ارتعاشات لوله و دقت تفنگ بادی

ارتعاشات لوله و دقت تفنگ بادی

by B.B. Pelletier

ارتعاشات لوله و دقت تفنگ بادی

دوک واتسون[۱] می‌گوید که پیش از کار با تفنگ های بادی هیچ چیزی در مورد ارتعاشات لوله تفنگ نشنیده بود. از آن زمان چیزهای زیادی در این باره آموخته است. من هم همین تجربه را داشتم.

ارتعاشات لوله تفتگ چیست؟

سیم گیتار هنگام نواخته شدن به شکل ویژه‌ ای ارتعاش می‌کند. این شکل موج های مشخص (که شبیه موج‌های اقیانوس هستند) صدای گیتار را تعیین می‌کنند. اکنون دیگر مشخص شده است که خیلی جیزها به طور مشابه ارتعاش می‌کنند. من در شغل قبلیم ارتعاش‌گیرها را برای ازبین بردن ارتعاش تیرآهن‌ها و پنجره ها به کار می‌بردم تا افراد بیرون ساختمان نتوانند مکالمات خصوصی داخل ساختمان را شنود کنند. لوله تفنگ‌های بادی نیز به شکل مشابهی ارتعاش می‌کنند و این به شدت بر دقت تفنگ تاثیر می‌گذارد. چکونگی این تاثیر در اینجا شرح داده می‌شود. هنگامی که  لوله‌ی سلاح آزاد گذاشته شود تا آزادانه ارتعاس کند، تمایل خواهد داشت تا در هر شلیک به طور کاملا یکسان ارتعاش کند. تا زمانی که کاری انجام نشده که این الگوی ارتعاشی را مختل کند، مثلا تغییر نوع ساچمه یا تنظیم مجدد سلاح، لوله تمایل خواهد داشت به شکل یکسانی ارتعاش کند.

کنترل ارتعاش لوله در سلاح گرم

تیرانداز موثر است

شما با متفاوت نگه داشتن تفنگ در هر شلیک باعث تغییر الگوی ارتعاشی تفنگ می‌شوید. این اثر دقیقاً مثل قرار دادن انگشتتان در وضعیت‌های مختلف روی سیم گیتار است. شما نت خاصی را می‌گیرید. هربار که انگشتتان را در آن موقعیت قرار دهید، همان نت را خواهید گرفت و به این ترتیب موسیقی ساخته می‌شود. اگر در هر شلیک تفنگ بادی را کاملا یکسان بگیرید، شلیک مشابهی خواهید داشت. یعنی ساچمه هر بار در موقعیت یکسانی از الگوی ارتعاشی از دهانه لوله خارج خواهد شد و خط سیر یکسانی را دنبال خواهد کرد.

اما هیچ کس نمی‌تواند یک تفنگ بادی را با دو دست کاملا محکم بگیرد و در شلیک‌های پیاپی همان وضعیت دقیقا مشابه را حفظ کند. اینکار مثل اینست که تلاش کنید پیاپی ده انگشت، شانه و چانه‌تان را هم زمان در موقعیت ثابتی روی سیم گیتار قرار دهید. خودتان را خسته نکنید، این کار ممکن نیست.

بنابراین تیزاندازان دقیقاً خلاف اینکار را انجام می‌دهند، آنها تفنگ بادی را تا حد امکان آزاد در دست می‌گیرند و اجازه می‌دهند هرقدر می‌خواهد ارتعاش کند. اگر تیرانداز کارش را خوب انجام دهد و در حرکات سلاح بی تاثیر باشد، در مجموع نتیجه بهتری خواهد گرفت. این در مورد تمام تفنگ‌های بادی درست است و منحصر به تفنگ‌های فنری-پیستونی نیست، هرچند تاثیرش در این نوع خاص بیشتر است.

تازه شروع کرده ایم

خوب گرفتن تفنگ به آن اجازه می‌دهد بهترین عملکردش را داشته باشد اما این تازه نقطه شروع است. همچنین می‌توانید الگوی ارتعاشی تفنگ بادی را تنظیم کنید تا دقت آن بهینه شود. من چند نمونه ابزار میزان کننده ارتغاش قابل تنظیم را روی چند توع تفنگ بادی مخنلف امتحان کردم و متوجه شدم که آنها نه تنها کار میکنند بلکه کارایی شگفت انگیزی دارند. متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد تنظیم ارتعاش تقنگ‌های بادی در دست نیست، اما کمپانی برونینگ[۲] سیستم بهینه سازی بالستیک تیراندازی مخصوص خود به نام باس[۳] را برای سلاح‌های گرم ساخته که می‌توانید اطلاعات زیادی در موردش پیدا کنید. سیستم باس شرکت برونینگ یک روش اثبات شده برای اصلاح ارتعاش لوله تفنگ است.

The Browning BOSS is a proven way to adjust barrel harmonics

بهبود ارتعاش به طول لوله وابسته است

مانند یک سیم گیتار، طول لوله الگوی ارتعاشی آنرا تعیین می‌کند.. سیستم‌های اصلاح ارتعاش مانند باس به تیرانداز اجازه می‌دهد تغییرات کوچکی در طول لوله تفنگ، یا مشخصاً در محل وقوع گره های ارتعاشی ایجاد کند. برخی از تفنگ‌های بادی خودشان با تکیه بر طراحیشان اینکار را انجام می‌دهند. در یک تفنگ بادی که مخزن بادش به لوله اتصال داشته باشد الگوی ارتعاشی در اثر افت فشار مخزن تغییر می‌کند که منجر به حرکت مخزن می‌شود. این می‌تواند بر خط سیر ساچمه تاثیر داشته باشد و به خوبی نشان می‌دهد که چرا تفنگ‌های با لوله آزاد- شناور (free-floated barrel) که لوله آن غیر از جان لوله هیچ اتصالی با تفنگ ندارد انتخاب خوبی هستند.

به این ترتیب نگرانی دوک در مورد دو پایه کروسمن نایت استاکر[۴]، که به لوله متصل می‌شود، قابل درک می‌شود . 

Crosman NightStalker kit

سایر متعلقاتی که به لوله متصل می‌شوند، از جمله شعله‌پوش ، هم موجب تغییر الگوی ارتعاشی می‌شوند.

Webley muzzlebrake

با اینحال در مورد نایت استاکر به نظر می‌رسدکه این موضوع نه تنها باعث کاهش دقت نشده، بلکه موجب افزایش آن نیز می‌شود. همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، این ابزار به سادگی فقط موجب تغییر الگوی ارتعاشی می‌شوند تیرانداز باید متوجه باشد که استفاده از این متعلقات چه تاثیری در تفنگ او می‌گذارند.

میزان کردن ارتعاشات به معنی کامل کلمه یک علم نیست. حتی برترین دانشمندان جهان تنها می‌توانند نتیجه کار ما را حدس بزنند. ما باید نصب هر ابزاری را با جدیت بیازماییم تا مشخص شود که آیا موفق بوده‌ایم یا اقدام دیگری لازم است. و بنابراین این پیش بینی ناپذیری خاصیت همیشگی تفنگ بادی است.

توصیه می کنیم اکنون که با ارتعاش لوله واهمیت آن در دقت آشنا شده اید مقاله Barrel harmonic را که در زیر آمده است مطالعه کنید 

مقاله برل هارمونی

ارتعاش لولهمقاله برل هارمونی

[۱]  Dok Watson

[۲] Browning

[۳]  BOSS (Ballistic Optimizing Shooting System)

[۴] Crosman Nightstalker

با تشکر از آقای سعید آزادیان بابت پیشنهاد ترجمه مقاله flower

منبع : https://www.pyramydair.com/blog/2006/01/barrel-harmonics-and-airgun-accuracy/

اشتراک گذاری