مازل بریک در تیراندازی
آیا واقعا استفاده از مازل بریک ضروری است؟

آیا واقعا استفاده از مازل بریک ضروری است؟

 در صنعت شکار و تیراندازی از اصطلاحات خاصی استفاده می‌کنند. این نوشته دومین مطلب از سلسله مطالبی است که در آنها به بررسی اصطلاحات مذکور می‌پردازیم. طی چند ماه آینده در این سلسله مطالب، برخی از اصطلاحات زیر را بررسی خواهم کرد:

  • لولۀ‌ آزاد
  • ترمز دهانه و شعله‌پوش Muzzle Brake and Flash Suppressor
  • شیارکاری (Fluting)
  • بدینگ یا بستر
  • خان (اسلحه)
  • دوربین محوریاب یا همان بورسایتر

به خاطر بسپارید که این اصطلاحات تنها گوشه‌ای از اصطلاحات صنعت شکار و تیراندازی‌اند. مشخص می‌کنم چه اصطلاحاتی رایجند و دربارۀ هر موضوع اندکی بحث خواهم کرد. تا آنجا که در حوصلۀ مقاله بگنجد، به‌صورت مختصر و مفید،‌ خواهم کوشید دربارۀ این واژگان و معنایشان توضیح بدهم.

ترمز دهانه و شعله‌پوش چیست؟

وسائل جانبی مانند ترمزها را در اندازه‌های گوناگون و به اشکال مختلفی تولید می‌کنند. این ابزارها به تیرانداز کمک می‌کنند بیشتر روی اصول اساسی هدف‌گیری‌شان تمرکز کنند و همچنین با کاستن از لگدزدنی محسوس باعث می‌شوند دقت تیراندازی بیشتر شود. ترمز دهانه و شعله‌پوش به شکل لوله‌ای فولادی یا دستگاهی صدفی‌شکل هستند. این دستگاه‌ها برای تفنگ‌های تیرزن ساخته می‌شوند و مجهز به برش‌ها و دریچه‌های مختلفی‌اند. با استفاده از برش‌ها و دریچه‌های مختلفشان، گازها یا روشنایی منتشرشده از دهانۀ تفنگ را پراکنده می‌کنند و در نتیجه، برخی از ویژگی‌های کلیدی در فرایند نهایی تیراندازی را کاهش می‌دهند.

مازل بریک در تیراندازی
شرکت برگارا، ترمز دهانۀ چندجهته (محوری) OMNI را تولید کرده است. این ترمز دهانه لگد تفنگ را تا ۳۵درصد کاهش می‌دهد.

ترمز دهانه یا فشارشکن(Muzzle Brake)

پس از تیراندازی از لولۀ تفنگ گازهایی خارج می‌شود. ترمز دهانه با دریچه‌ها و برش‌هایش جهت این گازها را تغییر می‌دهد.  محل قرارگیری دریچه‌ها و برش‌ها بر دو موضوع اثر می‌گذارد: اثرگذاری ترمز؛ میزان کاهش گازها و لگدزدن. البته این موضوعات به طراحی، هدف و مقصود ترمز نیز بستگی دارند.

ترمز دهانه یا فشارشکن لوله تفنگ (Muzzle Brake)
Muzzle Brake

شعله‌پوش ( Flash Hider یا Flash Suppressor)

شعله‌پوش وظیفۀ پراکنده‌ساختن روشنایی دهانه را بر عهده دارد. شعله‌پوش‌های نوین به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که باعث کاهش لگدزدن نیز می‌شوند؛ زیرا در طراحی آن از برخی از ویژگی‌های کلیدی ترمز دهانه نیز استفاده می‌شود. معمولا در ارتش از شعله‌پوش استفاده می‌کنند تا روشنایی ایجادشده توسط تفنگ را کاهش دهند و نگذارند دشمن محل نیروها را پیدا کند. گاهی اوقات، در تفنگ‌های کارابین مجریان قانون و ارتش نیز از شعله‌پوش استفاده می‌کنند: لوله این تفنگ‌ها کوتاه‌تر و به تیرانداز نزدیک‌تر است؛ بنابراین از شعله‌پوش استفاده می‌کنند تا کوری ناشی از روشنایی اسلحه را کاهش دهند.

شعله‌پوش ( Flash Hider یا Flash Suppressor)
Bullet exiting an A2-style flash suppressor, photographed with a high-speed air-gap flash

این وسائل جانبی چه مزیت‌ها و ایرادهایی دارند؟

مزیت‌ها: وقتی که بحث از مزیت‌های ترمز دهانه به وسط می‌آید، به‌ویژه هنگامی که دربارۀ انواع مختلف ترمز صحبت می‌کنیم، وجه مشترک همگی‌شان کاهش لگدزدن تفنگ است. با همدیگر برخی از معایب ترمز دهانه را بررسی می‌کنیم.

  • کمک می‌کنند سریع‌تر سوژه را دوباره بیابید.
  • پرش دهانه را کاهش می‌دهد و در نتیجه، به تیرانداز کمک می‌کنند نقطه برخورد تیر را راحت‌تر بیابد.
  • لگد را کاهش می‌دهند و به‌ویژه برای تازه‌کاران، باعث افزایش دقت تیراندازی می‌شوند.

ایرادها: عملا ایراد عمده‌ای ندارند. به نظر اکثر تیراندازان، مزایای آن معایبش را می‌پوشاند. چند نمونه از این ایرادها که ارزش بررسی دارند را با هم می‌بینیم و خودتان می‌توانید تصمیم نهایی را بگیرید.

  • درازی و وزن تفنگ را اندکی افزایش می‌دهند.
  • اگر مراقب نباشید و از محافظ گوش استفاده نکنید، صدای زیادشان ممکن است به گوشتان آسیب بزند.
  • ممکن است نحوۀ‌ تیراندازی اسلحه‌تان را بهتر یا بدتر کند.

ترمزهای دهانه برش‌ها و انواع زیادی دارند؛ بنابراین بهتر است با تحقیق بیشتر بفهمید چه نوعی از مازل بریک بیشتر به کارتان می‌آید. ترمزهای چندجهته (با دریچه‌های دوّار) کاهش کمتری دارند؛ اما «نوع سخت» که برش‌های پشتی‌اش زاویه‌دار است بیشترین کاهش را به بار می‌آورد. درک نوع فشارشکن و نحوۀ ساخته‌شدن و طراحی آن کمک زیادی می‌کند که بفهمید برای مقاصد و اهداف تیراندازی‌تان به چه نوع ترمز (فشارشکن) نیاز دارید.

مازل بریک در تیراندازی
ترمزهای زاویه‌دار مواج که شبیه به ترمز TP1 از برگارا رایفلز اینترنشنال هستند (تصویر بالا). این ترمزها به خاطر طراحی‌شان نه تنها لگدی محسوس را کاهش می‌دهند، بلکه گردوخاک بلندشده از زمین را نیز به حداقل می‌رسانند.

مشکلات و حل‌مسئله

گزارش‌هایی داده‌اند که این لوازم مخصوص دهانۀ تفنگ باعث کاهش دقت اسلحه می‌شوند. فقط کافی است دفعه بعدی که به میدان تیر می‌روید، ‌از یک ترمز دهانه جدید روی تفنگتان استفاده کنید تا هم‌گروهی‌تان شروع به انتقاد کنند. اگر از فشارشکن قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، ساختار کربنی کانال و دریچه‌هاش را بررسی کنید و در صورت نیاز تمیزشان کنید. عوامل زیر می‌توانند اثرگذاری هر نوع ترمزی را کاهش دهند و منجر به صدمات جدی شوند: اندازۀ نامناسب ترمز؛ کیفیت نامرغوب؛ نصب اشتباه؛ رزوه‌های بد.

هنگام انتخاب ترمز دهانه، توصیه می‌‌کنم بر اساس عملکرد، مقصود و هدفی که دارید تصمیم بگیرید و اصلا به ظاهر یا زیبابودن ترمز دهانه روی اسلحه توجه نکنید.

دیدگاهتان دربارۀ مازل بریک هرچه که باشد ، بسیار خوب است که همیشه دربارۀ شکار و تیراندازی و اسلحه بحث کنید. دوست دارم نظرتان را دربارۀ این موضوع بشنوم. آیا بر اساس تجربه و سبک تیراندازی‌تان، استفاده از ترمز دهانه تغییر زیادی بر تیراندازی‌تان خواهد گذاشت یا خیر؟

دربارۀ نویسنده

آی لوانیث مدیریت تیم تخصصی بین‌المللی در شرکت برگارا رایفِلز هست. او در وبلاگ بین‌المللی برگارا رایفلز در نقش سردبیر ارشد فعالیت می‌کند. وی در رشتۀ علوم حیات‌وحش مدرک دکتری دارد،‌ کهنه‌سرباز بازنشسته در ارتش امریکاست و در آلمان زندگی می‌‌کند.

می‌تونید سوال‌ها و نظرات و تجربیات خود را پایین همین مقاله به اشتراک بگذارید