گفتگوی آقای هانس وایرخ مالک شرکت وایرخ اسپورت با مجله‌ی هارد اِیر

گفتگوی آقای هانس وایرخ مالک شرکت وایرخ اسپورت با مجله‌ی هارد اِیر

مصاحبه کننده: «استیون آرچر»، تاریخ: 6 دسامبر 2018 میلادی

در این مصاحبه‌ی اختصاصی مجله‌ی «هارد اِیر»، آقای هانس وایرخ، با استیون آرچر، ناشر مجله‌ی هارد اِیر، گفتگو کرده است. ما اخیراً در مسابقه‌ی «اکستریم بنچ‌رست 2018»، در آریزونا همدیگر را ملاقات کردیم. در ادامه، گفتگوی ما در این ملاقات را مطالعه خواهید کرد:

مجله‌ی هارد ایر: هانس، بسیار خوشحالم که شما را دوباره ملاقات می‌کنم و بسیار خوشوقتم که شما را برای اولین بار، در مسابقه‌ی اکستریم بنچ‌رست دیدار می‌کنم.

هانس وایرخ: بله استیو، همین طور است. چون در غیر این صورت، ما همدیگر را فقط در نمایشگاه‌های بازرگانی مانند «شات شو» و IWA می‌توانستیم ببینیم. من هم خوشحالم که تو را دوباره می‌بینم.‌

تفنگ بادی وایرخ - هانس

مجله‌ی هارد ایر: شما اولین بار کِی تیراندازی را شروع کردید و چه کسی به شما تیراندازی یاد داد؟

هانس وایرخ: اولین تیراندازی من به خیلی وقت پیش بر می‌گردد. ده دوازده ساله که بودم، تیراندازی را با تفنگ بادی شروع کردم. پدرم عضو باشگاه تیراندازی بود و من را به باشگاه آلمانی «شات‌زِن‌هاوس»[8] می‌برد و من در محدوده‌ی تیراندازی ده متری به هدف شلیک می‌کردم. مربیان تیراندازی به من و دیگر نوجوانان یاد می‌دانند که چگونه تفنگ بادی را در دست بگیریم و اهداف کاغذی را نشانه بگیریم.

مجله‌ی هارد ایر: اولین اسلحه‌ی بادی شما چه بود؟ آیا هنوز آن تفنگ را دارید؟

هانس وایرخ: من این نوع تیراندازی را با یک تفنگ بادی از نوع مسابقه‌ای HW 55 شروع کردم. این تفنگ هنوز در قفسه‌ی اسلحه‌های من موجود است. من هنوز آن اسلحه را دارم و به آن افتخار می‌کنم.

مجله‌ی هارد ایر: در حال حاضر به چه نوع از تیراندازی علاقه دارید؟

هانس وایرخ: من در مسابقات تیراندازی 50 متر با تفنگ بلند  کالیبر 22 شرکت می‌کنم. من در مسابقات «فیلد تارگت»[9] با تفنگ‌های بادی نیز شرکت می‌کنم.

به نظر من تیراندازی فیلد تارگت بسیار جالب و چالش برانگیز است. تیراندازها باید بتوانند در فاصله‌ها، جهت‌گیری‌ها، و موقعیت‌های مختلف، و در بازه‌ی زمانی محدود تیراندازی کنند.

تفنگ بادی وایرخ

مجله‌ی هارد ایر: لطفاً کمی از تاریخچه‌ی شرکت وایرخ برایمان بگویید.

هانس وایرخ: کسب و کار خانوادگی ما در تجارت اسلحه از دهه‌ی 1890 میلادی آغاز شد. در سال 1899 میلادی، جد ما اولین شرکت خود برای تولید تفنگ‌های شکاری را تأسیس کرد. طی دهه‌های بعد، این شرکت رشد کرد و مدل‌های مختلفی از تفنگ‌ها را تولید کرد. علاوه بر تولید سلاح، این شرکت محصولات دیگری مانند پدال و میل لنگ دوچرخه و آرام بند هیدرولیکی در را نیز تولید کرده است.

در سال 1939 میلادی، اولین اسلحه‌ی بادی، که در واقع یک تپانچه‌ی بادی بود، معرفی شد، اما به دلیل بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم، این تپانچه هرگز به تولید [انبوه] نرسید. هنوز یک نمونه‌ی اولیه از این تپانچه وجود دارد. من خودم آن تپانچه را دیده‌ام اما متأسفانه ما دیگر مالک آن نیستیم.

در اوایل دهه‌ی 50 قرن بیستم، اولین تفنگ‌های بادی، یعنی مدل‌های HW 50 و HW 35، عرضه شدند. در طی این سال‌ها مدل‌های مختلفی با اقتباس از این دو مدل ساخته شده است!

مجله‌ی هارد ایر: اگر امکان دارد کمی از حال و هوای امروز شرکت را برایمان بازگو کنید. برای مثال، در حال حاضر چند نفر در شرکت وایرخ اسپورت مشغول به کارند؟ کارخانه‌ی شما چقدر بزرگ است؟ آیا همه‌ی تجهیزات به کار رفته در کارخانه و محصولات شما ساخت کشور آلمان است؟

هانس وایرخ: این روزها خط تولید اسلحه‌های بادی ما مدل‌های مختلفی را ارائه می‌کند. بیش از 100 کارگر در ملک ما واقع در شهر «ملریش‌اشتات»[10] ایالت باواریا مشغول به کارند و نسخه‌های مختلفی از تپانچه‌ها و تفنگ‌های بادی را تولید می‌کنند.

همه‌ی محصولات ما ساخت آلمان هستند. دغدغه‌ی اصلی ما کیفیت و صنعت‌گری است. همه‌ی تولیدات با استفاده از پیشرفته ترین ماشین آلات انجام می‌شود. هدف ما ارائه‌ی بهترین محصولات ممکن به مشتریانمان است!

تصویر زیر مربوط به  حال حاضر کارخانه‌ی وایرخ است.

کارخانه وایرخ آلمان

مجله‌ی هارد ایر: همیشه ماشین‌کاری و به پایان رساندن هر دو بخش چوبی و فلزی اسلحه‌های بادی وایرخ زیباست! چگونه به چنین سطح فوق العاده از صنعت‌گری دست یافته اید؟

هانس وایرخ: آلمانی‌ها به کمال‌گرایی شهره اند. به همین دلیل ما با خوشحالی تلاش می‌کنیم تا انتظارات مشتریان‌مان را برآورده کنیم! این تلاش‌های ما خودش را در بخش‌های فلزی و چوبی اسلحه‌های ما نشان می‌دهد.

بدنه و دسته‌های به کار رفته در اسحله‌های ما از طریق تأمین کنندگان خارجی و دقیقاً مطابق با ذکر مشخصات اعلامی از سوی ما فراهم می‌شود. بخش‌های فلزی را خودمان در داخل کارخانه تولید می‌کنیم. کارگران ما افتخار می‌کنند که محصولاتی را تولید می‌کنند که در سراسر جهان شناخته شده اند.

مجله‌ی هارد ایر: آیا وایرخ اسپورت خودش لوله‌های تفنگ‌های بادی را تولید می‌کند؟

هانس وایرخ: بیشتر لوله‌های اسلحه‌هایمان را خودمان تولید می‌کنیم. این کار باعث می‌شود ما بتوانیم به طور مداوم کیفیت هر لوله‌ی سلاح را، در تمام مراحل تولید و دقیقاً تا لحظه‌ی آزمون تیراندازی، کنترل کنیم. به این ترتیب، ما همیشه می‌توانیم در هر مرحله از تولید لوله‌ی سلاح، استاداردهای کیفیت خود را تضمین کنیم.

هانس وایرخ

مجله‌ی هارد ایر: چقدر بازار ایالات متحده برای شرکت وایرخ اسپورت مهم است؟

هانس وایرخ: بیش از چهل سال است که ما اسلحه‌های بادی بازار آمریکا را تأمین می‌کنیم. در ابتدا اسلحه‌های بادی بزرگسال ما باید به سختی با «تفنگ‌های ‌بی‌بی»[11] رقابت می‌کرد تا جایگاه خود در بازار را به دست می‌آورد. این روزها تیر اندازان آمریکایی از محصولات ما استقبال می‌کنند و به همین دلیل بازار ایالات متحده برای ما مهم است.

مجله‌ی هارد ایر: بیشتر تفنگ‌های بادی شرکت وایرخ از سیستم فنر- پیستون استفاده می‌کنند. فقط مدل HW90 است که از سیستم «ضربه زن گازی»[12] استفاده می‌کند. توضیح می‌دهید که چرا در بیشتر تفنگ‌های بادی وایرخ از ضربه زن گازی استفاده نمی‌شود؟

هانس وایرخ: سیستم‌های مختلف، هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. سیستم فنر- پیستون ما خیلی خوب کار می‌کند. با این وجود، ما همواره بر روی اسلحه‌های بادی خود کار می‌کنیم و آن‌ها را بهبود می‌دهیم تا به بهترین کیفیت ممکن دست یابیم تا کیفیت ما متناسب نیازهای مشتریانمان باشد. ما مشتریان بسیار زیادی داریم که عاشق اسلحه‌های بادی فنر- پیستونی ما و همچنین عاشق مدل ضربه زن گازی HW 90 ما هستند.

کمپانی وایرخ

مجله‌ی هارد ایر: شرکت وایرخ هم تفنگ‌های بادی فنر- پیستون زیر بازشو و هم تفنگ‌های بادی فنر- پیستون کمرشکن را تولید می‌کند. ممکن است نظر خود را درباره‌ی مزایای هریک از این طراحی‌ها بیان کنید؟

هانس وایرخ: بله، ما هر دو نوع مسلح ساز کمرشکن و زیر بازشو را تولید می‌کنیم.

چندین دهه است که تفنگ‌های کمرشکن محصول اصلی ما بوده است. کار کردن با این نوع از تفنگ‌ها آسان است و هرکسی می‌داند که چگونه آن را فشنگ گذاری کند و با آن شلیک کند. این سیستم برای مبتدیان و تیراندازی تفریحی مناسب است.

سپس ما مدل HW 77 را عرضه کردیم. این طراحی جدید فاتح تیراندازی فیلد تارگت شد و بارها از این طراحی اقتباس شده است. دوربین تفنگ، لوله، و پذیرنده‌ی آن یکپارچه هستند و این یکپارچگی، سیستمی پایدار و ثابت را ایجاد کرده است. این طراحی برای تیراندازهای جدی و با تجربه مناسب تر است.

مجله‌ی هارد ایر: کدام یک از مدل‌های تولید شده توسط شرکت وایرخ  مورد علاقه‌ی شما است و چرا؟

تفنگ بادی وایرخ

هانس وایرخ: سؤال سختی است. هر نوع اسلحه‌ی بادی که تولید می‌کنیم، ویژگی‌های مختلفی را برای کاربری‌های خاص ارائه می‌دهد. به همین دلیل، بیش از یک نوع اسلحه مورد علاقه‌ی من است.

مجله‌ی هارد ایر: اینجا در اکستریم بنچ‌رست مشاهده می‌کنیم که تقریباً همه با تفنگ‌های بادی PCP تیراندازی می‌کنند. آیا تولید اسلحه‌های PCP، روند آتی شرکت شما نیز خواهد بود؟

هانس وایرخ: روایداد EBR (اکستریم بنچ‌رست) رویداد خاص و منحصر به فرد تیراندازی است که در ایالات متحده‌ی امریکا برگزار می‌شود.

در حال حاضر، تقاضا برای تیراندازی در مسافت‌های طولانی تر وجود دارد. برای مسابقاتی مانند اکستریم بنچ‌رست با فاصله‌ی 100 یاردی (91.44 متر)، و مسابقات اکسریم فیلد تارگت و سیلوئت سرعتی، به اسلحه‌های دور برد نیاز است. قطعاً تفنگ‌های PCP مزایای بزرگ خود را دارند و روند آینده‌ی صنعت اسلحه سازی خواهند بود. عرصه برای این تفنگ‌ها روز به روز وسیع تر می‌شود.

برای تیرانداز عادی، محصولات PCP، به خصوص تجهیزات لازم برای شارژ آن‌ها، نسبتاً گران هستند. احتمالاً یک تیرانداز معمولی باید طبق بودجه‌ای که در اختیار دارد و هدفی که دارد، در کلاس پایین تری تیراندازی کند. همچنین هوای فشرده در همه‌ی مکان‌های تیراندازی در دسترس نیست. اگر کسی بخواهد به چنین تفنگی بسنده کند، ممکن است به دلیل محدودیت‌ها مجبور شود رشته‌ی خود را تغییر دهد.

بنابراین ما گستره‌ی وسیعی از اسلحه‌های بادی را، در نسخه‌های مختلف و برای کاربری‌های مختلف، ارائه می‌دهیم. به این ترتیب، تقریباً هرکسی می‌تواند محصول مناسب برای نیازهای خود را در بین محصولات شرکت وایرخ بیابد!

مجله‌ی هارد ایر: شرکت وایرخ اسپورت هم تفنگ‌های بادی فنر- پیستون و هم تفنگ‌های بادی PCP تولید می‌کند. به نظر شما در آینده بهترین کاربری برای اسلحه‌های فنر- پیستون چه خواهد بود؟

هانس وایرخ: هزینه‌ی تیراندازی با اسلحه‌های فنر- پیستون کمتر است. این اسلحه‌ها همیشه آماده به شلیک هستند، نیاز به مراقبت کمتری دارند، و کار کردن با آن‌ها آسان است. بنابراین این محصولات همواره جایگاه و دوست داران خاص خود را خواهد داشت. تیراندازهای سنتی اسلحه‌های بادی عاشق تیراندازی با اسلحه‌های فنر- پیستون هستند!

مجله‌ی هارد ایر: آیا می‌توان انتظار داشت که در سال 2019 میلادی شاهد طراحی‌های جدید شرکت وایرخ برای تفنگ‌های بادی باشیم؟

هانس وایرخ: ما دائماً در تلاش هستیم تا کیفیت محصولات خود را بهبود بدهیم. بنابراین، توسعه‌ها و اصلاحات در فرآیند تولید مدل‌های مختلف پیاده‌سازی می‌شوند.

علاوه بر این، ما به راه اندازی پروژه‌های جدید نیز فکر می‌کنیم. اخیراً جدیدترین تفنگ بادی PCP که همان مدل HW 110 ST است، به صورت یک تفنگ کارابین عرضه شد. (تصویر این تفنگ در زیر قرار داده شده است).

تفنگ بادی وایرخ

همچنین در سال 2019 میلادی، می‌توانید منتظر طراحی‌های جدید از شرکت وایرخ باشد. فقط باید تا آن موقع صبر داشته باشید!

مجله‌ی هارد ایر: هانس، بابت گفتگویی که با من داشتی سپاسگزارم! مطمئن هستم که این گفتگو مورد توجه خیل علاقه مندان محصولات شرکت وایرخ، در سراسر جهان، قرار خواهد گرفت. بی‌صبرانه منتظرم که سال دیگر، دوباره تو را در رویداد IWA در نورنبرگ آلمان، و در رویداد شات شو در لاس وگاس امریکا ببینم.

هانس وایرخ: ممنونم استیو. من هم بی‌صبرانه منتظرم!

[1] Hans Weihrauch

[2] Weihrauch Sport

[3] Hard Air Magazine

[4] Stephen Archer

[5] Hard Air

[6] 2018 Extreme Benchrest

[7] SHOT Show

[8] Schützenhaus

[9] Field Target

[10] Mellrichstadt

[11] BB guns

[12] gas ram

وایرخ