گفتگوی فردریک اکسلسون مالک کمپانی اف ایکس با مجله هارد ایر- بخش دوم

گفتگوی فردریک اکسلسون مالک کمپانی اف ایکس با مجله هارد ایر- بخش دوم

توسط استفان آرچر، 11 فوریه سال 2019

تفنگ‌های بادی اف ایکس چگونه تولید شد ? بخش دوم

در بخش دوم مصاحبه اختصاصی هارد ایر مگزین، فردریک اکسلسون، مالک شرکت اف‌ایکس ایرگانز، با این مجله صحبت می‌کند.

بخش اول این مصاحبه، علاقه اولیه فردریک اکسلسون به تفنگ‌های بادی را پوشش داد. حالا در این بخش او ما را با چند محصول جدید شرکت اف‌ایکس آشنا و درباره آنها صحبت می‌کند.

هارد ایر مگزین: واضح است از کنار زدن مرزهای توسعه تفنگ‌های بادی لذت می‌بری. می‌توانی به ما بگویی چگونه ایده محصولات جدید به فکرت می‌رسد؟

فردریک اکسلسون: من با یک خواسته شروع می‌کنم. می‌نشینم و به محصولاتی که داریم، نگاه می‌کنم. این به من ایده می‌دهد، چرا که به صورت فعال از تفنگ بادی استفاده می‌کنم.

برای مثال، من رگلاتوری می‌خواستم که از بیرون تفنگ قابل تنظیم باشد. و من به قدری خواهان آن شدم که   شروع کردم به اندیشیدن در مورد نحوه پیاده‌سازی آن.

بقیه افراد می‌توانند به همان چیز فکر کنند، اما هنگامی که دستیابی به آن چیز سخت باشد، فکر می‌کنم بیشتر آنها بی‌خیالش می‌شوند. اما من نه!

گفتگوی فردریک اکسلسون مالک کمپانی اف ایکس با مجله هارد ایر- بخش دوم

حالا که تجربه و اعتماد به نفسم از انجام طرح‌های قبلی بیشتر شده، ایده‌پردازی برایم بسیار آسان‌تر است.

اگر بخواهم میزان قدرت قابل تنظیم باشد، شروع می‌کنم به بررسی طرز به انجام رساندن آن. فکرم را آزاد می‌گذرام و به ایده‌ مورد نیازم می‌رسم. اما من برای طرح کلی هر محصول چند ماه وقت نمی‌گذارم.

مثلاً من با کمک پسرم یوهان تفنگ‌های بادی ایمپکت، وایلدکت و هفت تفنگ بادی دیگر را – حداقل به عنوان «محصولات کامپیوتری» در عرض یک هفته ساختم.

وقتی در فرآیند توسعه یک تفنگ گیر می‌کردم، سراغ ساخت یک تفنگ دیگر می‌رفتم، بعد دوباره به توسعه تفنگ اولی برمی‌گشتم و به همین ترتیب تفنگ‌های دیگر را می‌ساختم. در آن زمان ایمپکت همه قابلیت‌ها را داشت، اما تفنگ خیلی زشتی شده بود! آن موقع اصلاً قصد نداشتیم آن را تولید کنیم.

اما چند ماه بعد دوباره به سراغش رفتم و طراحی آن را به اتمام رساندم…

گفتگوی فردریک اکسلسون مالک کمپانی اف ایکس با مجله هارد ایر- بخش دوم

هارد ایر مگزین: بسیار جالب است که همکاری نزدیکی با یوهان داری. پدر و پسرهای اندکی هستند که با هم کار می‌کنند. این همکاری برایت چگونه بوده است؟

فردریک اکسلسون: برایم بسیار الهام بخش است. البته که بعضی مواقع با هم اختلاف نظر داریم و فکر می‌کنم که پدر سختگیری هستم. اما من از حضورش در اینجا خیلی لذت می‌برم. او به من خیلی انگیزه می‌دهد.

البته که من به او افتخار می‌کنم!

کار کردن زیر دست من نمی‌تواند برایش آسان باشد (فردریک می‌خندد)…

می‌دانی، رئیس دنیای من، واقعیت است و واقعیت خیلی سختگیر است. تو می‌توانی بهانه جور کنی اما این به ما کمک نمی‌کند. حتی اگر من این بهانه را قبول کنم، دنیا آن را نمی‌پذیرد.

هارد ایر مگزین: فردریک، تفنگ بادی مورد علاقت از شرکت اف‌ایکس برای شکار چیست؟

فردریک اکسلسون: احتمالاً تفنگی است که هنوز آن را نساخته‌ام!

من ایمپکت را دوست دارم، کراون را دوست دارم،  دریم‌لاین دوست دارم، وایلدکت را دوست دارم. گفتنش سخت است. وایلدکت تفنگ شکاری خوبی است. اما همه آنها خوب هستند. انتخاب کردن از بین آنها سخت است. شاید به همین خاطر است که بیشتر صاحبان تفنگ بادی شرکت اف‌ایکس بیش از یک تفنگ دارند!

هارد ایر مگزین: و تفنگ مورد علاقه‌ات برای شلیک به هدف؟

فردریک اکسلسون: ایمپکت.

چون که می‌توانم لوله 700 میلی‌متری به آن نصب کنم و باز سلاح بلندی نمی‌شود. من ترکیب کالیبر 30. و لوله 700 میلی‌متری را دوست دارم. پیکر بندی بولپاپ همچنان آن را به تفنگ راحتی برای شلیک تبدیل می‌کند.

گفتگوی فردریک اکسلسون مالک کمپانی اف ایکس با مجله هارد ایر- بخش دوم

هارد ایر مگزین: اف‌ایکس ایرگانز هر ساله با قدرت در مسابقات تیراندازی اکستریم بنچ‌رست شرکت می‌کند. شما همچنین حضور پررنگی در مسابقات تیراندازی جدید Rocky Mountain Airgun دارید. این سرمایه‌ گذاری بزرگی در وقت و پول به شمار می‌آید! شما و شرکت چه منفعتی از این سرمایه‌ گذاری می‌برید؟

فردریک اکسلسون: ما به این سرمایه‌ گذاری احتیاج داریم چرا که انجمن‌های اینترنتی و چیزهای دیگری وجود دارند که در آنها مردم صحبت می‌کنند. آن زمان به این نکته پی بردم که فهمیدم تعداد کمی از افراد می‌گفتند لوله تفنگ اسموت تویست خوب نیست. من خودم در انجمن‌های آنلاین حضور ندارم، ولی می‌دانستم یک چیزی مشکل دارد!

بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر چیزی در انجمن باشد، حتماً راست است. اما این لزوماً حقیقت ندارد.

پس این ایده به ذهنم رسید که ما باید رقابت تیراندازی دور برد برگزار کنیم، چرا که نتایج چنین رقابت علنی جای بحث نمی‌گذارد. این رقابت به مسابقات اکستریم بنچ‌رست تبدیل شد. و شرکت اف‌ایکس ایرگانز همیشه عملکرد خوبی در این مسابقات داشته است.

این رقابت‌ها همچنین من را وادار می‌کنند تا محصولات بهتری بسازم. من عادت دارم ببرم و از باختن متنفرم!

هارد ایر مگزین: تفنگ دریم‌لاین در مراسم IWA Show 2018 معرفی شد. می‌شود اطلاعات جدیدی در مورد این سلاح بادی جدید و هیجان‌انگیز بدهی؟

فردریک اکسلسون: ما دریم‌لاین را برای اولین‌بار در مراسم IWA به نمایش گذاشتیم ولی قبل از رسیدن به مرحله تولید آن، من ایده‌های دیگری داشتم. من سایر کارها را متوقف کردم و به تولید تفنگ جدید پرداختم.

این ماجرا، دریم‌لاین را بیشتر جالب توجه کرد، این تولید آن در سایر کارها 6 تا 8 هفته وقفه ایجاد کرد.

اما ما تازه اولین محصولمان در سال 2018 را منتشر کردیم! محصولات بیشتری در راه هستند…

گفتگوی فردریک اکسلسون مالک کمپانی اف ایکس با مجله هارد ایر- بخش دوم

هارد ایر مگزین: فکر می‌کنی شرکت اف‌ایکس ایرگانز در آینده سراغ کالیبر بزرگ برود؟

فردریک اکسلسون: مطمئن نیستم. ما کالیبر 30. را داریم و از آن کاملاً راضی هستم. هنوز به کالیبر بزرگ اشتیاق زیادی ندارم. از کجا معلوم، شاید روزی به سراغ آن بروم اما فعلاً قصدش را ندارم.

اگر در نهایت معلوم شود که بازار بزرگی برای کالیبر بزرگ وجود دارد، آن موقع شاید. اما الان باب میل من نیست.

هارد ایر مگزین: شرکت اف‌ایکس ایرگانز رشد واضح و سریعی دارد. می‌توانی یک ایده کلی از وسعت شرکت بدهی؟

فردریک اکسلسون: با احتساب همه‌چیز، ما بیشتر از 70 نفر هستیم. 5 سال پیش ما 16 نفر بودیم!

50 نفر از ما در سوئد مشغول سوار کردن قطعات تفنگ بادی هستند. ما برای نصب قطعات، 10 گروه 4 یا 5 نفره تشکیل می‌دهیم. تعداد گروه‌ها هر چه باشد، فرآیند نصب قطعات همان خواهد بود. پس افزایش ناگهانی وسعت شرکت آنچنان سخت هم نیست.

و البته ما الان 10 نفر در شعبه آمریکایی شرکت اف‌ایکس ایرگانز داریم.

هارد ایر مگزین: شعبه آمریکا شرکت اف‌ایکس گانز اقدام جدید و سرمایه‌گذاری بزرگی برای سال 2018 بود. دلیل این اقدام اهمیت بازار آمریکا برای شرکت اف‌ایکس ایرگانز بود؟

فردریک اکسلسون: بازار آمریکا به خاطر داشتن کمترین مقررات و بزرگترین پتانسیل، این آزادی را به من می‌دهد تا هر تفنگ دیوانه‌کننده‌ای که بخواهم، بسازم!

ما بسیار امیدوار و معتقدیم که بازار آمریکا، به بزرگترین بازار ما تبدیل شود و در‌آینده به آن بسیار وابسته شویم.

برنامه ما برای آمریکا ساده است. دیوانه‌وار در آنجا رشد کنیم!
تفنگ بادی