وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟
وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ چقدر است؟

۳۰ مارس ۲۰۲۲

نوشته جوزف فون بندیکت

یک ماشه بسیار خوب شما را قادر می سازد تا به بهترین دقتی که تفنگ شما ارائه می دهد، چه در حال شکار، چه در رقابت دست یابید.
وزن کشش ماشه عالی برای یک تفنگ شکاری دقیقاً چه میزان است؟ متأسفانه این سوال یک پاسخ ساده ندارد !

ماشه سوئیچ رها سازی تیر شما است. ابزار اقدام قاطع نهایی شما در حین شکار و مسابقات. این باید یک ماشه بسیار بسیار خوب باشد، با یک وزنه کششی که به شما کمک می کند تیرهای دقیقی در میدان تیراندازی رها کنید.

بنابراین، شما می‌پرسید که وزن کشش عالی دقیقاً چیست؟

وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟
ماشه های مچ گرید مناسب در بازار تجهیزات جانبی ، مانند این Timney Elite Hunter، نهایت کمال را ارائه می‌کنند و کاربر نهایی را قادر می‌سازد تا وزن کشش را دقیقاً به دلخواه تنظیم کند.

اسب های خود را نگه دارید! به آنجا هم می رسیم. ابتدا باید کمی زمینه سازی کنیم. یک ماشه عالی چیزهای بیشتری از کشش وزنی مناسب نیاز دارد.

در حالت ایده‌آل، ماشه تفنگ شکاری شما هیچ لبه یا شیاری ندارد . مخصوصاً نباید برجستگی داشته باشد. همانطور که ضرب المثل می گوید، باید مثل”شکستن قندیل” عمل کند.

در مرحله بعد، یک ماشه عالی دارای حداقل حرکت بعد از رها سازی را دارد . Overtravel حرکت به سمت عقب ماشه پس از رها شدن است. هنگامی که ماشه شما می شکند، حرکت به سمت عقب باید تقریباً نامحسوس باشد و بلافاصله پس از آن یک دیوار محکم احساس شود. اگر overtravel بیش از حد وجود داشته باشد، آزاد شدن انرژی باعث می شود تفنگ به لرزه درآید – و اغلب حتی تکان بخورد – زیرا ماشه پس از رها کردن به سمت عقب می جهد. این برای تیراندازی دقیق بد است.

وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟

در نهایت، یک ماشه عالی باید قابل تنظیم باشد. (این ما را به موضوع اصلی وزن کشش ماشه هدایت می کند.) قابل تنظیم بودن باعث می شود که ماشه روی وزن دلخواه شما تنظیم شود. به‌علاوه، یک ماشه با تنظیم مناسب به شما امکان می‌دهد درگیری(engagement) را تنظیم کنید، شلیک ناگهانی را از بین ببرید و overtravel یا همان حرکت زیاد به سمت عقب را به حداقل برسانید.

وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟

وزن کشش ماشه چقدر باشد ؟

ماشه ای که خیلی سنگین است به سختی می توان آن را فشار داد و با یک شات تمیز خارج شد، به خصوص در شرایط چالش برانگیز میدان تیراندازی بویژه اگر بچه ای با حداقل قدرت دست باشید. بسیاری از تفنگ‌های ارزان‌تر که درجه کیفی تولید پایینی دارند ، دارای ماشه‌های چهار پوندی ( ۱.۸ kg)و حتی پنج پوندی هستند. این برای تیراندازی دقیق بسیار سنگین است.

وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟

ماشه ای که خیلی سبک وحساس است، احتمال شلیک زودرس را افزایش می دهد بخصوص در تیراندازی شکاری، به ویژه زمانی که تیرانداز هیجان زده است و درک حسی در نوک انگشتان او کاهش می یابد. این در شرایط بسیار سرد حتی بدتر است، زمانی که سعی می کنید ماشه را احساس کنید و آن را با انگشتان یخ زده از سرما فشار دهید. هر چیزی که وزن کششی بسیار کمتر از دو پوند (۹۰۰ گرم)داشته باشد برای یک تفنگ گلوله زن و کمتر از ۳۰۰ گرم برای تفنگ بادی، در محدوده “خیلی سبک” قرار دارد و هر چه سبک تر باشد، خطر بیشتری دارد.

استاد کیومرث خسروانی مربی A بین المللی ISSF در این مورد چنین نظری دارند : (… برای رشته های ۱۰ و ۵۰ متر وزن ماشه آزاد است و وزن مناسب برای ۱۰ متر از نظر من بین ۵ تا ۱۰ گرم است برای ۳۰۰ متر و لانگ رنج هم بستگی به نوع تفنگ و کالیبر میشه وزن ماشه رو بین ۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تنظیم کرد )
تیراندازان حرفه ای بنچ رست تفنگ بادی محدوده ای بین ۱۵ تا ۳۰ گرم را محدوده مناسب می دانند

در فیلدتارگت با توجه به شرایط تیراندازی و بالاتر بودن احتمال خطای تیراندازی ناخواسته این بازه می بایست کمی بالاتر باشد (حدود ۲۰ تا ۴۰ گرم )

وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟

پاسخ ساده است : تیراندازان موفق از ماشه های سبک استفاده می کنند البته با رعایت ایمنی و مراقبت از خطرات

وزن کشش عالی ماشه برای تفنگ شکاری چقدر است؟
تیراندازی در شرایط میدانی چالش برانگیز است. خودتان را با یک محرک سنگین و غیرقابل پیش بینی ناتوان نکنید.

من بسته به تفنگ و هدف آن، دوست دارم هر ماشه را برای شرایطی که پیش‌بینی می‌کنم از آن استفاده کنم، تنظیم کنم.

برای اکثر تیراندازان شکاری ، وزنه کشش ماشه بین دو تا سه پوند تقریباً مناسب است. کشش ماشه برای تفنگ های شکاری برای استفاده در شرایط سرد یا در برابر شکار خطرناک باید حداقل سه پوند باشد.

اشتراک گذاری