کرون لوله
اهمیت فرم و سلامت تاج لوله (ریکرون یا تنظیم تاج مجدد – Re-Crown) تفنگ

تاج لوله چیست ؟

انتهای لوله که تأثیر نهایی را روی پرتابه هنگام پرواز دارد را تاج لوله یا Crown می گویند. یک باور رایج این است که اگر تاج کاملاً متقارن نباشد، یک طرف گلوله یا گلوله می‌تواند قبل از دیگری خارج شود و اجازه می‌دهد گاز فراری در ابتدای مسیر گلوله به سمت هدف، اثر بی‌ثبات‌کننده‌ای بر گلوله بگذارد. بنابراین، طبق نظر اکثر تیراندازان، تاج ها باید کامل باشند.

اهمیت فرم و سلامت تاج لوله (ریکرون یا تنظیم تاج مجدد – Re-Crown) تفنگ

هدف از بازطراحی تاج لوله یا همان کرون لوله چیست؟ 

اگر پرتابه در هنگام خروج از لوله بصورت همزمان از کل سطح انتهایی لوله جدا نشود دچار انحراف خواهد شد. این تمام ماجرا نیست! نکته دیگری که باعث شده اهمیت فرم تاج را به یکی از فاکتورهای بسیار با اهمیت در دقت تفنگ تبدیل شود آن است که شرایطی را ایجاد کنیم تا گازها یا هوای پیشران پرتابه را به گونه ای از کنار ساچمه آزاد کنیم گه هیچیک از قسمتهای پرتابه از آن متاثر و متعاقبا منحرف نگردد و آخرین دلیل برای انجام ریکرون ، نگهداری و حفاظت از لبه انتهایی لوله تفنگ است تا از صدمات احتمالی ناشی از افتادن یا برخورد با اجسام دور بماند.

چهار سبک متداول در ریکرون یا ایجاد تاج مجدد لوله تفنگ

  • 1- Flat
  • 2- 11 Degree Target
  • 3- Recessed Target
  • 4- Standard

Flat Crown

در این نوع از ریکرون که طرفداران زیادی هم ندارد ، بشکل سنتی تنها لبه بیرونی لوله برای کاهش آسیب پذیری زاویه دار می شود و سطح انتهایی نیز صیقل داده می شود

  • Degree Target 11

کرون 11 درجه

این نوع از تاج لوله به عنوان زاویه بهینه پذیرفته شده است .

سالها پیش تیمی از ارتش ایالات متحده تصمیم گرفت تعیین کند بهترین فرم تاج لوله کدام فرم است، سپس آنها با زوایای مختلف تاج لوله پرتابه های مختلفی را تست کردند از زاویه 1 درجه و بیشتر ، در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین دقت در زاویه تاج 11 درجه حاصل شده است و این به یک باور عمومی تبدیل شد.

 البته برخی معتقدند این یک عدد دقیق نیست و در ابتدا توسط یک فرد یا تیم قابل اعتماد و ماهر مطرح شده و پذیرفته شده است و یک درجه کم یا زیاد شود الزاما شرایط بدتر نخواهد شد.

 

کرون لوله تفنگ

در شکل بالا ریکرون 11 درجه را می بینید که بسیار متوازن و دقیق باعث توزیع گاز و سرب خروجی لوله شده است .

 

Target Crown

کرون لوله Target Crown
به این نوع از تاج لوله استپ Step نیز گفته می شود

در زیر توضیحات و روشی برای ایجاد تاج لوله از نوع تارگت توسط ری دیکسون ارائه شده است .

کرون لوله تاج لوله

معمولا پس از چربی زدایی سه مرحله از OXPHO-BLUE برای پولیش استفاده می شود