نحوه استفاده از گیج ( پلاگر) در امتیازدهی تیراندازی بنچ رست

نحوه استفاده از گیج ( پلاگر) در امتیازدهی تیراندازی بنچ رست

نحوه استفاده از گیج ( پلاگر) در امتیازدهی تیراندازی بنچ رست

گیج و پلاگر امتیازدهی

نحوۀ استفاده از گیج های امتیازدهی هدف

گری اندرسون مدیر شرکت Civilian Marksmanship (DCM) یک مقدمۀ عالی دربارۀ استفاده از گیج‌های پلاگ در امتیازدهی هدف نوشته است. اندرسون انواع و اندازه‌های مختلف گیج را بررسی می‌کند و قوانین گاه پیچیدۀ استفاده از آنها را توضیح می‌دهد. برای خواندن کل مقاله در First Shot مجلۀ آنلاین CMP اینجا را کلیک کنید.

اندرسون می‌نویسد: «یکی از سؤالات متداول در CMP به گیج‌های مناسب برای امتیازدهی هدف‌های مختلف  و محل تهیۀ آنها مربوط می‌شود. پاسخ به این سؤال ساده نیست. گیج‌های درونی و بیرونی برای بیشتر اهداف 10 و 50 فوتی وجود دارند و زمان استفاده از آنها از هدفی به هدف دیگر متفاوت است. در واقع سه گیج درونی مختلف با کالیبر کوچک یا کالیبر 22. وجود دارند. و در مسابقات تفنگ های پرقدرت که توسط قوانین NRA اداره می‌شود، گیج استفاده شده به کالیبر تفنگی که به هر هدف شلیک می‌شود بستگی دارد. علاوه بر این، قوانین تیراندازی ISSF و ایالات متحده ابعاد قانونی گیج را بر حسب میلیمتر و قوانین NRA بر حسب اینچ ارائه می‌دهند، در حالی که انجمن تفنگ بادی  National Three-Positionاز هر دو واحد استفاده می‌کند. با توجه به آیین‌نامه‌های متعددی که وجود دارد، درک این مسأله که چرا سؤالات مربوط به گیج‌های امتیازدهی متداول هستند دشوار نیست.

گیج پلاگر امتیازدهی

گیج امتیازدهی

گیج امتیازدهی یک ابزار دقیق فلزی است با محوری متناسب با اندازۀ سوراخ شات و یک فلنج یا «قطر اندازه‌گیری» که به اندازۀ دقیقی که در آیین‌نامه مسابقات مشخص شده است می چرخد. گیج که اغلب «پلاگ» نامیده می‌شود در سوراخ شات مورد تردید وارد می‌شود. سپس امتیاز دهنده لبۀ فلنج را بررسی می‌کند یا «می‌خواند» تا تعیین کند که آیا شات مورد تردید «درون» است (مقدار بیشتر را دریافت می‌کند) یا «بیرون» (مقدار کمتر را دریافت می‌کند). امتیاز دهنده معمولاً از یک ذره‌بین برای بررسی دقیق محل قرارگیری لبۀ فلنج استفاده می‌کند. گیج‌های امتیازدهی با انواع مختلفی از دسته‌ها همراه هستند که گیج را هنگام قرار دادن در سوراخ شات مورد تردید به آرامی نگه می‌دارند. قیمت گیج‌های موجود در ایالات متحده بین 4.00 تا 15.00 دلار متغیر است.

گیج امتیازدهی تیراندازیگیج‌های درونی یا بیرونی

اولین قدم برای طبقه‌بندی این سؤال، نیازمند درک تفاوت میان گیج‌های درونی و بیرونی است. گیج درونی از داخل یا سمتی که به مرکز هدف نزدیک‌تر است خوانده می‌شود. گیج بیرونی از خارج یا سمتی که از مرکز هدف دورتر است خوانده می‌شود.

گیج‌های درونی خوانش مستقیم ارائه می‌دهند – آیا لبۀ داخلی فلنج حلقۀ امتیازدهی مورد نظر را لمس می‌کند یا می‌شکند؟ گیج‌ های بیرونی خوانش غیرمستقیم ارائه می‌دهند – آیا لبۀ خارجی فلنج داخل لبۀ خارجی حلقۀ امتیازدهی که معمولاً دو حلقه خارج از مقدار حلقۀ امتیازدهی مورد ارزیابی قرار دارد باقی می‌ماند؟ برخی از اهداف در فاصلۀ کم و کلیۀ اهداف مورد استفاده در فواصل 25 یارد یا بالاتر با گیج‌های درونی امتیازدهی می‌شوند. از گیج‌های بیرونی برای امتیازدهی هدف شات‌های خاص در اسلحۀ 5 متری BB، تفنگ بادی 10 متری، تپانچه و برخی تفنگ‌های کالیبر کوچک 50 فوتی استفاده می‌شود. گیج‌های بیرونی معمولاً برای هدف تفنگ‌های كوچك‌تر با نقاط كوچكی برای حلقه‌های-10 و حلقه‌های امتیازدهی بسیار نزدیك به هم استفاده می‌شوند، زیرا خواندن این گیج‌ها از بیرون روی حلقه‌های بزرگ‌تر دقیق‌تر است.

10Meter air rifle and pistol scoring gauges, l. to r., Air Rifle/Pistol Inward, Air Rifle Outward and Air Pistol Outward.

Note the small flange on the inward gauge and the larger flanges on the outward gauges. The gauges shown here are all Gunsmithing, Inc. gauges.

پلاگر بنچ رست

پلاگر بنچ رست

مشخصات و منابع رسمی گیج

مقالۀ اندرسون در ادامه به ارائۀ فهرستی از گیج‌های مشخص (با ابعاد) مورد استفاده در انواع رشته‌ها می‌پردازد: اسلحۀ 5 متری BB، تفنگ بادی 10 متری، پیستول بادی 10 متری، تفنگ کالیبر کوچک 50 فوتی USAS ، تفنگ کالیبر کوچک 50 فوتی A-36، تفنگ و پیستول کالبیر 22. ISSF / USAS، تفنگ و پیستول کالیبر کوچک NRA، CMP Rimfire Sporter (و تفنگ Sporter)، تفنگ پرقدرت CMP Games ، و CMP EIC و تفنگ پرقدرت NRA. اندرسون خاطرنشان می‌کند که اهداف تفنگ کالیبر کوچک و پیستول  NRAو همچنین CMP Rimfire Sporter  باید با یک گیج درونی 22.NRA  (“224. – 2225.) امتیازدهی شوند. اندرسون پیشنهاد می‌کند از یک دستگاه امتیازدهی Eagle Eye برای شناسایی و امتیازدهی سوراخ‌های شات دوگانه یا چندگانۀ استفاده شود.