دوپایه تفنگ (راهنمای خرید - اصول استفاده)
دوپایه تفنگ (راهنمای خرید – اصول استفاده)

دوپایه تفنگ

(راهنمای خرید – اصول استفاده)

دوپایه تفنگ (راهنمای خرید - اصول استفاده)

 

کاربرد دوپایه :

دوپایه تفنگ ابزارقابل حمل V شکل است که کمک می کند به حمایت و مهار تفنگ و ثبات آن در هنگام تیراندازی ، معمولا یک است سلاح مانند یک تفنگ بلند یا یک ملات . این اصطلاح از پیشوند لاتین bi به معنی “دو” و ریشه pod یونانی به معنی “پا” گرفته شده است .

Bipod ها طراحی شده اند برای تحمل وزن یک سلاح و در بخش جلوی قنداق یا لوله تفنگ نصب می شوند ، و ثبات قابل توجهی در برابر جنبش های ناخواسته تفنگ و لگد ناشی از شلیک ایجاد می کنند در حالی که برخی از آنها اجازه می دهند حرکات وچرخش های اختیاری در محور عرضی و ارتفاعی ایجاد کنید بدون اینکه فشار خاصی را به مچ و عضلات خود وارد کنید .

bipod های مدرن تاشو یا تلسکوپی ها،بسته به نوع طراحی اجازه برخی حرکات محدود در محور عمودی ( سوژه متحرک از روبرو ) و حتی محور طولی ( کج ) را میدهند.

یک دوپا به تنهایی ، تنها با دو پایه نگهدارنده ، کاملاً پایدار نیست و برای ثابت ماندن نیاز به حداقل یک نقطه پشتیبانی دارد ، به ویژه در برابر نیروی افقی ناشی از عقب نشینی تفنگ . این سومین نقطه پشتیبان معمولاً انتهای قنداق است که محکم به بدن تیرانداز فشار داده می شود/مهار می شود یا کیسه شن (ریربگ) .

در اسلحه های گرم ، دوپا معمولاً روی تفنگ ها و مسلسل ها برای ایجاد فشار به جلو برای کاهش عقبنشینی سلاح استفاده می شود. آنها همچنین بر روی سلاح های لوله بلند دیگر نیز دیده می شوند. دوپایه ها به اپراتورها اجازه می دهند به راحتی سلاح را روی اجسام مانند زمین یا دیوار قرار دهند ، خستگی آنها را کاهش داده و دقت و ثبات را افزایش می دهد. دوپایه ها می توانند دارای طول ثابت یا قابل تنظیم باشند. برخی از آنها می توانند کج شوند و به سلاح اجازه می دهد به چپ و راست کج شود. برخی از طرح ها همچنین امکان چرخش سلاح به پهلو را فراهم می کنند. 

 

تاریخچه
اولین استفاده شناخته شده از bipods در سلاح گرم را می توان به توپ دستی در قرن 12 ، که لوله های آهنی روی تیرک های کوتاه قرار گرفته بودند .

دوپایه تفنگ دوپایه تفنگ

دوپایه روی تفنگ ها برای اولین بار مشخص شده است که در اواسط قرن 19 به صورت بداهه مورد استفاده قرار گرفته است به ویژه توسط مرزبانان آمریکایی و دیگر شکارچیان حیوانات وحشی .

نقاشی “Long Shot” توسط هاوارد ترپنینگ  نیز شکارچیان بومی آمریکایی را نشان می دهد که با دوپایه متشکل از دو تیر متقاطع زیر تفنگ شلیک می کنند.

نقاشی Long Shot  هاوارد ترپنینگ

دوپایه تفنگ

در طول قرن بیستم ، استفاده از دوپایه های تخصصی تر افزایش یافت ، و در انواع مختلف تفنگ ها در طول جنگ ها مشاهده شد. به عنوان مثال تفنگ لوئیس (1914) مجهز به دوپایه قابل تنظیم بود. این فناوری پیشرفته تر شد ، با پاهای لولایی و حتی قابل تنظیم ارتفاع .

U.S. Marines field tested the Lewis machine gun in 1917.

دوپایه تفنگ

یکی از اولین شرکت هایی که دوپایه موفق تجاری تولید کرد ، Harris Engineering بود که در سال 1979 در بارلو ، کنتاکی توسط جرالد هریس ، مارگارت هریس و سوزان ویلکرسون تأسیس شد . قبل از راه اندازی شرکت ، جرالد برای ثبت اختراع روی دو پایه درخواست کرده بود.Harris Bipods تقریباً چهل سال است که تولید می شود و تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

Harris Bipods

پایه هریس

پیشرفت های اخیر در تولید دوپا شامل استفاده از مواد سبک وزن مانند آلومینیوم ، فیبر کربن و تیتانیوم ، استفاده از مکانیسم های مختلف اتصال سریع و جدا شدن (پیکاتینی ، M-LOK و غیره یا حتی آهن ربا ) و انواع مختلف مواد در زیره پایه با الهام از چوب اسکی طراحی شده و استفاده می شود مانند لاستیک، فلز برای جلوگیری ازفرو رفتن دو پایه در سطوح نرم مانند ماسه یا برف عمیق .

دوپایه تفنگ دوپایه تفنگ

 

استانداردهای نصب
چندین استاندارد برای اتصال دو پایه به تفنگ وجود دارد که برخی از آنها شناخته شده عبارتند از sling stud ، Picatinny، M-LOK و ورقه ورقه پود. از اواخر دهه 2010 ، سبک Arca-Swiss در مسابقات تیراندازی محبوبیت پیدا کرد ، زیرا ریل اجازه تنظیم دقیق تر محل نصب را می داد .

نصب sling stud

دوپایه تفنگ

 

نصب Picatinny

دوپایه تفنگ

 

نصب M-LOK

دوپایه تفنگ

نصب Arca-Swiss

 

مشاوره خرید :

در مدت زمان طولانی تنها دو رقیب در دوپایه وجود داشت و در سال 2014 ، دوپایه هریس 3 به 1 بر اطلس ترجیح داده می شد. اما در چند سال گذشته ، چندین مدل جدید به بازار آمده است ، بنابراین داده های امسال بسیار جالب تر است!

دوپایه تفنگ

 

رنگ های مختلف روی نمودار نشان دهنده لیگ و رتبه تیراندازان است. به عنوان مثال ، رنگ مشکی نشان دهنده تیراندازانی است که در PRS در 10 نفر برتر قرار گرفته اند ، آبی تیره کسانی هستند که در رتبه PRS 11-25 هستند ، و هرچه آبی روشن تر باشد ، در جدول رده بندی فصل PRS Open Division زتبه پایین تری را نشان می دهد.

دوپایه یک قطعه اساسی برای یک تفنگ دقیق است و فقط برای شلیک های درازکش کمک نمی کند. برخی از طرح های دو پایه دارای ویژگی هایی هستند که به شما کمک می کند در موقعیت ها و موانع مختلف ثبات و راحتی خود را حفظ کنید. با این حال ، تیراندازان باتجربه و تولیدکنندگان خلاق باعث شده اند تا به یک ابزار چند منظوره تبدیل شود که می تواند در سناریوهای مختلف به نفع تیرانداز مورد استفاده قرار گیرد.

دوپایه های هریس و اطلس هنوز در بین این گروه محبوب ترین هستند و 83 درصد از این تیراندازان برتر به این دو پایه رای داده اند. اما چندین مورد دیگر در لیست وجود دارد ، و من به سرعت خلاصه ای از هر مارک را ارائه می دهم و برخی از ویژگی های منحصر به فرد را که برای تیرانداز تارگتینگ قانع کننده است ، برجسته می کنم.
Harris Bipod امسال نیز بهترین گزینه برای حرفه ای ها بود و انتخاب 45 درصد از این تیراندازان بود. ثبت اختراع اصلی دوپایه هریس در سال 1965 ثبت شد و طی چند دهه گذشته تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند. این دو پایه یک استاندارد طلایی بشمار می رود که هر طرح دوپایه دیگری با آن مقایسه می شود.
چندین ویژگی قانع کننده وجود دارد که دوپایه هریس را به یک انتخاب برتر تبدیل می کند:
  1. بسیار بسیار سریع استقرار می یابد. می توانید پاها را از حالت تا شده به حالت 90 درجه و آماده استفاده در کمتر از 2 ثانیه با یک دست بچرخانید یا با همان سهولت آنها را به عقب برگردانید. این بزرگترین نقطه قوت برای هریس نسبت به اطلس است. وقتی در یک مسابقه استرس زیاد است ، نمی توانید با فشار دادن دکمه ها در حال حرکت باشید یا سعی کنید هر دو پا را در زاویه مناسب قرار دهید. این یک طراحی بسیار ساده است که بسیار کاربردی است.
  2. دوپای هریس به دلیل طراحی ساده/قوی و مواد با کیفیت بالا بسیار بادوام است. این بزرگترین تفاوت بین دوپایه 20 دلاری مارک آمازون و 100 دلاری هریس است. اکثر قطعات از آلیاژ آلومینیوم هستند ، اما هریس از فولاد در اتصالات یا قطعاتی که ممکن است فرسوده شوند استفاده می کند. واحدهای نظامی سالهاست که از دوپایه هریس با استفاده زیاد در برخی از سخت ترین محیط های جهان استفاده می کنند. این بدان معنا نیست که دیدن هریس شکسته غیر ممکن است ، اما نادر است.
  3. پایه های فنری و رهاکردن ساده دکمه باعث می شود تنظیمات ارتفاع سریع و آسان با یک دست انجام شود.

 

اکثر تیراندازان از Harris HBRMS 6-9” Swivel Bipod with Leg Notches استفاده می کنند و مدل HBLMS 9-13 اینچی محبوب ترین مدل بعدی است. در اندازه گیری های من HBLMS از 8-12 اینچ تنظیم می شود نه 9-13 اینچ. 
دوپایه هریس
دوپایه هریس

 

هریس HBRMS کوتاهترین دوپای آنها با پایه هایی است که 6 تا 9 اینچ طول دارند. هریس از آن به عنوان “محکم ترین” مدل خود یاد می کند.

دوپایه هریس HBRMS

M در نام مدل نشان می دهد که دو پایه دارای پاهای بریده شده است. بریدگی ها چند نقطه مرجع از پیش تعیین شده ارتفاع را ارائه می دهند تا تنظیم هر دو پا در یک ارتفاع را آسان تر کرده یا بدون اصلاح بیش از حد ، تعدیل جزئی انجام دهید.

دوپایه هریس HBRMS

S در نام مدل نشان می دهد که دو پایه می تواند بچرخد ، که به شما امکان می دهد تفنگ را از یک طرف به طرف دیگر کج کنید. این باعث می شود که تفنگ در زمین های ناهموار کاملاً یکنواخت شود بدون اینکه با ارتفاع پا درگیر شوید. حتی مقدار کمی ناترازی تفنگ می تواند منجر به خطای دوربرد شود و این ویژگی می تواند به تیرانداز کمک کند تا در زمین های ناهموارتیراندازی بهتری داشته باشد .

 

به نظر می رسد هریس دیدگاه “سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند!” را دارد بنابراین طراحی آنها از زمان عرضه اولیه تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. در حالی که طراحی اصلی برجسته است ، هریس مطمئناً هیچ جایزه ای برای نوآوری دریافت نمی کند ، که من پیش بینی می کنم احتمالاً باعث شود آنها به آرامی توسط مارک های دیگر – مانند Jewell – تحت الشعاع قرار گیرند. اگر می خواهید این پایه کاری را انجام دهد که 20 سال پیش در ابتدا برای آن طراحی نشده بود ، تنها راه تحقق این امر نوآوری است که توسط شخص ثالث انجام می شود. خبر خوب این است که هریس مدت طولانی استاندارد طلایی بوده است ، تعداد زیادی لوازم جانبی پس از فروش برای سفارشی سازی آن به روش های مختلف وجود دارد.

در اینجا تعدادی از محبوب ترین سفارشی سازی هایی که در مسابقات روی دوپایه هریس انجام شده مشاهده می کنید:

ADM Harris-S Swivel Bipod Mount AD-BPP2

 

Masterpiece Arms MPA RAT Base w/Harris Block

 

Hawk Hill Custom Talon Bipod Replacement Feet for Harris style Bipod. Harris

دوپایه هریس HBRMS

 

KMW Pod-Loc Kit

 

دوپایه اطلس Atlas 
محبوبیت دوپایه های اطلس در چند سال گذشته بین تیراندازان تقریباً دو برابر شده و 38 درصد از این تیراندازان آنها را انتخاب کرده اند (در مقایسه با 22 درصد در سال 2014).

دوپایه اطلس

دوپایه اطلس بسیاری از ویژگی های طراحی نوآورانه را ارائه می دهد. آنها فاصله زیادی با دوپای هریس دارند. برخی از تیراندازان حتی ادعا می کنند که دوام بیشتری نسبت به کارخانه هریس دارند ، مخصوصاً در نقطه اتصال.

برخی از ویژگی های جذاب دوپایه اطلس :

پاها را می توان در چند زاویه قرار داد: مستقیم به پایین (90 درجه) ، یا 45 درجه به جلو یا عقب. این تنظیم ارتفاع از 4.75-9 اینچ را فراهم می کند که در مقایسه با سایر دوپایه ها بسیار زیاد است.
15 درجه  شیب/چرخش را فراهم می کند
پاها را می توان به جلو یا عقب قرار داد
پاهای شکاف دار (شبیه هریس)
بسیاری از گزینه های عالی برای اتصال (از سوکت ADC QD picatinny بسیار محبوب گرفته تا پایه های AI spigot و سایر موارد ، که به نظر می رسد همه آنها از یک گل میخ بند با دوام تر هستند)
پاها را می توان به راحتی در کمتر از 1 دقیقه با اکستنشن ها فیت کرد. اکستنشن های مختلفی از شرکت های مختلف از 3 “تا 6” تا 17.5 “در دسترس است ، به این معنی که یک دوپایه اطلس با این اکستنشن ها محدوده بسیار زیادی را پوشش می دهد.

 

برخی از تیراندازان در مورد دوپایه اطلس چند اشکال مشاهده می کنند:

پاها کندتر حرکت می کنند و برای فشردن یک دکمه و چرخاندن یک پا ، به مهارت های حرکتی خوب و هماهنگی نیاز دارند. این ممکن است ساده به نظر برسد ، اما تحت استرس می تواند مشکل ساز باشد.
اغلب پاها به دلیل ویژگی چرخش به پهلو خم می شوند. برخی آرزو می کنند که بتوانند آن ویژگی را غیرفعال کنند ، زیرا به نظر می رسد که یک پا بیشتر از پای دیگر جلوتر است ، که می تواند بر نحوه عقب نشینی تفنگ تأثیر بگذارد و به دقت تفنگ ضربه بزند. متأسفانه ، دکمه کششی که چرخاندن را کنترل می کند ، شیب/چرخش را نیز کنترل می کند – بنابراین اگر آن را محکم کنید ، تنظیم قفل تفنگ را دشوار می کند. تنظیم تنشن نیز به آسانی یک هریس با اهرم Pod-Loc نیست. این شرکت به وضوح به صحبت های مشتریان خود گوش می دهد ، زیرا آنها مدل جدیدی (BT65-LW17) که پاها به پهلو نمی چسبند را تولید کردند و از و از KMW Pod-Loc برای تنظیم کشش حرکت گردشی استفاده می کند.
هنگام بارگذاری دوپا ، پاها می چرخند یا “راه می روند”. باز هم ، شرکت به بازخورد گوش داد و آنها این ویژگی را روی دوپای اطلس PSR BT46-LW17 ثابت کردند ، که از چرخش پاها جلوگیری می کند. Atlas V8 (نسخه 8) هنوز این مشکل را دارد.

 

دوپایه MDT Ckye-Pod

دوپای MDT Ckye-Pod طراحی کاملاً جدیدی دارد. 10 نفر از این تیراندازان برتر از Ckye-Pod استفاده می کردند ، اگرچه به نظر می رسد این طرح فقط در تعداد محدود تا این ماه تولید شده است. اگر در فصل گذشته به طور گسترده تری در دسترس بود ، ممکن بود بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

دوپایه MDT Ckye-Pod

Ckye-Pod اجازه می دهد تا پاها مانند اطلس در چندین زاویه قفل شوند ، اما نه تنها این کار را به جلو و عقب انجام می دهد ، بلکه همان مفهوم را در جهت دیگری اعمال می کند ، با 5 موقعیت برای عرض پاها از هم تنظیم از 4.5 اینچ تا 15.5 اینچ به مقدار مسخره ای فراهم می شود!