کالیبر ۳۰-۰۶
چرا 06-30‌یک کارتریج محبوب است ؟
چرا 06-30‌یک کارتریج محبوب است ؟

کالیبر ۳۰-۰۶

 پس از یک ماه رأی گیری در وبسایت F&S ، در بین کارتریج ها 06-30. قهرمان شد ، خوب ، ما هم حدس زدیم (آیا هیچ شکی وجود داشت؟) بنابراین ، ما از سردبیر اسلحه های F&S ، دیوید ای. پتزال ، خواستیم تا تجربه 57 ساله خود را با این کارتریج و محبوبیت باورنکردنی آن – تا امروز ، بیان کند.

David E. Petzal

اولین باری که من با یک اسلحه 06-30. شلیک کردم در سپتامبر 1963 بود ، دیکس ، نیوجرسی  در مسابقه شرکت کرده بودم .من یک اسلحه 1 M- را از یک گروهبانیکم بنام هوستون قرض گرفته بودم ، او رفیق  خوبی بود ( موضوعی که لزوما با گروهبان یکم بودن سازگاری ندارد.) من با آن اسلحه شلیک  کاملا تخصصی انجام دادم. این شلیک اولین آشنایی من با اسلحه 6/. بود. این اسلحه ساخت ان زمان بود. همیشه  این اسلحه تولید می شود.

تفنگ m1

محبوبیت و معروفیت اسلحه 06-30. نسبت به 114 سال وجود و حضور آن  در صحنه های مختلف موضوع مهم و سرگرم کننده ای نیست. این  اسلحه همیشه در میان پنج سلاح برتر شکار قرار  داشته و دارد. طبق وبلاگ چاک هوکس، 269 بار فشنگ گذاری  برای آن اسلحه از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد. تنها دور مسابقه هایی که برای وی در نظر گرفته شده اند 308/. و 223/. می باشند. تولید نظامی؟ به گفته سرلشکر لووین اچ کمپل، که از 1942 تا 1948 فرمانده ارتش بوده است، ایالات متحده  25,065,834,000 گلوله مهمات با کالیبر 30/. بین سالهای 1942 تا 1945 تولید کرده است. این شامل مهمات برای اسلحه 1 M-  بسیار وحشتناک و بی فایده می باشد و اسلحه های لوله کوتاه و سبک  M2 ، را می توان به راحتی مدنظر قرار داد که بیشتر از آن 25 میلیارد گلوله به اضافه فشنگ های مورد نیاز06-30. بوده است. این میزان تولید فشنگ فقط  مربوط به جنگ جهانی دوم است. در دوران جنگ جهانی اول و کره نیز  تولید این فشنگ هم وجود داشته است.

چرا این اسلحه در طولانی مدت، اینقدر محبوب شده است؟ تا حدی به این دلیل می باشد که هر اسلحه نظامی سبکی که از نظر نظامی استاندارد تلقی میگردد، عملاً یکدوره موفق و طولانی مدت  تجاری را تضمین می کند. اما چیزهای دیگری  غیر از این موارد وجود دارد.

        

همه 06-30 را امتحان کنید

با دل و روده این 06/. هر کاری می خواهید انجام دهید. برای دفع حیوانات مزاحم مختلف بسیار بزرگ است و برای شکارهای بزرگ بسیار کوچک است، اما هر دو کار را به صورت کاملا ماهرانه ای انجام میدهد. هدفی  به اسلحه  06/. بدهید و آن را روی زمین بگذارید ، با سرعت به دنبال ان می رود. گرانسل فیتز 28 رکورد شکار بزرگ آمریکای شمالی را به خود اختصاص داد، او این کارهای موفقیت آمیز را در دهه های 1930 و 40 با  داشتن یک اسلحه  06-30. انجام داده بود نه چیز دیگری.

رکورد شکار بزرگ

 06-30. ، دارای یک ویژگی دیگری هم هست که فکر می کنم به طور تصادفی این ویژگی بدست آمده است: این اسلحه در حد و اندازه ای است که یک شکارچی با تجربه متوسطی ​​می تواند در مقابل پس زدن  گلنگدن از عهده آن برآید. فکر نمی کنم طراحان آن زیاد به پس زدن گلنگدن اهمیت داده باشند. آنها فقط چیزی می خواستند که بتواند با  اسلحه لوله کوتاه ۷/۹۲ میلی متری آلمانی رقابت کند و اگر این اسلحه هنگام شلیک به سربازان پیاده نظام  ما لگد بزند، خیلی بد خواهد بود. شلیک یک گلوله 165 پوندی با سرعت 2800 fps از تفنگ 8 پوندی 06-30 لگدی در حدود 20 فوت پوند پس زدگی ایجاد می کند که یک شکارچی معمولی، که تمرین زیادی هم نکرده است، می تواند از پس آن برآید.

کالیبر ۳۰۰۶

برای بیان این موضوع با اندکی تفاوت، اجازه دهید از کتاب آگارد، فین، به طور خاص، بنام  اسلحه و شکار نقل قول هایی داشته باشم آنهم از  صفحه 223، تا واقعاً ارزیابی دردناک در مورد این موضوع را بخوبی درک کنیم.

 آقای آگارد، در صورتی که  کتاب او را نخوانده باشید، یک شکارچی حرفه ای آفریقایی بود که از تجربه کافی و عقل سلیم به اندازه دهها نویسنده اسلحه برخوردار بود. وی نوشته بود: “فشنگ 06-30. قوی ترین کارتریج کوچکی است که به طور معمول می توان آن را در یک تفنگ کوتاه و مفید 8 پوندی قرار داد.”

اگر برای لانگ رنج بدنبال 300مگنوم هستید و  یا برای  بازده  بالا و خوش دستی بدنبال s338، نیاز دارید تا یک اسلحه 9 پوندی به همراه داشته باشید یا وحشت ناشی از فشار نوک لوله اسلحه را تحمل کنید، در غیر این صورت به شدت آسیب می بینید. بعد از اینکه هزینه این تحمل رنج و مشقت استفاده از این سلاح را پرداخت کردید، از تفنگ های 8 پوندی با لوله های 22 اینچی قدردانی خواهید کرد .

من فکر می کنم شکوه و عظمت اسلحه 06-30. زمانی بر من آشکار شد که در سال 2000 به نامیبیا رفته بودم. زمانی که من از آفریقا و بدون اسلحه 338/. خود آفریقا را بدون مبتلا شدن به مالاریا ترک کردم آنهم بدلیل نداشتن قرص های مالاریا فقط اسکناس های 20 دلاری برای رشوه دادن  برایم باقی مانده بودند. اما این بار من جرأت کردم و یک خشاب 06/ را با گلوله های بسیار خوب 180 گرینی وینچستر که سالم و بدون اشتباه هستند پر نموده بودم. به سمت حیوانات زیادی  شلیک کردم که همه آنها با یک دور تیراندازی به زمین افتادند و تنها تفاوتی که بین 30/06 و 338، مشاهده کردم این بود که خیلی کمتر دست پاچه شده بودم.

 06-30 در مقایسه با مگنوم ها

یک شکارچی متوسط در یک مسابقه  بزرگ با اسلحه 06-30. در مقایسه با یک اسلحه شکاری با گلوله  کالیبر بزرگ 30.

 دیو هرتو

اسلحه 06-30. موافقان  و مخالفان خود را داشته است. المر کیت پیشرو در میان این گروهها می باشد که عادت به استفاده از آن اسلحه را نداشت. باب هیگل، که واقعا” ویژگی های مختص به خودش داشت، تا حد زیادی  به این اسلحه و توانایی های آن ایمان داشت. هردو  سلاح دندان های شکاری خود را در عصر شکوفایی گلوله های روتن بریده بودند چون که اسلحه 06-30. از ویژگی های دیگر اسلحه قوی و دور برد برخوردار نبود. کیت آموخته بود که بهتر است از یک گلوله سنگین مثلاً 250 گرین استفاده کند 

کالیبر ۳۰-۰۶

هاگل جالب تر است و من از او نقل قول می کنم زیرا او بیشتر از آنچه که در خواب می بینیم  در مسابقات شکار بزرگ شرکت می نموده است وی در کتاب خود (Game Loads and Practical Ballistics for the American Hunter)، که در سال 1978 منتشر شده بود، هاگل موارد زیر را به طور کلی در مورد همه فشنگ های اسلحه  نوشته بود:

(این همه استفاده از یک تفنگ برای همه چیز) چه چیزی را ثابت می کند؟ شاید بیشتر از آنچه فکر می کنید……. اگر از اسلحه مناسبی استفاده کنید، شلیک خوبی خواهید داشت، وقتی زمان شلیک فرا می رسد خونسرد باشید و بدانید که گلوله را در کجا قرار دهید که بیشترین نتیجه را خواهد داشت، با هر فشنگ بار گذاری شده خوب، می توانید کنار بیایید.

 به این معنا نیست که هر یک از این فشنگ ها یک سرو گردن از سایر فشنگ ها بالاتر قرار می گیرد و کارهایی را انجام می دهد که هیچ فشنگ دیگری نمی تواند انجام بدهد.

بعضی از شکارچیان این باور کورکورانه را در مورد یک فشنگ خاص یا چندین فشنگ در ذهن خود دارند. آنها معتقدند که اسلحه 06-30. بیش ترین میزان تنوع فشنگ که تاکنون برای همه نوع کاربردی تولید شده است را دارد، از شکار خرگوش گرفته تا  شکار خرس قطبی… نکته مهم در مورد همه این موارد این است که اگر شما قصد دارید از یک فشنگ برای شلیک در همه سبک کلاسهای شکارو در هر شرایط استفاده کنید، باید محدودیت های خود را درک کرده و انتظار نداشته باشید که عملکرد قابل اعتمادی فراتر از آن محدودیت ها را، داشته باشد …

ترجیح خود هاگل برای یک تفنگ دور برد با استفاده از یک اسلحه قوی مش بورن 7 میلی متری، 338/. و یا استفاده از اسلحه ویزربی 340/. می باشد.

باب در سال 2005 این کار را انجام داد و من خیلی کنجکاو خواهم شد که بدانم درباره تجهیزات امروزی ما چه نظری دارد. هردو، هم المر كیت و هم خود وی یك مولفه اصلی و مهم را در این معادله نادیده گرفته بودند: خود شكارچی. بیشتر شکارچیان در مسابقات بازی های بزرگ، شلیک بدی دارند. به آنها یک اسلحه قوی شکاری مگنوم بدهید، و تیراندازی آنها از بد به وحشیانه می رسد. ضمن اینکه 06-30‌به شنوایس شما هم آسیب نمی زند .

.270 Winchester vs .30-06 Springfield

.270 Winchester vs .30-06 Springfield

به خوبی همیشه

من یک دسته از سلاح های 06-30. دارم، اما یکی از آنها در ذهنم مانده است. یک اسلحه با قنداق چوبی با اکشن ریمینگتون که توسط جو باللیکی، در کارولینیای شمالی ساخته شده است که ترکیبی نادر از یک تفنگ ساز با استعداد و یک هنرمند خیال پرداز و خوش ذوق می باشد. معمولاً اگر جو برای شما یک تفنگ درست می کرد، با دیدن چوب خیره کننده اش شگفت زده می شدید، تزئینات و ارایش عجیب و غریب و تعداد زیادی موج های کوچک و بسیار زیبا و با  شکوه در قنداق چوبی اسلحه داشتید که نشان میداد وی چه اسلحه ساز خوش ذوقی می باشد.

این تفنگ یک وانیلی ساده بود. چوب بدون شکل از چوب گردو یا ترکیب فلزی . زیبایی ذاتی عالی داشت. خطوط آن زیبا بود و مانند تمام تفنگ های جو، یک میکروگرم از وزن اضافی را تحمل نمی کرد. برای  استفاده در هر زمان بسیار دقیق بود ( 750/.  تا 1 اینچ طول داشت ). من آن را در سال 1987 هنگامی که دچار حمله مغزی شده بودم ، فروختم ، و اگر هر کسی که مالک آن باشد تمایل به فروش مجدد آن داشته باشد  ، کافی است که مبلغ مورد نظرش را اعلام نماید.

چگونه بحث را جمع کنیم؟ اینطور:

فین آگارد: “(06) تقریباً روی هر چیزی به زیبایی کار می کند.”

تونسند ویلن “برای همه میادین تیراندازی در آمریکای شمالی اسلحه 06-30. بسیار خوب است و هرگز اشتباه تلقی نخواهد گردید .”

سرهنگ ویلن  در سال 1961 نوشته بود هیچ چیز تغییر نکرده است.

این فقط به نظر من نیست ، نزدیک به 60 سال است که تیراندازان را در میدان های مختلف در امریکای شمالی تماشا کرده ام. همچنین به کسب راهنمایی از شکارچیان حرفه ای در افریقا پرداخته ام .