تنظیف دوربین تفنگ

تنظیف عدسی تجهیزات اپتیکی

دوربین تفنگ – رنج فایندر – دوربین دو چشمی و تک چشمی

Cleaning Rifle Scope & Binoculars & Spotting

تنظیف عدسی تجهیزات اپتیکی دوربین تفنگ - رنج فایندر - دوربین دو چشمی و تک چشمی Cleaning Rifle Scope & Binoculars & Spotting

چگونگی تنظیف لنز های تفنگ های ورزشی از دوران های دور تا به امروز مسیر بلندی را سپری کرده است. پوشش های مخصوص لنز ها به گونه ای ساخته شده اند که همیشگی و مقاوم در برابر خراش هستند و البته محدودیت هایی هم وجود دارد. پوشش های اضافه باعث می شود آب به صورت قطرات جدا شود تا حتی در هنگام باران شدید هم کیفیت تصویر بی عیب ونقصی داشته باشید. وقتی که بحث تنظیف دوربین تفنگ باشد، نمی توان انکار کرد که لکه های گل ولای خشک شده، اثر انگشت و حتی لکه های ناشی از حلال ها و پودر های تنظیف تفنگ می توانند خسارت عظیمی به کیفیت تصویر، عمر دوربین و آرامش روان شما وارد کنند. اگر می خواهید دوربین تفنگتان شبیه شیشه جلوی خودروتان نباشد! روش درست و نادرست تنظیف آن به صورت زیر است. همچنین تعدادی انتخاب مناسب از کیت های تنظیف لنز دوربین تفنگ هم به شما پیشنهاد خواهیم داد.

 چرا باید دوربین تفنگ را با مراقبتی پیشگیرانه تمیز نمود: درپوش لنز ها، گردگیری، برق اندازی، تمیزکننده های مایع، مراقبت از تورت ها.

 چرا باید دوربین تفنگ را تنظیف کرد؟

دوربین تفنگ شما به احتمال بسیار زیاد با مقاوم ترین شاسی، با دوام ترین پوشش های ضد خراش و احتمالا مجهز به درپوش لنز ساخته شده است – همه ی آن چه که برای روبرویی با طبیعت به آن نیاز دارید. شما در طول اردوی خود در طبیعت، احتمالا لنز های خود را در معرض آلاینده هایی قرار می دهید که مطمئنا دوست ندارید مدت زمان زیادی آن جا باقی بمانند. گرد و خاک و آشغال به لنز های شما آسیب نخواهد زد ولی کار های نابخردانه ای که با عجله انجام شوند، خواهند زد. به همین خاطر است که هم راه درست و هم نادرست برای تنظیف آن ها وجود دارد. موارد زیر آن هایی هستند که وقتی وسوسه می شوید انجام دهید، نباید انجام دهید. از دنباله لباستان برای تمیز کردن لنز ها استفاده نکنید زیرا برای این کار طراحی نشده است و دارای مواد خراشنده ای است که پوشش لنز ها را خراش می دهد. از دست مال جیبی دماغی خود استفاده نکنید – نمی دانید که با این کار چه میکروب های اضافه ای را به شیشه ها اضافه می کنید و تنها نیاز به انجام نظافتی کامل تر را تضمین می کنید. از آستین خود برای پاک کردن بخار استفاده نکنید. کمی فعالیت تمرینی شما را از انجام این کار نجات می دهد. مواد تمیز کننده را مستقیما روی لنز ها اسپری نکنید، ممکن است در طول زمان به درز گیر های (seals) روی دوربین آسیب بزنید. این لیست تمام حماقت هایی که نباید در هنگام درماندگی انجام دهیم نیست، ولی ایده ای در مورد نباید ها در صورت قرارگیری در موقعیت انجام آن ها به شما می دهد.

 مراقبت های پیش گیرانه: از درپوش لنز ها استفاده کنید، کاری که عقل سلیم می گوید. وقتی که از دوربین استفاده نمی کنید، درپوش ها را ببندید. این یعنی زمان نگهداری، تنظیف تفنگ و حتی زمان استفاده میدانی. زمانی که به زحمت از میان تنه درختان و شاخه های ریز و درشت آن ها می گذرید، یا زمانی که به آرامی از میان بوته ها می گذرید و یا حتی زمانی که دوربین را از زمین برمی دارید، اگر شیشه لنز ها بدون محافظت و در معرض هوا باشد، ممکن است در اثر تماس با هرچیزی آسیب ببیند.

  Objective Flip Open Scope Cover

  تنظیف عدسی تجهیزات اپتیکی دوربین تفنگ - رنج فایندر - دوربین دو چشمی و تک چشمی Cleaning Rifle Scope & Binoculars & Spotting تنظیف عدسی تجهیزات اپتیکی دوربین تفنگ - رنج فایندر - دوربین دو چشمی و تک چشمی Cleaning Rifle Scope & Binoculars & Spotting

وقتی که تفنگ خود را تنظیف می کنید، درپوش لنز ها را ببندید. بسیاری از حلا ل ها و پودر های تنظیف تفنگ می توانند خسارات جبران ناپذیری به لنز ها بزنند، حتی اگر بلافاصله پاک شوند.

مقاله تنظیف سلاح

تنظیف لوله تفنگ

لکه ها و رشته های بسیار ریز و نازک و میکروسکپی می توانند در طول زمان خسارات فراوانی به بار آورند و دوربین شما را بی استفاده سازند. بله! بستن درپوش ها خیلی کار ها خواهد کرد! 

گردگیری و نظافت برایتان تبدیل به امری روزمره و بصورت وسواس نگردد ، این کار صرفا زحمت زیادی است و ممکن است آسیب رسان باشد .

شاید وسوسه شوید که هر بار قصد رفتن به طبیعت را دارید، دوربینتان را گردگیری کنید. اما نصیحت ما را گوش کنید: این کار را نکنید، زیرا راهی قطعی است به سوی شکل گیری عادت های بد. اگر تنها کمی گرد وخاک و کثیفی مشاهده می کنید، بگذارید بماند، تا زمانیکه به صورت محسوس تجمع آن را روی لنز ها ببینید. گرد گیری زیاد احتمال بروز آسیب جذب رطوبت را افزایش می دهد، حتی اگر دوربین شما در برابر رطوبت نفوذ ناپذیر باشد. پس چه باید کرد؟ گرد گیری همیشه قدم اول در نظافت دوربین تفنگ است.

  • در حالیکه لنز ها را رو به سمت پایین گرفته اید کمی به آن ها فوت کنید تا گرد وخاکشان بریزد.
  • یک قلم یا برس تنظیف لنز یا وسیله ی برس مانند دیگری با موهای نرم فراهم کنید.
  • مطمئن شوید که ابزار گردگیری عاری از کثیفی و روغن باشد.
  • به آرامی لنز ها را برس بزنید تا آشغال های آن ها روی زمین بریزد. اگر از برس  استفاده می کنید، برس را به جلو و نیز به عقب حرکت دهید تا مو های برس در گروه های فشرده تری حرکت کنند و لکه های قدیمی سخت را سست کنند. 

قلم تنظیف عدسی

قلم تنظیف دوربین

 

برس دمنده

دمنده دوربین

 

کیت تنظیف حرفه ای

کیت تنظیف دوربین

بعد از گرد گیری کامل تمام ذرات گرد وخاک و کثیفی سست، آماده اید که مهارت تنظیف خود را به سطح جدید یعنی برق انداختن ببرید. گاهی اوقات تنها برس سریع برای خلاص شدن از دست لکه های روغن مژه، اثرات انگشت، لکه های آب خشک شده و همه ی موارد مزاحمی که به کمی زحمت بدنی بیشتر نیاز دارند کافی نیست. اما بدون تلاش بدنی هم می توان از دست این ایرادات ناخوشایند خلاص شد. قلم تنظیف را که از آن برای گرد گیری استفاده می شود، می توان به عنوان ابزار برق اندازی هم به کار برد. به علاوه قلم های تنظیف معمولا قسمت تمیز کننده ی غیر مایعی دارند که می تواند پاک کردن لکه های سخت را بر عهده بگیرد.

Video

در انتهای برس گرد گیری صفحه ای میکروفیبری وجود دارد که می تواند به درون گوشه ها، سوراخ ها و شیار هایی که در محل اتصال لنز به محفظه دوربین وجود دارد، نفوذ کند.

تنظیف عدسی تجهیزات اپتیکی دوربین تفنگ - رنج فایندر - دوربین دو چشمی و تک چشمی Cleaning Rifle Scope & Binoculars & Spotting

همچنین می توانید از پارچه های تنظیف میکروفیبری که ممکن است هنگام خرید دوربین با آن همراه بوده استفاده کنید. این پارچه ها قابل استفاده مجدد هستند، مدت زیادی دوام می آورند و برای استفاده بر روی لنز های پوشش دار مؤثر و امن هستند. همچنین می توانید با پیچاندن بخشی از پارچه به شکل گوش پاک کن، از آن برای تنظیف نقاط تنگ استفاده کنید. پارچه های میکروفیبری طراحی شده مخصوص لنز ها باقی مانده های روغنی و ذرات میکروسکوپی را جذب و از لنز جدا می کنند. مطمئن شوید که در ابزار انتخابیتان ذره آشغال وجود نداشته باشد. آن را به صورت دایره وار حرکت دهید تا لکه ها و موارد مانند آن پاک شوند.

 پارچه تنظیف لنز Carson Stuff-it Microfiber.

پارچه تنظیف لنز پارچه تنظیف لنز

 

پاک کننده های مایع

مایع تمیز کننده لنز دوربین تفنگ

به ندرت پیش خواهد آمد که برای انجام تنظیف به تمیز کننده شیمیایی نیاز پیدا کنید. معمولا یکی از سه ابزار قلم تنظیف، برس و یا پارچه برای انجام کار کافی خواهد بود. مقدار کمی آب خالی می تواند به پاک کردن لکه های سر سخت کمک کند. اما اگر با شیره ی درخت، خون و پودر و دود ناشی از شلیک سر وکار دارید، ممکن است چیزی قوی تر نیاز داشته باشید. محصولات تنظیف لنز یا حتی محصولات تنظیف ضد بخار می توانند در مواجهه با این لکه های سر سخت معجزه کنند. محصولات ضد بخار همچنین می توانند زمانی که تغییرات شدید آب وهوایی دارید یا از صورتتان گرما به سمت لنز ها متصاعد می شود، از تشکیل بخار روی لنزها جلوگیری کنند.

این چند نکته را قبل از آن که اسپری کنید و پاک کنید، به خاطر داشته باشید.

  • هرگز از شیشه پاک کن استفاده نکنید! لنز پوشش دار شباهتی به شیشه خانه تان ندارد.
  • برای جلوگیری از آسیب به درز گیر ها، هرگز مستقیما روی لنز ها اسپری نکنید. همیشه مستقیما روی ابزار تنظیف مثلا روی دست مال کاغذی یا گوش پاک کن اسپری کنید (بدون افزودنی).
  • محصولات سریع خشک شونده ممکن است لکه بر جای بگذارند.

 

مراقبت از تورت ها (طبلک ها)

تورت دوربین تفنگ

افراد به آسانی مراقبت از برجک را فراموش می کنند. اگر در کشوری سرد سیر زندگی می کنید، می دانید که تورت دوربین شما ممکن است در معرض رطوبت و زنگ زدگی باشد. بعد از هر شکار، درپوش تورت ها را بردارید تا هوای تازه به آن ها برسد، سپس همانند روش مخصوص عدسی ها، گرد وخاک و کثیفی های آن ها را پاک کنید. مراقب باشید که با برس خرده آشغال ها را به درون چرخ دنده های تورت نرانید.

اگر در دندانه های تورت مشکل وجود دارد و به اندازه ای که مایل هستید روان حرکت نمی کنند، ممکن است به تنظیف و واکس زنی نیاز داشته باشند. می توانید از گوش پاک کن آغشته به الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن دندانه ها از هر گونه ذره ای استفاده کنید. پس از آن دندانه ها را با لایه بسیاری نازکی از واکس چرب کنید تا آن ها را از خوردگی و اکسید شدن محافظت کنید. اگر زیاد برجک را دستکاری نمی کنید، چرب کردن دندانه ها اجباری نیست. اما اگر در منطقه ای پر گرد وغبار زندگی می کنید و برج های برد بالایتان مدام مورد استفاده هستند، واکس می تواند باعث جذب گرد وخاک شود. بنابراین بهترین گزینه پیش رویتان تنظیف ساده آن است.

افراطی نشوید! کم هم واقعا زیاد است

لنز های دوربین خود را بیشتر از میزان لازم تمیز نکنید. مسلما دوست دارید لنز های دوربین خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید، ولی لازم نیست زیاده روی کنید. هر دفعه که لنز ها را تمیز می کنید، به ویژه اگر آن را نادرست انجام دهید، ممکن است آسیب هایی حتی میکروسکپی به لنز ها وارد کنید که در طول زمان روی هم جمع می شوند و منجر به کاهش کیفیت انتقال نور، کارایی و عمر لنز ها می شوند. هیچ نیازی وجود ندارد که در تمیز کردن دوربین تفنگ خود وسواسی عمل کنید، چرا که برای محیط بیرون و (کثیف شدن) ساخته شده است. هر چند که با مراقبت درست می تواند تا آخر عمر همراهتان باشد.

منبع : https://www.targettamers.com/guides/how-to-clean-a-rifle-scope/