قوانین تفنگ بادی
تفنگ بادی (تهدید یا ظرفیت)

تفنگ بادی (تهدید یا فرصت) مجرم واقعی کیست؟

میثم کماسایی : قوانین با هدف پیشگیری از جرم وضع شده اند اما منتج به تخریب محیط زیست و افزایش قاچاق هستند .

 

مصاحبه میثم کماسایی فعال ورزشی در حوزه تیراندازی در فضای باز با مجله شکار و طبیعت

تیراندازی با تفنگ بادی ظرفیت یا تهدید؟!

خبرنگار مجله شکار و طبیعت: مدت‌ها است که علاقه­مندان به تفنگ‌های بادی از نوع PCP در کشور از نوعی سردرگمی دستگاه‌های مرتبط نسبت به قوانین مربوط به حمل­، نگهداری و استفاده از این تفنگ‌ها رنج می‌برند بنابراین  به عنوان برگزارکننده  این مسابقات نظر و دیدگاه خودتان را برای  خوانندگان مجله و دوستداران رشته­های تیراندازی  بفرمایید؟

جناب میثم کماسائی: در ابتدا بایستی عرض کنم که متاسفانه مراجع تصمیم­گیر با رشته­های تیراندازی در فضای باز که سال­هاست مسابقات آن در کشور برگزار می­شود، آشنایی ندارند­. انجمن بنچ رست( IRBR ) یکی از انجمن­های فعال در حوزه فرهنگ­سازی در زمینه استفاده ورزشی از تفنگ­های بادی است که با کلاس­بندی کارشناسی شده و منطبق بر تجربیات بدست آمده در مسابقات برگزار شده توانسته است تیراندازان تفنگ­های بادی با کالیبر مجاز را به شرکت در مسابقات جذاب رشته­هایی مانند ۲۵ متر LV و HV­، کلاس ۵۰ متر، کلاس ۷۵ یارد­، کلاس ۱۰۰ یارد و رشته جدید ایرگان تاکتیکال تشویق و ترغیب نمایند.

 

مجله شکار و طبیعت: در خصوص قوانین رشته ایرگال تاکتیکال برای ما می­فرمایید؟

م.ک: قوانین رشته ایرگان تاکتیکال که با الگو­برداری از سه کلاس تیراندازی خارجی تنظیم شد هم محصول نگاه توسعه­ای است ما در انجمن IRBR علاقمندی طیف گسترده ای از تیراندازان تفنگ های بادی را می دیدیم که نشان از یک نیازمندی به مسابقه جدیدی داشت که کمترین نیاز تجهیزاتی و کمترین هزینه­بری با بالاترین سطح هیجان را در خود داشته باشد .

بر همین اساس با الگوبرداری از رشته تیراندازی از کشورهای دیگر کلاس جدیدی را ایجاد کردیم که تیراندازان دو به دو وارد میدان رقابت می شوند و تنها یک نفر به مرحله بعدی سعود می نماید ، بطور خلاصه این مسابقه به نوعی جمع میان دقت و سرعت است و ایستگاه هایی که تیراندازان در آن قرار می گیرند تا حد امکان به محیط های طبیعی یا چالشی مشابهت دارد. تعداد ساچمه های هر تیرانداز محدود و قرار گیری تفنگ در ایستگاه های تعیین شده با چالش همراه خواهد بود و روند مسابقه به گونه ایست که تماشای آن نیز حس حضور در یک فینال را به همراه دارد .

مجله شکار و طبیعت: از نظر قوانین نظامی به چه صورت محدودیت وجود دارد و دیدگاه شما به عنوان یکی از متولیان اجرای این ورزش­ها و ترغیب جوانان و علاقه­مندان به آن­ چیست؟   
م.ک­: طبق قانون ، تفنگ­های بادی کالیبر ۵.۵ و کمتر از آن مجاز هستند و محدودیت دیگری وجود ندارد ولی نیروی انتظامی در بخشنامه‌ای تفنگ‌های بالاتر از ۴۰ ژول را ممنوع می­داند درحالی که هزاران تفنگ بادی به صورت قانونی و غیر­قانونی با قدرت‌های بالای ۴۰ ژول وارد کشور شده‌اند و در اختیار علاقه­مندان به تیراندازی قرار گرفته‌اند. بدون شک چنین ممنوعیتی زمانی می­تواند امنیت­ساز و در عین حال ضامن کاهش شکار غیر­قانونی باشد که ابتدا سازوکار قانونی برای تیراندازی OutDoor با تفنگ بادی مبتنی بر ظرفیت های آن و به تناسب کلاس های محبوب آن به وجود آید  و سیکل مشخصی برای احداث باشگاه و صدور مجوز برای قدرت­های بالاتر ایجاد شود .

 

مجله شکار و طبیعت: آیا الگو یا طرحی برای توسعه تیراندازی Out Door تاکنون وجود داشته است ؟

م.ک: هیچ پارادایم و الگویی برای توسعه تیراندازی Out Door تا­کنون در کشور وجود نداشته و صرفا نگاه­های کم­عمق به رشته­های تیراندازی در فضای باز باعث مانع­تراشی و نهایتا تاثیرگذاری معکوس روی جرایم بوده است­. با نگاه جامع به این موضوع در می­یابیم که واردات قانونی و تعیین شروط استفاده بجای حذف این تفنگ­ها که غیرواقعی و ناممکن هم هست و توسعه باشگاه­های تیراندازی می­تواند همزمان برای اقتصاد و محیط زیست و ورزش و تقریح سالم در کشور مفید بوده و همه اهدافی که در روند پر ابهام فعلی بدنبال آن هستیم! را محقق نماید . قطعا حضور تصمیم گیران در مسابقات و شنیدن صدای علاقمندان و فعالان این رشته ها و دریافت مشاوره از پیشکسوتان این حوزه بزرگترین کمک به تدوین قوانین اصولی خواهد بود .

 

مجله شکار و طبیعت: سوالی دیگری که از خدمتتان دارم این است که­: برای همه تیراندازان فعال در رشته­های بنچ­رست – فیلدتارگت – سیلوئت – هانترفیلدتارگت – ایرگان تاکتیکال و … همیشه سوال بوده که چه دیدگاه و تحلیلی تفنگ بادی را خطرناک­تر از تفنگ­های گلوله­زن می­داند که پاک کردن صورت مسئله را بهتر از ایجاد بستر مناسب ورزشی برای آن دانسته!

م.ک: در تمام موارد توقیف این تفنگ‌ها توسط نیروی انتظامی و معرفی به دادگاه‌ در نهایت تفنگ های بادی  به تیراندازان تحویل داده می شود ولیکن در این پروسه  خسارت­های مالی و بروکراسی­های آزار­دهنده مشکلات متعددی را برای تیراندازان ایجاد نموده است­. در حال حاضر بخش سلاح و مهمات وزارت دفاع مورد استناد و استعلام دادگاه‌ برای کارشناسی سلاح در نامه‌ای اعلام می­نماید که تفنگ‌های بالای ۴۰ ژول که برای کارشناسی در اختیار آن­ها قرار می­گیرد تحویل تعمیرگاه‌های مجاز می ‌شوند تا قدرت آن‌ها به کمتر از ۴۰ ژول تغییر داده شوند و در نهایت این تفنگ‌ها پس از طی مراحل اداری و طی زمانی در حدود ۲ ماه به تیراندازان تحویل داده می‌شوند­. در بسیاری از موارد هم در حین بررسی و استعلام­های مربوطه به تجهیرات تیراندازان که بعضا قیمت­های بالایی دارند آسیب­های جدی وارد شده و این برخورد­ها که گاهی سلیقه­ای و بیرون از چارچوب­های قانونی هم صورت می­گیرد برگزاری مسابقات ورزشی در این حوزه را دچار مشکلات عدیده نموده است و شرکت کنندگان برای حمل این تفنگ ها در جاده ها و مسیر هایی که برای مسابقات طی میکنند دچار نگرانی هستند.

 

مجله شکار و طبیعت: و در آخر  پیشنهاد شما به عنوان یکی از دبیران  این حوزه که از  نزدیک با موفقیت­ها و  بهره­مندی­ها و همچنین کاستی­ها، مشکلات و مصائبی که  در پیشبرد این ورزش­ها وجود داشته و دارد آشنایی دارید از دستگاه­های متولی و فدراسیون تیراندازی چه درخواستی دارید؟

م.ک: متاسفانه ما در انجام فعالیت­های غیرانتفاعی و توسعه­ای که می­تواند هم در راستای حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور و هم در جهت اشتغال­زایی و آموزش رشته ورزشی که ریشه در اعتقادات مذهبی و تاریخ تمدن ما دارد با بی­مهری­ها و نگاه­های اشتباه صرفا امنیتی مواجه هستیم که نتیجه معکوس آن چیزی جز حمایت ناخواسته از قاچاق و آسیب محیط زیستی نیست و هیچ مرجع قانونی تاکنون تبعات قوانین فعلی را بررسی و تحلیل نکرده تا متوجه ضعف های قانونی موجود شود .

شاید تعجب آور باشد که همین قوانین و ممنوعیت ها دقیقا عامل اصلی وقوع برخی جرائم و مخاطرات هستند درصورتی که کشور ما ظرفیت های وسیع تری از بسیاری از کشورهای توسعه یافته در زمینه تیراندازی دارد و هدایت و جهت دهی صحیح می تواند این ظرفیت غنی را فعال و بستر یک تفریح و ورزش محبوب در کشور را بیش از پیش مهیا نماید.

از دستگاه‌های مربوطه تقاضا دارم که اولا سازوکار قانونی برای احداث باشگاه‌های تیراندازی در فضای باز (که علاقه­مندان زیادی دارد) ایجاد کنند و مشوق­هایی هم برای سرمایه­گذاران در این بخش در نظر بگیرند و در مرحله بعدی تجدید­نظری در مورد تفنگ‌های بالای ۴۰ ژول داشته باشند زیرا این محدوده قدرتی نسبت به تفنگ‌های گلوله­زن که به راحتی قابل تهیه و اخذ مجوز هستند بسیار ناچیز است (هرچند که هر تفنگی می تواند خطر آفرین باشد و صرف ممنوعیت هم چیزی از خطرات آن نمی کاهد و بلکه آن را تشدید می نماید) .  اما در مورد تفنگ‌های بادی با سرباز زدن دستگاه‌های متولی و فدراسیون تیراندازی از تحت پوشش قرار دادن رشته‌های اهداف میدانی (بنچ­رست ، فیلدتارگت و…)، دارندگان تفنگ‌های بادی (چه کمتر از ۴۰ ژول و چه بیشتر از آن) که توسط انجمن‌های مردم نهاد در حال حاضر تشویق به استفاده ورزشی می‌شوند تا  فرهنگ‌سازی مرتبط  با تیراندازی ورزشی را جایگزین شکار نمایند متاسفانه  با انواع ناملایمات و پرونده‌سازی‌های منتج به تبرئه مواجه هستند!.

 

مجله شکار و طبیعت: و  کلام آخر:

م.ک: انجمن‌های ورزشی فعلی نیز که با اهداف غیر­انتفاعی اقدام به توسعه تیراندازی در این حوزه نموده‌اند با موانع مختلفی برای نیل به پیشرفت مواجه هستند در حالیکه دستگاه‌های مجری و متولی تیراندازی که ردیف بودجه دولتی دارند کاملا بی‌انگیزه و بی‌میل نسبت به این رشته‌های پر­طرفدار برخورد می­کنند­. آنچه به نظر بنده می­تواند آینده روشنی برای توسعه تیراندازی در فضای باز ایجاد نماید و دغدغه­های امنیتی و محیط­زیستی را نیز همزمان پوشش دهد تنها و تنها ایجاد یک انجمن و تشکل ملی به مفهوم واقعی آن است که زیر نظر  فدراسیون تیراندازی به ساماندهی رشته­های غیرالمپیکی بپردازد و تشکل­های فعال در رشته­های مختلف را تحت حمایت خود قرار دهد تا گروه­های فعال با پتانسیل لازم به ادامه فعالیت بپردازند و دلسردی ایجاد نشود و همچنین در آینده  لینک و اتصال قانونی برای ارائه طرح­های کارشناسی شده­ برای تدوین قوانین اصولی­تر ایجاد شود­.

با آرزوی پیشرفت و توسعه تیراندازی در فضای باز

 

قوانین تفنگ بادی

قوانین تفنگ بادی

اشتراک گذاری