها به علت افزایش قابل توجه کنتراست و آسان‌تر ساختن مشاهده‌ی اهداف در بین بسیاری از تیراندازان محبوب هستند.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

با این حال لنزهای دارای رنگ تند هنگام استفاده با دوربین تفنگ مناسب نیستند. در حالت آرمانی برای امکان‌پذیر ساختن عبور حداکثری نور به لنزهایی نسبتاً طبیعی نیاز دارید. به یاد داشته باشید که با دوربین تنفگ بنچ‌رست، ممکن است اندازه‌ی خروجی منظر چشمی (exit pupil) فقط 1 میلی‌متر باشد. این امر بدین معناست که تمام انرژی نور و اطلاعات بصری دریافت شده توسط چشم‌تان در دایره‌ای کوچک جای می‌گیرد. شما برای ایجاد کم‌ترین مداخله‌ی ممکن در حسگرهای نور چشم‌تان به این اطلاعات بصری نیاز دارید.

روکش چشم‌پوش، طراحی فریم و اندازه‌ی فریم

عینک‌های تیراندازی خلبانی دارای فریم‌های فلزی در بین تیراندازان و بسیاری از شکارچیان محبوب هستند، اما ممکن است فریم فلزی زیر آفتاب داغ شود و عینک‌های خلبانی فاقد حفاظت جانبی مناسب هستند. بنا به تجربه‌ی شخصی ، فریم‌های فلزی باریک (حتی تیتانیوم) به نسبت پلاستیک بسیار بیشتر در معرض خمش و شکستن قرار دارند. می‌توانم چمدانم را با تمام فریم‌های فلزی‌ای که طی این سال‌ها شکسته‌ام پر کنم.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

توصیه‌ی ما فریم پلاستیکی یا فریم از جنس کربن تقویت‌شده همراه با لنزهای جانبی برای ایجاد حفاظت جانبی است. پوشش جانبی خصوصاً برای تیراندازی جنگی بسیار مهم است که در آن کمانه کردن و ترکش گلوله امری رایج است. به یاد داشته باشید که مقررات ایمنی چشم OSHA پوشش جانبی را برای عینک‌های ایمنی الزامی می‌سازد.

وب‌سایت Shooting-Glasses-Guide.com با توصه‌های ما هم‌عقیده است: «کاملاً ضروری است که لنزها به طور مناسب و به قدر کافی ناحیه‌ی چشم را بپوشانند تا حفاظت مناسبی از چشم به عمل آورند. این امر مخصوصاً برای مناطق جانبی چشم حائز اهمیت است. به دنبال عینک‌های تیراندازی‌ای بگردید که لنزشان اطراف چشم را به طور کامل بپوشانند».

اندازه‌ی فریم – دنبال آسودگی و امنیت هستید

به دنبال عینک هایی بگردید که فریم‌های قابل تنظیم یا دسته‌های انعطاف‌پذیر داشته باشند. عینک‌های تیراندازی دارای دسته‌ی بسیار سفت به سرعت ناخوشایند می‌شوند. همچنین اطمینان حاصل کنید که حلقه‌ی گوش طول درستی داشته باشند (یا اینکه دست‌ها کشش کافی را در اختیار قرار دهند)، به گونه‌ای که عینک در هنگام تیراندازی در جای خود باقی بماند. عینک‌هایی که ظاهری عالی دارند، اما سر جای خود باقی نمی‌مانند مایه‌ی رنجش هستند. تیراندازان جنگی و تاکتیکی باید عینک‌هایی انتخاب کنند که در پشت گوش حلق بزنند یا اینکه بتوان آن‌ها را با نوار سبک کروکیز نگه داشت.

عینک‌های تیراندازی خوب متناسب با بودجه

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

لزومی ندارد تا هزینه‌ی گزافی را برای خرید عینک تیراندازی مناسب خوب انجام دهید. UVEX عینک‌های ایمنی بادوام، راحت و ارزان است. عینک‌های UVEX با داشتن لنزهای قابل تعویض (از جمله سبک‌های آینه‌ای و بلاک‌کننده‌ی اشعه‌ی فرابنفش) دارای استاندارد ANSI Z87.1-2003، Z94.3 و MIL-STD-662 هستند. عینک‌های ایمنی UVEX پرفروش‌ترین برند چشم‌پوش‌های محافظ جهان هستند.

سبک XC محبوب UVEX، با سبک‌های متنوعی به بازار ارائه می‌شود که قیمت هر جفت از آن‌ها از 7,95 دلار شروع می‌شود (لنزهای شفاف). با این حال گران‌ترین عینکی که می‌توانید بخرید زیر 12 دلار قیمت دارند. قیمت لنز تعویضی بین 2.50 تا 8.50 دلار است.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

UVEX جنسیس مدل محبوب ما است. این مدل دارای حفاظ‌های جانبی گسترده‌ای است و یکی از گروه‌های آزمایش مستقل از لحاظ راحتی این مدل را در رتبه‌ی 1 قرار داد. قیمت جنسیس که از هر جفت 8.25 آغاز می‌شود دارای محافظ پیشانی‌ای از جنس الاستومر و پدهای دماغ نرم و قابل انعطاف است که پوشیدن آن را برای دوره‌های بلندمدت بسیار راحت می‌سازد. این مدل در آزمون ضربه‌ی بالستیک Mil V0 موفق بوده است. مدل جنسیس هم به مانند XC دارای لنزهای قابل تعویض (از جمله لنزهای شفاف، کهربایی، اسپرسو، آینه‌ای طلایی و کاهنده‌ی درخشش SCT) و چهار رنگ فریم مختلف (سیاه، قهوه‌ای، آبی و RWB پاتریوت).

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

می‌توانید عینک‌های UVEX را در مغازه‌های تفگ‌فروشی یا از طریق اینترنت خریداری کنید. عینک‌های ایمنی UVEX (و لنزهای تعویضی) را قیمت‌های بسیار خوبی در وب‌سایت DiscountSafetyGear.com، cooper-safety.com و Tasco-Safety.com خواهید یافت. همچنین وب‌سایت Tasco-Safety.com عینک‌های ایمنی شیک مورد تأیید ANSI Z87.1 دیگری همچون اج داکورا (با قیمت 9.25 دلار برای لنزهای شفاف، کهربایی، دودی و آینه‌ای) و اسمیت و وسون 30-06 توسط المپیک اپتیکال (7.50 دلار) را عرضه می‌کند. مدل S&W 30-06 المپیک اپتیما در مدل دوکانونه (11.50 دلار) با دیوپتر توان +1.5، +2.0 یا +2.5 در قسمت ته لنز موجود است.

تجویز چشم‌پوش برای تیراندازان – آنچه اهمیت دارد

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

اخیراً دنی ریور گزینه‌های مورد اهمیت برای تیراندازان نیازمند به لنزهای اصلاحی را بررسی کرد. وی در این فرآیند به مطالب بسیاری پی برد و دانش تازه یافته‌ی خود را در این بخش با ما در میان می‌گذارد.

چگونه عینک‌های تیراندازی خوبی به دست آوریم

اخیراً چشم‌هایم معاینه شدند و به عینک طبی جدیدی نیاز داشتم. پس از انجام مقدار تحقیق بر روی اینترنت ایمیلی را از جانب یکی از تیراندازان همکار دریافت کردم که اتفاقاً عینک‌ساز بود. وی توصیه‌های درست و حقایق و اعداد و ارقامی فنی به من ارائه داد. بعدها عینک‌ساز داخلی خودم تمام مطالبی که تیرانداز/عینک‌ساز همکارام گفته بود را تأیید کرد. در اینجا فهرستی از مطالبی که آموختم آورده شده است:

انتخاب متریال

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

عینک‌های تیراندازی باید ضدخردشدگی باشند. در مورد مواد ضدخردشدگی دو گزینه‌ی اصلی پیش روی دارید: پلی‌کربنات یا تریوکس ساخت PPG. اکثر فروشگاه‌های عینک‌سازی پلی‌کربنات را ترجیح می‌دهند، چرا که این نوع عینک‌های بیشترین فروش را دارند. با این حال پلی‌کربنات با بهترین ماده از لحاظ بصری فاصله‌ی بسیاری دارد. شیشه از لحاظ وضوح بصری بهترین ماده و فاقد انحراف است و مقدار آبه‌ی آن حدوداً 58 است (اندازه‌گیری اعواج رنگی، هرچه بالاتر بهتر). متأسفانه لنزهای شیشه‌ای سنگین هستند، (عدد وزن مخصوص شیشه حدوداً 2.50 است – هرچه این عدد بالاتر باشد وزن هم بیشتر خواهد بود). از همه بدتر اینکه عینک خرد می‌شود. با لنزهای شیشه‌ای معمولی، اگر گلوله‌ای با فشار 60,000 پوند بر اینچ مربع به چشم اصابت داشته باشد، ممکن است چشم‌تان را از دست بدهید یا اینکه اتفاقی بدتر رخ دهد.

پلی‌کربنات بسیار محکم و در برابر خردشدگی مقاوم است. متأسفانه مقار آبه‌ی پلی‌کربنات فقط 30 است. این مقدار از لحاظ بصری بزرگ محسوب نمی‌شود، مخصوصاً هنگامی که از خارج از محور نگاه کنید. با این حال پلی‌کربنات بسیار سبک‌تر از شیشه است. پلی‌کربنات دارای عدد وزن مخصوص حدوداً 1.20 است.

بنابراین فقط پی‌پی‌جی تریوکس باقی می‌ماند. تریوکس بسیار محکم و در عین حال بسیار سبک است و از لحاظ بصری رتبه‌ی خوبی را به خود اختصاص می‌دهد. تریوکس تقریباً به اندازه‌ی پلی‌کربنات محکم و در عین حال سبک‌تر است (با وزن مخصوص 1.11). تریوکس با داشتن مقدار آبه‌ی حدوداً 45 از لحاظ دید بسیار بهتر از پلی‌کربنات است. علاوه بر این، تریوکس از لحاظ شیمیایی در برابر محلول‌های شوینده، نفت و محصولات مراقبت از پوست مقاوم است. تریوکس را می‌توان به راحتی سوراخ کرد، شکاف داد و در آن شیار ایجاد کرد، بنابراین برای عینک‌های بدون قاب و عینک‌های ورزشی بسیار مناسب است.

روکش و مشخصه‌های لنز

به من گفته شد تا روکش عینکم را ضدانعکاس و باکیفیت انتخاب کنم. همچنین برای رفع نیاز به عینک اضافی روکش فتوکرومیک عبوری اضافی‌ای سفارش دادم (با این حال ممکن است روکش عبوری به عنوان عینک رانندی عملکرد خوبی نداشته باشد، چرا که اکثر شیشه‌های جلوی اتومبیل برای جلوگیری از اشعه‌ی فرابنفش رنگ می‌شوند که این امر می‌تواند با خود اثر انتقالی به همراه داشته باشد.

سفارش عینکی غیرخطی و دوکانونه دادم. این مسئله در نوع خود ضعف محسوب می‌شد، چرا که داشتن یک صفحه‌ی تک‌کانونه می‌تواند بهتر باشد، اما سپس ممکن است مجبور به خرید دو جفت عینک شوید. همچنین می‌توان تجویز عینک را با داشتن زمینه‌ی محور دید خارج از مرکز برای دید با دوربین بهینه‌سازی کرد. اما مجدداً ممکن است برای کاربرد همه‌روزه به یک جفت عینک دیچر نیاز داشته باشید.

نتیجه‌گیری
کارشناسان به من گفته‌اند که تا آنجا که به عینک مربوط می‌شود، «همه‌چیز در اپتیک نوعی معامله است… هیچ پاسخ کاملی وجود ندارد». عینک‌ساز مجاز خوبی انتخاب کنید که با تمام گزینه‌های موجود پیش روی شما آشنا باشد. صرفا به سبک قاب اهمیت ندهید مگر اینکه بروز و زیبا بودن تنها هدف شما باشد. تیرانداز/عینک‌ساز همکار این مشورت را به من داد: «اپتیک خوب مثل سلاح خوب در کوتاه مدت کم‌خرج نیستند، اما در بلندمدت همیشه کم‌هزینه‌تر خواهند بود. به یاد داشته باشید که تنها یک جفت چشم دارید، بنابراین محافظت از آن‌ها باید اولویت نخست‌تان باشد ، در غیر این‌صورت هر زمان که ماشه را فشار می‌دهید دارید «رولت روسی» را بازی می‌کنید (نام نوعی شرط‌بندی بر زندگی یا مرگ).

همراه با عینک‌های ایمنی فتوکرومیک

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

پس از دریافت عینک‌های جدیدم نخستین گمانم در باره‌ی لنزهای تریوکس میزان وضوح آن‌ها در مقایسه با جفت عینک‌های قدیمی‌ام بود و ثانیاً می‌خواستم بدانم که تا حدی به علت فریم آلیاژ آلومینیوم تیتانیوم و لنزهای بسیار سبک‌تری از جنس تریوکس تا چه اندازه سبک‌تر بودند.

ترازوی دیجیتالم این مسئله را با وزن جفت عینک قدیمی‌ام با وزن سنگین 2.2 اونسی با عینک‌های جدیدم که 1.3 اونس وزن داشتند، تأیید کرد. 0.9 اونس تا زمانی که در هر دقیقه از حیات خود آن را بر روی بینی‌تان ننشانید زیاد به نظر نمی‌رسد. باور کنید، هیچ تفاوتی وجود ندارد.

یک جفت عینک فریم سبک خلبانی اصلاح شده را با اندازه‌ی لنز 58 میلی‌متری انتخاب کردم (اندازه‌گیری افقی لنزها). چرا اندازه حائز اهمیت است؟ این مسئله به دو دلیل است. نخست اینکه اندازه‌ی بزرگ‌تر به معنی پوشش بیشتر همراه با حفاظت بیشتر و همچنین دادن امکان عبور نور از طرفین عینک و همچنین برای تیراندازی است. ثانیاً از آنجایی که عینک پیشرفته‌ی دوکانونه‌ای دارم، در نتیجه اندازه‌ی بزرگ‌تر یشروی تدریجی بیشتری را از بالا به پایین و همچنین تیراندازی و پوشیدن همه‌روزه امکان‌پذیر می‌کند. اگر یکی از فریم‌های لنز شیک‌تر را انتخاب کرده بودم آنگاه پیشروی غیرضروری ناگهانی می‌شد که چنین چیزی نمی‌خواستم. با عینک بزرگ‌تر جریمه‌ی اندکی را به خاطر وزن می‌پردازید، اما به نظر من مزایای این عینک از وزن اضافی‌اش بیشتر است. از این گذشته، با آلیاژ تیتانیوم و تریوکس چیزی بیشتر از افزایش وزن اندک به دست آوردم.

ساختار پل بینی انتخاب مهم دیگری است که در هنگام خرید عینک جدید می‌توان از آن صرف‌نظر کرد. به جای دو پل بینی مجزا یک پل بینی شناور انتخاب کردم، چرا که حس می‌کنم روی بینی راحت‌تر هستند. و مزایای افزوده برای پوشیدن در تمام طول روز.

مزیت پوش ضدانعکاسی خریداری شده در حین استفاده از کامپیوتر و زیر نور فلورسانس به آسانی قابل مشاهده بود، اما به هنگام رانندگی در شب و مخصوصاً در زیر باران واقعاً درخشان است. واقعاً درخشش چراغ خودروهای پیش‌رو را کاهش می‌دهند. یکی دیگر از مزایای جانبی که کاملاً زیبایی‌ساز است، عدم‌وجود درخشش در عینک‌ها در هنگام نگاه کردن سایر افراد به شما یا گرفتن عکس شما است.

از همه مهم‌تر اینکه قطعاً عینکی خوب را توصیه می‌کنم و در اینجا بر روی روکش خوب و ضدانعکاسی تأکید می‌کنم. تمام روکش‌های ضدانعکاسی برطبق نظر عینک‌ساز من ساخته نشده‌اند. برخی از عینک‌ها نسبت به سایر موارد بیشتر در معرض پوسته‌پوسته شدن، خراشیدگی و پوسیدگی شتابنده قرار دارند. عینک‌تان را به دقت انتخاب کنید و به عینک‌سازتان اجازه دهید تا شما را راهنمایی کند.

باندهای عبور نور فتوکروماتیک واقعاض خوب هستند. تاکنون همه‌ی افراد پیام بازرگانی «آینده همین الان است» را دیده‌اند و باید اقرار کنم که آن‌ها درست به مانند تبلیغات عمل می‌کنند و در صورت نیاز به سرعت از فضای شفاف درونی به سمت فضای خاکستری تیره‌ی خارجی در هنگام مواجهه با نور فرابنفش حرکت می‌کنند. آن‌ها با چه سرعتی تغییر می‌کنند؟ در این دو تصویر می‌توانید عبور نور رخ داده را پس از 30 ثانیه مشاهده کنید. یکی از مزایای جانبی تمام سایه‌های جانبی‌ای است که در بین‌شان قرار گرفته‌اید که ممکن است در برخی شرایط نوردهی متوسط تیره باشند. شما به عبور نوری عادت کرده‌اید که در صورت عدم نگاه کردن در آینه حتی نمی‌دانید چه نوع سایه‌ای هستند.

به جای تصور اینکه در حین تیراندازی می‌توانستم بهتر ببینم، به این مسئله فکر کردم که چگونه عینک طبی جدید من می‌تواند تنظیم چشمی دوربین من را تغییر داده باشد. حال منطقی بود که در صورت تنظیم دوربینم برای دیدن تصویری تازه با عینک طبی قدیمی‌ام، احتمالاً برای دستکاری آن تنظیمات است که حال بهتر می‌توانم ببینم. به نظر من چه راهی بهتر از اینکه تصویری واضح از آنچه به دست آوریم که عینک‌سازان به هنگام معاینه‌ی چشم انجام می‌دهند.

در این تصویر پسر من به نام لوگان قرار دارد که دو نمودار چشمی‌ای را نگه داشته است که از اینترنت دانلود کرده‌ام. یکی از آن‌ها نمودار چشم استاندارد عینک‌سازان است که همه‌ی شما با آن آشنا هستید و دیگری مربوط به طراحی USAF می‌شود. با قرار دادن آن‌ها در فاصله‌ی 100 یاردی دوربین با بالاترین توان می‌توانید تصویر تازه‌ای به دست آورید. همچنین در صبحگاهی روشن آن‌ها را در فواصل مختلفی امتحان کردم تا مطمئن شوم که مجموعه‌ی چشمی دوربین تفنگم در بهترین حالت ممکن خود قرار دارد. مزیت دیگر این است که به شما ایده‌ای در مورد خوبی عملکرد دوربین‌تان به شما می‌دهد. در مقایسه با دوربین‌های تک‌چشمی هم عملکرد بهتری دارد.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

چگونگی اهمیت دادن به عینک‌های جدید دغدغه‌ی بزرگی است، مخصوصاً هنگامی که هزینه‌ی عینک‌های اضافی را در نظر بگیریم. توصیه‌ی عینک‌سازم این بود که همیشه نخست آن‌ها را با آب صابون گرم بشویم. خشک کردن با همه چیز به جز پارچه‌ی مخصوص قطعی است، پس استفاده از حوله‌ی کاغذی را فراموش کنید. وی استفاده از پاک‌کننده‌ی مخصوص عینک‌ها را توصیه نکرد، چرا که هشدار داد که نمی‌دانید از چه ترکیباتی تشکیل شده‌اند و اینکه می‌توانند تأثیری منفی بر روی روکش ضددرخشش برجای گذارند. پارچه‌های مخصوص ازران هستند، بنابراین چند عدد بیشتر بردارید تا در زمان نیاز کم نیاورید.

آن‌ها واقعاً عملکرد خوبی در پاک کردن سریع آب دارند. آن‌ها برای اپتیک‌های گران هم عالی کار می‌کنند. جعبه‌ی برد من همیشه یکی از آن‌ها را در خود جای می‌دهد همراه با بلووری برای لنزهای دوربین و بطری اسپری کوچکی از آب.

عینک تیراندازی - محافظت از چشم در تیراندازی

امیدوارم که این مطلب تا حدودی برای سایر افرادی که چشمان‌شان رو به پیری می‌رود و همچنین افراد جوانی که دید 20-20 برای حفاظت از چشمان‌شان مفید بوده باشد.