بادخوانی (تیراندازی در باد 5)

بادخوانی (تیراندازی در باد 5)
WIND READING

گردآوری : هومن مجلل    تدوین : میثم کماسایی

بادخوانی در تیراندازی

مقدمه

اگر فکر می­کنید که در این مقاله قرار است به شما بگویم که بهترین نوع بادنما کدام است، در اشتباهید…. دوست دارم این کار را بکنم… ولی نمی­توانم… هیچ کس نمی­تواند.

تنها چیزی که می­توانم بگویم این است… هیچ یک از قطعات سیستم های بادخوانی بی عیب نیست. آن­ها همگی مزایا، معایب و محدودیت­های خودشان را دارند. امیدوارم بتوانم در این مقاله انواع مختلف دستگاه­های بادخوانی را توصیف کنم و درباره مزایا، معایب و محدودیت­های هر نوع بحث کنم.

هدف بادنما

درک هدف ابزار بازخوانی­تان یک ضرورت است. بادنمای شما فقط یک هدف دارد— تا به موقع به شما دقیق­ترین اطلاعات ممکن را در رابطه با جهت و سرعت باد بدهد. این دستگاه باید اطلاعات بصری که مغز شما بتواند پردازش کند را درست از تیررس شما روی هدفتان به شما بدهد.

متأسفانه، ابزار باد خوانی در واقع هیچ گونه اطلاعات کاربردی مستقیمی به شما نمی­دهد و تنها در باد حرکت می­کند. این ذهن شما است که باید تفسیر کند که چشمانتان از آن حرکت چه می­بیند. ممکن است مغز من اصلا قادر به تفسیر آن قسمت از دستگاه باد خوانی که مغز شما می­تواند آن را به خوبی تفسیر کند، نباشد.

توصیف بادنما

پرچم باد یک دستگاه باد خوانی است که به صورت افقی حول سوزن مرکزی می­چرخد. این دستگاه به صورت معمول این ویژگی را دارد که شاخص­های کمی سرعت و جهت باد را ارائه کند.

تنوع بادنماها

Heads  هد یا سر بادنما

پرچم­های بادی را می­توان با یک بال چند رنگ و یک فرفره ایرپلن یا یک فرفره میلار یا یک پایه و فن خنک کننده یا اصلا هر چیزی دید.

بال ها برای تعیین جهت باد به کمک شما می آیند و فرفره برای تعیین سرعت باد به کمک گرفته می­شود.

فرفره های میلار سبک وزن هستند. آن­ها به سرعت به تغییرات سرعت باد واکنش نشان می­دهند. ولی به طور معمول تنها در پرچم­های نسبتا گران قیمت یافته می­شوند.

این بادنماها دارای یک باله، فرفره ای میلار و روبان هایی از جنس بادبان هستند.

بادنمای تیراندازی بنچ رست

دو رنگ مختلف روی باله برای خواندن جهت باد به کمک گرفته می­شوند.

به رنگ­های مختلف فرفره ها توجه کنید. رنگ­هایی را انتخاب کنید که می­توانید به راحتی ببینید. همچنین به سفتی روبان ها دقت کنید.

فرفره هواپیمای مدل نیز سبک وزن هستند. آن­ها ارزان هستند و اگر بشکنند به راحتی قابل تعویض هستند. ولی بسیار کوچکترند و بنابراین کمتر از فرفره های میلار قابل دید هستند.

بادنمای تیراندازی بنچ رست

Disy Weels بسیار سنگین­تر هستند، اینرسی آن­ها نسبت به تیرک­های صفحه مدل یا میلار بسیار بیشتر است. ولی به راحتی قابل دید هستند و با هزینه کم تعویض می­شوند.

بادخوانی در تیراندازی بادنما در تیراندازی

پره های فن خنک کننده نسبت به فرفره هواپیمای مدل یا میلار سنگین­تر هستند. ولی نسبت به Disy Weel ها بسیار سبک­تر و کوچک­تر هستند.

ملخ بادنما ملخ بادنما

Vanes یا باله ها

برخی از پرچم ­ها تنها یک Vane  یا باله دارند. برخی نیز با دو باله کار می کنند. من فکر می­کنم جهت باد به راحتی با بادنماهای دو باله ای قابل خواندن است. ولی حمل و نقل این پرچم­ های بزرگ­تر نسبت به  تک باله ای پردردسرتر است.

تیراندازانی که از پرچم­های تک باله استفاده می­کنند، می­توانند برای دیدن جهت باد، تغییر آشکاری را در شکل پرچم مشاهده کنند.

تیراندازانی که از پرچم­های دو باله استفاده می­کنند جهت باد را برمبنای میزان فاصله باله از پشت باله نزدیک­تر برآورد می­کنند.

بادخوانی در تیراندازی

بدون در نظر گرفتن این که پرچم دو باله ای یا تک باله خریداری کرده­ اید، باله ها باید به راحتی قابل مشاهده باشد و کاملا رنگ متفاوتی داشته باشد. رنگ ­های معمول نارنجی و سبز روشن هستند. در حقیقت، بسیاری از تیراندازان حتی درباره این فکر نمی­کنند که آیا باد از راست می­ آید یا از چپ. آن­ها فقط می­گویند باد سبز است یا نارنجی.

Tails دم­ها

دو مورد از مشهورترین مدل های دنباله­ ها، نوار علامت گذاری نقشه برداری و روبان ها هستند.

نوارهای نقشه برداری سبک وزن است و حتی در ملایم­ترین نسیم­ها نیز حرکت می­کند. ولی به سرعت در بادهای شدید حرکت می­کنند. و این دنباله به شدت می­لرزد و موجب می­شود که به سختی بتوان موقعیت دقیق آن را تعیین کرد.

نوار رنگی از جنس پارچه بادبان یا روبان به اندازه نوارهای نقشه برداری حساس نیست ولی محکم هستند و این موجب می­شود که راحت­تر بتوان موقعیت درست آن­ها را متوجه شد و در سرعت­ های باد شدید قابل خواندن هستند.

بادنما

بادنمای بالا دو پره و یک توپ در جلو دارد. به خطوط راه راه عمودی روی داخل باله دور دقت کنید. باله های دوتایی، خطوط عمودی و رنگ­های توپ همگی به تعیین دقیق­تر جهت باد کمک می­کنند. ولی تنها روبان ها هم هر اطلاعاتی در رابطه با سرعت را می­دهند.

[masterslider id=”12″]

بادنمایی که در اسلاید شو بالا می بینید تک باله و با  فرفره Disy Weels است.

توجه داشته باشید که دو تیغه سیاه رنگ در تعیین سرعت چرخش به کمک گرفته می­شوند.

همچنین به انعطاف پذیری روبان نقشه کشی دقت کنید.

ویژگی­های بادنمای خوب

پرچم­های بادنمای خوب حداقل یک خصوصیت دارند که سرعت باد را تعیین می­کند و یک خصوصیت دارند که سرعت باد را تعیین می­کند happy. مطمئن شوید که وقتی بادنمایتان را انتخاب می­کنید، حداقل یکی از ویژگی­های دو فهرست بالا را داشته باشند تا مغز شما بتواند به سرعت و دقت آن­ها را تفسیر کند.

ویژگی­ های سرعت بادی

سرعت پروانه
زاویه روبان

ویژگی­های جهت باد

رنگ توپ
رنگ باله
شکل تک باله
زوایای دو باله

کدامیک مهم­تر است— جهت یا سرعت باد؟

این سوال به نوعی فریبکارانه است. هر دوی آن­ها مهم هستند. هد بادنما و روبان آن مهم تر هستند. به نظر می­رسد سرعت بادهایی که از راست به چپ می­وزند، مهم­تر  هستند.

موارد وزنی

بیشتر تیراندازان می­خواهند پرچم های بادنمایشان تا جایی که امکان داشته باشد حساس و پاسخ گو باشد. اگر همه چیز مساوی باشد، سبک وزنی به معنی اینرسی کمتر است که به معنی زمان واکنش سریع­تر و حساسیت بیشتر است.

آنچه باید به دنبال آن باشید

وقتی به بادنماهای دیگران نگاه می­کنید، به دنبال قابلیت دید آن­ها، رنگ­ های آن­ها سرعت باد ، زمان واکنش آن­ها به تغییر سرعت یا جهت باد و مهم­تر از همه به فکر افزایش توانایی­تان برای تبدیل آنچه می­بینید به میزان تغییر یا پیش گیری در هدفتان باشید.

به چند پرچم بادنما نیاز دارید؟؟؟؟؟

  پاسخ این سوال به مغز شما بستگی دارد. هرچه پرچم ­های بیشتری استفاده کنید، اطلاعات بیشتری در دسترستان خواهد بود. از آنجایی که باد می­تواند در فاصله بین سر لوله تفنگتان و هدفتان تغیر کند، پرچم­های بیشتر به شما اجازه می­دهند تا این تغییرات باد را با جزئیات بیشتر ببینید. ولی در برخی نقاط، داده­ هایتان بیش از حد می­شوند. از نظر من، داده­ های اضافی با بیش از چهار یا پنج پرچم به وجود می­ آیند. سه پرچم داده کافی فراهم نمی­کند و داده­های بیش از شش پرچم آن­قدر زیاد می­شود که نمی ­توانید سریع­ آن­ها را تفسیر کنید.

پایه ­های پرچم بادنما

شما بادنماهایی خواهید دید که به وسیله یکی از دو نوع پایه پشتیبانی می­شوند— سه پایه یا پایه ­های یک تکه.

سه پایه­ ها همان طور که از نام آن­ها پیداست، سه پایه دارند. برخی از تیراندازان از پایه­ های موسیقی استفاده می­کنند. برخی از تیراندازان از پایه میکروفون استفاده می­کنند و برخی از پایه دوربین استفاده می­کنند. پایه ­های موسیقی سبک­ترین و ساده­ ترین پایه برای انتقال هستند. ولی به احتمال زیاد در باد قوی می ­افتند. بنابراین، ممکن است لازم باشد وزنه حمل کنید تا پایداری آن­ها را بیشتر کنید. من از پایه ­های میکروفون استفاده می­کنم. آن­ها سنگین هستند. ولی مجبور نیستم وزنه­ های بیشتری را حمل کنم. و هرگز پایه من نیافتاده است.

تک پایه هایی که یک میله میخ مانند در زیر خود دارند که در زمین فرو می­رود سبک هستند و به راحتی قابل حمل هستند ولی در زمین­های یخ زده، سنگی و سخت خوب عمل نمی­کنند.

چه شما سه پایه داشته باشید و چه تک پایه، ارتفاع آن­ها باید تنظیم شود. شما می­خواهید تا جایی که ممکن است، پرچم­هایتان نزدیک خط پرواز ساچمه باشد. نواحی ناهموار در محدوده­ های مختلف به معنی این هستند که لازم است شما ارتفاع هر پرچمتان را تنظیم کنید.

بادنماها وقتی تراز شده باشند، حساس­ترین پرچم­ها هستند. بنابراین شما به راهی نیاز دارید تا پایه­ هایتان را تنظیم کنید. سه پایه­ ها را می­توان با لغزاندن یک قطعه تراز کرد. تک پایه­ ها فقط به صورت عمودی فشار داده می­شوند.

AROUND AND AROUND . UP AND DOWN

بالا و پایین زدن ها

برخی از مناطق دارای مشخصات فیزیکی خاصی هستند که موجب می­شوند حرکت عمودی هوا به وجود آید. نیمکت­ های باشگاه های تیراندازی ، تپه ­ها و خاکریز ها . برخی باشگاه ها ممکن است یک دیوار خاکی در پشت خط 25 مترداشته باشند. کلوب رایفل در خیابان لوئیز (که مسابقات ملی ARA سالانه در آن برگزار می­شود) یک حفره در انتهای خط آتش دارد. بادهای عمودی به سختی با پرچم­های معمولی قابل خواندن هستند زیرا این بادنماها تنها برای خواندن تغییرات افقی باد طراحی شدند.

یک نوع منحصر به فرد از بادنما برای کنترل این شرایط طراحی شده است. این نوع بادنما uppy-downy نامیده می­شود. این بادنما روی دو محور قرار می­گیرد. یک محور اجازه می­دهد پرچم به صورت افقی بچرخد (درست مانند یک پرچم معمولی). محور دیگر اجازه می­دهد پرچم بالا و پایین بچرخد. اگر اغلب در مناطقی تیراندازی می­کنید که ممکن است خطاهای بالا و پایین غیرقابل انتظاری اتفاق بیافتند، ممکن است بخواهید یک محور بالا- پایینی به دستگاهتان اضافه کنید.

یک اعتراف

من در تفسیر پرچم های بادنما به ویژه سرعت باد، به شدت مشکل دارم. مغز من از نوع تحلیل در سمت چپ است. اگر بتوانم بادنمایی پیدا کنم که سرعت باد روی بادنما را در روی میز من نشان دهد happy شکست ناپذیر می­شوم.

از آنجایی که نمی­توانم فرفره چرخشی یا روبان آویزان را بخوانم طرفدار windicators هستم. آن­ها اطلاعات کمی درباره سرعت باد به من می­دهند که مغز من به راحتی پردازش می­کند. من مشتاقم در بخش دوم این مقاله درباره آن­ها صحبت کنم.

لازم است بدانید هدف ابزار باد خوانی شما چیست. این دستگاه فقط یک هدف دارد: این که به موقع دقیق­ترین اطلاعات ممکن در رابطه با جهت و سرعت باد را به شما بدهد. این بادنما باید اطلاعات بصری لازم را به شما بدهد تا مغز شما بتواند در فاصله درست از تیررس شما روی هدف، پردازش انجام دهد. توجه کنید که من کلمه «شما» و «برای شما» را در جملات قبلی با حروف برجسته نوشتم. مغز شما به روشی که مغز من اطلاعات را پردازش می­کند، آن­ها را پردازش نمی­کند. به همین دلیل است که ابزار باد خوانی بسیار شخصی است.

 

بادنما و اندیکاتور

متأسفانه، بادنما در واقع هیچ گونه اطلاعات کاربردی مستقیمی به شما نمی­دهد و تنها در باد حرکت می­کند. این ذهن شما است که باید تفسیر کند که چشمانتان از آن حرکت چه می­بیند. ممکن است مغز من اصلا قادر به تفسیر آن قسمت از ابزار باد خوانی که مغز شما می­تواند آن را به خوبی تفسیر کند، نباشد.

تفسیر ایندیکاتور ها – windicators

ایندیکاتور یک ابزار باد خوانی است که به صورت عمودی حول سوزن اصلی می­چرخد. این باد نما یک شاخص کمّی از سرعت باد به ما می­دهد.

انواع ایندیکاتور

ایستاده – Self-Standing

سبک قرار گرفتن بادنما این است که روی سه پایه مجزای خود می­ ایستد. این باد نما­ها درکل بزرگ هستند و به راحتی قابل مشاهده هستند. ولی بیش از یک بادنما وجود دارد که شما مجبورید آن­ها را به میدان تیراندازی وارد و خارج کنید.

نوع متصل به بادنما – Wind Flag Pole Attached

 سبک دوم قرار گرفتن باد نما این است که مستقیم به سه پایه پرچم باد وصل می­شود. این باد نما­ها معمولا از نوع خود ایستا کوچک­تر هستند. بنابراین، کمتر قابل دید هستند. خبر خوب این است که آن­ها تعداد بیشتر بادنمایی که مجبور باشید حمل کنید، ندارند و مستقیم هم راستا با پرچم­های بادی شما هستند. بنابراین، راحت­تر است که هم پرچم­هایتان و هم باد نما­هایتان را در یک نگاه سریع ببینید.

 

 

متصل به باله بادنما – Wind Flag Attached

سبک سوم قرار گرفتن ایندیکاتور به صورت یکپارچه (جدانشدنی)  پرچم بادنما است. این باد نما­ها با پرچم می­چرخند، در حالی که دو نوع اول باد نما این طور نیستند.

دو سبک اول باد ایندیکاتور تنها سرعت باد ناهمسو را نشان می­دهد. آن­ها با بادهای متقاطع و نا همسو حرکت نمی­کنند و تنها بخشی از مقاومت بادهای ناهمسو موجب حرکتشان می شود. برخی از تیراندازان استدلال می­کنند که این نوع ایندیکاتور ها به خوبی با نیروی باد جانبی متناسب هستند، زیرا تنها باد ناهمسو است که موجب می­شود گلوله حرکت جانبی داشته باشد.

سبک سوم بادنما با پرچم باد می­چرخد، بنابراین مقدار واقعی باد را علی رغم جهت باد، نشان می­دهد. این بادنماها در میان تیراندازانی که می­خواهند مقدار کامل باد را بدون توجه به جهت آن ببینند، محبوب است.

شما باید انتخاب کنید که بهترین سبک بادنما برای شما کدام است.

اندیکاتور تیراندازی

این­ها نمونه ایندیکاتورهستند. لازم به ذکر است که آن­­ها اطلاعات کمّی درباره باد به ما می­دهند. ایندیکاتور های دیگر ممکن است طراحی متفاوتی داشته باشند. ولی این مفهوم برای تمام آن­ها یکسان است.

بادنما ها در مقابل ایندیکاتور

همان طور که در تعریفاتم اشاره کردم، پرچم های بادنما تنها اطلاعات کیفی به ما می­دهند. حداقل من هرگز هیچ راهی پیدا نکرده ­ام که به فرفره یا دنباله روبان نگاه کنم و بگویم که باید این­قدر پیشگیری کنم . و اگر این فرفره سریع­تر شروع به چرخیدن کند یا دنباله بیشتر تکان بخورد، هیچ نظری ندارم که چقدر دورتر باید نشانه روی کنم.

از سوی دیگر، بادنماها اطلاعات کمّی را فراهم می­کنند. به تصویر سمت چپ بالا نگاه کنید. من می­گویم که هر بار شاخص در خط سیاه بیرونی باشد، سرعت باد مشابه سرعتی است که آخرین بار داشته است و شاخص در خط سیاه بیرونی بوده است. از نظر من این داده­ها کمّی هستند. مغز من می­تواند آن ورودی را درک کند. هر بار بادنما در آن خط سیاه باشد، من می­دانم کجا هدف را نگه دارم.

پرچم­های بادی عیب دیگری دارند. اگر دیرک به سمت تیرگی برود و دنباله درست روی قسمت سیاه در باد 10 mph بماند، دیکر هنوز تیره است و دنباله هنوز در باد 20 mph درست در سیاهی قرار دارد. به بیان دیگر، پرچم­های بادی دارای طیف بادی نسبتا کوچکی هستند که می­توانند هر داده­ای را فراهم کنند. و برای تغییر حساسیت پرچم­های بادی کار کمی از دستتان برمی­آید.

از سوی دیگر، windicator کاملا با میله شاخص  و وزنه تعادل قابل تنظیم هستند. این وزنه تعادل را می­توان تنظیم کرد تا حساسیت شاخص کمتر یا بیشتر شود.

اگر بتوانید وضعیت باد را در روز مسابقه پیش بینی کنید، می­توانید حساسیت بادنما را برای شرایط پیش بینی شده تنظیم کنید.

البته، بادنماهای متصل به پایه پرچم و ایستاده در بادهای مخالف و مساعد کاملا بی مصرف هستند.

نتیجه­ ای که من می­گیرم این است که تیراندازه هم به بادنما و هم ایندیکاتورنیاز دارد.

پرچم های رو میزی

برخی از رقبا پرچم­های رومیزی را روی نمیکت ها یا میزهای تیراندازی خود قرار می­دهند. رقبای دیگر مونیتور بادسنج الکترونیکی را تماشا می­کنند. من از هیچ کدام استفاده نمی­کنم، زیرا فکر می­کنم که باد آنقدر تند حول سقف و سکو می­چرخد که پرچم در سکو اطلاعات چندان درستی نمی­دهد. اگر من اطلاعات باد را در سکو بخواهم، فقط آن را روی بدنم حس می­کنم (واضح است که تیراندازان دیگر با آن موافق نیستند).

بادنمای تیراندازی بنچ رست بادسنج کسترل

حساس­ترین بادنما …

حساس ترین بادنما بدن شما است. همیشه دقت کنید که باد روی بدنتان به شما چه می­گوید. اغلب بدن شما تغییرات باد (به ویژه تغییرات در نسیم­های سبک) را بسیار سریع­تر و دقیق­تر از هر دستگاه مکانیکی دیگری حس خواهد کرد.

اگر پرچم­های بادی تغییر نکنند ولی شما حس کنید بادی که به بدنتان می­خورد تغییر کرده است، باید خیلی مراقب باشید.

انتخاب بادنما

من با توجه به تجربیات شخصی خودم می­توانم بگویم که دستگاه باد خوانی که شما استفاده می­کنید می­تواند اختلاف زیادی در امتیازات شما ایجاد کند. بنابراین توصیه جدی می­کنم که پیش از آن که سرمایه گذاری کنید، به چند مسابقه بروید و با دقت تمام انواع ابزار های بادخوانی را بررسی کنید. وقتی به یک قسمت از بادنما در حال حرکت در باد نگاه می­کنید، از خودتان بپرسید که چقدر خوب می­توانید قسمتی از حرکت بادنما را تفسیر کنید و آن را به فاصله مجاز پیشگیری تبدیل کنید.

هر پرچم بادنمایی که بخرید، نظر من این است که همگی یکسان هستند. در مورد ایندیکاتور ها هم همین نظر را دارم. خواندن یک خط از پرچم­های یکسان به اندازه کافی سخت است. اگر پرچم ­هایتان با یکدیگر فرق داشته باشند، خواندن آن­ها سخت ­تر هم می­شود.

رفتار شناسی باد بوسیله مقایسه بادنما با رفتار دود

Video

مقایسه رفتار انواع بادنما ها

Video
نظرات و تجربیات تیراندازان در خصوص تیراندازی در باد
Video