سایلنسر صدا خفه کن
دقت مهم است – سایلنسر (بخش ۱)

مارک کاموکیو (Mark Camoccio)

بخش ۱

از همان اوایل شروع راهم با تفنگ بادی، به صداخفه‌کن علاقه‌مند شدم و ارزشش را بیشتر درک کردم. صداخفه‌کن در نوع خود علم است.

ممکن است نظریات و اصول مختلفی در اینجا کاربرد داشته باشند. شاید صداخفه‌کن افزونۀ ساده‌ای باشد که کاربر خیلی به آن توجه نکند، ولی بهتر است که با مزایا و معایب این لوازم جانبی محبوب آشنا شویم. اگرچه خیلی از کشورها محدودیت‌هایی را برای استفاده از صداخفه‌کن روی تفنگ بادی اعمال می‌کنند، ولی بنا به دلایلی (که همیشه پایۀ منطقی ندارند)، ما در انگلستان می‌توانیم امتحانشان کنیم؛ استفاده از صداخفه‌کن می‌تواند فواید بسزایی داشته باشد.

پیکربندی سایلنسر

اصل اساسی صداخفه‌کن معمولی محفظۀ گسترش هوا است. در این حالت، ساچمه از لوله خارج و وارد محفظه‌ای می‌شود که هوای خروجی سریعاً در آن منبسط می‌شود، سپس از لولۀ تنگی خارج می‌شود. این وسیله صدای تولیدی را خفه می‌کند و با طراحی اساسی و پیچیده‌تر و چندین محفظۀ انبساط می‌توان صدا را بیشتر کاهش داد . اگر چندین Baffle (که عملاً شبیه واشر می‌شود) را بافاصله از هم در داخل بدنۀ صداخفه‌کن قرار دهیم هوا از هر روزنه عبور می‌کند تا در هر محفظه منبسط شود و بعد به ترتیب از روزنۀ بعدی عبور می‌کند. از لحاظ تئوری، هرچه تعداد بافل ها و محفظۀ عبور بیشتر باشد، صدای دهانۀ لوله کمتر می‌شود.  

سایلنسر تفنگ بادی
بالا: صداخفه‌کن‌ها جزو لوازم جانبی محبوب هستند که می‌تواند عملکرد را متحول کنند.

بعضی مدل‌ها شیار هایی در جلو یا عقب بدنه سایلنسر دارند، ولی هرگونه خروجی هوا کم‌وبیش صدای رساتری را تولید خواهد کرد. معمولاً طراحی خلاقانه در اینجا به کار می‌رود و همیشه من عاشق ایدۀ صداگیر فنری بوده‌ام. همان‌طور که از اسمش معلوم است، صداگیرها روی فنرهای کوچکی سوارند و وقتی هوای گذرا به ترتیب به صداگیرها ضربه می‌زند، فشار آرام فنر آنها را کمی به عقب می‌برد. این کار می‌تواند دسی‌بل را پایین بیاورد و پیشبرد هوا در دهانۀ لوله را به حداقل برساند، اگرچه تولید این واحد بی‌تردید پیچیده‌تر از لولۀ انبساط ساده است.

مارک کاموکیو مزایا و معایب یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی تفنگ بادی را به ما نشان می‌دهد

مارک کاموکیو

پیکربندی‌های درونی بسیار اساسی وجود دارند.

صداخفه‌کن‌های سنگین فولادی ضدضربه توازن و نقطۀ برخورد[۴] را تغییر خواهند داد.

طرح‌های دیگری مثل سایلنسر فینیکس فانتوم از شرکت پکس گانز هم وجود دارند. در اینجا، بدنۀ بیرونی از جنس فیبر کربنی است که داخل قطعۀ انتهایی فلزی نصب شده است که وزن را پایین نگه می‌دارد، درحالی‌که هستۀ وسطی قالب مارپیچی دارد که جریان هوا را هدایت می‌کند. سال‌هاست که از صداخفه‌کن‌ها استفاده می‌کنم و اگرچه صدای دهانۀ لوله به‌شدت پایین آمده، هنوز جای پیشرفت دارد.

نتایج متفاوت

اگرچه این حرف کاملاً بدیهی است، ولی دلیل اصلی استفاده از صداخفه‌کن کاهش صدای دهانۀ لوله است و ابتدا باید بگویم که تأثیر آن روی تفنگ بادی فنری به‌هیچ‌وجه در حد تفنگ PCP نیست. وقتی پای فنر در میان باشد، همیشه احتمال دارد که صدای پیستون و فنر اصلی سنگین در زمان شلیک از هر صدای دهانه بیشتر باشد و هرچه تولید قدرت لازم برای پرتاب ساچمه تدریجی‌تر باشد، صدای تولیدی فنر در دهانۀ لوله بسیار پایین‌تر خواهد آمد. اگر با PCP شلیک کنید، با انتشار و انبساط سریع هوای فوق فشرده، صدای بلندی در لوله تولید می‌شود. با اضافه‌کردن صداخفه‌کن، اثرگذاری آن باورنکردنی می‌شود و معمولاً صدا را در حد زمزمه پایین می‌آورد.

به جز کاهش صدا، صداخفه‌کن هم می‌تواند به دلیل وزن اضافی خود در جلو مفید باشد. نصب صداخفه‌کن روی دهانۀ لوله دهانه را سنگین می‌کند و سنگینی تفنگ را به جلو می‌برد. من این سنگینی جلو را می‌پسندم و به نظرم به ثبات هدف‌گیری تفنگ (بخصوص در حالت ایستاده) کمک می‌کند، ولی این بیشتر بحث سلیقه شخصی است.

مارک کاموکیو

سر خیلی از تفنگ‌ها مهره ندارد.

بعضی تولیدکنندگان کار را سخت می‌کنند تا مجبور به نصب صداخفه‌کنشان شوید.

این تعدیلگر (Moderator) هاگت (Huggett) شیارهای خروجی جانبی دارد

دوستان من همچنان پشت قنداق را سوراخ می‌کنند و در بعضی جاها سرب اضافه می‌کنند. من این قضیه را نمی‌فهمم، ولی هر کس صلاح خود را بهتر می‌داند.

جابه‌جایی صفر؟

با وجود لوله‌هایی با عرض و ابعاد و روش‌های نصب مختلف در بازار، تهیۀ صداخفه‌کن مناسب برای تفنگ مسئلۀ مهمی است. بعضی تولیدی‌ها کار را سخت می‌کنند و تفنگ را طوری طراحی می‌کنند که فقط صداخفه‌کن مخصوصشان را قبول کند. بعضی‌ها با روش نیمه استاندارد سراغ اتصالات UNF نیم اینچی رفته‌اند و این تفنگ مهرۀ نیم اینچی بدون رزوه دارد. بنابراین، هر صداخفه‌کنی با رزوه ماده را می‌توان با پیچ بست. حالت‌های دیگر کشویی و متناسب با قطر لولۀ خاص هستند.

استاندارد بازار مهرۀ UNF نیم اینچی است.

این عکس بافل داخل صداخفه‌کن را نشان می‌دهد.

«با نصب صداخفه‌کن، صفر تفنگ ممکن است تغییر کند، چون هارمونیک لوله کمی عوض شده است».

 بدانید که با نصب صداخفه‌کن، صفر تفنگ ممکن است تغییر کند، زیرا هارمونیک لوله کمی عوض شده است. باتوجه‌به وزن سایلنسر، صفر ممکن است چند اینچ افقی جابه‌جا شود. اگر بدشانس باشید، ممکن است هارمونیک تا حد غیرقابل‌قبولی تغییر کند. ولی تجربه به من ثابت کرده که وجود صداخفه‌کن اغلب مفید است و صدای لوله را آرام می‌کند و در نتیجه، دقت را بیشتر می‌کند. حواستان به اتصالات باشد و هرازگاهی ببینید همه چیز سر جایش درست قرار گرفته یا نه. با این کار، از هرگونه خطای سادۀ ناشی از سستی اتصالات واحد جلوگیری می‌کنید.

ماه بعد

در ماه بعد به صداخفه‌کن‌های مختلف موجود در بازار می‌پردازم تا نهایت استفاده را از این ابزار محبوبمان ببریم.


مسابقات بنچ رست در فضای باز و تولید محتوای آموزشی

مقالات مرتبط
سایلنسر تفنگ بادی

اشتراک گذاری