راهنماي نرم افزار ترو اسكور Truescore V1.8a

راهنمای نرم افزار امتیازدهی الکترونیک بنچ رست – نرم افزار ترو اسكور   Truescore

تهيه كننده: بيلي چامبرلين
ترجمه و تنظیم :  وبسایت www.IRBR.ir

 

 

فهرست
1 مقدمه    
2 تجهيزات مورد نياز   
1-2 اسكنر    

2-2 كاور سياه    
2-2 كامپيوتر/لپ تاپ    
3-2 هدف ها    
3 نحوه نصب برنامه    
4 اقدامات پيش از آماده¬سازي    

5 نحوه امتيازدهي به مجموعه¬اي از هدف¬ها    
1-5 گام اول    
2-5 گام دوم   
3-5 گام سوم    
4-5 گام چهارم    
6 خطاها يا مشكلات رايج    
1-6عدم تشخيص مركز    
7 …………….
8 كليات    

1- مقدمه
راهنماي كاربر حاضر به شما در مورد نحوه استفاده از برنامه ترواسكور كمك مي كند. اين برنامه بسيار ابتدائي است و با يك يا دو بار استفاده از آن اعتماد به نفس لازم براي استفاده هاي آتي از آن را به دست مي آوريد. مقاومت در برابر تغيير ، رفتار طبيعي بني¬بشر است و طبيعي است كه در آغاز كار با اين برنامه نيز دو دل باشيد. مي توانم به شما اطمينان دهم كه بعد از چند بار استفاده از آن هرگز به گذشته نگاه نخواهيد كرد و اين برنامه، تنها برنامه مورد استفاده شما خواهد بود. 
تدوين اين برنامه و آزمايش هاي وسيع روي آن در آفريقاي جنوبي صورت گرفته است و در ادامه، كشور استراليا نيز در طول مسابقات قهرماني خود آن را آزمايش كرد و با موفقيت زياد در مسابقات قهرماني جهان 2015 در بريسبان از آن استفاده كرد. 
اين دستورالعمل به قسمت هاي منطقي كوچك¬تر خرد شده است و همه چيز را گام به گام توضيح مي دهد. نكته آخر اينكه، فلسفه ما اين است كه همچنان كه راه هاي بهتري را براي انجام كارها ياد مي گيريم و پيدا مي كنيم، آن ها را بين خودمان به اشتراك بگذاريم.

2- تجهيزات مورد نياز
برنامه ترواسكور از تصاوير اسكن شده با فرمت .jpg استفاده مي كند.
براي استفاده اثربخش از اين برنامه به تجهيزات زير نياز داريد:
1-2 اسكنر
به فايلي با پسوند .jpg براي ورودي ترواسكور نياز داريم تا بتوانيم هدف را بصورت الكترونيكي امتيازدهي كنيم.
هر نوع اسكنري كه بتواند اندازه A3 را اسكن كند قابل استفاده خواهد بود. در صورتي كه اسكنر داراي آپشن كارت حافظه باشد، مي توان عمليات اسكن را روي آن انجام داد يا اينكه مي توان اسكنر را مستقيما به دستگاه وصل كرد. 
معمولا اسكنر بزرگترين دستگاه مورد نياز است و اين همان حوزه اي است كه مي توان به دنبال اقدامات آلترناتيوي همانند عكس گرفتن بود. 
2-2 كاور سياه
براي پوشاندن هدف در اسكنر از كاور سياه استفاده مي شود. دليل اين موضوع آن است كه اسكنر نور سفيد را از بين سوراخهايي كه محل عبور تير است عبور مي دهد. 
در صورتي كه در اين وضعيت هدف پوشانده شده نباشد، پس زمينه سوراخ ها در تصوير اسكن شده سفيد خواهد بود و برنامه نخواهد توانست سوراخ ها را تشخيص دهد و در اين برنامه لازم است تا اين سوراخ¬ها سياه باشند. كاور مورد بحث را بايد خودتان بسازيد و بايد خيلي هم ارزان باشد. 

اندازه كاور بايد دست كم A3 باشد. رنگ قسمت داخلي آن بايد سياه باشد اما، نه سياهِ براق چرا كه سياه براق باعث انكسار نور مي شود. رنگ سياه مات بهترين كارآيي را دارد.  

 

  2-2 كامپيوتر/لپ تاپ
هر نوع دستگاهي با سيستم عامل ويندوز كه با نسخه ويندوز XP يا نسخه¬هاي بالاتر كار كند براي اجراي برنامه كافي است. سيستم عامل لينوكس و iOS اپل از اين برنامه پشتيباني نمي كند.
روي دستگاه بايد يا Java 7 يا Java 8 نصب شود.

3-2 هدف ها
اهداف مورد استفاده براي تفنگ بادي و تفنگ خفيف اهداف بسيار خاصي هستند. اين اهداف رنگي (آبي – قرمز) هستند. دليل انتخاب اين رنگ ها آن است كه اين برنامه از تصاوير اسكن شده براي امتيازدهي استفاده مي كند و سوراخ هاي ايجاد شده با ساچمه ها يا گلوله هاي خفيف پس از اسكن شدن سياه رنگ خواهند بود و در نتيجه، برنامه به دنبال ناحيه هاي سياه مي گردد. بنابراين، هدف هاي سياه و سفيد رايج در اين برنامه جواب نخواهند داد.
فايل نمونه هدف كه مي توانيد آن را چاپ كنيد به پيوست آمده است. مهم است كه هدف صد درصد صحيح و چهارگوش چاپ شود.
كاغذ مورد استفاده نيز بايد دقيقا در اندازه A3 و صد در صد چهارگوش باشد. در صورتي كه كاغذ كج باشد، تصوير نيز كج اسكن خواهد شد و در امتيازدهي با مشكلاتي مواجه خواهيد شد. اندازه هدف پيوست شده كه با فرمت .pdf است كاملا صحيح است و به همين شكل آماده چاپ است. 

 3- نحوه نصب برنامه
اين برنامه اصلا رمزگذاري نشده است و مي توانيد مستقيما آن را نصب كنيد. مي¬توانيد فايل «install_Truescore 1.80.exe» را روي هارد خود ذخيره نمائيد. تنها كافي است روي فايل دوبار كليك كنيد تا برنامه نصب شود.
نصب برنامه كمتر از 30 ثانيه طول مي كشد و برنامه روي درايو C نصب خواهد شد. دايركتوري جديدي به نام «Truscore» به انضمام تمامي زيردايركتوري ها، كه هيچ كدام از آن ها را نبايد حذف كنيد، به اين درايو اضافه خواهد شد. 
دو دايركتوري اصلي كه همواره از آن ها استفاده خواهد شد عبارتند از «C:/Truescore/scan» و «C:/Truescore/scores». تمامي فايل هاي اسكن شده و فايل¬هايي را كه بايد امتيازدهي شوند مي توانيد در اين دايركتوري قرار دهيد. مي توانيد دايركتوري هاي فرعي يا اصلي ديگري را براي ذخيره كردن فايل هاي اسكن شده ايجاد كنيد و لازم نيست كه فايل ها حتما در دايركتوري Truescore باشند.
در صورتي كه Java runtime نصب نشده باشد، بايد ابتدا آن را نصب كنيد. 
اين برنامه از پوشه «C:/Truescore/score» استفاده خواهد كرد. زماني كه مجموعه اي از هدف ها امتيازدهي شدند گزينه-اي براي اكسپورت كردن فايل ايجاد مي شود و فايل .CSV و .XLS ايجاد و در اين دايركتوري قرار مي گيرد. توضيحات بيشتر در مورد اين فرآيند در جاي ديگري در اين راهنما ارائه خواهد شد.

4- مراحل قبل از آماده سازي
در اين بخش مراحل آماده سازي را كه بايد قبل از استفاده از  Truescore انجام دهيد توضيح مي دهيم. اين كار در واقع فرآيندي است كه كه هر سازمان تيراندازي قبل از شروع رقابت انجام خواهد داد. 
از بارگذاري مشخصات همه رقبا در فايل shooters.txt اطمينان حاصل كنيد.
اساس اين برنامه دو عنصر «اسم تيرانداز» و «شماره تيرانداز» است. هر رقابت كننده بايد داراي شماره تيرانداز باشد. اين شماره بايد از قبل به تيرانداز اختصاص يابد.
فايل shooter.txt در دايركتوري C:/Truescore/data قرار دارد.
مي توانيد يا آن را ويرايش كنيد يا اطلاعات را به داخل آن وارد كنيد يا برنامه را باز كنيد و از عملگر Add/Edit/Delet Competitors براي اضافه كردن رقبا استفاده كنيد.

اين فايل حاوي 4 خانه است: شماره رقيب، نام رقيب، خانه خالي، خانه خالي. در اين مرحله از دو خانه آخر استفاده نمي شود اما يا بايد بصورت پيش فرض باشد (با ويرگول جدا شود) يا با اطلاعاتي مثل جنسيت تيرانداز يا كلاس تيراندازي پر شود. نمونه فايل به اين شكل است: 118، بيلي چامبرلين، مذكر، سينيور
اين كار براي يك بار انجام مي شود و زماني كه مشخصات تمامي اعضاء كامل شد، براي هميشه به همان شكل مي ماند. اگر بخواهيد برنامه را روي كامپويتر ديگري نصب كنيد، تنها فايل shooters.txt را به آن كامپيوتر كپي كنيد. با اينكار پس از اتمام نصب ضرورتي به كامل كردن مجدد همه اسامي نخواهد بود.
برچسب هاي باركد تك تك رقبا را چاپ كنيد و روي اهداف بچسبانيد. اين اقدام گزينه اي انتخابي است. 
اين برنامه باركدها را كه تنها شامل شماره رقيب است مي خواند و از آن براي شناسايي و قرار دادن نام تيرانداز جلوي آن استفاده مي كند. فونت باركد بايد Code 39 باشد.
استفاده از باركد گزينه اي انتخابي است و شايد چاپ كردن باركدها براي شما مشكل باشد. اگر تصميم داريد كه از باركد استفاده نكنيد، مهم است كه شماره رقيب را در جايي كه مي بايست باركد قرار مي داشت بصورت واضح بنويسيد. 

نمونه را بدون باركد نصب كنيد
اين برنامه زماني كه باركدي را تشخيص ندهد متوقف خواهد شد و از شما درخواست خواهد كرد تا شماره رقيب را وارد كنيد.
با وجود اين، در صورتي كه از باركد استفاده مي كنيد و مشخصات تيرانداز را در پايگاه داده هاي تيرانداز ايجاد نكرده ايد، پيام زير را دريافت خواهيد كرد. Ok را كليك كنيد. بعد از فرآيند امتيازدهي، لازم است تا به كليد كنترلي «score» برويد و آن را به نام صحيح تيرانداز تغيير دهيد. 

در صورت استفاده از باركد، بايد آن را در در گوشه سمت چپ بالاي هدف نصب كنيد. باركد بايد دقيقا داخل خط قرمز مشخص شده روي هدف چسبانده شود. اين برنامه تنها سعي مي كند تا كاراكتر ابتدايي باركد را در داخل خط قرمز پيدا كند. 
فونت باركدها بايد Code 39 باشد. ارتفاع ترجيحي براي باركد 1.5 سانتي متر است. با اينحال، مي¬توان آن را كمي كوچكتر هم در نظر گرفت. عرض ستون باركد (اندازه x) 0.068 سانتي متر است كه در نتيجه طول كلي باركد 6 سانتي متر خواهد بود.
جمع¬بندي اينكه، در مسابقات باشگاهي نيازي به استفاده از باركد نداريد و مي توانيد تنها شماره تيرانداز را در فضاي مخصوص به باركد بنويسيد.

در اين تصوي موقعيت باركد روي هدف نشان داده شده است

با به اتمام رسيدن تنظيمات برنامه آماده شروع فرآيند امتيازدهي خواهيد بود.

 

5- نحوه امتيازدهي به مجموعه اي از هدف ها
پس از انجام كليه كارهاي آماده سازي و تيراندازي به هدف مي توان امتيازدهي را انجام داد. نكته مهم اين است كه به ياد داشته باشيد كه هر بسته از اسكن ها منجر به ايجاد فايل خروجي خواهد شد و توجه به اين مطلب بسيار مهم است چرا كه نام فايل خروجي همان نام باقي مي ماند و اگر پس از اكسپورت كردن فايل نام آن را تغيير ندهيد، فايل خروجي جديد جايگزين فايل خروجي قبلي خواهد شد.
1-5 گام اول
تمامي اهداف را به همان صورت گفته شده اسكن كنيد. اهداف بايد صد در صد در يك رديف قرار بگيرند. اگر اهداف به شكل كج اسكن شوند، ممكن است در طول فرآيند امتياز دهي با مشكل مواجه شويد. با اينحال، اين كجي قابل تصحيح است و در ادامه آن را شرح خواهيم داد اما، كلا از اين كار اجتناب كنيد.
2-5 گام دوم
اگر برنامه Truescore از قبل باز نيست، آن را باز كنيد.
اهداف اسكن شده را به دايركتوري از پيش تعيين شده در دستگاهتان كپي كنيد. بهترين كار آن است كه هدف هاي مسابقات مختلف را جدا نگه داريد و دايركتوري ها را به شكل زير ايجاد كنيد:
‍C:/Truescore/ARLV1. C:Truescore ARLV2, C:TruescoreRFLV1, C:TruescoreRFLV2
اينكار ترجيح شخصي است و بايد كاري را انجام دهيد كه تكافوي نيازتان را مي كند.
لازم است تا براي يك فرد در يك زمان فقط يك هدف را امتيازدهي كنيد مگر اينكه، به اهداف مختلف شماره رقباي مختلفي داده باشيد، مثلا از Bill Chamebrlain, 111 براي هدف 1 و از Billy Chamberlain, 112 براي هدف 2 استفاده كنيد.
اين ترجيح شخصي شماست و بايد كاري را انجام دهيد كه تكافوي نيازتان را مي كند.
تفنگ بادي و تفنگ خفيف را نمي¬توان همزمان امتيازدهي كرد و بايد تفنگ هاي بادي را با هم و تفنگ¬هاي خفيف را با هم امتيازدهي كرد.
3-5 گام سوم
كلاس تيراندازي را كه قصد امتيازدهي به آن را داريد انتخاب كنيد، مثلا PCP LV 25. دليل اينكه چرا بايد نوع تيراندازي را انتخاب كنيد اين است كه نام فايل اكسپورت شده شامل بخشي از نام فايل كلاس تيراندازي خواهد بود مثلا PCPLV25 يا PCPHV25.
زماني كه قصد امتيازدهي به تيراندازي با تفنگ بادي را داريد گزينه تفنگ خفيف، و زماني كه قصد امتيازدهي به تيراندازي با تفنگ خفيف را داريد گزينه تفنگ بادي را انتخاب نكنيد.

زماني كه نوع تيراندازي را انتخاب كرديد روي كليد «step 3» كليك كنيد.
تماتمي تصاويري را كه اسكن كرده¬ايد و مي¬خواهيد به آن¬ها امتياز دهيد انتخاب كنيد و سپس «Open» را كليك كنيد.

4-5 گام چهارم
زماني كه تمامي تصاوير را انتخاب كنيد، روي پنجره نمايش داده خواهند شد.
روي كليد «score» كليك كنيد.
حالا امتيازدهي شروع مي شود.

امتيازدهي بسته به كيفيت تصوير اسكن شده و اندازه سوراخ حدود 6 تا 8 ثانيه براي هر هدف طول مي كشد. به ياد داشته باشيد كه فرآيند امتيازدهي براي تفنگ خفيف سريعتر پيش مي رود چرا كه اندازه سوراخ بزرگتر از اندازه سوراخ تفنگ بادي است.
خواهيد ديد كه براي وضعيت تفنگ بادي برنامه در پاره اي موارد قادر به تشخيص سوراخ نيست و بايد نشان نما (كروزر) را روي سوراخ قرار دهيد.

اگر دايره را روي سوراخ گلوله قرار دهيد، بايد يكي از گزينه¬هاي «تشخيص اتوماتيك امكان پذير نيست» است يا «بدون تيراندازي» يا «تيراندازي متعدد» را تيك بزنيد. اگر گزينه «تيراندازي متعدد» روي صفحه ظاهر شود و شما هم آن را انتخاب كنيد، برنامه روش امتيازدهي صحيح را اعمال خواهد كرد.
اگر گزينه اي را انتخاب نكنيد، پنجره زير ظاهر خواهد شد.

پس از اتمام امتيازدهي، پيامي با اين متن ظاهر خواهد شد: «امتيازدهي تمام شد». روي كليد «Ok» كليك كنيد

حال، پس از پايان امتيازدهي مي توانيد با عمليات زير فايل را اكسپورت كنيد:
روي كليد كنترلي «score» كليك كنيد.
پنجره¬اي با تمامي امتيازات باز خواهد شد.
در پائين اين پنجره، كليد «Export Scoresheet» قرار دارد. اين كليد فايل اكسپورتي را در هر دو فرمت .xls و .csv ايجاد خواهد كرد.

پنجره بالا نشان دهنده اتمام كار اكسپورت و محل ايجاد فايل است.
حال مي توانيد به دايركتوري مد نظر برويد و فايل .xls را باز كنيد.
1. نتايج را در فايل اكسل باز كيند و از آن ها چاپ بگيريد.

6- خطاها يا مشكلات رايج 
1-6 عدم تشخيص مركز
بهنگام اسكن كردن هدف ها، موقعيت هدف و اسكن آن بايد 100% چهارگوش باشد. معني اين گفته آن است كه اضلاع كناري اهداف بايد 100% دقيقا در گوشه اسكنر قرار داشته باشند. اگر اينطور نباشد، هدف بصورت كج اسكن خواهد شد و زماني كه فرآيند امتيازدهي شروع شود پيام خطاي «مركز هدف تشخيص داده نشد» را دريافت خواهيد كرد. در اينصورت بايد موس را روي مركز هدف ببريد و روي كليد «مركز هدف را قبول كن» فشار دهيد. بايد براي هر هدف خارج از مركز اينكار را انجام دهيد كه مجموعا مي تواند تا 25 هدف باشد.
تصوير را وارد كنيد
اين خطا زماني رخ مي دهد كه سعي مي¬كنيد فايلي را اكسپورت كنيد كه امتيازدهي آن را تمام كرده ايد. دليل اين خطا آن است كه در طول فرآيند امتيازدهي، شماره رقيب در فايل شناسايي نشده است و برنامه نتوانسته است فايل اكسپورت را توليد كند. فرايند اكسپورت به نام تيرانداز و شماره تيرانداز در فابل خروجي نياز دارد. لازم است تا به كليد عملكر Scores برويد. در آنجا تمامي امتيازات را به اتفاق اسامي تيراندازها خواهيد ديد. اسامي غير قابل شناسايي بصورت «C:/Truescore/scan/ARMxxx/xxx.jpg» نام گذاري مي شوند. لازم است تا اين نام را به نام و مشخصات صحيح فرد تغيير دهيد. پس از اين اصلاح مي توانيد فايل را اكسپورت كنيد.
مشكل ديگري كه ممكن است با آن مواجه شويد اين است كه نام هاي دايركتوري ممكن است با خط فاصله نوشته شده باشند مثل C:/Score AR LV بجاي C:/ScoreARVL. در نام هاي دايركتوري هيچ خط فاصله اي نبايد باشد.
اين  موضوع اتفاقي است كه اغلب رخ مي¬دهد چرا كه طبيعتا اسامي را به شكلي مي نويسيم كه قابل خواندن باشند.

شماره رقيب پيدا نشد

شماره رقيب به يك يا دو دليل ممكن است پيدا نشود:
باركد بصورت صحيح در گوشه چپ بالا قرار نگرفته باشد و برنامه نتوانسته باشد باركد را بخواند.
فرمت فايل shooter.txt صحيح نباشد و يا با ويرگول جدا نشده باشد، يا در هر رديف 4 خانه نداشته باشد.
نتيجه آن است كه برنامه نام تيرانداز را بر اساس نام فايل كه در بخش قبل توضيح داده شد ايجاد خواهد كرد.

8- كليات
عملگر بسيار مفيدي است كه مي توانيد كل هدف را با انتخاب كليد عملگر «Target sheets» ببينيد.

 

زماني كه هدف را انتخاب كرده باشيد مي¬توانيد كليد عملگر «Targets» را انتخاب كنيد. اين عملگر تنها يك فريم را نشان خواهد داد به نحوي كه مي توانيد يك تيراندازي را در وضعيت بزرگ شده آن ببينيد. با حركت به بالا يا پايين در سمت چپ، فريم هاي مختلف بعدي نمايش داده خواهند شد و امتياز واقعي نيز نشان داده مي شود. از اين عملگر اغلب استفاده نمي شود اما، مي توان در مواقع اختلاف نظر از آن استفاده كرد.

 

فايل هاي تست نمونه قابل استفاده
براي آشنايي با اين برنامه هدف هايي در پيوست اين راهنما آمده است كه مي توانيد از آن ها براي امتيازدهي استفاده كنيد.
اين هدف ها سناريوهاي مختلفي دارند كه مي¬توانند سناريوهاي دنياي واقعي را شبيه سازي كنند.
هدف 1:
ARLV1: اين هدف داراي باركد است و مراحل امتيازدهي بدون مشكل انجام خواهد شد.
لازم است تا با استفاده از عملگر edit/amend در برنامه 118، مشخصات رقباي زير را به فايل shooter اضافه كنيد.
مي توانيد هر اسمي را انتخاب كنيد.
هدف 2:
RFLV1: اين هدف داراي باركد است و مراحل امتيازدهي بدون مشكل انجام خواهد شد.
لازم است تا با استفاده از عملگر edit/amend در برنامه 1155، مشخصات رقباي زير را به فايل shooter اضافه كنيد.
مي توانيد هر اسمي را انتخاب كنيد.
هدف 3:
RFLV2: اين هدف داراي باركد است و مراحل امتيازدهي بدون مشكل انجام خواهد شد.
لازم است تا با استفاده از عملگر edit/amend در برنامه 1151، مشخصات رقباي زير را به فايل shooter اضافه كنيد.
مي توانيد هر اسمي را انتخاب كنيد.
استفاده و کپی برداری از این متن به هر نحوی مجاز است

 

مطالب مرتبط