بدینگ قنداق تفنگ
بدینگ یا بستر سازی قنداق تفنگ

بدینگ قنداق تفنگ به‌وسیلۀ پایۀ فلزی و شیشه

Figure 1 یکم نوامبر 2021

دسته بندی‌ها

بدینگ قنداق تفنگ به‌وسیلۀ پایۀ فلزی و شیشه[1]

وبلاگ حاضر چهارمین مطلب از رشته مطالب مرتبط با اصطلاحات تخصصی سلاح گرم است. معمولاً در حرفۀ تیراندازی و شکار این اصطلاحاتِ تخصصی زیاد به گوشمان می‌خورد. در زیر تعدادی از این اصطلاحات را مرور خواهیم کرد. در طی چند ماه آینده هر بخش از این رشته مطالب را به یکی از این اصطلاحات اختصاص خواهیم داد.

به خاطر داشته باشید، در این حرفه اصطلاحات و واژه‌های زیاد وجود دارند که در اینجا ذکر نشده‌اند. پرکاربردترین کلمات را در هر مقاله ذکر می‌کنیم و به توضیح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

توضیح خواهیم داد این کلمات کدم‌اند و هرکدام به چه معنا هستند. سعی می‌کنیم اصل خلاصه گویی را در نظر بگیریم.

در این مقاله به بدینگ می پردازیم :

بدینگ چیست؟

بدینگ قنداق تفنگ
Figure 2 بدینگ می‌تواند هرگونه فشار و استرس وارده ناشی از منطبق نبودن مکانیسم لوله و قنداق را کاهش دهد

بدینگِ تفنگ بر دقت آن بسیار تأثیرگذار است. به ایجاد تعادل مناسب و چفت کردن صحیح مکانیسم لولۀ تفنگ بر روی قنداق، با استفاده از روش‌های مشخص، بدینگ می‌گویند. این روش‌ها باعث ایجاد بستری پایدار برای چفت شدن مکانیسم لوله و قنداق می‌شوند. اگر لولۀ تفنگ بر روی قنداق چفت و متعادل نباشد عملکرد تفنگ ناپایدار خواهد بود.

بدینگ شیشه ای (همان بدینگ با اپوکسی) و ستونی (پایه‌ای) دو روش اصلی انجام بدینگ هستند. درواقع، بدینگ تفنگ روش دستیابی به چِفت صحیح در قنداق تفنگ است. این کار می‌تواند تعادل و پایداری تفنگ را در مکانیسم لوله و قنداق افزایش دهد و بر دقت آن تأثیر مثبت بگذارد. در طی فرایند تیراندازی، چهارچوب قنداق براثر فشار ناپایدار می‌شود؛ اما بدینگ این فشار را کاهش می‌دهد و درنتیجه به بهبود پایداری در قنداق کمک می‌کند. بیایید به‌طور خلاصه به هر دو روش نگاهی بیندازیم.

بدینگ قنداق تفنگ
کیت کامل بدینگ اپوکسی

بدینگ ستونی: در بدینگ ستونی دو لولۀ فلزی توخالی در اطراف پیچ‌های جلو و عقب محل اتصال قنداق به مکانیسم لوله جا داده می‌شود. این کار به‌وسیلۀ چسب اپوکسی یا رزین انجام می‌شود. این لوله‌ها یا «ستون‌ها» به بستر محکمی برای قسمت مکانیسم لوله تبدیل می‌شوند تا از جابجایی غیرضروری آن در طی فرآیند تیراندازی جلوگیری کنند. این کار تماس نامتعارف مکانیسم لوله با قنداق و وضعیت قرارگیری نامناسب آن بر روی قنداق را حذف و یا اصلاح می‌کند.

بدینگ شیشه: بدینگ شیشه معمولاً در قنداق‌های چوبی پرکاربردتر است. وقتی رزین اپوکسی قوام‌یافته و خشک شود، برای چوب بدون پوشش، مانند سیلر عمل می‌کند. بدینگ شیشه لایۀ پوششی مناسبی ایجاد می‌کند که به اصلاح و بهبود منافذ کوچک درون چوب کمک می‌کند و به‌این‌ترتیب مکانیسم لوله و قنداق را چفت می‌کند و از تکان‌های غیرضروری لوله درون قنداق جلوگیری می‌کند. البته بعضی از قنداق‌های کامپوزیت هم لقی زیادی دارند. از طریق انجام بدینگ شیشه بر روی بعضی از نقاط قنداق کامپوزیت این نواقص اصلاح و رفع می‌شود.

به‌منظور دستیابی به تعادل نهایی، بدینگ شیشه و بدینگ ستونی را می‌توان باهم تلفیق کرد. بسیاری از تیراندازهای رقابتی و بنچ رست[14] به‌ندرت یکی از این روش‌ها را جداگانه به کار می‌گیرند. اگر تفنگ آن‌ها به بدینگ نیاز داشته باشد از هر دو روش به‌طور ترکیبی بهره می‌برند تا بیشترین میزان تعادل ممکن را به دست آورند. قبل از اینکه قنداق‌های شاسی دار به گزینه‌های پرطرفدار در رقابت‌های جهانی تیراندازی تبدیل شوند، بدینگ به واژه‌ای مصطلح تبدیل‌شده بود و امروز نیز از آن استفاده می‌شود. بیایید تعدادی از مزایا و معایب بدینگ تفنگ را باهم مرور کنیم.

 مزایا و معایب بدینگ قنداق تفنگ چیست؟

 مزایا: مزایای تفنگ بدینگ شده کدم‌اند؟

  • از طریق ایجاد تعادل، پایداری و دقت تفنگ را بالا می‌برد.
  • اگر بدینگ، با چفت کردن صحیح قنداق، دقت تفنگ را افزایش دهد، راه‌حل بلندمدتی در اختیارمان قرار می‌دهد.
  • لایۀ پوششی کمکی برای درزهای چوب و قنداق‌های سفارشی محسوب می‌شود.

معایب: حقیقتاً بدینگ معایب زیادی ندارد تا تک‌به‌تک در موردشان حرف بزنیم اما تعداد انگشت‌شماری هستند که در زیر آن‌ها را ذکر می‌کنیم. اگر برای اجرای بدینگ ستونی تجربۀ کافی و ابزار مناسب نداشته باشید احتمال دارد قنداق را برای همیشه از شکل و حالت طبیعی خارج کنید.

  • خطر تغییر شکل دائمی قنداق تفنگ
  • بدینگ یا کاملاً مفید و کارساز است یا کمک چندانی نکرده و اصلاً به درد نمی‌خورد.
  • اگر بدینگ به روشی حرفه‌ای انجام شود هزینه‌بردار خواهد بود.
بدینگ قنداق تفنگ
Figure 3 در قنداق‌های چوبی دست‌ساز یا سفارشی، بدینگ شیشه مانند لایه‌ای پوششی است که منافذی را که باعث ناپایداری می‌شوند، پر می‌کند.

اگر قصد دارید خودتان بدینگ تفنگتان را انجام دهید حتماً قبل از آن تحقیق مفصلی انجام دهید و در واکنش به پیشنهادهایی که به شما می‌شود شتاب‌زده عمل نکنید. در انجام کاری که قبلاً با آن آشنایی ندارید، مخصوصاً درروش بدینگ ستونی، تحت تأثیر کسی نباشید. ابتدا کار را سبک‌سنگین کنید تا متوجه شوید آیا نفع آن بیشتر از هزینه‌هایی است که اجرای حرفه‌ای بدینگ به بار می‌آورد.

بدینگ قنداق تفنگ
هرگونه مزاحمت و درگیری قنداق با مکانیزم لوله باید رفع شود و این جزئی از عملیات بدینگ محسوب می شود

ایراداتی که با آن روبرو می‌شویم و روش حل آن‌ها

قنداق جدید می‌تواند برای بسیاری از تیراندازان معضل بزرگی باشد زیرا وقتی قنداق جدید را نصب می‌کنند بلافاصله متوجه ایراد در دقت تفنگ خواهند شد. در زیر تعدادی از این معضلات رایج آمده است که ممکن است بعد از نصب قنداق مروری بر آن‌ها داشته باشید.

  • هرگونه حرکت و لقی آشکار بعدازاینکه مکانیسم لوله به استاندارد تغییر داده شد.
  • تماس قسمت مکانیسم لوله و یا قسمت جلوی لوله با قنداق در نقاط مختلف که ممکن است حاکی از وجود پیچ‌وتاب در قنداق یا قنداق نامناسب باشد.
  • منطبق نبودن احتمالی پیچ‌های اتصال قنداق به مکانیسم لوله و ایرادات مربوط به نصب فلز انتهایی.

اگر با مشکلات بالا روبرو شده‌اید بهتر است تفنگ خود را پیش تعمیرکار اسلحه ببرید تا آن را بررسی کند. او شمارا راهنمایی می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا بدینگ به رفع مشکلات و ایرادات تفنگ شما کمک خواهد کرد یا خیر. همچنین ممکن است شمارا برای رفع ایراداتی که مانع چفت شدن قنداق و لوله می‌شوند، راهنمایی کند.

نتیجه‌گیری و سؤالات

اگر شما به آموزش، ابزار و تجهیزات مناسب دسترسی داشته باشید، بدینگ تفنگ کار بسیار دشواری نیست. اگر این کار به‌درستی انجام شود نتایج حاصل از بدینگ تفنگ ارزش زمان، تلاش و هزینۀ صرف شده را دارد. اگر هرگونه اطلاعات تکمیلی، سؤال یا نظری درباره این وبلاگ دارید مایل به شنیدن آن هستیم و علاقه‌مندیم بازخورد و تجربۀ شما در مورد بدینگ تفنگ را بشنویم.

در مورد نویسندۀ مقاله

آل لوانگث[15] مربی تیم حرفه‌ای بین‌المللی تیراندازی با تفنگ برگارا و سردبیر ارشد وبلاگ بین‌المللی تیراندازی با تفنگ برگارا است؛ دکترای رشتۀ علوم حیات‌وحش دارد و کهنه سرباز بازنشستۀ ارتش ایالات‌متحده است. او در حال حاضر ساکن آلمان است.

درصورتی‌که سؤالی دارید می‌توانید به‌راحتی با او در میان بگذارید.