عکاسی در تیراندازی

عکاسی در تیراندازی بنچ رست
Photography In Shooting

عکاسی در تیراندازی

مقدمه :

تقریبا همه تیراندازان برای تهیه تصاویر زیبا از خود و تجهیزات تیراندازی ابراز علاقه می کنند ، اما بسیاری از این تصاویر محروم از رعایت اصول کادربندی و انعکاس پیام های ورزشی و یا ویرایش های لازم هستند که مستقیما در کیفیت تصاویر ثبت شده موثر هستند .

در مقاله زیر اصول و روش های تهیه تصاویر زیبا با موضوع تیراندازی را می خوانید .

 

عکاسی ورزشی:

عکاسی ورزشی

عکاسی ورزشی، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از صحنه‌های ورزشی عکسبرداری می‌شود.  در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است. همچنین دوربین هم باید قابلیت استفادهٔ پیاپی شاتر را داشته باشد. مهمترین مسئله در عکاسی از سوژه‌های ورزشی توجه به سرعت شاتر است.سوژه‌های ورزشی در اغلب مواقع در حال حرکت با سرعت بالا هستند بنابراین عکاس باید تمام توان و امکانات عکاسی خود را به کار گیرد تا سوژه ورزشی را در یک لحظه از زمان فریز کند ( مگر در مواقعی که عکاس سعی دارد مفهومی خاص را در عکس دنبال کند، به عنوان مثال محو بودن پای اسب‌ها در یک مسابقه سوارکاری، جهت انتقال هیجان حرکت و سرعت) در بیشتر مواقع عکاسان ورزشی از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که توان ثبت تصاویر متوالی زیادی را داشته باشند تا در میان آن‌ها لحظه‌ای که حتی از چشم عکاس هم دور مانده بوده ، خودرا نشان دهد.

کادربندی و نقاط طلایی :

کادربندی در عکاسیکادربندی در عکاسی

کادربندی اولین و مهمترین عامل است که بیننده با آن مواجه می شود و عامل تعیین حدود فضای عناصر تشکیل دهنده تصویر است ، عکاس با تعیین نوع کادربندی به بیان تصویر و ترتیب اولویت بندی و اهمیت عناصر تصویر کمک می کند .

با وجود این که دوربین‌ھا و تجھیزات عکاسی روزبروز خودکارتر و دقیقتر میشوند، ھنوز تفاوتھای بسیاری بین عکسھای یک عکاس آماتور و یک عکاس حرفه‌ای وجود دارد. یکی از نکات مھمی که یک عکس حرفه‌ای و با ارزش را از یک عکس ضعیف و آماتوری متمایز میکند، کادربندی و ترکیب بندی صحیح عکس است.

 

انواع کادرها:

 

1 – کادرهای مستطیل افقی:

اگر نقطه ای را در داخل کادر مستطیل افقی در نظر بگیریم و حرکتی برای آن تصور کنیم به نظر می رسد که می تواند به سمت چپ یا راست حرکت کند. این کادر با حالت عناصری که در امتداد خط افق گسترده شده اند،‌متناسب است.

عکاسی در تیراندازی

 

۲– کادر مستطیل عمودی:

نقطه مورد نظر در این کارد، فقط می تواند به صورت عمودی حرکت کند. کادر مستطیل عمودی، پویاتر از مستطیل افقی است . بنابراین موضوعها در آن پویاترو پر جنب جوش تر به نظر می رسد. این کادر با حالت موضوعهایی که شکل کلی آنها عمودیت همخوانی بیشتری دارد.

مهدی داودی بنچ رست

 

۳ – کادر مربع :

به دلیل تساوی بین اضلاع این کادر، نگاه بیننده به صورت مساوی به چهار ضلع و زاویه آن جلب می شود.

 

عوامل تعیین کادر
۱ – موضوع
۲ – عوامل هدایت کننده چشم

موضوع: حالت کلی موضوع در انتخاب کادر مؤثر است. انتخاب کادر باید با حالت جاافتاده و پذیرفته شده طبیعی موضوع که در نهایت براحتی مورد پذیرش چشم بیننده قرار می گیرد. متناسب باشد. هنگامی که عوامل عمودی متعدد می شوند و در سطح افق گسترش می یابند کادر مستطیل افقی مناسبتر است.

عوامل هدایت کننده چشم : این عوامل، موجب تعیین کادر می شود از این نمونه می توان به جهت دید و یا سمت حرکت موضوع ،‌خطها ، سطحها و تاریکی ها و روشنایی ها اشاره کرد.

 

زاویه دید را به سه دسته تقسیم می کنند:

زاویه دید از روبرو:

کادربندی در عکاسی

اگر دوربین در امتداد محور چشم عکاس و عمود بر خط افق باشد زاویه دید روبرو نامیده می شود در این زاویه دید، تحریف یا اغراق در تصویر به وجود نمی آید و موضوع حالت طبیعی خود را حفظ می کند. بیشتر در عکاسی چهره، به کار می رود.

 

زاویه دید از پایین:

عکاسی در تیراندازی

اگر دوربین هنگام عکاسی پایین تر از خط چشم موضوع قرارگیرد در ابعاد موضوع اغراق شده و با عظمت و پایداری بیشتری جلوه می کند اما اگر زاویه دید بسیار پایین باشد موضوع حالت مضحک و غول پیکر به خود می گیرد.

 

زاویه دید از بالا:

اگر دوربین به هنگام عکاسی بالاتر از سطح دید موضوع قرار گیرد تصویر موضوع کوچکتر و حقیرتر به نظر می رسد و احتمالا پس زمینه زیباتری نخواهد داشت .

 

تقسیمات درون کادرها

کادر با تناسب ابعاد ابعاد ۳۶×۲۴ میلی متر است جزو کادرهای طلایی محسوب می شود مانند 750 در 500 که برای ارائه در وبسایت ها و فضای مجازی نیز مناسب است .

 

سایز تصویر 750 در 500

قنداق تفنگ بادی

کادرهای طلایی دارای تناسبات هندسی موزون هستند که چشم بیننده آنها را خوشایندتر از تناسبات دیگری می پذیرد اگر طول و عرض این کادر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم خطوط ترسیم شده را «مقاطع طلایی» و نقاط ناشی از برخورد این خط ها را «نقاط طلایی» می نامند. زیبایی شناسان پس از آزمایشهای متعدد متوجه شده اند که چشم انسان در اولین برخورد با کادرهای طلایی به مقاطع و نقاط خاصی توجه می کند. سپس به بقیه فضای کادر می پردازد. این مناطق و نقاط همان نقطه ها و محل های طلایی هستند. در الفبای ترکیب بندی (کمپوزیسیون) گفته می شود که بهتر است عوامل مهم صحنه را بر روی خط ها و نقطه های طلایی قرار دهند.

 

نقاط طلایی :

کادربندی در عکاسی

نقاط طلایی در کادر  ، دارای تناسبات هندسی موزون هستند که چشم بیننده آن را خوشایند تر از تناسبات دیگر می بیند. اگر  طول و عرض این کادر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم ، خطوط ترسیم شده را مقاطع طلایی و نقاط ناشی از برخورد این خطها را نقاط طلایی می نامند.

اگر قطر یک مربع طول مستطیلی با همان عرض مربع قرار دهیم کادر مستطیل طلایی به وجود می آید. زیبایی شناسان ، پس از آزمایش های متعدد متوجه شده اند که چشم انسان در اولین
برخورد با کادر طلایی ،به مقاطع و نقاط خاص توجه می کند، سپس به بقیه فضای کادر در عکاسی می پردازد . این مناطق و نقاط همان نقطه ها و محل های طلایی هستند.

در الفبای ترکیب بندی گفته می شود که بهتر است عوامل مهم صحنه را بر روی خطها و نقطه ها طلایی قرار دهند.
واقع شدن خط ها یا عناصر در وسط تصویر که به صورت خطی مشخص دیده می شوند ، باعث تقسیم کادر به دو قسمت مساوی می شود که خوشایند نیست.

خط افق در کادربندی :

عکاسی در تیراندازی

منظور از این اصطلاح در واقع  تراز بودن خطوط اصلی پس زمینه مانند خط امتداد دریا ، ساحل ، کوه و یا هر چیز دیگری باشد .

در تصویر بالا خط سیبل ها در پس زمینه در حکم همین خط افق قرار دارد و به خوبی با کادر تصویر موازی شده است .

اهمیت بک گراند تصویر :

مولفه دیگری که توجه به آن تا حد بسیار زیادی تصاویر را بهبود می بخش پس زمینه یا بک گراند تصویر است. این اهمیت از این جهت است که هر چه تمرکز روی سوژه بیشتر باشد بهتر به اهداف خود از ثبت تصویر خواهیم رسید  ، این جدا سازی سوژه از پس زمینه گاهی با انتخاب لنز یا زوم و افزایش عمق میدان انجام می پذیرد و گاهی فقط نیاز به کمی چرخش و جابجایی وجود دارد تا نقاط حائز اهمیت در موقعیت مناسب تری نسبت به پس زمینه قرار گیرند .

 

6 تکنیک برای بهبود پس زمینه :

۱- به دنبال پس زمینه های ساده باش.

قرار گرفتن سوژه در مقابل یه پس زمینه ساده، عکس با کیفیتی رو به وجود میاره. یکی از راه ها استفاده از چیزهایی هست که میتونه به شکل یه پس زمینه ساده ازش استفاده کرد. مثلا میتونی یه کم خم بشی و از سوژه در مقابل آسمون عکس بگیری. یا دیوارهای رنگی و … رو انتخاب کنی.

پس زمینه در عکاسی

 

۲- محو کردن پس زمینه بوسیله دیافراگم

با فاصله گرفتن از سوژه و انتخاب یه دیافراگم باز میتونی پس زمینه رو محو کنی. (اگه نمیدونی دیافراگم چیه اینجا کلیک کن!)

برای این کار باید نقطه فوکوس رو روی سوژه قرار بدی و از دیافراگم بازی مثل F/2 استفاده کنی.

با اینکار دیگه پس زمینه محو میشه و دیگه توجه زیادی جلب نمیکنه. این کار جذابیت بصری عکس رو هم بیشتر میکنه. با محو کردن پس زمینه میشه توجه رو به سمت سوژه ها برد.

عکس از فرشاد ابراهیمی

عکاسی در تیراندازی

۳- کراپ کردن

وقتی سوژه اصلی در کنار خیلی از عناصر دیگه قرار گرفته و توجه رو از سوژه اصلی گرفته و علاوه بر این عکس رو هم بسیار شلوغ و نامنظم کرده، میشه با کراپ کردن قاب رو از سوژه اصلی پر کنی.

اغلب به دلیل کم توجهی یا سهل انگاری و یا هنگامی که به کادربندی در عکاسی بندی و یا نحوه قرار گرفتن عناصر در کادر توجه نمی شود، عناصر تصویر در محل های نا مناسبی قطع می شود.
در این شرایط راهی جز اصلاح کادربندی به هنگام چاپ باقی نمی ماند.

اگه از کراپ کردن به شیوه های خلاقانه استفاده کنی میتونی خیلی از عکسای بدت رو بهتر کنی. و خیلی از زواید رو حذف کنی.

 

۴-نقطه دیدت رو عوض کن.

وقتی میبینی از زاویه ای که داری عکس میگیری، پس  زمینه خوبی نداری، عکاسی از بقیه زاویه ها رو امتحان کن.وقتی سوژه مناسب و جذابی دیدی سعی کن تا جایی که میتونی از زوایای مختلف و با ترکیب بندی های مختلف ازش عکس بگیری. چون شاید اون سوژه رو دیگه هیچ وقت نبینی تا بتونی ازش عکس بگیری.

تغییر زاویه دید

عکاسی در تیراندازی

 

۵-لنزهای تله رو هم امتحان کن.

با لنزهای تله میشه پس زمینه های زیبایی خلق کرد.

برای عکاسی خیابانی معمولا لنز واید پیشنهاد میشه که بتونه بخش بزرگتری از صحنه رو پوشش بده. و البته باید برای عکاسی با لنز واید خیلی به سوژه نزدیک بشی اما در عکاسی ورزشی از لنزهای تله و سوپرتله استفاده میشه.

تار شدن پس زمینه با استفاده از زوم  نزدیک شدن به سوژه تا حدی که زوم اجازه بده اثر تاری را تشدید می کند)

تپانچه بادی

برای این کار از سوژه ات یه کم فاصله بگیر و روی سوژه زوم و فوکوس کن. حالا دیافراگم رو هم بازتر کن تا فقط سوژه در فوکوس کامل باشه. البته حواست به عناصر نوردهی باشه.(اگه نمیدونی نوردهی یا Exposure چیه اینجا کلیک کن.) این طوری پس  زمینه ات خیلی زیبا میشه.

با قرار دادن سوژه روشن در پس  زمینه تیره میتونی عکس های جذابی بگیری.

 

۶-از کنتراست (تضاد رنگ) استفاده کن.

عکاسی از سوژه روشن تر در پس  زمینه تیره و یا از سوژه تیره در پس زمینه روشن باعث تقویت عکس میشه.

محمد رضا زمانی

 

اهمیت زمان ثبت تصویر :

یک عکاس خوب همانند تیرانداز خوب باید منتظر لحظه فشردن شاتر دوربین بماند و خوب بداند که گاهی لحظه های خاصی از ورزش و تیراندازی هستند که ثبت آنها به زیبایی های تصویر کمک می کند و یا پیام خاصی را در خود دارد که بیننده را به تماشای بیشتر وادار می نماید .

تیرانداز پس از از دست دادن یک شلیک در مسابقات فیلدتارگت

اهمیت زمان ثبت عکس

 

عکاسی با تلفن همراه :

امروزه با توجه به امکانات وسیعی که گوشی های همراه ایجاد شده کمتر برای تهیه تصاویر یادگاری به دوربین های حرفه ای نیاز پیدا میکنیم .

عکاسی با موبایل در حال حاضر به یک ژانر تخصصی در عکاسی تبدیل شده و طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا به آن جلب شده اند .
با رعایت نکات آموزشی و تئوری های مربوط به عکاسی می توان تصاویر خیره کننده ای را بوسیله موبایل ثبت نمود .

عکاسی با موبایل

ویرایش تصاویر :

وقتی تضاد نوری زیادی در کادر داریم چه کنیم ؟

1- استفاده از حالت HDR

در عکاسی HDR، عکس نهایی ترکیب چند عکس گرفته شده با نوردهی های مختلفه

2- استفاده از Shadows – Highlights – Contrast در گزینه های ویرایش

ویرایش عکس با تلفن همراه

ویرایش عکس با تلفن همراه ویرایش عکس با تلفن همراه

 

دو تکنیک جدا کردن تصویر از پس زمینه در فتوشاپ

نرم افزارهای عکاسی :

نرم افزار Retouch برای حذف اشیاع اضافی

نرم افزار عکاسی

 

ویرایشگر حرفه ای عکس

ویرایشگر عکس

رعایت ایمنی و حقوق دیگر تیراندازان در ثبت تصاویر تیراندازی

بسیاری از تصاویری که از تیراندازی می بینیم بدون توجه به نکات ایمنی مربوط به سلاح و تجهیزات ثبت شده اند مانند تصاویر تیراندازان از روبروی لوله با گلن باز! تصاویر دسته جمعی با تفنگ های نشانه رفته به سوی دیگران! و …

عدم رعایت ایمنی در تهیه تصاویر تیراندازی می تواند سالها ما را از نگاه کردن به هر تصویری محروم نماید!

همچنین تهیه تصاویر با استفاده از فلاش های عکاسی در حین رقابت های ورزشی می تواند به شدت باعث عدم تمرکز و حتی شات های اشتباه در تیراندازان گردد یا تیراندازی مایل به حضور در کادر تصویر شما نباشد و حتی بخشی از اطلاعات ثبت شده در تصویر شما را برای خود به لحاظ فنی محرمانه بپندارد .

منابع :

  • http://arti.ir
  • https://pouyaandish.com
  • http://www.lenzak.com
  • https://mehdiii.com