کرنوگراف FX

کرونوگراف FX

مؤلف: Eric Brewer – آذر 1398

کرنوگراف اف ایکس

اخیراً یک کورنوگراف اف ایکس به آفیس­های HAM رسید. بنابراین ما از آزمایش­کننده­ی آن  یعنی اریک بروور خواستیم تا کورنوگراف را امتحان کند. بررسی شخصی اریک در زیر نوشته شده است. او خیلی از آن خوشش آمد! اینقدر زیاد که قرار است آن را بخرد…

اگر با تفنگ بادی تیراندازی می­کنید، بهتر است به یک کورنوگراف دسترسی داشته باشید تا سلامتی تفنگ خود را امتحان کنید.

دانستن سرعت پرتابه­ هنگامی که تفنگ­تان بهترین عملکرد خود را دارد، شما را از سلامتی اولیه تفنگ آگاه می­کند و مقایسه­ این سرعت با سرعت­های آینده، تغییرات خوب یا بد شرایط تفنگ را به شما نشان می­دهد. امروزه اکثر کورنوگراف­های ارزان از دو منبع نوری استفاده می­کنند. این کورنوگراف­ها، زمان سرعت ساچمه­ها را در فاصله­ی بین آن دو منابع نوری اندازه­گیری می­کنند.

این کرونوگراف ها ممکن است به منابع نوری موجود در اتاق یا اطراف محیط، نسبتاً حساس باشند.

برخی از آنان فاصله­ خیلی کوتاهی بین دو سنسور نوری دارند. اگرچه این ویژگی برای حجم کم­تر مناسب است، اما اگر ساچمه دقیقاً به طور 90 درجه نسبت به سنسور نور شلیک نشود، نمی­توان عدد درست را خواند.

من به ­تازگی فرصت ارزیابی این کرونوگراف اف ایکس جدید را یافتم. اما ای کاش این فرصت را پیدا نمی­کردم چون الان قصد خرید آن را دارم!

ابتدا که جعبه را باز کردم، کرونوگراف را بیرون آوردم و انتظار خواندن دستورالعمل­ها را نیز داشتم. اما هیچ دستورالعملی در جعبه نبود! یک برچسب بر روی جعبه وجود دارد که نوشته اپلیکیشن رایگان را بر روی تلفن هوشمند اندروید یا iOS دانلود کنید. 

کرنوگراف تفنگ بادی

بنابراین همین کار را کردم. پس از دانلود اپلیکیشن بر روی گوشی، راه­ اندازی و استفاده­ آن آسان است. یک راهنمایی نصب سریع دارد که فوری کار را راه می ­اندازد.

ابتدا برای اتصال به گوشی اندروید کمی مشکل داشتم. اما سریع همه چیز را متوجه شدم و 10 دقیقه پس از بازگشایی جعبه، در حال تیراندازی به همراه این کورنوگراف بودم.

تنها مشکل این بود که کرونوگراف اف ایکس، همه­شلیک­ ها را نمی­خواند.

من بخاطر نبودن هیچ دستورالعملی برای کمک به حل این مشکل خسته شدم و بنابراین تصمیم گرفتم اسکرین­های برنامه را جستجو کنم. هدف این بود که ببینم آیا مشکل از دستگاه است یا کاربر دستگاه. ?

در برنامه، 5 اسکرین جداگانه وجود دارد که از پایین صفحه می­توان انتخاب کرد. این صفحات از این قرار هستند: صفحه اصلی (Main)، پروفایل­ها، مجموعه شات (Shot String)، تنظیمات پروفایل (Profile Settings). آخرین گزینه نیز محل ذخیره­­ ها یا Saves است که می­توانید تیرهای شلیک ­شده را مشاهده کنید.

هر کدام از صفحات، گزینه­ های ورودی جالبی دارند که شما را ترغیب می­کنند از همه چیز از تفنگ بادی قوی تا یک تفنگ اسباب­ بازی در آن استفاده کنید سرعت سنجی کنید.

مؤلف: Eric Brewer - آذر 1398

قسمتی که من تلاش کردم مشکل را پیدا کنم، زیر گزینه­ تنظیمات بود. من اطلاعات درخواستی را وارد کردم، مانند وزن و شکل ساچمه و محدوده سرعت که انتظار داشتم سرعت ساچمه در آن حدود باشد. همچنین واحدها یا اعدادی که انتظار داشتم خروجی در آن حدود باشند و چیزی به نام Minimum Return (حداقل بازگشت) را نیز وارد کردم. 

آهان! مشکل من همان Minimum Return بود! من مقدار آن را روی بالاترین میزان تنظیم کرده بودم.

اف ایکس می­گوید: ” از این تنظیمات استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از کرونوگراف بگیرید- استفاده از کالیبرهای بزرگ یا کوچک ممکن است به تنظیمات بهینه­ نیاز داشته باشند- پایین­ترین i، حساس­ترین است- اگر زیاد روی پایین تنظیم کنید، به خواندن­ های تصادفی منجر خواهد شد و هنگامی که رادارِ از میزان تنظیم ­شده فراتر رود، نتیجه نشان داده می­شود.”

وقتی که Minimum Return را به­ جای بالاترین بر روی 20 تنظیم کردم، مشکل حل شد. راحت بود! از آن به بعد، کورنوگراف اف ایکس هر ساچم ای که از بالای آن پرتاب می­کردم را خواند…

من در آزمایش متوجه شدم که بسته به محل قرارگیری تفنگ روی کرونوگراف، ممکن است فریم بر ثانیه ­های (FPS) متفاوتی خوانده شوند. با توجه به میزان جلوتر بودن لوله از کرونوگراف و فاصله­ قرارگیری لوله در بالای کرونوگراف، ممکن است تفاوت­ های کوچکی در خواندن رخ دهند.

ظاهراً بهترین نتیجه برای من وقتی حاصل شد که لوله را 2 اینچ (5 سانتی­متر) بالاتر از کورنوگراف و تقریباً 6 اینچ (15 سانتی­متر) جلوتر از آن قرار دادم. بهترین مکان قرارگیری تفنگ را پیدا کنید و هربار در همان­جا تیراندازی را تکرار کنید تا نتایج ثابت و قابل ­مقایسه بدست آیند.

کرونوگراف FX

به علت اینکه من مثلاً خاص هستم، با همان تنفگ، کرونوگراف اف ایکس را با کرونوگراف فعلی که  توسط انجمن فیلد تارگت تفنگ بادی آمریکا تنظیم­ شده، مقایسه کردم. اگرچه یک تفاوت 11 فریمی ثابت بین دو دستگاه وجود داشت، اما آن­ها در هر شلیک به­ طور ثابت و گستره یکسانی داشتند.

این 11 فریم به معنای تفاوتی کم­تر از 1.4% است، بنابراین هر دو سرعت خیلی مشابهی را خواندند. من همچنین کرونوگراف اف ایکس “خودم” را با مال یکی از دوستان مقایسه کردم و سرعت­ هایی با تفاوت 2 فریم ثبت شد. این موضوع بسیار تحسین­ برانگیز است.

همچنین توجه داشته باشید که اپلیکیشن اف ایکس امکان تنظیمات دستی کالیبر را تا مثبت و منفی 2% فراهم می­کند. بنابراین راحت می­­توان تشخیص های کرونوگراف اف ایکس را طوری تنظیم کرد که دقیقاً با تشخیص کورنوگراف مرجع یکسان باشند؛ البته با فرض بر اینکه دستگاه تنظیم­ شده توسط انجمن فیلد تارگت تفنگ بادی آمریکا 100% درست بوده باشد….

مزایای استفاده از کرونوگراف  اف ایکس در مقایسه با سایر کرونوگراف های بازار از نظر من موارد زیر هستند:

  1. اگر دقیقاً 90 درجه نسبت به دستگاه تنظیم شده باشد، مشکلی در تشخیص سرعت بوجود نمی ­آید.
  2. کاملاً قابل حمل است.
  3. با هر دو گوشی ­های اندروید و IOS سازگار است.
  4. نسبت به منابع نوری اطراف حساس نیست.
  5. اتصال به پریز نیاز ندارد.
  6. هرچیزی که برای اطمینان از عملکرد مورد انتظار تفنگ خود لازم است بدانید را به شما می­گوید.
  7. همه­ دستورالعمل­ ها بر روی گوشی قابل دسترس هستند.
  8. نیازی نیست که از روی سنسور دستگاه شلیک کنید بنابراین شانس کم­تری برای شلیک به کورنوگراف­تان وجود دارد !.
  9. می­توانید همه­ شلیک­ها را مستقیم در گوشی ذخیره کنید و نیازی نیست هر شلیک را یادداشت کنید.
  10. زمان فعالیت دستگاه به طور اتوماتیک تمام و خاموش می­شود تا باطری­ ها بی دلیل مصرف نشوند.

روی هم رفته، همانطور که در آغاز این بررسی گفتم، من مجبورم حتماً یکی برای خودم تهیه کنم! داشتن این کرونوگراف در جعبه ابزار هر تیرانداز تفنگ بادی، یک امتیاز است.