دوربین بنچ رست

دوربین بنچ رست

میثم کماسایی

Benchrest Scope

شاخصه های یک دوربین بنچ رستی چیست ؟ پاسخ به این سوال برای بسیاری از علاقمندان که قصد تجهیز برای وورد تخصصی به این عرصه را دارند بسیار حائز اهمیت است .

سعی شده است در این مقاله تا حدودی به پاسخ این سوال پرداخته شود .

 

کیفیت اپتیکی یا شفافیت

دوربین تفنگ

بدون شک دوربینی که تیرانداز آن نیاز به حداکثر تمرکز و آنالیز تصویری برای بالاترین سطح پیشگیری و دقت دارد می بایست از کیفیت و شفافیت تصویری خوبی برخوردار باشد .

دوربین هایی که در کناره های تصویر دارای اعوجاج تصویری هستند یا از شفافیت کافی برخوردار نیستند به شدت تیرانداز را دچار خستگی چشم و کلافگی می کنند و این مستقیما در کسر امتیاز یک تیرانداز موثر خواهد بود .

در مسابقات داخلی دیده شده که برخی از تیراندازان در حین رقابت دچار ریزش اشک از چشم هستند که این ناشی از خستگی زود هنگام چشم به دلیل اپتیک نامناسب و یا Exit Pupil ( خروجی کانونی منظر چشمی ) نا مناسب است .

exit pupil Scope

مقاله Exit Pupil از بهروز صیاد

مقاله دوربین تفنگ

 

 

خطای پارالاکس

خطای پارالکس

 

یکی از نکات بسیار مهم در تیراندازی دقتی و بخصوص بنچ رست خطای پارالاکس است.

پارالاکس چیست؟

تصویری که بیننده از طریق عدسی و پشت Reticle می بیند، با حرکت چشم در راستای افق ( چپ و راست) یا بالا و پایین ، در جهت عکس جابجا می شود ، به این پدیده اختلاف دید – اختلاف منظر یا پارالاکس گفته می شود.

علت : فاصله کانونی لنز شیئی اکثر دوربین ها در یک مسافت خاص تنظیم شده اند (معمولا ۱۰۰ یاردی) و در مسافت های دیگر دچار این عدم انطباق می شوند .

وقتی برای برد نسبتا نزدیک از دوربینی با بزرگنمایی قابل توجه استفاده می کنیم، تصویر خارج از کانون عدسی دوربین می افتد. این به آن معنی است که برای داشتن تصویر قابل استفاده باید، برای هر فاصله مورد نظر، کانون شیئی بوسیله چرخ پارالاکس مجددا تنظیم گردد.

خطای پارالاکس چیست

با توضیح ارائه شده و تماشای کلیپ به طور قع دریافته ایم که این خطا می تواند چه اثرات منفی در رقابت های مهم برای امتیاز ما داشته باشد . در واقع ما گمان میکنیم که نشانه گیری صحیحی انجام داده ایم در حالی که خطاهای اپتیکی ما را دچار چنین اشتباهی می کنند .

دوربین های درجه دو و سه کیفی هیچگاه نمی توانند در زوم بالا خطای پارالاکس نزدیک به صفر داشته باشند و گاهی برای کم شدن این خطا نیز باید فوکوس را فدا کنیم که این بسیار آزار دهنده خواهد بود .

اگر در دوربین خودتان بعد از تنظیم پارالاکس هم در صورت حرکت جزئی سر خطای پارالاکس می بینید می توانید ابزار مشابهی مانند تصویر زیر طراحی کنید تا چشم شما را منطبق بر خطوط رتیکل به سمت مرکز عدسی هدایت کند تا هر بار از زاویه جدیدی به هدف نگاه نکنید .

درپوش دوربین تفنگ

 

ظرافت رتیکل

رتیکل دوربین تفنگ

دوربین های تخصصی بنچ رست از خطوط رتیکل (بعلاوه) بسیار نازکی بهره مند هستند که فاقد علائم و میلدات های اضافی است (نوع دیگری تنها یک دات کوچک مرکز بعلاوه دارند) ، این به آن علت است که پیشگیری در بنچ رست با حداکثر دقت و گاهی به اندازه یک میلیمتر است زیرا تیرانداز برای کسب بالاترین سطح امتیاز و ایکس دیگر تیراندازان به رقابت می پردازد و صرف کسب امتیاز 10 برای هر شات نمی تواند برای کسب بهترین نتیجه کافی باشد .

تیراندازی که فقط به کسب امتیاز 10 اکتفا می کند به طور طبیعی به امتیاز 250 در هر کارت نخواهد رسید ، این امتیازی است که تنها با حداکثر دقت و ریز ترین پیشگیری های شات به شات حاصل می شود .

بنچ رست

 

ظرافت رتیکل همراه با دقت و تمرکز می تواند تعداد X ها را علاوه بر امتیاز افزایش دهد.

 

سبک بودن دوربین ( کم وزن بودن)

کنترل تجهیزات تیراندازی

 

در کلاس های استاندارد بنچ رست محدودیت وزنی برای سلاح به همراه متعلقات وجود دارد

قوانین بنچ رست

 

این محدودیت وزنی ایجاب می کند برای رسیدن به آستانه قانونی از دوربین های سبک که عموما زوم ثابت هستند استفاده کنیم .

ارزش کلیک

شاید پرداختن به این نکته چندان توجیهی نداشته باشد زیرا تولید کنندگان محصولات اپتیکی بنچ رست به خوبی می دانند که یک دوربین بنچ رست رست باید امکان تغییرات حرکتی رتیکل را در ظریف ترن اندازه ممکن داشته باشد تا تیراندازان بتوانند در رنج های مورد نظر به خوبی و با حساسیت ویژه دوربین ها را اصطلاحا صفر کنند از این رو عموما دوربین های بنچ رستی از تورت های 1/8 moa بهره می برند .

طبلک دوربین تفنگ